چگونه اضطراب روزهای کرونایی را کنترل کنیم؟  

با همه گیری ویروس کرونا و شنیدن آمار فوتی‌ها و مبتلایان و انتشار اخبار منفی پیرامون این ویروس، بسیاری از افراد جامعه در شرایط پرتنش و مضطربی به سر می‌برند که این امر نه تنها هیچ سودی برای آنها ندارد، بلکه حتی با ضعیف ساختن سیستم دفاعی بدنی، آنها را در برابر این بیماری آسیب‌پذیرتر می‌سازد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هر قدر افراد به لحاظ روحی تحت تأثیر کرونا قرار گرفته و دچار افسردگی و اضطراب شوند، این موضوع روی سیستم ایمنی آنان اثر می‌گذارد و باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود.

میزانی از استرس، نگرانی، ترس و اضطراب در زندگی نه تنها بد نیست، بلکه می‌تواند کمک‌کننده باشد و فرد را برای مقابله با تهدیدات پیش رو ر زندگی آماده کند و برای آن برنامه داشته باشد. ولی وقتی این استرس، نگرانی، ترس و اضطراب تشدید می‌شود و تداوم می‌یابد، از حالت طبیعی خارج شده و بیمارگونه می‌شود و واکنش‌های متعددی از جمله واکنش‌های جسمانی، شناختی، عاطفی و رفتاری را به راه می‌اندازد

افرادی که اضطراب را تجربه می‌کنند؟

روانشناسان تاکید دارند که همه افرادی که اضطراب را تجربه می‌کنند، ترکیبی از این چهار مؤلفه را گزارش می‌کنند که عبارتند از:

واکنش‌های جسمانی: شامل افزایش ضربان قلب، عرق‌کردن، خشکی دهان، لرزش، سرگیجه، تند و کوتاه شدن تنفس، سر درد و درد عضلانی، تحریک‌پذیری، خستگی، ناراحتی معده- روده‌ا (سو هاضمه، تهوع، یبوست، اسهال)، تکرر ادرار، کاهش انرژی، احساس خستگی، مشکلات خواب، تغییر اشتها است.

مولفه شناختی: شامل افکار و باورهایی در این مورد که فرد آسیب دیده و یا کنترل خود بر موقعیت را از دست می‌دهد. لذا استرس منجر به کاهش توانایی تفکر، کاهش توانایی توجه و تمرکز، مشکلات مربوط به حافظه و به یادآوردن مطالب، بزرگنمایی و فاجعه سازی مشکلات می‌شود.

واکنش‌های عاطفی: شامل ترس، نگرانی، غم، از بین رفتن علاقه به فعالیت‌های لذت‌بخش معمول، احساس سرخوردگی، تحریک‌پذیری، عصبانیت، احساس ناتوانی می‌شود.

واکنش‌های رفتاری: شامل اجتناب از موقعیت‌های خاص، پرسش‌های مکرر در مورد رو به راه بودن اوضاع، دائم به دنبال خاطرجمع بودن، سرزنش دیگران، گسترش شایعات، وابستگی به الکل و مواد می‌شود.

در شرایط جاری، ویروس کرونا نگران‌کننده است و نیاز به توجه و مراقبت دارد، به ویژه در زمانی که احساس تهدید می‌کنیم و توانایی لازم برای مقابله با آن را نداریم، طبیعی است که دچار ناراحتی، نگرانی، اضطراب و ترس شویم.

به علاوه دلایل متعددی وجود دارد که به این استرس دامن می‌زند: از جمله سرعت انتشار بیماری از حالت اپیدمی به پاندمی؛ ناآگاهی و عدم شناخت کامل این ویروس از نظر علائم و نشانه‌های آن؛ راه‌های انتقال؛ روش‌های پیشگیری و مراقبت‌های اولیه؛ طول دوره بیماری؛ روش‌های درمان و پیامدهای آن؛ وجود اطلاعات ضد و نقیض، اینفودمی‌ها یا آمار و اطلاعات گسترده غیرموثق و نامعتبر و بزرگنمایی آن از طریق شبکه‌های اجتماعی موجب شده میزان استرس، ترس و نگرانی از این بیماری، خیلی بیشتر از خود بیماری شود.

سندروم اضطراب کووید ۱۹

با وجود توزیع واکسن و کاهش کلی شیوع کووید، برخی افراد در حال تجربه چیزی هستند که متخصصان آن را سندرم اضطراب کووید (Covid Anxiety Syndrome) یا (CAS) می‌نامند.

