معجزه درمانی سه روغن گیاهی چیست؟

اهمیت گنجاندن روغن گیاهی در برنامه غذایی، سویا سالم‌ترین روغن گیاهی، روغن کنجد ملکه روغن‌ها، فایده های درمانی روغن کنجد، ویتامین‌های موجود در روغن زیتون و آشنایی با هفت خواص روغن زیتون را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بدن شما برای عملکرد طبیعی خود، به مقدار مشخصی از چربی نیاز دارد، روغن‌ها و چربی‌ها منبع اصلی تأمین انرژی بدن بوده و به شما در جذب دیگر عناصر و البته عملکرد بهتر آن کمک می‌کند، به همین دلیل انتخاب چربی‌های غیر اشباع سالم و اضافه کردن آن به برنامه خوراک روزانه بسیار مهم است.

بعضی از روغن‌ها را می‌توان به وفور در برنامه غذایی گنجاند اما بعضی دیگر را باید با احتیاط مصرف کرد. روغن‌ها اگر چه به عنوان مواد خوراکی مضر در جامعه شناخته می‌شوند، اما وجود آنها برای حفظ سلامت بدن حیاتی است. در واقع هر فردی برای ادامه حیات و به عبارتی سر پا ماندن به مصرف روزانه روغن نیاز دارد. اما یک نکته مهم در این مورد وجود دارد و آن این است که نوع چربی مصرفی، درست به اندازه مقدار آن، در سلامت یا عدم سلامت رژیم غذایی شما نقش دارد.

سویا سالم‌ترین روغن گیاهی

روغن سویا یک روغن گیاهی است که در جهان شهرت زیادی دارد، بیشتر روغن سویا تصفیه شده، ترکیب شده و گاهی اوقات هیدروژنه شده است و می‌تواند به سطوح مختلف درجه بندی شود و بسته به کاربرد مورد نظر طبقه بندی می‌شود.
روغن سویا به دلیل وجود انواع مختلفی از اسیدهای چرب ضروری موجود در آن، که برای حفظ سلامت بدن ضروری هستند، نسبت به سایر روغن‌های گیاهی سالم‌تر در نظر گرفته می‌شود. همچنین شماری از استرول‌های گیاهی در روغن سویا وجود دارند که می‌توانند مزایای سلامتی فراوانی را در افرادی که به طور منظم از روغن سویا در رژیم غذایی خود بهره می‌برند، داشته باشند.

معجزه درمانی سه روغن گیاهی چیست؟

محتوای ویتامین و مواد معدنی سویا، چیزی است که این گیاه خوردنی را خوشمزه و بسیار مفید ساخته است، کنترل سطوح کلسترول درمان آلزایمر، تقویت سلامت استخوان‌ها، مراقبت از پوست و تقویت بینایی از خواص درمان روغن سویا است.

روغن کنجد؛ ملکه روغن‌ها

روغن کنجد یکی از روغن‌های گیاهی است که متخصصان تغذیه، مصرف آن را به تمام گروه‌های سنی توصیه می‌کنند. برخی می‌گویند این روغن را هم می‌توان برای سرخ کردن به کار برد و هم برای طبخ غذا و البته نوع بودارش طعم دهنده سالاد است، فواید درمانی روغن کنجد عبارتند از:

- روغن کنجد در بین روغن‌های خوراکی به ملکه روغن‌ها مشهور است، دانه کنجد بیشترین میزان روغن را در بین دانه‌های روغنی دیگر داراست اما با وجود این تولید آن بسیار کمتر از دانه‌های دیگر نظیر سویا، آفتابگردان و گلرنگ است.

- نوع لیگنان و آنتی اکسیدان‌های طبیعی موجود در این روغن باعث بروز مقاومت بسیار بالا در برابر اکسیداسیون و خواص فیزیولوژیکی ارزشمند روغن کنجد شده است.

- ترکیب اسیدهای چرب روغن کنجد به گونه‌ای است که برای هر سه مصرف سرخ کردن، پخت و پز و سالاد قابل استفاده است.

- روغن کنجد منبع ویتامین E است به همین دلیل مصرف آن کلسترول خون را کاهش می‌دهد.

- روغن کنجد یک محافظ طبیعی در برابر اشعه فرابنفش به حساب می‌آید و پوست را در برابر کلر موجود در آب استخر محافظت می‌کند.

- اضافه کردن فقط یک تا ۲ قاشق روغن کنجد به سالاد و بشقاب غذای روزانه نه تنها باعث درمان یبوست می‌شود حتی در تناسب اندام نیز نقش مهمی دارد.

