۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰
دلیل بروز وزوز گوش چیست؟

شنیدن صدایی مانند وزوز یا سوت در گوش می‌تواند علت‌های مختلفی مانند آلزایمر و زوال عقل، بیماری صرع، تب بالا و عفونت زیاد، استرس شدید، بیماری روانی، از دست دادن قدرت شنوایی، پارکینسون، مشکلات خواب و تیروئید داشته باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شنیدن صدای سوت یا وزوز در گوش مشکلی است که بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد در سراسر جهان آن را تجربه کرده‌اند، البته این مشکل اغلب به صورت کوتاه‌مدت است و بدون نیاز به مراجعه به پزشک برطرف می‌‎‏شود. در صورتی که سوت کشیدن گوش برای مدت زمان طولانی ادامه پیدا کرد، لازم است به پزشک مراجعه کنید تا علت آن بررسی و درمان شود. صدای وزوز گوش ممکن است حالت ریتمیک و منظم داشته باشد، این صدا می‌تواند ریتمی هماهنگ و منظم با قلب داشته باشد و شخص احساس کند که در گوش خود صدای نبض می‌شنود. در ادامه به بررسی دلایل بروز وزوز گوش می‌پردازیم:

آلزایمر و زوال عقل

بروز زوال عقل ممکن است به شنیدن صداهایی در گوش منجر شود. این اختلال در برخی افراد درگیر بیماری آلزایمر و زوال عقل به حدی شدید است که صداها به طور واضح شنیده می‌شود.

بیماری صرع

زمانی که حمله عصبی ناشی از بیماری صرع بر آن قسمت‌هایی از مغز که مسئول پردازش شنوایی هستند، اثر می‌گذارد، می‌تواند به شنیدن صدای وزوز در گوش منجر شود. در بعضی موارد، این صداها پیچیده می‌‎‏شوند و کاملاً واضح نیستند.

تب بالا و عفونت زیاد

عفونت‌هایی مانند آنسفالیت و مننژیت نیز ممکن است به شنیدن صداهایی در سر منجر شود که همراه با علائم دیگری ظاهر می‌شوند. تب بالا نیز وضعیتی مشابه به وجود می‌آورد.

استرس شدید

داشتن استرس زیاد می‌تواند باعث احساس توهم و شنیدن صداهایی در گوش شود. برای نمونه، ممکن است فرد احساس کند صدای شخص فوت‌شده‌ایی را شنیده است.

بیماری روانی

شنیدن صدا در گوش افراد مبتلا به اسکیزوفرنی بسیار رایج است، این افراد احساس می‌کنند صداهایی را از تلویزیون یا درون سر خود می‌شنوند. از جمله بیماری‌های روانی که می‌تواند باعث شنیدن صداهایی در سر فرد شوند، می‌توان به اختلال دوقطبی، اختلال شخصیت مرزی، اختلال افسردگی حاد، اختلال افسردگی پس از سانحه و اختلال اسکیزوفکتاتیک اشاره کرد.

از دست دادن قدرت شنوایی

افراد کم‌شنوا یا افرادی که یک یا هر دو گوش آن‌ها دچار ناشنوایی شده است، ممکن است صداهایی عجیب یا حتی صداهایی همچون موسیقی را در گوش خود بشنوند.

میگرن و پارکینسون

افراد مبتلا به بیماری‌های میگرن و پارکینسون ممکن است گاهی اوقات چیزهایی را ببینند و بشنوند که در واقع وجود ندارند، این حالت در افرادی که دچار افسردگی هستند، بسیار رایج‌تر است.

مشکلات خواب

افرادی که به سختی می‌توانند بخوابند یا ناگهان به خواب می‌روند، صدای وزوز در گوش خود می‌شنوند. شنیدن این نوع صداها زمانی که تازه از خواب بیدار می‌شوند یا به خواب می‌روند، بسیار رایج است.

تیروئید

میگزدم یکی از اختلالات نادر غده تیروئید است که بر اثر آن غده تیروئید کافی هورمون تولید نکرده است و در نتیجه سطح هورمون به میزان خطرناکی پایین می‌آید. این اختلال می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد و باعث شنیدن صداهایی شود که وجود ندارند.

کد خبر 664808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.