ترفندهای جلوگیری از چاقی نوجوانان در نوروز چیست؟  

نوجوانان مصرف کننده تنقلات نوروزی، بی تحرکی و خوردن زیاد آجیل و شیرینی، پرخوری نوجوانان و اضافه وزن، نحوه انتخاب میوه وآجیل های مفید، رعایت اصول خوردن و ترفندهای جلوگیری از چاقی نوجوان در نوروز را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در تعطیلات سال نو بازار میهمانی و دید و بازدید رونق زیادی دارد و به همان نسبت مصرف انواع شیرینی، شکلات، گز، سوهان، پشمک، آجیل و خشکبار هم افزایش پیدا می‌کند، در هر دید و بازدیدی شیرینی و آجیل درپذیرایی از مهمانان نوروزی وجود دارد و نوجوانان ازمصرف کننده‌های پرطرفدار این تنقلات هستند.

اگر فرزندان نوجوان بخواهند در هر دید و بازدیدی از شیرینی و آجیل استفاده کنند، علاوه بر اضافه وزن، مشکلاتی از قبیل مشکلات گوارشی نیز برای آنها به وجود می‌آید ودر شب‌نشینی‌های تعطیلات نوروز فرزندان نوجوان بیشتر از چند برابر حالت عادی کالری دریافت می‌کنند که این افزایش دریافت کالری به همراه کاهش فعالیت آنها در این ایام خطر ابتلاء به چاقی و بیماری‌های وابسته به آن را چند برابر می‌کند.

مصرف شکلات، آجیل و بی تحرکی

از مهم‌ترین دلایل اضافه وزن در تعطیلات عید، مصرف بیش از حد شکلات، انواع شیرینی و آجیل است، درصد چربی، نمک، قند و کالری این مواد بالا بوده و مصرف زیاد این تنقلات فرزندان نوجوان را دچار اضافه وزن می‌کند.

ترفندهای جلوگیری از چاقی نوجوانان در نوروز چیست؟  

همچنین نوجوانی که در معرض چاقی قرار دارند و یا به بیماری‌های قلبی، دیابت و فشار خون مبتلا هستند، احتیاط لازم را در اندازه مصرف آجیل و شیرینی داشته باشند.

یکی از عوامل زیاده‌روی در مصرف تنقلات نوروزی، در دسترس بودن آنها است. بنابراین توصیه می‌شود هنگام میهمانی ظرف آجیل و شیرینی را جلوی فرزند نوجاون خود نگذارید تا به راحتی در دسترس او نباشد. زیرا ممکن است هنگام صحبت با میهمان یا صاحب خانه به طور ناخودآگاه در خوردن زیاده‌روی کند. با مدیریت این رفتار می‌توانید به صورت مؤثر از چاقی فرزندان در تعطیلات عید پیشگیری کنید

پرخوری زیاد و اضافه وزن نوجوانان در نوروز

معمولاً در تعطیلات نوروزی مصرف مواد خوراکی و تنقلات مضر همچون شکلات، بیسکویت، آجیل به مقدار زیاد، کاکائو و شیرینی در میان افراد بخصوص کودکان و نوجوانان بیش از سایر روزها است و به همین دلیل پس از تعطیلات بیشتر مراجعه کنندگان به متخصصین تغذیه افراد چاق هستند.

چاقی جز بیماری‌های مزمن است و فرزندان اکثر والدینی که چاق هستند با افزایش وزن روبه‌رو می‌شوند، متخصصان تغذیه و رژیم درمانی تاکید دارند مبتلایان به تیروئید، اختلالات کلیوی و بیماری‌های خونی در معرض خطر ابتلاء به چاقی هستند، وزن زیاد باعث بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون، سکته، سرطان، دیابت و مشکلات ریوی می‌شود.

بیماری‌های روحی و روانی نیز عارضه چاقی را تشدید می‌کندعواملی مانند مصرف مواد غذایی، داشتن تحرک، نحوه زندگی، مصرف دارو بدون تجویز پزشک و ژنتیک در افزایش و یا کاهش وزن تأثیر بسزایی دارد.

جهت جلوگیری از اضافه وزن در تعطیلات عید باید خانواده‌ها از مصرف غذاهای چرب، شور، سرخ کردنی، گوشت قرمز و روغنی دوری کنند. از مصرف میوه‌جات، سبزیجات و شیر در این ایام کوتاهی نکنید، کم‌خوری از بروز بیماری‌هایی که سلامت بدن انسان را مختل می‌کند جلوگیری می‌کند. برای جلوگیری از افزایش وزن نوجوانان در مسافرت‌های نوروزی از مصرف غذاهای بیرونی، غیر بهداشتی و بسته بندی‌های غیر مجاز خودداری شود.

نحوه انتخاب میوه

در این ایام در انتخاب نوع میوه دقت داشته باشید، مصرف میوه‌هایی مانند موز، خرما، طالبی و میوه‌های خشک، قند خون را به میزان زیادی در کوتاه‌ترین زمان بالا می‌برند. نوجوانان می‌توانند سیب، کیوی و مرکباتی مانند پرتقال و صیفی‌جاتی مانند خیار بخورند، البته میوه‌های لاغر کننده دیگری نیز وجود دارند مانند گلابی، انار، توت فرنگی اما میوه‌های این فصل و ایام نیستند.

