۷ خاصیت دارویی زردآلو برای سلامتی بدن چیست؟

یکی از بهترین میوه‌ها برای گنجاندن در رژیم غذایی، زردآلو را خام بخوریم یا خشک، زردآلو حاوی انواع ویتامین‌ها، درمان سو هاضمه و یبوست با خوردن این میوه، شناخت ارزش غذایی زردآلو و هفت خاصیت دارویی و درمانی این میوه برای سلامتی بدن را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زرد الو میوه‌ای زردرنگ و شبیه آلو است که به همین دلیل این نام را به خود گرفته است. این میوه خوشمزه بسیار مغذی است و فواید مختلفی برای سلامتی ما دارد. به همین دلیل تا زمانی که به‌صورت تازه در بازار وجود دارد یکی از بهترین میوه‌ها برای گنجاندن در رژیم غذایی است و زمانی هم که در بازار وجود نداشته باشد می‌توان به‌صورت زرد الو خشک یا لواشک و حتی مارمالاد و مربای زرد الو از آن بهره برد.

خواص زردآلو برای سلامتی شامل توانایی آن برای درمان سو هاضمه، یبوست، گوش درد، تب، بیماری‌های پوستی، سرطان و کم خونی است. روغن زردآلو برای درمان عضلات بیمار و زخم‌ها مفید خواهد بود.

همچنین بیشتر متخصصان بر این باورند که زردآلو برای مراقبت از پوست به خصوص برای زنان بسیار مؤثر است. به همین خاطر است که این ماده در ساخت لوازم آرایشی و مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر این، زردآلو می‌تواند سلامت قلب را بهبود ببخشد، سطح کلسترول خون را کاهش دهد، از کاهش بینایی جلوگیری کند، به کاهش وزن کمک کند، شرایط و بیماری‌های تنفسی را درمان کند، به تقویت استخوان‌ها کمک کند و تعادل الکترولیت‌ها در بدن را حفظ کند.

زردآلو را خام بخوریم یا خشک؟

شما می‌توانید زردآلو را به صورت خام میل کنید یا آن را خشک کنید. همچنین این میوه خوشمزه در تهیه مربا، آب میوه و ژله مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان روغن زردآلو را نیز استخراج کرد. این روغن مزایای زیادی برای سلامتی انسان دارد. نام علمی زردآلو از زبان ارمنی گرفته شده است. به همین خاطر بیشتر دانشمندان بر این باورند که منشأ پیدایش زردآلو از این کشور است. با این حال زردآلو در کشورهایی همچون یونان و رم باستان نیز یافت می‌شد و بیشتر متخصصان ادعا می‌کنند که اولین کشت این میوه خوشمزه حدود ۳,۰۰۰ سال قبل در هند رخ داده است.

اینکه منشأ پیدایش زردآلو کدام کشور است زیاد مهم نیست. تأثیری که این میوه بر روی سلامت بدن دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید مدنظر قرار گیرد. زردآلو شبیه هلو یا آلو است. این میوه‌ها دارای پوست خارجی نرم و خوشمزه ای هستند. در وسط زردآلو هسته‌ای قرار دارد که به هنگام خوردن آن باید مراقب دندان‌های خود باشید. این هسته بسیار سفت و محکم است. معمولاً زردآلو به رنگ زرد و نارنجی است که رنگ قرمزی بر روی یک طرف آن وجود دارد.

۷ خاصیت دارویی زردآلو برای سلامتی بدن چیست؟

می‌توان این میوه را به روش‌های مختلف مورد استفاده قرار داد. به خاطر مواد تشکیل دهنده منحصر به فرد، مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی این میوه خوشمزه سال‌هاست که در میان افراد محبوب است.

