مواد غذایی لازم برای تقویت چشم/بال و گردن مرغ نخورید

تغذیه مناسب برای فصل بهار، نوشیدن چای و قهوه بازدارنده جذب آهن در بدن، بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای برای مزاج سرد، خطرناک‌ترین عوارض مصرف بال و گردن مرغ، مواد غذایی لازم برای تقویت چشم، ممنوعیت مصرف خرما برای برخی از بیماران را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در فصل بهار تغذیه صحیح، متعادل و سرشار از خوراکی‌های فصل، ریزمغذی‌های ضروری برای عملکرد صحیح اندام‌های بدن، شادابی و طراوت ظاهری را تأمین می‌کند.

رژیم غذایی صحیح و بهبود وضعیت سلامتی است که رعایت اصول مهم تغذیه، سلامت، استفاده از میوه و سبزیجات، امگا سه، چای سبز و بهره‌مندی از نور خورشید در فصل بهار برای سلامتی بدن بسیار مفید خواهد بود.

ممنوعیت مصرف خرما برای برخی بیماران

یک متخصص تغذیه، اظهار کرد: مصرف خرما برای دیابتی‌ها، افراد مبتلا به سندرم متابولیک، بیماری‌های قلبی و عروقی و تبخال توصیه نمی‌شود، زیرا خوردن این میوه سبب بالا رفتن قند خون می‌شود و ایجاد چنین تغییری در بدن افرادی که به بیماری‌های نام برده شده مبتلا هستند بسیار خطرناک است و می‌تواند آن‌ها را به حالت کما ببرد.

مواد غذایی لازم برای تقویت چشم/بال و گردن مرغ نخورید

احمد ساعدی، تاکید کرد: افراد دیابتی تنها مجاز به مصرف دو عدد خرما در روز هستند و این میوه جایگزین بسیار خوبی برای قند و شکر است، در حالت کلی و برای همه مسلمانان مصرف خرما بسیار مفید است و توصیه می‌شود مردم این میوه را با شیر یا ماست میل کنند، در ماه رمضان خرما یکی از بهترین مواد غذایی برای تأمین انرژی بدن در طول مدت روزه‌داری است.

مواد غذایی لازم برای تقویت چشم

هویج سرشار از بتاکاروتن است که برای سلامتی چشم‌ها لازم و ضروری است، منابع غذایی بتاکاروتن هویج، سیب‌زمینی شیرین، کدو تنبل، فلفل دلمه‌ای نارنجی، پرتقال، روغن جگر ماهی، جگر، زرده‌ی تخم‌مرغ، اسفناج و تمام سبزیجات رنگی هستند.

ویتامین C جلوی آسیب رادیکال‌های آزاد را می‌گیرد و از سلول‌ها محافظت می‌کند، برای همین هم می‌تواند از بروز مشکلات چشمی پیشگیری کند، مرکبات، هندوانه، خربزه، توت‌ها، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، کیوی و سیب‌زمینی جزو منابع غذایی ویتامین C محسوب می‌شوند.

ویتامین E باعث تقویت چشم‌ها در برابر بیماری‌هایی مانند آب مروارید و پیرچشمی می‌شود، بادام، روغن‌های گیاهی، دانه‌ها و مغزهای روغنی، سبزیجات برگ‌دار و جوانه‌ی گندم جزو منابع خوب ویتامین E هستند.

روی (زینک) برای تقویت بدن به خصوص برای سلامت چشم‌ها بسیار مفید و مؤثر است، امگا ۳ در روغن ماهی، آجیل‌ها، دانه‌ی کتان و برخی از روغن‌های گیاهی مانند روغن آفتاب‌گردان وجود دارد. اگر از مشکل خشکی چشم رنج می‌برید روغن ماهی و روغن دانه‌ی کتان استفاده کنید. منابع غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد، ماهی تن، ساردین، تخم‌مرغ و ماست‌های غنی‌شده با امگا ۳ هستند.

خطرناک‌ترین عوارض مصرف بال و گردن مرغ

در مصرف بال و گردن مرغ احتیاط کنید زیرا هورمون‌هایی که به مرغ‌ها تزریق می‌شوند در بال و گردن مرغ تجمع یافته است به همین دلیل خوردن آن عوارض و خطرات زیادی به خصوص برای خانم‌ها دارد.

