رژیم غذایی مدیترانه‌ای چه تاثیری بر عوارض بارداری دارد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای، موجب کاهش عوارض بارداری می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان مؤسسه قلب اسمیت لس‌آنجلس به منظور برسی تأثیر رژیم غذایی مدیترانه‌ای بر عوارض بارداری مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، داده‌های پزشکی مربوط به تقریباً هفت هزار و ۸۰۰ زن که در یک مطالعه بزرگ مربوط به زنان باردار شرکت کرده بودند را ارزیابی کردند. این زنان که همگی نخستین نوزاد خود را به دنیا می‌آوردند، پرسش‌نامه‌ای در مورد رژیم غذایی خود در سه ماهه اول بارداری تکمیل کردند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد زنانی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کردند، ۲۸ درصد کمتر درگیر پره‌اکلامپسی شده بودند، در حالی که خطر ابتلاء به دیابت بارداری در میان این گروه از افراد تا ۳۷ درصد کمتر بود. پره‌اکلامپسی که به فشار خون خطرناک در دوران بارداری گفته می‌شود به قلب مادر فشار وارد می‌کند. متخصصان معتقدند در صورتی که این عارضه درمان نشود، ممکن است با عوارضی مانند ضعیف شدن عملکرد کلیه و کبد و کاهش خون‌رسانی به جنین را ایجاد کند.

به گفته پژوهشگران، زنانی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کنند، به‌طورکلی با کاهش ۲۱ درصدی خطر ابتلاء به پره‌اکلامپسی، دیابت بارداری، زایمان زودرس، تولد نوزاد کم وزن و مرده‌زایی روبه‌رو بودند. رژیم غذایی مدیترانه‌ای سرشار از سبزیجات، میوه‌ها، آجیل، غلات کامل، حبوبات و ماهی است در حالی که مقدار گوشت قرمز و فرآوری شده در آن کم است. این نوع رژیم غذایی با فشار خون پایین‌تر و سطح گلوکز مطلوب‌تر همراه است بنابراین باعث کاهش میزان قند خون و مقاومت به انسولین کمتر می‌شود.

متخصصان معتقدند که رژیم غذایی مدیترانه‌ای به دلیل ترکیبات متنوع موجود در گیاهان مانند فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد شیمیایی گیاهی به بهبود سلامت و کاهش خطر بیماری‌های مزمن کمک می‌کند.

کد خبر 630954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.