غذاهای گیاهی حاوی ویتامین B12 کدام است؟

غذاهایی مانند اسفناج، ماست یونانی، چغندر و شیر گاو حاوی مقدار زیادی ویتامین B12 است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویتامین B12 برای عملکرد فعال بدن بسیار ضروری است؛ این ویتامین نقش مهمی در رشد سلول‌های مغز و عصبی دارد. بدن انسان نمی‌تواند به تنهایی ویتامین B12 تولید کند بنابراین لازم است از مواد غذایی حاوی این نوع ویتامین استفاده کنیم. منابع ویتامین B12 شامل تخم‌مرغ، مرغ و گوشت است. بنابراین در صورتی که گیاه‌خوار هستید، ممکن است برای برطرف کردن نیاز بدن به این نوع ویتامین دچار مشکل شوید. در ادامه به بررسی بعضی از غذاهای گیاهی حاوی ویتامین B12 می‌پردازیم:

اسفناج

سبزیجات سبز مانند اسفناج یکی از بهترین غذاهای سرشار از ویتامین B12 است. می‌توان این گیاه را به سوپ و غذاهای دیگر نیز اضافه کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

ماست یونانی

ماست یونانی سرشار از پروتئین و ویتامین B12 است. می‌توانید ماست یونانی را در کنار سیب‌زمینی پخته شده مصرف کنید یا مقداری توت به یک فنجان ماست یونانی اضافه کنید و به عنوان یک میان‌وعده مغذی مصرف کنید.

چغندر

چغندر سرشار از آهن، فیبر، پتاسیم و همچنین ویتامین B12 است. مصرف منظم چغندر به رشد، درخشندگی و سلامت موها کمک می‌کند.

شیر گاو

شیر گاو منبع خوبی از ویتامین B12، پروتئین، کلسیم، فسفر و پتاسیم است، مگر اینکه دچار نداشتن توانایی تحمل لاکتوز باشید یا از رژیم غذایی گیاهی پیروی می‌کنید. نوشیدن دو فنجان شیر در روز می‌تواند نیاز روزانه بدن به ویتامین B12 را تامین کند. محصولات دیگر لبنی مانند پنیر نیز منبع خوبی از این نوع ویتامین است.

علائم کمبود ویتامین B12

کمبود خفیف ویتامین B12 ممکن است بدون علامت باشد، اما در صورتی که درمان نشود ممکن است بر عملکرد بدن تاثیر بگذارد و باعث بروز علائمی مانند ضعف، خستگی، احساس گیجی، تپش قلب و تنگی نفس شود. همچنین، کمبود ویتامین B12 ممکن است خطر یبوست، اسهال و از دست دادن اشتها را نیز افزایش دهد.

کد خبر 663883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.