کدام افراد دچار کمردرد می‌شوند؟

بروز اختلال کمردرد بین زنان و مردان، علل و انواع کمردرد، تشخیص علائم و نشانه‌های کمردرد، راهکارهای پزشکی و درمان‌های خانگی برای درمان کمردرد و تسکین درد کمر با گیلاس میوه تابستانه را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمردرد زنان و مردان در افراد پیر و جوان را درگیر می‌کند و معمولاً به صورت خفیف احساس می‌شود اما گاهی اوقات می‌تواند شدید باشد و به یک درد غیر قابل تحمل تبدیل شود. این اختلال می‌تواند به آرامی را به صورت ناگهانی شروع شود و در یک نقطه کوچک از قسمت پایین کمر بیمار یا یک ناحیه گسترده احساس شود، درد کمر می‌تواند از چند روز تا چند سال طول بکشد و گاهی اوقات درمان کردن آن دشوار است.

علل و انواع کمردرد

درد کمر اغلب به صورت شدید و یک درد مبهم احساس می‌شود که می‌تواند به صورت درد خفیف به وجود بیاید از چند روز تا چند هفته طول بکشد. معمولاً درد کمر با خود مراقبتی به صورت خود به خود بهبود پیدا می‌کند. گاهی اوقات ممکن است درد در قسمت پایین کمر شدید شود و در صورتی که حدود ۴ تا ۱۲ هفته طول بکشد به آن درد نیمه حاد قسمت پایین کمر گفته می‌شود.

از سوی دیگر درد مزمن کمر حدود سه ماه ماه یا مدت بیشتری طول می‌کشد و حتی پس از آنکه آسیب اولیه یا علت اصلی درد کمر از بین رفتن نیز ادامه پیدا خواهد کرد. درد مزمن کمر می‌تواند در حدود ۲۰ درصد از افرادی که دچار درد شدید کمر هستند رخ بدهد. این امر بدین معنا است که ممکن است درد بیشتر از حد انتظار طول بکشد و در برخی موارد درمان درد مزمن کمر دشوار باشد و باعث ناتوانی بیمار شود.

گرفتگی و رگ به رگ شدن کمر، مفاصل ستون فقرات، درد میوفاسیال، استئوآرتریت ناحیه پایین کمر، اسپوندیلولیستزیس (اختلالی در استخوان‌های ستون فقرات)، اسکولیوز (مشکلات ستون فقرات)، درد انتشار دهنده، درد عصب، تنگی کانال نخاعی، حساس سازی و درد پس از جراحی عمده ترین علل بوز کمردرد است.

علائم و نشانه‌های آسیب کمر چیست؟

می‌تواند بر اساس علت بروز آن به صورت ناگهانی یا تدریجی به وجود بیاید. درد کمر معمولاً پس از بروز آسیب دیدگی ایجاد می‌شود ولی گاهی اوقات شروع علائم و نشانه‌های آن به تأخیر می‌افتد. علائم و نشانه‌های درد کمر عبارتند از درد موضعی شدید یا تیر کشنده که با یا بدون سفتی در ناحیه کمر همراه است و در انتشار دهنده باسن یا پاها و حتی کف پا است.

همچنین ممکن است فرد دچار سوزن سوزن شدن و بی حسی یا سوزش و ضعف در کمر شود، پزشک از سیستم اعداد و مقیاس ۱ تا ۱۰ برای توصیف درد از خفیف تا شدید استفاده می‌کند. گاهی اوقات که یک دلیل جدیدی مبنی بر بروز درد کمر وجود دارد از عفونت یا شکستگی ستون فقرات حال بیمار خوب نخواهد بود.

بروز کمردرد بین سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی

احتمال بروز درد کمر در هر فردی و در هر سنی وجود دارد اما معمولاً در اکثر موارد درد کمر بین سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی به وجود می‌آید، اگرچه احتمال ابتلاء به درد کمر در میان افراد وجود دارد برخی از افراد در مقایسه با سایرین بیشتر در معرض بروز این اختلال قرار خواهند گرفت. در بخش زیر به چند مورد از فاکتورهای خطر اشاره می‌کنیم که باعث می‌شوند ریسک بروز درد کمر افزایش پیدا کند که عبارتند از:

- بالا بودن سن

- نداشتن تناسب اندام و ورزش نکردن

- چاقی و اضافه وزن

- برخی مشاغل و فعالیت‌های خاص که با برداشتن اجسام سنگین حرکات کششی و چرخشی همراه هستند و باعث لرزش در ستون فقرات خواهد شد.

- برخی مشاغل خاص که با نشستن به مدت طولانی همراه هستند مانند افرادی که پشت میز می‌نشینند و تناسب میز و صندلی آنها و وضعیت محافظ کمر مناسب نیست. این گروه از افراد بیشتر از سایرین دچار درد کمر خواهد شد.

کدام افراد دچار کمردرد می‌شوند؟

درد کمر چگونه تشخیص داده می‌شود؟

معمولاً درد کمر خفیف است به صورت خود به خود بهبود پیدا می‌کند اما در برخی موارد درد کمر می‌تواند پیچیده باشد که به ارزیابی توسط متخصص درد یا پزشک متخصص که در زمینه تشخیص دهد تخصص دارد نیاز خواهد داشت و پزشک به ارزیابی بیمار می‌پردازد تا بتواند یک برنامه درمانی را برای بهبود شرایط او طراحی کند. پس از آنکه درد کمر تشخیص داده شد پزشک متخصص یا متخصص درد به طراحی یک برنامه مناسب برای درمان بیمار خواهد پرداخت.