چگونه اضطراب روزهای کرونایی را کنترل کنیم؟  

سندرم اضطراب کووید چنین تعریف می‌شود:

- بررسی غیرطبیعی علائم کووید

- اجتناب از اماکن عمومی

- وسواس تمیزکاری

- سایر رفتارهای غیرمعمول

اکنون محققان نگرانی خود را مطرح کرده‌اند که رفتارهای اجتنابی و پریشانی وسواس‌گونه، مانند مقاومت در برابر استفاده از حمل‌ونقل عمومی یا ساعت‌ها وقت صرف کردن برای تمیز کردن و ضدعفونی‌سازی خانه، حتی با کنترل کووید هم به‌سرعت فروکش نمی‌کند.

داده‌های ژوئن ۲۰۲۰ (از حدود ۵۰۰ شرکت‌کننده) نشان داد که سندرم اضطراب کووید سطح اضطراب رایج و افسردگی عمومی بیش از سایر عوامل - مانند ویژگی‌های شخصیتی و اضطراب سلامت عمومی - محتمل است.

همان محققان داده‌های اولیه‌ای را از نظرسنجی‌های خودسنجی از نزدیک به ۳۰۰ بزرگسال در بریتانیا جمع‌آوری کرده‌اند و اظهار می‌کنند که سندرم اضطراب کووید پیش‌زمینه‌ساز اصلی اضطراب تعمیم یافته و علائم افسردگی در تمام طول مدت همه‌گیری بوده است.

علائم این سندرم با سایر بیماری‌های روانی مانند اضطراب، اختلال «استرس پس از سانحه» (PTSD) و «وسواس فکری-عملی» (OCD) مشابهت‌هایی دارد.

علائم سندروم اضطراب کووید

چند نشانه وجود دارد که نشان می‌دهد شما مبتلا به سندرم اضطراب کووید هستید یا خیر، و ممکن است لازم باشد کمک و همراهی بیشتری دریافت کنید: این نشانه‌ها عبارتند از:

۱. فکر شما درباره هر چیزی جز کرونا دچار مشکل است.

۲. اضطراب شما زندگی روزمره شما را مختل ساخته است مثلاً رفتن به محل کار یا خرید موادغذایی برای شما مشکل است، حتی با ریسک کم.

۳. در مواقعی که لازم نیست، خود را از دیگران جدا و قرنطینه می‌کنید.

۴. نسبت به همه‌گیری کووید، احساس ناامیدی یا حزن دارید.

۵. برای خوابیدن دچار مشکلید.

۶. علائم جسمی غیرمعمولی همچون سردردهای مکرر، تپش قلب یا معده‌درد را تجربه می‌کنید.

شایان ذکر است در افراد مبتلا، این سندرم اضطراب، مواردی مانند استرس پس از سانحه، استرس عمومی، اضطراب، اضطراب سلامت و در برخی موارد، افکار خودکشی را افزایش می‌دهد.

چگونه با سندروم اضطراب کووید مقابله کنیم؟

چند راه برای مقابله و مدیریت علائم سندرم اضطراب کووید وجود دارد:

۱. به‌دنبال پیام‌های مثبت در مورد میزان پیشرفت‌مان در مورد همه‌گیری - مانند رشد و توسعه واکسن، کاهش خطر و گزینه‌های درمانی جدید - باشید.

۲. با وجود فشارها و انتظار برای بازگشت هرچه سریع‌تر به حالت عادی گذشته، کارهایتان را به کندی انجام دهید و عجله نداشته باشید. درحالی‌که به تدابیر ایمنی خود ادامه می‌دهید، با سرعتی آهسته و تدریجی از محیط امن خود خارج شوید.

۳. از ضدعفونی‌کننده دست و استفاده از ماسک و دستکش یک‌بارمصرف برای کاهش اضطراب استفاده کنید.

۴. احساسات اضطرابی خود را با یک فرد مورد اعتماد برای تقویت درک متقابل در میان بگذارید. این باعث افزایش اعتمادبه‌نفس شما نیز می‌شود و دیگران را قادر می‌سازد پشتیبانی مورد نیاز را داشته باشند.

