راه‌های پیشگیری از سرطان سینه را بشناسید

سرطان سینه بعد از ۵۰ سالگی، عوامل خطر بروز سرطان پستان، شایع‌ترین نوع سرطان در جهان، ژنتیک و سابقه خانوادگی سرطان سینه، تأثیر سبک زندگی بر ابتلاء به سرطان سینه، مشخصات بدن و تأثیر آن بر ابتلاء به سرطان سینه و راه‌های پیشگیری از ابتلاء به سرطان سینه را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

سرطان پستان یکی از شایع‌ترین نوع سرطان در جهان است، اغلب خانم‌هایی که به سرطان پستان مبتلا می‌شوند بیش از ۵۰ سال سن دارند اما زنان جوان‌تر نیز می‌توانند به سرطان پستان مبتلا شوند. حدود یک از هشت زن در طول زندگی خود به سرطان پستان مبتلا می‌شوند، در صورت تشخیص در مراحل اولیه، احتمال بهبودی بسیار زیاد است.

به همین دلیل، بسیار مهم است که زنان به طور مرتب پستان‌های خود را برای هرگونه تغییر بررسی کنند و همیشه از نظر یک جراح سینه هر گونه هرگونه تغییراتی را انجام دهند، در موارد نادر، مردان نیز می‌توانند به سرطان پستان مبتلا شوند.

هر ساله تعداد زیادی در سراسر دنیا مبتلا به سرطان پستان می‌شوند، هیچ کس نمی‌داند سرطان پستان در چه زمانی ایجاد شده است، اما آگاهی از ریسک فاکتورها یا عوامل خطر سرطان پستان ممکن است به شما در انجام اقدامات پیشگیرانه برای کاهش ابتلاء به بیماری کمک کند. داشتن یک عامل خطر به معنی ابتلای قطعی به بیماری نیست و همه عوامل خطر تأثیر یکسانی ندارند. حتی ممکن است برخی از زنان مبتلا به سرطان سینه، هیچ یک از عوامل خطر را تجربه نکرده باشند

عوامل بروز سرطان سینه

سرطان پستان هنگامی ایجاد می‌شود که DNA در سلول‌های پستان جهش یافته یا تغییر می‌یابد و عملکردهای خاصی که رشد و تقسیم سلولی را کنترل می‌کنند، غیر فعال می‌شوند. در بسیاری موارد این سلول‌های جهش یافته می‌میرند یا مورد حمله سیستم ایمنی بدن قرار می‌گیرند. اما برخی از سلول‌ها از سیستم ایمنی فرار می‌کنند، رشد کرده و توموری در پستان ایجاد می‌نمایند.

در حالی که ممکن است علت دقیق سرطان پستان یک فرد ناشناخته باشد، برخی عوامل خطر به شدت با این بیماری در ارتباط هستند، از جمله چاقی و مصرف زیاد الکل. همچنین، افرادی که جهش در ژن‌های BRCA۱ و BRCA۲ را به ارث برده اند، در معرض خطر ابتلاء به سرطان پستان هستند.

عوامل خطر شناخته شده سرطان پستان عبارتند از:

عوامل خطر عمومی ابتلاء به سرطان سینه

سالخوردگی: زنان بالای ۶۰ سال با احتمال بالاتری به سرطان سینه مبتلا می‌شوند. تنها حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مبتلایان به سرطان سینه، از بین زنان زیر ۴۵ سال می‌باشد. البته، این موضوع ممکن است در نژادها و قومیت‌های مختلف، متفاوت باشد.

جنسیت: اگر چه هر ساله تعدادی از مردان مبتلا به سرطان سینه تشخیص داده می‌شوند، اما سرطان سینه ۱۰۰ برابر بیشتر در خانم‌ها شایع است.

ژنتیک و سابقه خانوادگی سرطان سینه

سابقه خانوادگی: داشتن سابقه خانوادگی ابتلاء به سرطان سینه، به ویژه در زنانی که مادر، خواهر یا دخترشان مبتلا به سرطان سینه می‌باشد، ریسک ابتلاء به این سرطان را دو برابر افزایش می‌دهد.