- مصرف مرتب روغن کنجد اضطراب را کاهش می‌دهد، گردش خون را تقویت می‌کند، مانع اختلالات عصبی می‌شود و سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند.

- از بارز ترین خواص درمانی روغن کنجد در پیشگیری و درمان سرطان‌های سینه، پروستات و سرطان‌های دستگاه گوارش، سکته‌های قلبی و بسته شدن عروق (تصلب شرایین) است

- روغن کنجد دارای مقدار زیادی گاما توکوفرول است که فعالیت آنتی اکسیدانی اش زیاد است و روند پیری را به تعویق می‌اندازد و سبب افزایش طول عمر می‌شود.

- مصرف این روغن برای ماساژ یکی از بهترین هاست و همچنین با توجه به مقدار کلسیم بیشتر در مقایسه با لبنیات در سنین پایین باعث پیشگیری از خشکی مفاصل و پوکی استخوان در سنین مینسالی و سنین بالا می‌شود.

- روغن کنجد نیز مانند روغن بادام یک تقویت کننده و حالت دهنده بی نظیر برای مو است و از خارش پوست سر جلوگیری کرده و شوره سر را کاهش می‌دهد. روغن کنجد را با روغن نارگیل مخلوط کرده و به موی سر بزنید.

- بسیاری از متخصصان تغذیه بر این باورند که روغن دانه کنجد اثر کاهنده کلسترول خون، کاهنده قند خون و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد.

- روغن کنجد غنی از آنتی اکسیدان و ویتامین E است و از علائم متداول پیری پوست جلوگیری می‌کند.

آشنایی با هفت خواص روغن زیتون

روغن زیتون بهترین روغن موجود در بازار است، سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است، که به جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از مولکول‌هایی به نام رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و مهم‌ترین خواص درمانی آن عبارتند از:

۱. مفید برای سیستم قلبی عروقی

روغن زیتون منبع اصلی چربی در رژیم مدیترانه ای است. به نظر می‌رسد افرادی که این رژیم را مصرف می‌کنند نسبت به افرادی که رژیم‌های دیگر را دنبال می‌کنند، امید به زندگی بالاتری دارند، از جمله احتمال مرگ در اثر بیماری‌های قلبی عروقی کمتر است.

۲. سندرم متابولیک

سندرم متابولیک وضعیتی است که توسط گروهی از عوامل خطرزا افزایش می‌یابد و باعث افزایش خطر بیماری از جمله چاقی، فشار خون بالا و قند خون بالا می‌شود. طبق نتایج بدست آمده روغن زیتون در رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است ویژگی‌های سندرم متابولیک، مانند التهاب، قند خون، تری گلیسیریدها (چربی‌های موجود در خون) و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا "بد" را بهبود بخشد. کلسترول در مقابل، به نظر می‌رسد سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا کلسترول "خوب" را افزایش می‌دهد.

۳. درمان افسردگی با روغن زیتون

مطالعات نشان داد که ترکیبات موجود در روغن زیتون فوق العاده باکره ممکن است به محافظت از سیستم عصبی کمک کند و می‌تواند برای درمان افسردگی و اضطراب مفید باشد.

۴. کاهش خطر سرطان

برخی مطالعات نشان داده اند که مواد موجود در روغن زیتون ممکن است به کاهش خطر ابتلاء به سرطان پستان کمک کند، اما همه یافته‌ها این موضوع را تأیید نمی‌کند، روغن زیتون حاوی موادی است که ممکن است به جلوگیری از سرطان روده بزرگ کمک کند.

معجزه درمانی سه روغن گیاهی چیست؟

۵. پیشگیری از آلزایمر

برخی دانشمندان پیشنهاد کردند که مصرف روغن زیتون اضافی در رژیم غذایی ممکن است به جلوگیری از بیماری آلزایمر کمک کند. این ممکن است به دلیل تأثیر محافظتی آن بر رگ‌های خونی در مغز باشد. مصرف روغن زیتون فوق العاده غنی از اولوکانتانال می‌تواند به کندی یا متوقف شدن پیشرفت آلزایمر کمک کند.