ارزش غذایی زردآلو

مزایای زردآلو برای سلامتی بدن، به خاطر محتوای ارزشمند آن همچون ویتامین‌های A، C، K، E و نیاسین است. مواد دیگری مانند پتاسیم، مس، منگنز، منیزیم و فسفر در زردآلو یافت می‌شود. همچنین این میوه خوشمزه سرشار از فیبر غذایی است که می‌تواند برای بدن بسیار مفید باشد.

خاصیت‌های دارویی زرد الو برای سلامتی

۱. بسیار مغذی و درعین‌حال کم‌کالری

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در یک رژیم غذایی متعادل به آن توجه شود این است که تا می‌توان از مواد غذایی دارای ارزش غذایی بالا ولی کم‌کالری استفاده کرد. به همین دلیل زردآلو یکی از بهترین میان وعده‌ای غذایی محسوب می‌شود. زردآلو بسیار مغذی است و حاوی بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای بدن ما است. میزان کالری هر عدد زردآلو تقریباً ۳۵ گرمی حدود ۱۶ کالری است که بسیار پایین می‌باشد.

این میوه خوشمزه منبع مناسبی از بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین است که همگی آنتی‌اکسیدان‌های بسیار قوی هستند و به مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن شما کمک می‌کنند. درنتیجه منجر به سلامت قلب، سلامت کلی بدن و بهبود کیفیت پوست و مو می‌شود. بهتر است برای استفاده کردن از تمامی خواص زرد الو آن را کامل و با پوست میل کنید، زیرا پوست این میوه نیز دارای مقادیر زیادی فیبر و مواد مغذی است. حتی می‌توانید هسته زردآلو را با وسیله‌ای مانند سنگ بشکنید و از هسته شیرین آن لذت ببرید.

۲. آنتی‌اکسیدان‌های بالایی دارد

یکی از مهم‌ترین خواص زردآلو که در قسمت قبل نیز به آن اشاره کردیم، وجود سرشار آنتی‌اکسیدان‌های قوی در این میوه است. از جمله این آنتی‌اکسیدان‌های عالی می‌توان به بتا کاروتن و ویتامین‌های A، C و E اشاره کرد. علاوه بر این، زردآلوها سرشار از گروهی از آنتی‌اکسیدان‌های پلی فنول به نام فلاونوئیدها هستند که می‌توانند از شما در برابر بیماری‌های مختلف از جمله دیابت و بیماری قلبی محافظت کنند. فلاونوئیدهای اصلی زرد الو شامل اسیدهای کلروژنیک، کاتچین و کورستین هستند.

تمامی این ترکیبات جهت خنثی کردن رادیکال‌های آزاد که ترکیبات مضری هستند و به سلول‌های شما آسیب می‌رسانند و باعث استرس اکسیداتیو می‌شوند، کار می‌کنند. درواقع این رادیکال‌های آزاد علاوه بر آسیب‌هایی که می‌توانند به سلامت قلب شما وارد کنند، عامل اصلی پیری پوست نیز هستند و در برخی افراد منجر به پیری زود رس می‌شوند. به‌علاوه استرس اکسیداتیو با چاقی و بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی مرتبط است.

۳. به بهبود سلامت چشم کمک می‌کند

زرد الو به دلیل ترکیبات متعددی که دارد می‌تواند برای سلامت چشم مفید باشد. از جمله این ترکیبات می‌توان به ویتامین‌های A و E اشاره نمود. ویتامین A نقش حیاتی در پیشگیری از شب‌کوری دارد. شب‌کوری اختلالی است که به دلیل کمبود رنگ‌دانه‌های روشن در چشم شما ایجاد می‌شود و در صورت عدم درمان با افزایش سن تشدید خواهد شد. ویتامین E موجود در زرد آلو یک آنتی‌اکسیدان محلول در چربی است که مستقیماً وارد چشم شما می‌شود تا از آسیب رادیکال‌های آزاد و بیماری‌هایی مانند شب‌کوری جلوگیری کند.

