سالم‌ترین ‌خوراکی‌ها و تنقلات تابستانی را بشناسید

خوراکی مناسب فصل تابستان، انواع میوه‌های خنک کننده، نوشیدنی تابستانی میوه‌ها و سبزیجات بهترین موادغذایی برای تابستان، غذاهای مفید تابستانی در وعده‌های اصلی و عمده ترین دلایل مصرف هندوانه در تابستان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هنگامی که صحبت از خوراکی مناسب فصل تابستان می‌شود، باید به صبحانه مناسب تابستان، نهار و شام سبک تابستانی، و البته غذاهای مناسب تابستان برای کودکان نیز توجه کرد.

هرچه روزهای تابستان طولانی‌تر و گرم‌تر می‌شوند، خنک ماندن در این هوا سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود، برای خنک ماندن فقط نوشیدنی‌های یخی و خنک و کولر کافی نیست، غذاهایی که مصرف می‌کنید هم می‌توانند در این زمینه به شما کمک کند.

خوشبختانه میوه‌ها و سبزیجات تازه بهترین مواد غذایی برای تابستان هستند که وقت زیادی هم برای آماده کردن آنها گرفته نمی‌شود، اگر مجبورید آشپزی کنید، سعی کنید از آشپزی‌های سریع و سبک مثل بخارپز کردن و امثال آن استفاده کنید. سه میوه و سبزیجات بسیار مفید برای بالا بردن انرژی و خنک نگه داشتن بدن وجود دارد که عبارتند از:

میوه‌های خنک کننده

میوه‌ها محتوی آب بالاتری دارند و سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌ها هستند که بهترین راه برای خنک ماندن در تابستان است، این میوه‌ها شامل انگور، سیب، گلابی، هلو، گیلاس، آلبالو، شلیل و مرکباتی مثل پرتقال می‌شود. می‌توانید به روش‌های مختلف در رژیم غذایی خود از میوه‌ها استفاده کنید. می‌توانید آنها را در سالاد بریزید، با شیر و ماست مخلوط کنید یا به صورت خام به عنوان میان وعده استفاده کنید.

هندوانه

هیچ چیز بهتر از هندوانه گرمای طاقت‌فرسای زمستان را کمتر نمی‌کند، پس زمانش رسیده که این میوه تابستانی را وارد رژیم غذایی روزانه‌تان کنید، هندوانه از ۹۰ درصد آب تشکیل شده است که به حفظ آب بدنتان در گرما کمک می‌کند. علاوه بر آب، حامی مقدار زیادی ویتامین A و C نیز می‌باشد، فاقد چربی است و سرشار از لیکوپن، آنتی‌اکسیدانی است که از بروز سرطان و بیماری‌های قلبی-عروقی جلوگیری می‌کند.

سالم‌ترین ‌خوراکی‌ها و تنقلات تابستانی را بشناسید

طالبی و خربزه

این میوه‌ها هم مثل هندوانه حاوی مقدار انبوهی آب هستند که به حفظ آب بدن در دمای بالای هوای کمک می‌کند، طالبی و خربزه هر دو میوه‌هایی کم کالری و با پتاسیم بالا هستند. بااینکه منبع خوبی از مواد مغذی به شمار نمی‌روند، اما میزان کم پروتئین و چربی و کربوهیدراتشان، آنها را برای کاهش وزن، دیابت، فشارخون، و اختلالات قلبی-عروقی ایده‌آل می‌کند، این میوه‌ها همچنین ادرارآور هم هستند که باعث می‌شود مواد سمی نامطلوب از بدن دفع شوند.

مرکبات

مرکبات شامل پرتقال، گریپ‌فروت، و لیمو جز خنک‌کننده‌ترین میوه‌ها هستند. این میوه‌ها، در کنار طعم بسیار خوشمزه ای که دارند، شما را سالم‌تر و جوان‌تر نگه می‌دارند. مصرف مرکبات به خاطر محتوی بالای فیتونوترینت هایی که به عنوان آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل فلاوانون، آنتوسیانین، پولی فنول و ویتامین C رد بدن عمل می‌کنند، برای سلامت پوست نیز بسیار مفید هستند. این میوه‌ها همچنین برای هضم و گوارش غذاها نیز مفیدند و به تجزیه غذاهای پرچرب کمک می‌کنند.

سبزیجات خنک کننده:

تعداد زیادی از سبزیجات هستند که به پایین آوردن دمای بدن در گرما کمک می‌کنند، بهترین نمونه‌های آن خیار، تربچه، کاهو و سبزی‌هایی مثل اسفناج و آروگولا و گیاهانی مثل نعناع است، همه اینها حاوی مقدار قابل توجهی آب هستند و می‌توانند خون را رقیق کرده و به بدن برای آزاد کردن گرما کمک کنند. این سبزیجات را می‌توانید به اشکال مختلف در برنامه غذایی‌تان استفاده کنید. از آنها در سالاد و غذاهای تایلندی استفاده کنید.