بال و گردن مرغ یکی از غذاهای لذیذی است که طرفداران بسیاری دارد، علت خوشمزگی این قسمت از مرغ چربی زیادی است که در آن قسمت‌ها انباشته شده است، تسریع رشد، اختلالات گوارشی و کبد چرب، انتقال بعضی از ترکیب‌های مضر، بیماری‌های قلبی و عروقی، رشد کیست در رحم و ابتلاء به بیماری‌های مختلف خطرناک‌ترین عوارض مصرف بال و گردن مرغ است.

مواد غذایی لازم برای تقویت چشم/بال و گردن مرغ نخورید

نوشیدن چای و قهوه بازدارنده جذب آهن در بدن

چای به ویژه همراه با صبحانه، حاوی یک ترکیب فعال به نام تانن (Tannin) است که این ترکیب، یک بازدارنده جذب آهن به شمار می‌رود. تانن به عنوان یک ترکیب آلی به نام پلی فنل طبقه بندی می‌شود، همچنین این ماده در بسیاری از غذاها از جمله کاکائو، بادام، انگور، توت، انار و ادویه‌جات (مانند وانیل و دارچین) یافت می‌شود که ممکن است به نوشیدنی‌هایی مانند آب میوه راه پیدا کند.

قهوه نیز حاوی تانن است، کلروژنیک اسید موجود در قهوه نیز از بازدارنده‌های قوی در جذب آهن به شمار می‌رود، چای و قهوه از قوی‌ترین بازدارنده‌های آهن هستند، یک فنجان چای می‌تواند جذب آهن را بین ۷۵ تا ۸۰ درصد و یک فنجان قهوه تا حدود ۶۰ درصد جذب آهن را کاهش دهد. هرچه غلظت آن‌ها بیشتر باشد، تأثیر آن بیشتر خواهد بود، بنابراین بهتر است از مصرف چای و قهوه هنگام غذا خوردن و دو ساعت قبل و بعد از غذا به ویژه صبحانه خودداری کنید.

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای برای مزاج سرد

برای افرادی با مزاج سرد یا بلغمی، غذاهایی با طبع گرم و خشک مناسب‌تر است، به این شرط که متعادل کردن با مصلحات را نیز رعایت کنند. برخی از این غذاها عبارتند از: آبگوشت سنتی با گوشت گوسفند، با دنبه کم و استخوان زیاد، نخود، زردچوبه و فلفل سیاه، بدون رب و گوجه فرنگی است، در صورت مصرف انواع آش‌ها و سوپ‌ها، این غذاها را با زردچوبه، فلفل فراوان و ادویه گرم و خشک همراه کنید.

افرادی که مزاجی سرد دارند به شیرینی و گرمی‌ها تمایل بیشتری دارند، خرمای خشک، انبه، سیب، به، توت، انجیر، انگور، کشمش، مویز، انواع سبزی خوردن بجز گشنیز، هویج، کرفس و جوانه گندم؛ میوه و سبزیجات مناسب برای این افراد هستند.

مواد غذایی لازم برای تقویت چشم/بال و گردن مرغ نخورید

افراد دارای طبع سرد نباید غذاهای مانده، بیات، نمک‌سود و دودی بخورند، خوردن یخ و مصرف غذاهای فرآوری شده و یا سرخ‌کرده برای آن‌ها مضر است. مصرف ماهی، آش رشته، ماست و اسفناج و خورشت آلو اسفناج نیز توصیه نمی‌شود.

خیار، کدو، کاهو، قارچ، هندوانه، توت فرنگی، کیوی، مرکبات و هلو برای این نوع مزاج مناسب نیستند، مصرف شیر به تنهایی، ماست به تنهایی، پنیر و کشک را به حداقل برسانید. یکی از مضرترین نوشیدنی‌ها برای افرادی که دارای طبعی سرد هستند، نوشیدن آب یخ است، در کنار آن دوغ بدون سبزیجات، لیموناد، شربت آلبالو و شربت عناب نیز مناسب نیستند.

کد خبر 491225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.