شیوع ۲۵ درصدی فشار ‌خون در استان اصفهان/ لزوم کنترل استرس ‌در کرونا

مسئول پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی ‌و عروقی و دیابت مرکز بهداشت اصفهان، گفت: بیماری فشار خون شایع‌ترین بیماری مزمن در جهان است و از هر ۱۰ سه نفر در جهان مبتلا به فشار خون بالا هستند و در ایران شیوع فشار خون بالا در افراد بالای ۱۸ سال حدود ۲۶ درصد است و در استان اصفهان این شیوع ۲۵ درصد است.

رامش حسین خانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به این شعار روز جهانی فشار خون" با اندازه‌گیری فشار خون و کنترل آن عمر طولانی‌تری داشته باشیم"، اظهار کرد: هدف از این روز آگاهی از فشار خون بالا در کل جمعیت دنیا است و امسال بر اندازه‌گیری دقیق فشار خون تاکید شده است.

وی افزود: فشار خون اولین عامل خطر مرگ و میر و ناتوانی در دنیا است و از نظر بار بیماری در دنیا رتبه اول را دارد، بیماری فشار خون شایع‌ترین بیماری مزمن در جهان است و از هر ۱۰ سه نفر در جهان مبتلا به فشار خون بالا هستند و در ایران شیوع فشار خون بالا در افراد بالای ۱۸ سال حدود ۲۶ درصد است و در استان اصفهان این شیوع ۲۵ درصد است.

مسئول پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت مرکز بهداشت اصفهان، تصریح کرد: بر این اساس قریب به ۱۶ میلیون بیمار مبتلا به فشار خون در ایران است و شیوع فشار خون در بین خانم‌ها ۵/۲۷ درصد و در بین آقایان ۵/۲۵ درصد است و در استان اصفهان این آمار در خانم ۵/۲۶ درصد و در بین آقایان ۵/۲۳ درصد است.

بی علامتی و اطلاع نداشتن از بیماری مهم‌ترین چالش پیشگیری از فشار خون

حسین خانی خاطرنشان کرد: فشار خون بالا یک معضل بزرگ جهانی است که یکی از چالش‌های بزرگ سلامت و بهداشت هر جامعه‌ای شناسایی افراد مبتلا است، قریب به ۵۰ درصد از بیماران مبتلا به فشار خون بالا در جهان از بیماری خود اطلاعی ندارند و در کشورهای با درآمد اقتصادی کم و متوسط این آمار می‌تواند ۴۰ درصد باشد و روز جهانی فشار خون با هدف آگاهی دادن به جامعه و اهمیت این بیماری خاموش و عوارض تعیین شده است.

وی ادامه داد: برای رسیدن به این هدف برپایی برنامه‌های غربالگری اجتماعی با ظرفیت بالا برای تشخیص افراد دارای فشار خون بالای در معرض خطر و ترویج اندازه‌گیری فشار خون در مطب همه پزشکان، در مراکز بهداشتی و خانه‌های سلامت مدنظر است تا ۵۰ درصد بیماران مبتلا به فشار خون از این عارضه در بدن خود آگاه شوند.

مسئول پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت مرکز بهداشت اصفهان، گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های کنترل و پیشگیری از فشار خون بالا بی علامت بودن و اطلاع نداشتن از بیماری است، از سوی دیگر قریب به ۵۰ درصد بیماران مطلع به پزشک مراجعه دارند و از دارو استفاده می‌کنند، برای خوردن منظم داروها و قطع نکردن خودسرانه مصرف دارو اطلاع رسانی لازم به این افراد باید صورت بگیرد.

حسین خانی، خاطرنشان کرد: وقتی فردی مبتلا به فشار خون است و بیماری او کنترل نشود احتمال ابتلا به سکته‌های مغزی در آن فرد چهار برابر و سکته‌های قلبی دو برابر افزایش پیدا می‌کند و با شناسایی بیماران، مراجعه به پزشک و خوردن دارو می‌توان به کنترل اهداف فشارخون دست پیدا کرد.

فشارخونی‌ها سر سفره غذایی نمکدان قرار ندهند

مسئول پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت مرکز بهداشت اصفهان، اظهار کرد: اصلاح شیوه زندگی، تغذیه سالم و پرهیز از خوردن نمک برای بیماران فشار خون بسیار مهم است، نباید آنها سر سفره غذا نمکدان قرار دهند و هنگام پخت غذا باید از نمک کمتری استفاده کنند، مواد غذایی مثل پنیر، نان و دوغ که از بیرون تهیه می‌شود، سرشار از نمک هستند، غذاهای آماده، فست فودها، غذاهای کنسروی و فرآوری شده و انواع سس‌ها نمک بالایی دارند و توصیه می‌کنیم بیماران فشار خون از این مواد غذایی استفاده نکنند.

وی تاکید کرد: مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهند و پتاسیم موجود در این مواد برای بیماران فشار خون مناسب است، مصرف روغن‌های جامد را کاهش دهند و در اصلاح شیوه زندگی فعالیت بدنی داشته باشند، به دلیل این که در کرونا اضافه وزن و چاقی افزایش پیدا کرده است و این موارد باعث می‌شود کنترل فشار خون انجام نشود و یا برای پیشگیری از فشار خون بالا افراد با چالش‌های بزرگی مواجه شوند.

مسئول پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت مرکز بهداشت اصفهان، توصیه کرد: افراد در خانه حتماً فعالیت بدنی داشته باشند یا در شرایطی که بحران نباشد و وضعیت کرونا قرمز نیست می‌توانند در پارک محله پیاده روی داشته باشند. ترک سیگار و دخانیات حائز اهمیت است و کشیدن هر نخ سیگار حدود نیم ساعت فشار خون را بالا می‌برد و توصیه می‌شود سیگار کشیدن را ترک کنند به دلیل این که مصرف داروهای آنها را هم افزایش می‌دهد و کنترل استرس در بحران کووید ۱۹ نیز بسیار مهم است.

کد خبر 494250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.