راهکارهای پزشکی برای درمان کمردرد

کمر درد به همراه مشکلات مختلفی مثل کشیدگی و یا ضعف عضلانی، عصب تحت فشار، طناب نخاعی نامیزان بروز می‌کند و چندین راه درمانی مثل دارو، فیزیوتراپی و تجهیزات پزشکی برای این مشکلات وجود دارد و پزشک معالج بسته به شرایط فرد میزان دارویی که فرد باید مصرف کند و روش درمانی مناسب را اعمال خواهد کرد.

برخی از روش‌های درمانی که پزشک توصیه می‌کند، شامل:

- شل کردن ماهیچه‌ها

- داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی (NSAIDs)

- داروهای نارکوتیک مانند کدئین برای کاهش درد

- استروئیدها برای کاهش التهاب

- تزریق کورتیکواستروئید

یک گروه از درمان‌های فیزیکی یا فیزیوتراپی مثل ماساژ، تمرینات کششی و دستکاری کمر و ستون فقرات هم وجود دارد که انجام آن‌ها توصیه می‌شود.

درمان‌های خانگی برای درمان کمردرد

درمان‌های خانگی تا ۷۲ ساعت پس از شروع درد کمک کننده خواهند بود، اگر بعد از این مدت زمان با انجام این درمان‌ها تغییری در شدت درد ایجاد نشود، فرد باید با پزشک تماس گیرد، این درمان‌های خانگی عبارتند از:

- فعالیت‌های فیزیکی معمول روزانه را را متوقف کرده و از یخ روی کمر خود استفاده کنید. پزشکان توصیه می‌کنند که در ۴۸ تا ۷۲ ساعت اول از یخ استفاده کرده و پس از آن از گرما استفاده کنید.

- استفاده متناوب از سرما و گرما به ریلکس شدن عضله‌ها کمک می‌کند. استراحت؛ استفاده از یخ، فشار آوردن و بالا نگهداشتن کمر در ۴۸ ساعت ابتدایی بسیار توصیه می‌شود.

- داروهای مسکنی همچون ایبوپروفن (ibuprofen) و استامینوفن (acetaminophen) برای کاهش درد بسیار مؤثر هستند.

- برخی اوقات دراز کشیدن به پشت باعث درد بیش‌تر خواهد شد، در این شرایط توصیه می‌شود که فرد در حالی که زانوی خود را خم کرده و یک بالشت بین پاهای خود قرار داده، به پهلو دراز بکشد. اگر دراز کشیدن روی کمر برای فرد آزاردهنده نباشد، بهتر است که برای کاهش فشار به کمر از یک بالشت زیر ران استفاده شود.

- حمام آب گرم و ماساژ کمر هم به بهبود عضلات گرفته و سخت کمر کمک خواهند کرد.

کدام افراد دچار کمردرد می‌شوند؟

تسکین درد کمر با گیلاس میوه تابستانه

در بیشتر موارد بروز کمر درد یک مسئله جدی نیست و این موضوع بدون مراجعه به پزشک و پس از چند هفته یا چند ماه بهبود می‌یابد، با انجام تغییرات جزئی در رژیم غذایی خود روند بهبود کمردرد را تسریع کرده و یا از بروز آن جلوگیری کنید.

متخصصان انگلیسی می‌گویند یکی از ساده‌ترین راهکارها برای محافظت از کمر در برابر درد مصرف مستمر گیلاس است. گیلاس سرشار از پروتئین‌های ضدالتهابی است که برای تسکین کمردرد مناسب است. همچنین آنتی اکسیدان‌های موجود در این میوه به کاهش درد کمک می‌کند.

در حقیقت اصلی‌ترین دلیل بروز کمردرد التهاب است و انتخاب رژیم غذایی مناسب به خلاصی از این درد کمک می‌کند. گیلاس یکی از بهترین مواد غذایی ضدالتهابی است و با جلوگیری از آسیب به سلول‌ها و کاهش التهابات باعث تسکین کمردرد می‌شود.

تحقیقات اثبات کرده است آنتی اکسیدان‌های موجود در گیلاس به کاهش هر گونه دردی در بدن از جمله کمردرد و آرتروز کمک می‌کند. برای مثال، نوشیدن دو بار آب گیلاس در روز در افرادی که از آرتروز رنج می‌برند، می‌تواند باعث کاهش التهابات شود.

خوردن آب گیلاس یا گیلاس کامل هر دو به یک میزان می‌تواند به کاهش التهابات و درد کمک کند؛ اما باید از مصرف آب گیلاس حاوی شکر اجتناب کنید. همچنین می‌توانید برای اثر بخشی بیشتر گیلاس برای درمان کمردرد آن را به همراه آجیل، زنجبیل، انگور قرمز و لوبیا سبز استفاده کنید.

در کنار رژیم غذایی سالم، می‌توانید برای بهبود کمر درد خود از فعالیت‌های ورزشی همانند حرکات کششی بهره ببرید. افرادی که از اضافه وزن رنج می‌برند در بیشترین خطر ابتلاء به کمردرد قرار دارند. از این رو، توصیه می‌شود به تناسب اندام خود توجه ویژه‌ای داشته باشید.

اگر با بروز کمر درد به طور همزمان شاهد بی حسی یا گز گز شدن اندام‌ها، از دست دادن کنترل مثانه یا مدفوع و یا درد شدید قفسه سینه هستید سریعاً با اورژانس تماس حاصل کنید، این علائم می‌تواند نشان دهنده یک مسئله بسیار جدی برای سلامت باشد و نیاز است بیمار سریعاً به بیمارستان رجوع کند.

کد خبر 522330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.