نشانه‌های کمبود ویتامین B۱۲

لزوم مصرف میوه‌ها و سبزیجات در تابستان، حفظ آرامش با مصرف نوشیدنی‌ها، نشانه‌های کمبود ویتامین B۱۲، خواص درمانی زیره و نقش ویتامین‌ها در مقابله با ویروس کرونا را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصرف برخی میوه‌ها و سبزیجات کم‌کالری و کم‌کربوهیدرات، علاوه بر اینکه وزن را در محدوده سالم نگه می‌دارد، راهی برای خنک کردن بدن در روزهای گرم تابستان نیز هست. یکی از این گزینه‌های غذایی کرفس است. ۹۵ درصد از این سبزی را آب تشکیل داده است. کرفس نه تنها فرایند هضم مواد غذایی را تسهیل می‌کند، بلکه مدر است و می‌تواند باعث تنظیم مایعات بدن شود. در میان سبزیجات، رازیانه نیز سرشار از آب و فیبر است و مصرف آن باعث کاهش دمای بدن و کاهش میزان اسید معده می‌شود.

فلفل‌های تند انتخابی عالی برای هوای گرم هستند. کپسایسین موجود در این فلفل‌ها، سیگنالی را به مغز شما ارسال می‌کند که بدن بیش از حد گرم شده است. در نتیجه برای خنک شدن بیشتر عرق خواهید کرد. تبخیر عرق، باعث کاهش دمای پوست می‌شود.

در تابستان، همراه با غذاهای حاوی پروتئین، آناناس بخورید. مصرف پروتئین باعث احساس گرما می‌شود چون بدن برای هضم آن به انرژی زیادی نیاز دارد. اما آناناس حاوی آنزیمی به نام بروملین است که هضم پروتئین را برای بدن راحت‌تر می‌کند.

آب نارگیل نیز دارای قند بسیار محدود و البته پتاسیم فراوان است. پتاسیم باعث حفظ الکترولیت‌های بدن می‌شود و به احساس خنک بودن کمک می‌کند. متانول موجود در نعناع نیز باعث احساس خنکی می‌شود. حتی مصرف نعناع خیلی زودتر از نوشیدن آب ممکن است حس تشنگی را برطرف کند.

نشانه‌های کمبود ویتامین B۱۲

وجود ویتامین B۱۲ از اهمیت بسیاری برای بدن برخوردار است و کمبود آن می‌تواند به واسطه عوامل مختلفی شکل گیرد. ویتامین B۱۲ تأثیر بسیاری روی عملکرد بدن دارد و کمبود آن باعث کم کاری تیروئید، سقط جنین، اضطراب و دوبینی می‌شود این ویتامین در ماهی، لبنیات، غلات و حبوبات وجود دارد.

فقر ویتامین B۱۲ با خستگی مدام در ارتباط است اگر شما مدام احساس خستگی و ضعف می‌کنید، وقت آن رسیده که ویتامین B۱۲ بیشتری را از رژیم غذایی دریافت کنید. گوشت قرمز و تخم مرغ، بوقلمون، مرغ، ماهی و شیر بیشترین میزان ویتامین B۱۲ را دارند.

بیشترین میزان ویتامین B۱۲ در محصولات حیوانی موجود است و افرادی که رژیم‌های غذایی گیاهی دارند، برای جلوگیری از ابتلاء به فقر ویتامین B۱۲ باید مکمل‌های این ویتامین را مصرف کنند. خستگی و سرگیجه‌های مداوم از علائم اصلی فقر این ویتامین در گیاه خواران است.

مشکلات جدی سلامتی فقر این ویتامین زمانی بیشتر می‌شود که فرد بیش از ۵۰ سال سن داشته باشد. داروهای معده از آنجا که تولید اسید معده را سرکوب می‌کنند، جذب ویتامین B۱۲ را سخت‌تر می‌کنند. اگر داروهای تجویزی برای سوزش سر دل مصرف می‌کنید و علائمی از قبیل ضعف، سرگیجه یا خستگی دارید، با پزشک خود درباره احتمال کمبود ویتامین B۱۲ مشورت کنید

خواص درمانی زیره

زیره دانه‌ای معطر و ضد نفخ است که در آشپزی و پزشکی کاربرد دارد و دارای طبع گرم و خشک است. دانه‌های زیره فیبر بالایی داشته که ترشح آنزیم‌های زیاد را در مجرای گوارشی تحریک کرده و مشکلات شدید مجرای گوارشی مانند بواسیر را رفع می‌کند. زیره ملینی بسیار قوی بوده و می‌توان آن را به صورت چای نوشید یا پودر آن را با عسل مخلوط کرد تا از یبوست جلوگیری کند.