عوامل ارثی: برخی جهش‌های ژنتیکی ارثی ممکن است خطر ابتلاء به سرطان پستان را افزایش دهند. جهش در ژن‌های BRCA۱ و BRCA۲ شایع‌ترین علل ارثی ابتلاء به این نوع سرطان می‌باشند. همچنین، جهش‌های نادر دیگر ممکن است برخی از خانم‌ها را در معرض ابتلاء به سرطان پستان قرار دهد. آزمایش ژنتیکی می‌تواند وجود مشکلات ژنتیکی بالقوه را نشان دهد، به ویژه در خانواده‌هایی که سابقه سرطان سینه دارند.

راه‌های پیشگیری از سرطان سینه را بشناسید

مشخصات بدن و تأثیر آن بر ابتلاء به سرطان سینه

چاقی: بعد از یائسگی، بافت چربی ممکن است در افزایش سطح استروژن نقش داشته باشد و سطح بالای استروژن باعث افزایش خطر ابتلاء به سرطان پستان می‌شود. افزایش وزن در بزرگسالی و افزایش چربی بدن در اطراف کمر نیز ممکن است بی تأثیر نباشد.

وضعیت بارداری: زنانی که فرزندی نداشته یا در سن بالای ۳۵ سال باردار شده اند، ممکن است شانس بیشتری برای ابتلاء به سرطان پستان داشته باشند. همچنین، فرآیند شیر دادن ممکن است به کاهش خطرات سرطان پستان کمک کند.

تراکم بالای سینه: خانم‌هایی که بافت چربی کمتری دارند و بافت رشته‌ای و غدد آنها بیشتر است، در مقایسه با زنانی که سینه‌های آنها تراکم کمتری دارد، بیشتر در معرض خطر ابتلاء به سرطان سینه هستند.

برخی تغییرات پستان: برخی از شرایط خوش خیم (غیرسرطانی) پستان ممکن است باعث افزایش خطر ابتلاء به سرطان سینه شود.

سابقه قاعدگی: زنانی که قاعدگی را در سنین پایین (قبل از ۱۲ سالگی) و یا زنانی که بعد از سن ۵۵ سال، یائسه می‌شوند، ریسک بالاتری در ابتلاء به سرطان سینه دارند. افزایش ریسک ممکن است به علت قرار گرفتن مدت طولانی‌تری در معرض پروژسترون و استروژن باشد.

تأثیر سبک زندگی بر ابتلاء به سرطان سینه

سبک زندگی بدون فعالیت: فعالیت بدنی در قالب یک ورزش منظم به مدت ۴ تا ۷ ساعت در هفته ممکن است به کاهش خطر ابتلاء به سرطان پستان کمک کند.

نوشیدن زیاد الکل: استفاده از الکل با افزایش خطر ابتلاء به سرطان پستان در ارتباط است. این خطر با افزایش مصرف مقدار الکل افزایش می‌یابد.

درمان‌های قبلی و تأثیر آن بر ایبتلا به سرطان سینه

قرص‌های ضدبارداری: استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی طی ۱۰ سال گذشته ممکن است خطر ابتلاء به سرطان سینه را افزایش دهد. این ریسک پس از متوقف شدن مصرف قرص‌ها، کاهش می‌یابد.

هورمون درمانی بعد از یائسگی ( PHT): استفاده از هورمون درمانی ترکیبی بعد از یائسگی، خطر ابتلاء به سرطان پستان را افزایش می‌دهد. همچنین، هورمون درمانی ترکیبی موجب افزایش احتمال ابتلاء به سرطان در مراحل پیشرفته‌تر خواهد شد.

قرار گرفتن در معرض دی اتیل استیل بسترول ( DES): استفاده از DES در گذشته، دارویی که از سال ۱۹۴۰ تا ۱۹۷۱ برای جلوگیری از سقط جنین به زنان باردار داده می‌شد، ممکن است خطر ابتلاء به سرطان پستان را افزایش دهد. زنانی که مادرانشان در دوران بارداری، DES مصرف کرده اند نیز ممکن است کمی با خطر ابتلاء به سرطان سینه مواجه باشند.

قرار گرفتن در معرض پرتودرمانی: افرادی که در کودکی یا بزرگسالی رادیوتراپی در قفسه سینه را به عنوان درمانی برای دیگر سرطان‌ها دریافت کرده اند، ریسک بالاتری در ابتلاء به سرطان سینه دارند.

