اصول تغذیه مناسب برای کنکوری‌ها چیست؟

بسیاری از دانش‌آموزان روزهای پیش از آزمون تا حد امکان به مطالعه می‌پردازند و تصور می‌کنند با خوردن غذا و استراحت، زمان مطالعه را از دست می‌دهند، در صورتی که با تغذیه صحیح و خواب کافی می‌توان بازده فکری را ارتقا داده و با بکارگیری توصیه‌هایی یادگیری را بهتر و احتمال موفقیت در آزمون‌ها را افزایش داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تغذیه مناسب بر تقویت حافظه کنکوری‌ها بسیار تأثیرگذار است و پیروی از یک الگوی صحیح تغذیه‌ای برای کنکوری‌ها لازم بوده و بر بهبود عملکرد تمام ارگان‌های بدن اثرات بسزایی دارد. کنکوری‌ها با نزدیک شدن به کنکور نه تنها باید به فکر تقویت حافظه خود باشند بلکه باید روش‌های کاهش استرس را نیز بشناسند. تغذیه تمام روزهای سال همچنین خوردن صبحانه اثر قابل ملاحظه‌ای روی حافظه و فراگیری دروس دارد. گنجاندن کربوهیدرات‌های پیچیده مانند نان و غلات به خصوص انواع سبوس دار آنها در صبحانه موجب آزادسازی تدریجی قند خون و ثبات نسبی آن در طول روز شده و کارایی سامانه حافظه‌ای را ارتقا می بخشد.

رعایت هرم غذایی استاندارد همچنین استفاده از گروه‌های غذایی متنوع و متناسب به شکل متعادل می‌تواند تمام نیازهای بدن را تأمین کند. برخی افراد بر این باور هستند که استفاده از مکمل‌ها می‌تواند تأثیر بیشتری از مواد غذایی گوناگون داشته باشد، اما اینطور نیست. بیشتر این مکمل‌ها نه تنها سودی ندارند بلکه در برخی موارد در آنها مواد نگهدارنده به کار رفته و این امر می‌تواند اثرات سوء مستقیم و غیرمستقیم در فرایند یادگیری و تمرکز فرد داشته باشد.

داوطلبان کنکوری از همین امروز شروع کرده و عادت‌های غذایی خود را تغییر دهید. مصرف مواد غذایی مفید همچنین شیوه صحیح تغذیه نه تنها در سالم بودن بدن شما کمک خواهد کرد حافظه را نیز تقویت می‌کند علاوه بر تغذیه مناسب، خواب خوب و مناسب نیز تأثیر قابل ملاحظه‌ای در کاهش اضطراب، افزایش تمرکز همچنین بهبود فراگیری دارد بنابراین لازم است برای این که فرد در روز امتحان از تمرکز، شادابی و هوش بیشتری برخوردار باشد، خواب کافی داشته باشد.

اصول تغذیه مناسب برای کنکوری‌ها چیست؟

دانش‌آموزان کنکوری از شیوه تغذیه خود چه می‌گویند

محمدحسین دانش‌آموز کنکوری رشته ریاضی است که به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: منتظر برگزاری کنکور در هفته‌های آینده هستم، از سال یازدهم در حال درس خواندن برای کنکور امسال هستم، به قدری حجم درس‌ها و کنکورهای آزمایشی زیاد است که اکثر اوقات وقت صبحانه خوردن ندارم، ناهار را هم با تأخیر می‌خورم.

او در خصوص مصرف سبزی و میوه می‌گوید: خانواده این موارد را در نظر دارند اما به قدری استرس زمان کنکور و آینده را دارم که همه اینها امکان غذا خوردن درست و توجه به نکات تغذیه‌ای و خواب کافی را از من گرفته است به همین دلیل گاهی با مصرف قرص‌های ویتامین و مکمل‌ها سعی می‌کنم کمبودهای تغذیه‌ای را جبران کنم.

پدرام دانش آموز کنکوری رشته انسانی است که به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: از ابتدای مهرماه شروع به درس خواندن برای کنکور کردم معدلم ۱۹ است اما در رشته انسانی حجم دروس بالاست و باید حافظه خوبی داشته باشیم به همین دلیل بسیار نگران روز کنکور هستم که وقت کافی برای زدن تست‌ها داشته باشم.

