تاثیر مصرف غذاهای سالم بر سلامت روان

مصرف مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگاسه، آمینواسیدها، ویتامین‌های گروه B، کربوهیدرات، پروبیوتیک، ویتامین D و آهن به بهبود سلامت روان کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مطالعات انجام شده نشان می‌دهد غذاهایی که مصرف می‌کنیم به میزان قابل‌توجهی با سلامت روان در ارتباط است. برای نمونه، محققان بریتانیایی ثابت کرده‌اند افرادی که غذاهای ناسالم بیشتری مصرف می‌کنند دارای سطوح بالای اضطراب هستند. به صورت کلی مصرف غذاهای فرآوری شده و شیرینی‌جات، خطر ابتلاء به افسردگی را افزایش می‌دهد. در ادامه به مواد غذایی مفید برای سلامت روان می‌پردازیم:

اسیدهای چرب امگا سه

اسیدهای چرب امگا سه در فرآیند تولید سلول‌های جدید مغز بسیار مؤثر است. همچنین نقش مهمی در کاهش التهاب مغز دارند و مصرف منظم آن‌ها خطر ابتلاء به اختلالات اضطرابی را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. ماهی‌های چرب از جمله ماهی قزل‌آلا سرشار از این نوع اسیدها هستند. منابع غیرحیوانی مانند گردو و آووکادو نیز حاوی این چربی‌ها هستند.

آمینواسیدها

آمینواسیدها پروتئین‌های غذایی هستند که به طور پیچیده در تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی نقش دارند و اجازه می‌دهند سلول‌های مغز به درستی با یکدیگر در ارتباط باشند. آمینواسیدهای ضروری برای بدن در گوشت، لبنیات و تخم‌مرغ به وفور یافت می‏‌شود. کینوا و سویا نیز حاوی پروتئین و آمینواسیدهای ضروری هستند.

ویتامین‌های گروه B

ویتامین‌های گروه B از جمله ویتامین B6، تیامین، ریبوفلاوین، فولات و ویتامین B12 به بدن برای تبدیل مواد غذایی به انرژی کمک می‌کنند و به شدت با عملکرد مغز ارتباط دارند. کمبود ویتامین B1 با افزایش خطر ابتلاء به افسردگی در میان افراد مسن در ارتباط است. سطح پایین فولات یا همان ویتامین B9 نیز در افراد افسرده بسیار پایین‌تر از دیگر افراد است. منابع عالی ویتامین B شامل دانه‌های کامل، تخم‌مرغ، ماهی، گوشت، لبنیات، حبوبات، سبزیجات تیره رنگ و آجیل می‎‌شود.

کربوهیدرات

کربوهیدرات‌ها باعث تولید سروتونین می‌‎شوند؛ سروتونین هورمون مرتبط با احساس شادی است. رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات مانند رژیم غذایی کتوژنیک می‌تواند سطح خلق‌وخو و انرژی را کاهش دهند. میوه‌ها، سبزیجات، دانه‌های کامل و حبوبات سرشار از کربوهیدرات‌ها هستند؛ مصرف این مواد غذایی به بهبود سلامت روان کمک شایانی می‌کند.

پروبیوتیک‌ها

ارتباط بین سلامت روده و عملکرد مغز یک ارتباط قوی است. در واقع، مشکلات روده و دستگاه گوارش باعث بروز اختلالات خواب، افسردگی و اضطراب می‌شود. با این وجود، غذاهای حاوی پروبیوتیک باعث بهبود سلامت دستگاه گوارش می‌‏شود. ماست یونانی، کفیر و ترشی کلم سرشار از پروبیوتیک‌ها هستند.

ویتامین D

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که سطح پایین ویتامین D با خطر ابتلاء به اضطراب همراه است. نور خورشید بهترین منبع ویتامین D محسوب می‌‎شود. منابع غذایی مانند ماهی‌های چرب، زرده تخم‌مرغ و شیر نیز حاوی مقدار زیادی ویتامین D است.

آهن

وجود آهن در رساندن اکسیژن به سلول‌های بدن مؤثر است. کمبود این ماده معدنی باعث کم‌خونی می‌شود و علائمی مانند خستگی، افسردگی و تحریک‌پذیری را به همراه دارد. غذاهایی مانند گوشت قرمز، لوبیا، غلات غنی شده با آهن، زرده تخم‌مرغ و بادام زمینی سرشار از آهن هستند.

ترجمه از: پگاه بهادران، خبرنگار ایمنا

کد خبر 612785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.