می‌توان ریسک فاکتورهای سرطان سینه را به گونه دیگر نیز در دوسته قابل تغییر و قابل کنترل و غیر قابل تغییر و غیر قابل کنترل تقسیم بندی نمود.

راه‌های پیشگیری از سرطان سینه

خواب کافی

اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی می‌خوابید، کم خوابی می‌تواند موجب افزایش ملاتونین شما بشود که با افزایش مقاومت انسولین و افزایش وزن مواجه است و هردو موجب سرطان می‌شوند.

استرس

از ابزارهای مؤثر در کنترل استرس استفاده کنید استرس یکی از مهم‌ترین عوامل بیماری است. حتی سی دس سی اعلام می‌کند که ۸۵ درصد از بیماری‌ها به عوامل عاطفی مربوط است. احتمال دارد که استرس و موارد عاطفی حل نشده بیشتر از عوامل فیزیکی اهمیت داشته باشد پس مطمئن شوید که آنها را نادیده نگرفته اید.

مقدار زیادی ویتامین آ طبیعی مصرف کنید

شواهدی وجود دارد که ویتامین آ نقش بسزایی در پیشگیری از سرطان سینه دارد. بهتر است که آن را به جای استفاده از مکمل‌ها از غذاهای طبیعی دریافت کنید و بهترین منابع برای شما زرده تخم مرغ، کره خام، شیر و گوشت گاو و یا مرغ است با این حال مراقب باشید زیرا طبق شواهد مقدار بیش از حد ویتامین آ می‌تواند فواید ویتامین دی را حذف کند این به این معنا است که نه تنها برای جلوگیری از سرطان بلکه برای سلامت بدن شما رنج مناسبی از ویتامین آ و دی ضروری است.

در حالت ایده آل بدن شما تمام ویتامین دی و آ مورد نیاز را به طور طبیعی با خوردن سبزیجات رنگارنگ برای ویتامین آ و با قرار دادن پوست خود در روزهای آفتابی برای ویتامین دی به دست می‌آورد.

به اندازه لازم ید مصرف کنید

ید یک عنصر اساسی و ضروری برای سنتز هورمون هاست و کمبود آن باعث مشکلات بهداشتی از جمله سرطان سینه شود. ای به این دلیل است که سینه‌های شما برای عملکرد مناسب به جذب و استفاده مقدار زیادی ید نیاز دارند. کمبود ید منجر به اختلال عملکرد در هر بافتی و تشکیل تومور می‌شود.

با این حال در این جا اختلاف قابل توجهی در مورد دوز مناسب وجود داد پس باید با احتیاط مصرف کنید شواهد نشان می‌دهد که شاید مصرف بیش از ۸۰۰ میکرو گرم ید در روز غیر منطقی باشد و مصرف ۱۲۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰ میکروگرم ممکن است به طور جدی برخی از اثرات نامطلوب را بر روی سلامتی ما داشته باشد.

تغذیه روده

بهینه سازی فلور روده شما التهاب را کاهش می‌دهد و پاسخ ایمنی بدن شمارا تقویت می‌کند محققان مکانیسم وابسته به میکوب را پیدا کرده اند که از طریق آن بعضی سرطان‌ها پاسخ التهابی می‌دهند و رشد آنها را تأمین می‌کند به نظر آنها مهار سیتوکین های التهابی ممکن است پیشرفت سرطان را کاهش دهد و پاسخ به شیمی درمانی را بهبود بخشد.

اضافه کردن غذای طبیعی تخمیر شده به رژیم غذایی روزانه خود می‌تواند یک راه آسان برای جلوگیری از سرطان و یا کاهش سرعت آن باشد. می‌توانید از مکمل‌های پروبیوتیک استفاده کنید اما غذاهای طبیعی تخمیر شده بهترین هستند.

راه‌های دیگر برای شیوه زندگی برای پیشگیری از سرطان

تحقیقات نشان داده است شیردهی به طور انحصاری برای شش ماه خطر ابتلاء به سرطان پستان را کاهش می‌دهد. از پوشیدن لباس زیر تنگ خودداری کنید باعث سرطان سینه می‌شود.