کدام آجیل‌ها چاق نمی‌کنند؟

بادام زمینی، بادام هندی، بادام درختی، تخمه کدو، تخمه ژاپنی، دانه سویا، فندق، پسته از اجزا و ترکیبات اصلی آجیل هستند. مصرف آجیل برای میان وعده مفید است. اما باید از مصرف آجیل‌های بو داده و شور خودداری شود و به جای آنها آجیل مرغوب و خام بخورند.

استفاده از آجیل‌های شور نه تنها باعث ابتلای به اضافه وزن می‌شود بلکه بروز بیماری‌هایی مانند فشار خون و بیماری‌های کلیوی را نیز به همراه دارد. پس مراقب باشید که فرزندان در تعطیلات نوروز چه آجیلی مصرف می‌کنند. برخی از آجیل‌ها به خاطر ترکیباتی که دارند اگر به اندازه مصرف شوند، چاق نمی‌کنند. برخی از آجیل‌هایی که چاق نمی‌کنند عبارتند از: گردو، پسته، بادام درختی، فندق.

اما اگر همین آجیل‌های لاغر کننده را هم به اندازه مصرف نکنند، دچار چاقی خواهند شد. مقدار مجاز مصرف روزانه آجیل مخصوصاً در ایام نوروز به فعالیت و وزن افراد بستگی دارد. اما یک فرد سالم می‌تواند روزانه ۳۰ تا ۶۰ گرم (معادل ۲ تا ۴ قاشق غذاخوری) آجیل خام مصرف کند.

اصول خوردن را بدانیم

اصول خوردن در مصرف خوراکی‌ها بسیار مهم است. اینکه فرزندان نوجوان بدانند هر خوراکی را چه زمانی مصرف کنند، بهتر می‌توانند به جذب مواد مفید آن به بدن کمک کند، بهتر است در تعطیلات عید برای جلوگیری از چاقی و اضافه وزن، قبل از غذا میوه‌های ترش بخورند.

از خوردن دسر، سیب زمینی سرخ کرده، برنج در وعده شام پرهیز کنند. شیرینی و شکلات را بهتر است صبح و برای صبحانه میل کنند تا در طول روز بتوانید کالری آنها را بسوزانند و در مهمانی‌های شبانه در ایام نوروز از خوردن شیرینی و تنقلات پرهیز کنید.

ترفندهای جلوگیری از چاقی نوجوان در تعطیلات

تعطیلات عید یکی از بهترین ایام برای فرزندان است که از مدرسه و مهد کودک خلاصی پیدا می‌کنند و هم از انواع و اقسام نعمت‌ها برخوردار می‌شوند آن هم نعمت‌هایی که در طول سال والدین آنها را برای‌شان محدود یا نسبت به آنها کنترل کرده‌اند، باید والدین بدانند به دست آوردن دل فرزندان با شکلات و شیرینی به اضافه وزن و چاقی آنها ختم می‌شود.

ترفندهای جلوگیری از چاقی نوجوانان در نوروز چیست؟  

وقتی مصرف تنقلات در کودکان به این شکل زیاد و خارج از برنامه شود وعده‌های غذایی‌شان به هم می‌ریزد و آنها با تنقلات معده خود را پر می‌کنند و دیگر اشتهایی برای خوردن وعده غذایی اصلی باقی نمی‌ماند و با چاقی مواجه می‌شوند، برای جلوگیری از چاقی نوجوانان در تعطیلات نوروز راهکارهایی وجود دارد که عبارتند از:

- بهتر است والدین با برنامه‌ریزی فرزندان را حداقل برای یک ساعت به محیط باز ببرند تا ورزش کنند. پارک‌ها یا فضاهای سبز بسیار برای این کار مناسب هستند و پدرومادرها هم می‌توانند همراه فرزندان‌شان کمی تحرک کنند و علاوه بر کمک به سلامت جسمی خود و کودک‌شان با وقت‌گذرانی و بازی با بچه‌ها به سلامت روانی و هر چه بهتر شدن روابط‌شان سعی کنند.

- بحث چاقی کودکان و نوجوانان به طور کلی با سوءتغذیه در آنها همراه است، چه برای فرزندانی که لاغر هستند و در تعطیلات نوروز لاغرتر می‌شوند و چه برای نوجوانانی که چاق‌تر می‌شوند خطر سوءتغذیه وجود دارد. نوجوانی در این روزها وزن اضافه می‌کند و چاق‌تر می‌شود صرفاً به خاطر مصرف تنقلات، کالری بیشتری دریافت کرده است.

- برای کنترل مصرف تنقلات نوجوان بهتر است برنامه غذایی او را به صورت منظم نگه دارید، مخصوصاً وعده‌های صبحانه و ناهار حتماً رعایت شوند و از خوردن بی‌رویه تنقلات در بین این دو وعده جلوگیری شود تا جلوی اشتهای فرزند و رسیدن مواد مغذی به او را نگیرد.

- برای مصرف تنقلات نیز بهتر است از شکلات شیری به جای شکلات کاکائویی استفاده کنید و فقط روزی یک شکلات کوچک. اگر آجیل شور نباشد و شامل دانه‌های مغذی مانند بادام، پسته باشد مشکلی برای خوردن به اندازه آن وجود ندارد. البته نباید از تخمه‌های شور یا آجیل بوداده استفاده شود. میوه بهترین انتخاب فرزندان برای تنقلات هستند که البته باید توجه شود که در میان وعده‌ها مصرف شوند.

کد خبر 564227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.