بتا کاروتن که عامل رنگ زرد و نارنجی زرد الو است، به‌عنوان پیش ساز ویتامین A عمل می‌کند، به این معنی که در بدن شما می‌تواند به ویتامین A تبدیل شود. دیگر کاروتنوئیدهای مهم زرد الو شامل لوتئین و زآگزانتین هستند. این مواد در عدسی‌ها و شبکیه چشم شما از آسیب‌های ناشی از استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کنند.

۴. یک پوست زیبا به شما هدیه می‌دهد

به‌طورکلی توصیه می‌شود برای داشتن پوستی سالم و درخشان بخش بیشتر رژیم غذایی خود را از میوه‌ها و سبزیجات مختلف دارای انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی و همچنین پروتئین‌های طبیعی و سالم که فرآوری نشده باشند، قرار دهید. علل اصلی ایجاد برخی عوارض پوستی مانند چین‌وچروک و آسیب‌های پوستی عوامل محیطی مانند آفتاب، آلودگی و دود سیگار هستند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که ارتباط مستقیمی بین قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراءبنفش (UV)، آفتاب‌سوختگی و خطر ابتلاء به ملانوم که یک نوع مرگبار از سرطان پوست است، وجود دارد؛ اما شما می‌توانید به‌راحتی با برخی از این آسیب‌های پوستی از طریق پیروی از یک رژیم غذایی سالم سرشار از آنتی‌اکسیدان مانند مصرف زردآلو مبارزه کنید.

ویتامین‌های C و E که هر دو در این میوه خوش طعم و رنگ یافت می‌شوند، می‌توانند به بهبود کیفیت پوست شما کمک کنند. به‌طور خاص، ویتامین C با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد در برابر آسیب اشعه ماوراءبنفش و آلاینده‌های محیطی از سلامت پوست شما محافظت می‌کند.

علاوه بر این، این ویتامین به ساخت کلاژن کمک می‌کند که نوعی پروتئین در پوست است و باعث استحکام و خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود؛ بنابراین با مصرف منظم زردآلو و هسته زردآلو و فراورده‌های آن می‌توانید پوستی سالم و درخشان و جوان داشته باشید. در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان محصولات مراقبتی پوست و مو از این میوه و هسته آن به‌عنوان یک کلاژن ساز عالی در محصولات خود استفاده می‌کنند.

بتا کاروتن نیز یکی دیگر از مواد مغذی زرد الو است که می‌تواند از آفتاب‌سوختگی محافظت کند. البته نمی‌توان گفت جایگزین کاملی برای ضد آفتاب شماست ولی خواص زرد الو می‌تواند به محافظت بیشتر از پوست شما در کنار یک ضد آفتاب خوب و مراقبت‌های دیگر کمک کند.

۵. سلامت روده را ارتقا می‌دهد

یکی دیگر از خواص زردآلو که بسیار مهم است، تقویت عملکرد روده شما می‌باشد. یک فنجان (۱۶۵ گرم) زردآلوی ورقه شده ۳.۳ گرم فیبر دارد که برای مردان ۸.۶ و برای زنان ۱۳.۲ درصد فیبر مورد نیاز روزانه را تأمین می‌کند. زردآلو حاوی فیبر محلول و نامحلول است. نوع محلول آن در آب حل می‌شود و شامل پکتین، صمغ و زنجیره‌های بلند قند به نام پلی ساکارید است ولی نوع نامحلول آن در آب حل نمی‌شود و شامل سلولز، همی سلولز و لیگنین است.

۷ خاصیت دارویی زردآلو برای سلامتی بدن چیست؟

میزان فیبر محلول زرد الو بیشتر از فیبر نامحلول آن است و برای حفظ قند خون و سطح کلسترول سالم بسیار عالی است. البته افراد مبتلا به دیابت باید با احتیاط و مشورت با متخصص خود، به مقدار مناسب از این میوه استفاده کنند. علاوه بر این، فیبر حرکت غذا از طریق دستگاه گوارش شما را به تأخیر می‌اندازد و باکتری‌های مفید روده شما را تغذیه می‌کند. میکروبیوم روده سالم‌تر احتمال خطر چاقی را نیز کاهش می‌دهد.