اجتناب از زمینه‌های الکترو مغناطسیس تا حد ممکن

محدودیت قرار گرفتن در معرض نور و محافظت از خود در برابر فرکانس تولید شده توسط تلفن‌های همراه، برج‌ها، ایستگاه‌های پایه و ایستگاه‌های وای فای و همچنین قرار گرفتن در معرض اسکن‌های پزشکی دارای اشعه از جمله رادیوگرافی دندان و ماموگرامو پتو های الکتریکی اینها همه خطر ابتلاء به سرطان را به شدت افزایش می‌دهند.

راه‌های پیشگیری از سرطان سینه را بشناسید

محدود کردن پروتئین و افزایش چربی سالم

کاهش میزان پروتئین به اندازه یک گرم از هر کیلوگرم وزن خود بیشتر از ۱۰۰ گرم پروتئین برای بزرگسالان غیر طبیعی است و نصف آن کافیست. سعی کنید مصرف پروتئین و کربوهیدرات را کاهش دهید و چربی کیفیت بالا مانند تخم مرغ ارگانیک و مرغ‌های ی محلی و گوشت با کیفیت و آووکادو و روغن نارگیل را جایگزین کنید. شواهد قابل توجهی وجود دارد که رژیم کتوژنیک به جلوگیری و درمان بسیاری از انواع سرطان خصوصاً سرطان سینه کمک می‌کند.

ورزش کنید

ورزش کردن به چند دلیل از شما در برابر سرطان سینه محافظت می‌کند. ورزش کردن به کنترل وزن شما کمک می‌کند. پژوهش انجمن سرطان آمریکا نشان داد، زنانی که از زمان ۱۸ سالگی خود، بین ۹ تا ۱۴ کیلوگرم وزن اضافه کرده‌اند، تا ۴۰ درصد بیشتر در معرض ابتلاء به سرطان سینه قرار دارند. اثر افزایش وزن بر احتمال ابتلاء به سرطان سینه به سبب استروژن است. استروژن می‌تواند رشد بیش‌ازحد سلول‌ها را تحریک و سرطان سینه ایجاد کند. تا پیش از یائسگی، این تخمدان‌های شما هستند که استروژن تولید می‌کنند. پس از یائسگی، تخمدان‌ها دیگر هورمونی تولید نمی‌کنند؛ پس استروژن از بافت چربی به‌وجود می‌آید. هرچقدر چربی در بدن یک زن بیشتر باشد، استروژن بیشتری ساخته می‌شود.

ورزش کردن متابولیسم تولید استروژن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، پژوهشی که در مجله‌ی اپیدمیولوژی -نشانه‌های زیستی و پیشگیری- منتشر شد، این نتیجه را بیان کرده بود. میندی کرزر، نویسنده‌ی همکار این پژوهش و استاد تغذیه در دانشگاه مینه‌سوتا اظهار کرد: «در زنانی که ورزش می‌کنند، نسبت استروژن خوب به استروژن بد (استروژنی که می‌تواند به دی‌ان‌ای صدمه بزند و احتمال ابتلاء به سرطان پستان را افزایش دهد) تا حدود ۲۵ درصد بهبود پیدا می‌کند. پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که هرچقدر نسبت استروژن خوب به استروژن بد بیشتر باشد، احتمال ابتلاء به سرطان سینه کاهش پیدا می‌کند. این نسبت در زنانی که ورزش نمی‌کنند، کاهش پیدا نمی‌کند.

نیازی نیست که ورزش‌هایی سنگین انجام دهید. بنیاد سلامت زنان در پژوهشی دریافت، زنانی که در هفته بین یک ساعت و ربع تا دو ساعت و نیم پیاده‌روی سریع دارند، احتمال ابتلاء به سرطان سینه در آنها تا ۱۸ درصد کمتر است، انجمن سرطان آمریکا پیشنهاد می‌دهد برای آنکه از ابتلاء به سرطان پیشگیری کنید، در هفته ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط داشته باشید؛ یعنی سی دقیقه در پنج روز هفته. تلاش کنید که پیاده‌روی به بخشی از برنامه روزانه شما تبدیل شود.

کد خبر 541453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.