این دانش آموز کنکوری ادامه می‌دهد: استرس بسیار زیاد، ریزش مو، بی خوابی و معده درد از عوارض درس خواندن‌هایم بوده تا حدی که این اضطراب بی اشتهایی هم برایم به همراه داشته و کمتر میل به غذا خوردن دارم البته میوه را در زمان درس خواندن مصرف می‌کنم اما در کل این روزها برنامه نامنظمی دارم و زمان غذا خوردنم با تأخیر است و توجهی به این موارد ندارم.

کنکوری‌ها غذاهای چرب و سنگین نخورند

محمدحسن انتظاری، رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اهمیت توجه به تغذیه کنکوری‌ها در این ایام، اظهار می‌کند: کنکوری‌ها یک یا دو روز مانده به کنکور نباید هیچ نوع غذای جدیدی بخورند، به دلیل اینکه خوردن غذای جدید احتمال ایجاد حساسیت، واکنش‌های غیر طبیعی، اسهال، استفراغ و گیجی را برای فرد کنکوری دارد.

وی می‌افزاید: افراد کنکوری اگر به میوه‌های فصل مثل توت فرنگی و زردآلو حساسیت دارند از خوردن این میوه پرهیز کنند، سعی کنند شب کنکور غذا را هر چه زودتر و سبک تر بخورند، به تأخیر انداختن زمان خوردن غذا و مصرف غذاهای سنگین، چرب و پر پروتئین برای کنکوری‌ها توصیه نمی‌شود.

رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تصریح می‌کند: هضم غذاهای چرب چند ساعت طول می‌کشد و هضم غذاهای پر پروتئین نیز زمان زیادی می‌برد و همه آب بدن را دفع می‌کند، کنکوری‌ها می‌توانند برای آزمون همراه خود آب ببرند، استرس و کم آبی بدن تمرکز آنها را در جلسه آزمون کنکور پایین می‌آورد و فرد تمرکز لازم را ندارد بنابراین بهتر است کنکوری‌ها در آخرین وعده غذایی قبل از جلسه امتحان از خوردن غذاهای شور]، چرب با حجم پروتئین زیاد پرهیز کنند.

انتظاری تاکید می‌کند: به دلیل وجود آلرژی بهتر است کنکوری‌ها میوه‌های فصل را که به خوردن آن عادت دارند در هفته پایانی و روزهای آخر مانده به کنکور بیشتر بخورند، خوردن میوه‌هایی که به آن آلرژی ندارند توصیه می‌شود و برای احتیاط از خوردن میوه‌های پرآب به دلیل ایجاد حس ادرار قبل از جلسه کنکور خودداری کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، اضافه می‌کند: افراد حتماً وعده غذایی سبک قبل از کنکور میل کنند، برنج بیشتر به صورت سبزی پلو، عدس پلو، لوبیا پلو باشد، در کنار مصرف نان مقداری سبزیجات هم داشته باشند به دلیل این که خوردن سبزیجات جلوی افزایش قند خون را می‌گیرد، وقتی افراد نان و برنج را با سبزیجات و حبوبات می‌خورند مثل آب برفی است که کند آزاد می‌شود و این روند جلوی نوسان قندخون و آب بدن را می‌گیرد.

اصول تغذیه مناسب برای کنکوری‌ها چیست؟

هیچ ماده غذایی در لحظه حافظه را تقویت نمی‌کند

وی در مورد تقویت حافظه کنکوری‌ها با مواد غذایی، می‌گوید: خوردن هیچ ماده غذایی در لحظه حافظه را تقویت نمی‌کند، نکته حائز اهمیت این که اگر بدن فرد کمبودی از نظر مواد غذایی نداشته باشد، مثل خودرویی است که همه قطعات آن خوب کار می‌کند و اگر کمبودی باشد در کار کردن خودرو اختلال ایجاد می‌شود، بنابراین باید توجه به نوع تغذیه فرد کنکوری را از یک ماه قبل از کنکور شروع کرد تا همه شش گروه مواد غذایی در رژیم غذایی کنکوری‌ها گنجانده شود.

رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار می‌کند: کمبود ویتامین B، ویتامین D، E و ویتامین A در بدن در درازمدت بر روی کارکرد حافظه فرد کنکوری تأثیر منفی می‌گذارد باید از قبل از گروه مواد غذایی مانند گوشت، شیر و لبنیات (ماست و دوغ) روزانه دو لیوان، سبزیجات و میوه در صورتی که حساسیت ندارند حداقل روزی دو تا سه بار استفاده کنند اگر در کوتاه مدت احساس می‌کنند که کمبود ویتامین‌ها دارند باید این کمبود را جبران کنند.

انتظاری، خاطرنشان می‌کند: بیشترین کمبودی که در کوتاه مدت می‌تواند مشکل ایجاد کند کمبود آهن برای دختران کنکوری است، اگر با دادن تست، کمبود فولیکول بدن آنها اثبات شود باید کمبود آهن بدن را تأمین کنند، فولیکول مانند ویتامین دی اگر زیر ۱۰ باشد، کمبود شدید آهن و زیر ۲۰ باشد کمبود خفیف آهن و بالای ۳۰ باشد بدن کمبود آهن ندارد حتی اگر فرد کم خونی داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: ممکن است فرد کم خونی داشته باشد ولی دلیل این کم خونی وابسته به مورد دیگری در بدن باشد، باید بدانیم کم خونی افت حافظه ایجاد می‌کند اما در کوتاه مدت بیشتر قند خون است که بر روی حافظه فرد کنکوری تأثیر می‌گذارد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، اضافه می‌کند: با افت قند خون و کاهش فشار خون و کمبود آب بدن حافظه افراد کنکوری هم به درستی کار نمی‌کند، بنابراین اگر آب کافی، قند کافی (کندجذب) و انرژی کافی در بدن وجود داشته باشد مشکل خاصی در کوتاه مدت برای کنکوری‌ها پیش نمی‌آید، بهتر است قبل از جلسه کنکور افرادی که دچار شک و تردید هستند به خصوص خانم‌ها برای مشخص شدن دلیل کم خونی بدن یک آزمایش خون بدهند.

لزوم پرهیز از مصرف قهوه در روزهای آخر نزدیک کنکور

رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تصریح می‌کند: برخی افراد در هفته آخر و نزدیک کنکور قهوه زیاد مصرف می‌کنند، باید بدانند قهوه تأثیری بر روی حافظه فرد ندارد، قهوه تا اندازه‌ای سطح هوشیاری افراد را به طور موقت بالا می‌برد، توصیه نمی‌شود که فردی شب کنکور با مصرف قهوه بیدار مانده و درس بخواند، کنکوری‌ها باید بدانند برای کنکور شش ماه تا یک سال قبل از کنکور لازم است درس خواند، قاعده شب بیداری و درس خواندن در شب کنکور بیشتر تأثیر منفی به دنبال دارد.

انتظاری تاکید می‌کند: شب کنکور باید افراد اول شب بخوابند و استراحت کامل داشته باشند تا صبح کنکور با نشاط و سرحال به جلسه امتحان بروند و خستگی شبانه را نداشته باشند، قهوه باعث بی خوابی افراد می‌شود، احتمال دارد شب کنکور دیر بخوابند و دو یا سه ساعت بیشتر درس بخوانند، اما این شب بیداری و درس خواندن اضافه در عمل سودی برای آنها ندارد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، اظهار می‌کند: تجربه ثابت کرده است خوردن قهوه شب کنکور و بیدار ماندن و خستگی شبانه مضر است، کنکوری‌ها اگر هم می‌خواهند دیرتر بخوابند و بیشتر درس بخوانند باید این کار را دو هفته یا سه هفته قبل از کنکور انجام دهند و روزهای آخر و شب کنکور این کار را انجام ندهند.

کد خبر 498894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Reza IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
    0 0
    فعلا که باید تعویق بخوره