۵. مراقب رسانه‌های اجتماعی و مطالب خبری باشید که هم می‌توانند اضطراب شما را برانگیزند و هم توجه شما را به‌سمت منابع مثبت و معتبر اطلاعات معطوف کنند. خودتان را محدود کنید به اینکه روزی یک یا دو بار در معرض رسانه‌ها قرار بگیرید و نه بیشتر.

۶. وقت بیشتری را صرف انجام تمرین خود مراقبتی کنید. اغلب استراحت کنید، ورزش کنید و کارهایی را انجام دهید که از آنها لذت می‌برید تا استرس را نیز از بین ببرید.

درمان سندروم اضطراب کووید

کارشناسان می‌گویند شناسایی این سندروم و یافتن راه‌های درمان و پیشگیری از آن ضروری است و در غیر این‌صورت، می‌تواند منجر به یک مساله بزرگ‌تر و مهم‌تر شود. اگر احساس می‌کنید علائم سندرم اضطراب کووید بیش از دو هفته طول می‌کشد یا در زندگی روزمره شما تداخل ایجاد کرده است، با یک درمانگر یا دفتر یک مشاور به‌نحو حضوری یا آنلاین ارتباط بگیرید. درمان رفتاری و دارویی که در درمان اضطراب یا افسردگی به‌کار برده می‌شود، می‌تواند به کسانی که با این بیماری روانی منحصربه‌فرد و در حال رشد مشکلات جدی دارند، کمک کند.

مدیریت استرس در ارتباط با کودکان:

روانشناسان تاکید دارند کودکان به هنگام ناراحتی و استرس، به والدین می‌چسبند، مضطرب می‌شوند، گوشه گیر می‌شوند، آشفته، عصبانی و پرخاشگر می‌شوند، نافرمانی می‌کنند، دچار شب ادراری می‌شوند، در چنین شرایطی رعایت نکاتی هم کمک کننده است که عبارتند از:

- برای کودکانتان وقت بگذارید، تا می‌توانید عشق و محبت و توجه نثارشان کنید و رابطه نزدیکی با آنان برقرار کنید.

- به حرف‌ها و نگرانی‌هایشان گوش دهید، با مهربانی و آرامش با آنها صحبت کنید و به آنها اطمینان خاطر دهید.

- کودکان خیلی زود خسته و بی حوصله می‌شوند. لذا برای اوقات فراغت آنان در شرایط جدید برنامه‌ریزی کنید.

- برای بازی کردن با کودکان، برنامه‌ریزی کنید و وقت بگذارید.

چگونه اضطراب روزهای کرونایی را کنترل کنیم؟  

- مطالعه را به برنامه روزانه کودکان، اضافه کنید. ضمن پیشنهاد کتاب مورد نظر خودتان، اجازه دهید هر کتابی را که دوست دارند، بخوانند.

- مرور درس‌های گذشته همراه با فعالیت‌های جذاب و دوست داشتنی مثل برگزاری مسابقه، را مدنظر قرار دهید.

- واقعیت‌ها را با زبان ساده و قابل درک و فهم بدون ایجاد اضطراب، برای کودکان توضیح دهید، برایشان توضیح دهید که چه اتفاقی افتاده و چه کارهایی باید صورت گیرد.

عوامل استرس‌زا را شناسایی کنیم

تحقیقات نشان می‌دهد از آنجایی که استرس بخش اجتناب ناپذیر زندگی ماست و بر عملکرد و رفتار ما تأثیر می‌گذارد و در صورت تداوم عامل زمینه ساز و آشکار ساز بسیاری از بیماری‌ها است و بر همه جنبه‌ها و حیطه‌های زندگی ما تأثیر دارد و باعث بسیاری از آسیب‌های اجتماعی می‌شود، باید عوامل استرس‌زا را شناسایی کرده و در حد امکان آنها را تعدیل کنیم. در مورد رویدادهایی که خارج از کنترل ما هستند، پذیرش این مساله به ما کمک می‌کند تا در مورد آنها استرس کمتری داشته باشیم.

در واقع وجود استرس برای بدن بسیار خطرناک و کشنده است، ولی وقتی می‌پرسیم چطور استرس را کنترل یا مدیریت کنیم؛ قبول می‌کنیم که استرس وجود دارد و کاملاً طبیعی است، می‌پذیریم که بدن ما بسیار هوشمند است و دنبال راهکارها و تکنیک‌هایی برای مدیریت و کنترل استرس خواهیم بود.

کد خبر 537188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.