زیره سبز حاوی ترکیبی است که غده‌های مسئول ترشح اسیدها، صفرا و آنزیم‌ها را تحریک کرده و باعث هضم آسان غذا در معده و روده می‌شود. همچنین زیره سبز از تشکیل گاز در دستگاه گوارش جلوگیری کرده و به هضم بهتر غذا کمک می‌کند.

دانه‌های زیره باعث افزایش جذب مواد مغذی در بدن شده و سرعت متابولیک را بالا برده و سوخت و ساز سالم بدن را حفظ می‌نمایند. همچنین زیره حاوی مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن بوده و انجام فرایندهای مختلف در بدن را سرعت می‌بخشد. در زیره سبز به میزان بالایی ویتامین C وجود دارد و مصرف این ادویه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

این ویتامین بدن افرادی را که بدلیل استرس سیستم ایمنی بدنشان تضعیف شده را تقویت می‌کند. ویتامین C باعث رفع التهاب شده و خطر فشار خون و سکته مغزی را کاهش می‌دهد. مصرف مداوم زیره به شکل مؤثری هیپوگلیسمی را کاهش می‌دهد.

بیماری دیابت شرایطی است که در آن سطح گلوکوز موجود در ادرار فرد بالاتر از سطح معمول است. بنابراین در کنار داروها، دانه‌های زیره را هم در رژیم‌تان بگنجانید. ازآنجا که زیره ممکن است قند خون شما را پایین بیاورد، افراد مبتلا به دیابت باید در مصرف مقادیر زیاد زیره دقت کنند.

نقش ویتامین‌ها در مقابله با ویروس کرونا

کارشناس تغذیه در خصوص رژیم غذایی مناسب در ایام شیوع ویروس کرونا، گفت: “عادت‌های غذایی مناسب که موجب تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود، نقش به سزایی در پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های تنفسی از جمله کرونا دارد که بدین منظور باید بدن از یک تغذیه سالم و صحیح برخوردار باشد. تأمین مایعات کافی از اهمیت زیادی برخوردار است و حتی اگر احساس تشنگی و گرسنگی نکنیم باید به فاصله هر ۱۵ دقیقه بین ۶۰ تا ۱۲۰ سی‌سی مایعات ترجیحاً آب بنوشیم”.

صغری راغبی، افزود: مصرف پروتئین‌هایی که دارای ارزش بیولوژیکی بالایی هستند مانند سفیده تخم مرغ یا پروتئینی که در انواع گوشت‌ها وجود دارد؛ ترجیحاً گوشت‌های سفید مانند مرغ یا گوشت ماکیان و ماهی می‌تواند تأمین‌کننده نیاز پروتئین بدن باشد.

وی ادامه داد: درصورتی‌که بدن دچار کمبود پروتئین شود و در معرض سو تغذیه ناشی از کمبود پروتئین قرار گیرد، مقاومت سیستم ایمنی کاهش و در نتیجه خطر ابتلاء به انواع بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های عفونی افزایش می‌یابد.

به گفته کارشناس تغذیه، این گوشت‌های قرمز حاوی چربی‌های اشباع هستند که میزان التهاب بدن را افزایش می‌دهند؛ لذا ترجیحاً مصرف آن را باید محدود کنیم، مصرف انواع مغزها مانند گردو و پسته نیز به دلیل دارا بودن ریزمغذی‌های مناسب، در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش به سزایی دارد.

وی تاکید کرد: مواد غذایی دارای روی، سلنیوم و امگا ۳، مصرف لبنیات کم‌چرب، مصرف انواع میوه‌جات و سبزی‌ها ترجیحاً با رنگ‌های نارنجی، قرمز یا حتی بنفش پررنگ به دلیل داشتن آنتی اکسیدان هایی که در این دسته از میوه جات وجود دارد، باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شود.

راغبی، اظهار کرد: مصرف منابع حاوی ویتامین B۶ که در تخم مرغ، مرغ، ماهی، قارچ، حبوبات و آجیل وجود دارد، مصرف غلات کامل سبوس‌دار مانند نان‌های سبوس‌دار حاوی ویتامین‌های گروه B و سلنیوم توصیه می‌شود. همچنین در این ایام باید از روغن‌های گیاهی نظیر کانولا و روغن زیتون به دلیل داشتن امگا ۳ و ویتامین E در پخت‌وپز غذا و سالاد استفاده شود.

آرامش خود را با این نوشیدنی‌ها حفظ کنید

در زندگی روزمره که با انواع و اقسام استرس‌ها و فشارهای کاری و اقتصادی مواجه هستیم استفاده از برخی نوشیدنی‌ها می‌تواند آرامش را برای ما به ارمغان بیاورد. چند نوشیدنی آرامش‌بخش عبارتند از:

دمنوش نعنا

نعنا گیاهی است که به فراوانی در طبیعت یافت می‌شود و مصرف آن قدمتی چندین هزار ساله دارد؛ مصرف روزانه یک لیوان از شربت نعنا یا دمنوش آن می‌تواند علاوه بر خواص دارویی فراوانی که دارد باعث آرامش اعصاب هم شود.

