درمان وزوز گوش ناشی از بیماری کرونا + علائم

اگر بیماری کووید-۱۹ باعث کاهش شنوایی و وزوز گوش بیماران شده است، استفاده از سمعک می‌تواند تاثیرگذار باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، وزوز گوشی ممکن است یک یا هر دو گوش را درگیر کند. این مشکل به دلیل صدای خارجی رخ نمی‌دهد و افراد دیگر آن را نمی‌شنوند. نتایج یک مطالعه انجام شده نشان می‌دهد که از میان هر پنج فرد مبتلا به بیماری کووید -۱۹، یک نفر دچار وزوز گوش می‌شود. اگرچه این مشکل برای برخی افراد شرکت‌کننده در مطالعه فقط چند روز طول کشیده است، بیش از نیمی افراد هفته‌ها یا ماه‌ها درگیر وزوز گوش بوده‌اند. نتایج مطالعه دیگر انجام شده حاکی از این است که ۷.۶ درصد افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ دچار کاهش شنوایی می‌شوند در حالی که ۱۴.۸ درصد افراد وزوز گوش را تجربه می‌کنند و ۷.۲ درصد افراد دچار سرگیجه ناشی از مشکلات گوش می‌شوند. گاهی اوقات وزوز گوش ممکن است بر کیفیت زندگی، خلق و خو، خواب و تمرکز افراد تأثیر بگذارد؛ در بیشتر موارد وزوز گوش با گذشت زمان بهبود پیدا می‌کند.

آیا استرس ناشی از قرنطینه باعث بروز وزوز گوشی می‌شود؟

بعضی از عفونت‌های ویروسی باعث بروز آسیب مستقیم به ناحیه گوش داخلی می‌شود، به طوری که پاسخ التهابی ایجاد می‌کند یا گوش داخلی را در برابر عفونت باکتریایی یا قارچی آسیب پذیر می‌کند. استرس ناشی از قرنطینه و انزوا در طول همه‌گیری کرونا دلیلی برای وزوز گوش افراد مبتلا در نظر گرفته شده است، نتایج یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۲۰ میلادی نشان می‌دهد که افزایش میزان افسردگی، اضطراب و نگرانی‌های ملی به طور قابل‌توجهی خطر بروز وزوز گوش در دوران همه‌گیری را افزایش داده است.

چگونه می‌توان وزوز گوش ناشی از بیماری کرونا را تسکین داد؟

در صورتی که به دلیل ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ و کرونای طولانی‌مدت دچار وزوز گوش شده‌اید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. اگر بیماری کووید -۱۹ باعث کاهش شنوایی و وزوز گوش بیماران شده است استفاده از سمعک می‌تواند تأثیرگذار باشد. افراد می‌توانند برای بهبود حس شنوایی خود اقداماتی انجام دهند. برای نمونه، می‌توانند صداهای پس زمینه آرام مانند صداهای طبیعی یا رادیو را پخش کنند تا مغز تحریک شود به جای صدای وزوز بر صداهای دیگر تمرکز کند. به منظور کاهش تأثیر استرس بر وزوز مداوم، می‌توانید به صورت منظم تمرینات تنفسی یا مدیتیشن انجام دهید. توصیه شده است زمان خواب و بیداری خود را تنظیم کنید؛ از رژیم غذایی سالم پیروی کنید و به صورت منظم ورزش کنید. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که استراحت کافی و سبک زندگی سالم باعث بهبود سیستم ایمنی بدن می‌شود.

دیگر علائم کرونای طولانی مدت چیست؟

علاوه بر وزوز گوش، دیگر علائم رایج کرونای طولانی‌مدت شامل خستگی شدید، تنگی نفس، درد قفسه سینه، مشکلات حافظه و تمرکز، اختلالات خواب و تپش قلب می‌شود. معمولاً افراد مبتلا به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ به کرونای طولانی مدت مبتلا می‌شوند؛ البته حتی افراد مبتلا به نوع خفیف یا متوسط بیماری نیز ممکن است علائم کرونای طولانی‌مدت را تجربه کنند.

کد خبر 581855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.