خیار

خیار با محتوی آب بسیار بالایی که دارد، همراه با طعم تازه‌ای که دارد یکی از بهترین سبزیجات در تابستان به شمار می‌رود. دیرزمانی است که خیار را با ویژگی‌های پزشکی بیشمار آن می‌شناسند. این سبزیجات، خاصیت ادرارآور دارد که به بیرون کردن سموم و مواد زائد از بدن کمک می‌کند و طراوت و تازگی پوست و بافت‌ها را حفظ می‌کند. خیار بسیار کم کالری است و کمترین میزان قند، کربوهیدرات و چربی را در خود دارد. همچنین حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین B، فسفر، کلسیم، روی و سایر مواد معدنی است.

تربچه

این سبزی معمولاً محبوبیت چندانی ندارد. با رنگ زیبای قرمز متمایل به بنفش و داخل سفید رنگ و خوشمزه خود، آن قدرها که باید مورد استقبال قرار نمی‌گیرند، این سبزی محتوی آب بسیار بالایی دارد و منبع بسیار خوبی از ویتامین C می‌باشد که خواص آنتی‌اکسیدانه و ضدالتهابی دارد، همچنین منبع خوبی از پتاسیم است که به پایین آوردن سنگ کلیه و سکته کمک می‌کند. سولفور، آهن و ید هم در خود دارد.

نعناع

هم نعناع و هم قرص نعناع خواص خنک کنندگی بسیار بالایی دارند و رایحه تند آن می‌تواند تنبلی که در فصل گرما در همه ما ایجاد می‌شود را از بین می‌برد و برای مدتی طولانی گیاه شناسان از این گیاه برای ساخت چای‌های گیاهی، پماد، وس ایر محصولات برای تسکین ذهن و جسم، استفاده می‌کردند، علاوه بر اینها، نعناع به گوارش و التهاب نیز کمک می‌کند که در فصل تابستان کمک بسیار خوبی است.

غذاهای مفید در تابستان در وعده‌های اصلی

با رسیدن فصل تابستان، سفره‌های غذای ما تغییر زیادی می‌کند. برای مثال، بیشتر ما به دنبال طرز تهیه غذای خنک برای تابستان می‌رویم و از غذاهای سنگین دوری می‌کنیم. علت این امر آن است که متابولیسم مواد غذایی باعث افزایش دمای بدن ما می‌شود. یعنی هرچه غذاهایی که در فصل تابستان می‌خوریم کالری بیشتری داشته باشد، دمای بدن بالاتر می‌رود. به همین دلیل غذاهای مفید در تابستان سبک، خنک‌کننده و کم کالری هستند.

۱. صبحانه مناسب تابستان

مواد غذایی لازم برای یک صبحانه مناسب فصل تابستان ممکن است همین الان در یخچال شما باشد. نان و پنیر و خیار و گوجه یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها در صبحانه مناسب تابستان است که افراد بسیاری از خوردن آن لذت می‌برند. اگر مقداری پیازچه کنار گوجه و خیار بگذارید، این صبحانه مناسب تابستان خوشمزه‌تر و مناسب‌تر هم خواهد بود، همچنین، اضافه کردن نعناع خشک نیز ارزش غذایی این صبحانه مناسب فصل تابستان را افزایش می‌دهد.

سالم‌ترین ‌خوراکی‌ها و تنقلات تابستانی را بشناسید

۲. غذاهای مفید در تابستان برای نهار

طرز تهیه غذای خنک برای تابستان و وعده نهار طرفداران زیادی دارد، هیچ چیز به اندازه یک طرز تهیه غذای خنک برای تابستان در ساعات اوج گرما افراد را سرحال نمی‌کند. آب دوغ خیار یک غذای اصیل و مقوی است که در فصل گرما بیشتر از هر زمان دیگری سرو می‌شود، می‌توانید با اضافه کردن مغز گردو، کشمش، سبزی‌های معطر، ماست پرچرب و خامه این طرز تهیه غذای خنک برای تابستان را ارتقا دهید.

علاوه بر آب دوغ خیار به عنوان یک خوراکی مناسب فصل تابستان، انواع سالادهای سبزیجات، مرغ و ماهی گریل شده با سس‌های متنوع نیز از غذاهای مفید در تابستان برای نهار هستند. لازم به ذکر است که این گزینه‌ها از غذاهای مناسب تابستان برای کودکان نیز به شمار می‌آیند.

۳. شام سبک تابستانی

به انتهای روز و زمان شام می‌رسیم. با کمی جست‌وجو به راحتی می‌توانیم لیست بلندی از غذاهای سنتی تابستانی و غذای نونی تابستانه ایرانی مانند نان و کاهو سکنجبین پیدا کنیم. از میان این گزینه‌ها، تعدادی آش مناسب فصل تابستان را توصیه می‌کنیم؛ برای مثال آش‌های تهیه شده با آلوبخارا، انار، آب انار، رب انار و همچنین آش‌های خنک مانند آش سماق، آش دوغ، آش گشنیز، آش گوجه، آش جو و غیره. انواع آش مناسب فصل تابستان هم ارزش غذایی مناسبی دارند، و هم به عنوان یک شام سبک تابستانی به شما احساس سنگین و گرما نمی‌دهند.