دمنوش بابونه + شیر

ترکیب دمنوش بابونه با شیر می‌تواند برای زمانی که فرد مضطرب بوده مورد استفاده قرار بگیرد زیرا برای کاهش عصبانیت و اضطراب بسیار توصیه شده است؛ ترکیب آب ولرم و لیمو برای رسیدن به تمرکز و آرامش معجزه می‌کند. با کاهش آب بدن که البته دلایل فراوانی دارد میزان استرس بالا رفته و همچنین درصد تمرکز را کاهش می‌دهد؛ برای رفع این نگرانی‌ها می‌توان مقداری از آب ولرم را با آب یک عدد لیموی تازه مخلوط کرد تا ضمن رفع خستگی ذهنی فعالیت مغز را برای انجام کارهایی که نیازمند تمرکز است بهبود بخشد.

دمنوش چای زعفران

زعفران، طبیعتی گرم و خشک دارد و یکی از گیاهانی است که شادی بخش و خنده‌آور است. تقویت قلب، تحریک قوای مغزی، ضدکرم خوردگی دندان، شستشودهنده کلیه، تقویت‌کننده معده، درمان و ضد سرفه و خلط آور است؛ می‌توان در چای یا شربت خود به اندازه یک یا دو پَر زعفران انداخت تا علاوه بر خوشرنگ شدن از خواص آن هم بهره برد.

استفاده از گلاب فراموش نشود
شاید بتوان از نوشیدنی گلاب به عنوان یکی از بهترین نوشیدنی‌ها در خصوص رسیدن به آرامش و زدودن غم اشاره کرد؛ بهترین نوع مصرف گلاب همان اضافه کردن گلاب به انواع نوشیدنی‌هاست ضمن آنکه می‌توان شب هنگام و موقع خوابیدن با یک قاشق گلاب صورت خود را شستشو دهید که علاوه بر خاصیت آرامش‌بخش، برای تازگی و طراوت پوست هم مفید است.

آب آلبالو و گیلاس برای رفع بی قراری

اگر کلافه و بی قرار هستید و نمی‌توانید بخوابید، کمی آب آلبالو یا گیلاس بنوشید. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که با نوشیدن آب آلبالو دو بار در روز می‌توانید شب‌ها ۹۰ دقیقه بیشتر بخوابید چرا که این میوه حاوی ملاتونین، هورمون تنظیم کننده چرخه خواب و بیداری و اسیدهای آمینه‌ای است که می‌تواند شما را به خوابی عمیق و طبیعی فرو برد. البته اگر شب‌ها آب گیلاس را نوشیدید می‌توانید به آن وانیل هم اضافه کنید.

خواب آرام با نوشیدن شیر داغ

نوشیدن شیر داغ باعث آرامش و خواب راحت می‌شود. جالب است بدانید شیر حاوی اسید آمینه‌ای به نام تریپتوفان است که برای کاهش استرس ضروری است. شیر نوشیدن باعث آرامش روانی و خواب آلودگی می‌شود. شما همچنین می‌توانید مقدار کمی عسل را با شیر مخلوط کنید. شیر تریپتوفان را به مغز می‌رساند، سپس به سرتونین تبدیل می‌شود و سرتونین در تاریکی به ملاتونین تبدیل می‌شود و ملاتونین مسئول چرخه خواب و بیداری افراد است. ترکیب شیر با عسل همچنین تأثیرات آنتی اکسیدانی را افزایش می‌دهد.

چای سبز

گیاه دارویی چای سبز سبب کاهش عصبانیت، اضطراب و بی‌خوابی شده و مصرف آن پیش از خواب توصیه می‌شود.

دمنوش آرامش هل

هل، سیستم عصبی، دستگاه تنفسی و دستگاه گوارشی را آرام می‌کند و همین خود دلیلی واضح و ساده است برای اینکه برای آرامش اعصاب و روان از دمنوش آن استفاده کنیم. هل علاوه بر این برای تقویت هوش و افزایش قدرت جنسی مفید است. در طب چینی از آن برای مقابله با مشکلات معده و روده‌ها استفاده می‌کنند.

دمنوش باد رنجبویه

بادرنجبویه یا همان گیاه ملیسا یکی از نسخه‌های طب سنتی برای هضم و اعصاب بوده؛ برای تنظیم عملکرد تیروئید مفید است و به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدانی ضد اضطراب قوی است.

کد خبر 432361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.