۶. مفید برای کبد

بررسی‌ها نشان داد که مولکول‌های موجود در روغن زیتون فوق العاده باکره ممکن است به جلوگیری یا ترمیم آسیب کبد کمک کند. MUFA های روغن که عمدتاً اسید اولئیک هستند و ترکیبات فنولیک آن به نظر می‌رسد به جلوگیری از التهاب، استرس اکسیداتیو، مقاومت به انسولین و سایر تغییراتی که می‌تواند منجر به آسیب کبدی شود کمک می‌کند.

۷. تقویت ایمنی روده

بیماری التهابی روده (IBD) باعث التهاب دستگاه گوارش می‌شود. کولیت اولسراتیو و بیماری کرون انواع IBD هستند. فنل موجود در روغن زیتون با تغییر میکروب‌های موجود در روده ممکن است به تقویت ایمنی روده و سلامت روده کمک کند.

مقدار ویتامین روغن زیتون چقدر است؟

روغن زیتون حاوی ویتامین‌های محلول در چربی A، D، E و K. برخی از این ویتامین‌ها برای پوست مفید هستند. به عنوان مثال، مردم در طول تاریخ از روغن ویتامین E به صورت موضعی برای معالجه انواع بیماری‌های پوستی از جمله پسوریازیس و اگزما استفاده کرده اند.

اثرات باکتریایی از خواص روغن زیتون

نشان داده شده است روغن زیتون دارای خواص ضد باکتریایی است. با این وجود، مطالعات بسیار کمی در مورد توانایی روغن زیتون در کنترل باکتری‌های روی پوست وجود دارد.

خواص مشترک روغن‌های گیاهی برای سلامتی

رشد سلول را افزایش می‌دهد

روغن‌هایی مانند گلرنگ، بذر پنبه، آفتابگردان، بادام و جوانه گندم همه غنی از ویتامین E هستند که برای محافظت و رشد سلول‌ها در بدن لازم است. این ویتامین برای سلامتی بدن خیلی مفید می‌باشد. از بهبود سیستم ایمنی بدن گرفته تا تحریک دستگاه گوارش که امری حیاتی است. از بافت‌های بدن مانند پوست، چشم‌ها و کبد نیز می‌تواند محافظت کند.

معجزه درمانی سه روغن گیاهی چیست؟

مناسب برای بهبود عملکرد قلب

روغن‌های گیاهی دارای چربی‌های اشباع نشده و اشباع شده می‌باشند. چربی‌های اشباع نشده به کاهش سطح کلسترول بد خون و کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند. علاوه بر این وجود ویتامین E در این روغن‌ها می‌تواند لخته‌های خون که دلیل سکته قلبی می‌باشد، از بین ببرد.

بهبود عملکرد بدن

بدن برای انجام عملکردهای مختلف به اسیدهای چرب نیاز دارد و روغن‌های گیاهی این مواد را به وفور تأمین می‌کنند. دو نوع اسید چرب به نام‌های امگا سه و امگا ۶ وجود دارد که بدن به طور طبیعی این اسیدهای چرب را تولید نمی‌کند. بنابراین برای تأمین کردن این اسیدهای چرب می‌توانید روغن‌های گیاهی از جمله روغن سویا، کانولا و روغن بذر کتان را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید. آلفا-لینولنیک، نوعی اسیدهای چرب امگا سه در این روغن‌ها می‌باشد که شباهت زیادی به اسیدهای چرب ماهی نیز دارند.

اسیدهای چرب امگا سه به طور گسترده‌ای ضد التهاب شناخته شده اند به همین دلیل برای افرادی که از مشکلات پوستی و گوارشی رنج می‌برند بسیار توصیه می‌شود. از طرف دیگر، امگا ۶ ضدالتهاب است اما استفاده طولانی مدت و بیش از مقدار توصیه شده می‌تواند آسیب بیشتری نسبت به مفید بودن آن داشته باشد.

عوارض جانبی روغن‌های گیاهی

این امر درست است که روغن‌های گیاهی برای سلامتی مفید می‌باشد و خاصیت درمانی دارند اما باید مراقب بود که در حد اعتدال از آنها استفاده کرد زیرا استفاده بیش از حد از روغن‌های گیاهی نیز موجب به وجود آمدن مشکلاتی می‌شود. این توصیه را جدی بگیرید که قبل از مصرف هر یک از روغن‌های گیاهی با تست آن اطمینان حاصل کنید که حساسیت نداشته باشید و بعد به مصرف خود ادامه دهید. اگر بعد تست روغن هر واکنشی مانند کهیر، قرمزی، خارش، سوزش و یا حتی حالت تهوع پدیدار شد از مصرف آن جدا خودداری کنید.

کد خبر 519515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.