غذاهای مناسب تابستان در طب سنتی

اگر به دنبال غذاهای مناسب تابستان در طب سنتی هستید، توصیه‌های زیر را به خاطر داشته باشید:

- مواد غذایی خام و خنک مصرف کنید و غذاهای غلیظ و دیر هضم نخورید.

- از خوراکی‌هایی با طبع سرد و تر استفاده کنید و از خوردن مواد غذایی گرم و خشک بپرهیزید.

- آب یخ نخورید و نوشیدنی‌هایی مانند شربت انار، شربت غوره، شربت ریواس، شربت خاکشی، شربت عناب، شربت زرشک استفاده کنید.

- از مصرف گوشت‌های گرم مانند گوشت شتر و گوشت‌های غلیظ مانند گاو پرهیز کرده، و گوشت خروس و بزغاله استفاده کنید، همچنین می‌توانید گوشت گوسفند را با ادویه‌های مناسبی مانند گرد غوره، سماق یا پودر تخم گشنیز آماده کنید.

نوشیدنی تابستانی را با دقت انتخاب کنید

حفظ آب بدن اهمیت بسیار زیادی در ماه‌های گرم تابستان دارد، خیلی از علائم گرمای بیش از حد (سرگیجه، خستگی، عدم تمرکز) مربوط به کم آب شدن بدن است، اما نوع مایعاتی که می‌نوشید هم اهمیت دارند.

نوشیدنی‌هایی مثل نوشابه و نوشابه‌های ورزشی (که با شکر و نمک مخلوط است) کم آبی بدنتان را بدتر هم می‌کند و غذاها و نوشیدنی‌های بیش از حد سرد و خنک (مثل بستنی) هم در گوارشتان، عرق کردن بدن و مکانیزم خنک کنندگی طبیعی بدن اختلال ایجاد می‌کند، پس با اینکه خوردن بستنی در تابستان خیلی وسوسه‌انگیز است اما بهتر است که جای آن یک تکه هندوانه نوش جان کنید. اگر رژیم غذایی‌تان را به دقت انتخاب کنید مطمئن باشید که گرمای تابستان چندان اذیت تان نخواهد کرد.

اصلی‌ترین دلایل مصرف هندوانه در تابستان

اگر یک میوه وجود داشته باشد که متخصصان بر مصرف آن در فصل تابستان تاکید داشته باشند، آن میوه هندوانه است. نه تنها به دلیل آنکه هندوانه یک میوه خوشمزه و شیرین است، بلکه به دلیل خواص بی نظیر آن، از هندوانه به عنوان یک میوه مناسب برای مقابله با تشنگی و گرمای تابستان یاد می‌شود.

سالم‌ترین ‌خوراکی‌ها و تنقلات تابستانی را بشناسید

با این وجود، یک فنجان هندوانه دارای ۱۱ گرم کربوهیدرات است، به همین دلیل نباید در مصرف آن زیاده روی کنید. در مقابل، به دلیل خواص بی شمار این میوه، گنجاندن آن در رژیم غذایی ضروری است.

اصلی‌ترین دلایلی که باید هندوانه مصرف کنید، عبارتند از:

۱- کمک به آبرسانی به بدن: شهرت هندوانه به دلیل سطح بالای آب آن است. ۹۲ درصد هندوانه را آب تشکیل می‌دهد، به دلیل آنکه الکترولیت‌های زیادی در هندوانه وجود دارد، مصرف آن نیاز بدن به آب را در روزهای گرم تابستان برطرف می‌کند.

۲- سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی: هندوانه دارای سطح بسیار بالایی از ویتامین‌های A، B۶، و C است. ویتامین A باعث حفظ سلامتی پوست و مو می‌شود. ویتامین B۶ عملکرد طبیعی سلول‌های عصبی را ارتقا می‌دهد و در ساخت گلبول‌های قرمز خون نقش دارد، ویتامین C نیز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و مانع از پیری حاصل از آسیب‌های ناشی رادیکال‌های آزاد می‌شود.

۳- جلوگیری از ابتلاء به برخی بیماری‌ها: هندوانه دارای آنتی‌اکسیدان قوی به نام لیکوپن است که برای سلامت بدن ضروری است، مطالعات دانشمندان نشان داده است لیکوپن می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌ها مانند سرطان پروستات را در آقایان کاهش دهد.

۴- تنقلات کم انرژی: سطح قابل توجهی از هندوانه را آب تشکیل می‌دهد، از این رو، در صورتی که هندوانه را به میزان کم مورد استفاده قرار دهید می‌تواند یک تنقلات کم انرژی و مناسب به جای تنقلات نامناسب و مضری همچون چیپس و پفک باشد.

کد خبر 509368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.