۶. سرشار از پتاسیم است

زردآلو مانند موز یکی از میوه‌های غنی از پتاسیم است. پتاسیم نوعی ماده معدنی است که به‌عنوان یک الکترولیت نیز در بدن عمل می‌کند. الکترولیت‌ها در بدن شما، مسئول ارسال سیگنال‌های عصبی، تنظیم انقباضات ماهیچه‌ای و تعادل مایعات هستند. دو عدد زردآلو (۷۰ گرم) ۱۸۱ میلی‌گرم از این ماده معدنی را فراهم می‌کند که چهار درصد از DV یا نیاز روزانه شما به پتاسیم است. ازآنجایی‌که پتاسیم برای حفظ تعادل مایعات با سدیم در ارتباط است، مصرف کافی این میوه می‌تواند به جلوگیری از نفخ و حفظ فشارخون سالم کمک کند.

نتایج یکی از تحقیقات از ۳۳ مطالعه‌ای که در این زمینه انجام شده است، نشان داد که رژیم غذایی غنی از پتاسیم به‌طور قابل‌توجهی فشارخون را کاهش می‌دهد و منجر به کاهش ۲۴ درصدی خطر سکته می‌شود.

۷. یک آب‌رسان فوق‌العاده برای بدن است

یکی دیگر از خواص زردآلو این است که مانند بیشتر میوه‌ها به‌طور طبیعی سرشار از آب است که می‌تواند به تنظیم فشارخون، دمای بدن، سلامت مفاصل و ضربان قلب کمک کند. البته برای رسیدن به این هدف نباید از زردآلو خشک استفاده کنید و بیشتر نوع تازه آن برای این ویژگی مدنظر می‌باشد.

ازآنجایی‌که اکثر ما در طول شبانه روز به اندازه کافی آب نمی‌نوشیم، خوردن میوه‌های تازه مانند زردآلو می‌تواند به ما در رسیدن به نیازهای آبی روزانه کمک کند و بدن را هیدراته نگه دارد. اگر بدن دچار کمبود آب شود، حجم خون شما کاهش می‌یابد و قلب شما مجبور می‌شود برای پمپاژ خون فعالیت بیشتری انجام دهد.

علاوه بر این، هیدراته ماندن به خون شما اجازه می‌دهد تا مواد زائد و مواد مغذی را در سراسر بدن به گردش درآورد و تخلیه مواد مضر بهتر انجام شود. همچنین پوست شاداب‌تری را برای شما ایجاد می‌کند.

از طرفی خوردن زردآلو می‌تواند راهی آسان برای جبران از دست دادن آب و الکترولیت بعد از ورزش باشد، زیرا این میوه مقادیر خوبی از آب و پتاسیم را برای بدن شما تأمین می‌کند.

۸. می‌تواند از کبد شما محافظت کند

یکی دیگر از خواص زردآلو که بسیار مهم است، محافظت از سلامت کبد می‌باشد. به دلیل اینکه ترکیبات موجود در این میوه خوشمزه می‌توانند با استرس اکسیداتیو مبارزه کنند، می‌توانند از سلامت کبد نیز محافظت نمایند.

در دو مطالعه حیوانی، مشخص شد موش‌هایی که با الکل و زردآلو تغذیه شده‌اند، نسبت به موش‌هایی که فقط الکل مصرف کرده‌اند، سطح آنزیم‌های کبدی و نشانگرهای التهابی کمتری داشتند. این تحقیق نشان می‌دهد که زردآلو به دلیل محتوای آنتی‌اکسیدانی بالایی که دارد به‌خوبی می‌تواند به پیشگیری از آسیب‌های کبدی که در حال حاضر بسیار شایع شده است، کمک کند.

کد خبر 579188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.