معجزه دمنوش‌ها برای سلامتی بدن

آشنایی با خواص درمانی خاکشیر، روش صحیح خوردن افطاری در ماه رمضان، شناخت مقدار مصرف کلسیم برای بدن، معجزه دمنوش ها برای سلامتی بدن، بهترین مواد غذایی برای جلوگیری از ریزش مو و مصرف میوه و سبزیجات و کاهش تشنگی روزه‌داران را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خاکشیر از نظر طب قدیم ایران سرد وتر است، مصرف خاکشیر صبح ناشتا در آب جوش یا آب سرد، بدون شکر یا با شکر، قبل از غذا یا بعد آن، با فاصله‌ای از غذا یا بدون فاصله شب و روز و همچنین چگونگی استفاده از آن دارای آثار متفاوتی است.

خاکشیر زخم‌ها و جراحات را التیام می‌دهد، ملین و خنک کننده و تنظیم کننده دستگاه گوارش است، خاکشیر یکی از بهترین داروها برای رفع بواسیر و واریس و از دیگر خواص خاکشیر چربی‌زدایی کبد است.

خاکشیر سرد ضد اسهال و خاکشیر در آب جوش یک داروی ضد یبوست است، خوردن آن سبب نیکویی رنگ و رخسار می‌شود، یکی از بهترین داروهای ضد آلرژی و در فصل گرما با کاهش دمای بدن به پیشگیری از گرمازدگی کمک می‌کند.

معجزه دمنوش‌ها برای سلامتی بدن

بهترین مواد غذایی برای جلوگیری از ریزش مو

ریزش مو در خانم‌ها و آقایان شایع است و علل متفاوتی دارد اما یکی از اصلی‌ترین علل ریزش مو کمبود مواد مغذی در بدن و کم خونی است، با تغذیه صحیح می‌توانید جلوی ریزش بیشتر موهای خود را بگیرید و به رشد و تقویت موها کمک کنید.

هویج، ماهی سالمون، میگو، آلو، گردو، نخود سبز، جو دوسر، تخم مرغ، محصولات لبنی کم چرب، اسفناج، عدس، مرغ، انواع توت‌ها و غذاهای غنی از ویتامین ث بهترین مواد غذایی برای جلوگیری و متوقف کردن ریزش مو است.

مصرف میوه و سبزیجات و کاهش تشنگی روزه‌داران

یک متخصص تغذیه با اشاره به راه‌های کاهش عطش در ماه رمضان، اظهار کرد: روزه داران برای کاهش گرسنگی و ضعف ناشی از روزه داری می‌توانند از مواد غذایی دیر هضم مانند گوشت، لبنیات، نان سبوس دار استفاده کنند زیرا این مواد غذایی به تدریج انرژی خود را آزاد می‌کنند.

یحیی پاسدار، افزود: افراد می‌توانند برای کاهش تشنگی از سبزی و میوه‌جات و غذای دارای نمک کمتر استفاده کنند به دلیل اینکه آب بافت میوه‌ها در طول روز باعث کاهش عطش می‌شود و همچنین افراد باید از معرض تابش خورشید برای کاهش تعریق بدن و مصرف مواد قندی تصفیه شده خودداری کنند.

وی تصریح کرد: پرخوری و مصرف بیش از اندازه مواد قندی و چربی‌ها در فاصله محدود وعده‌های غذایی و خوابیدن بعد سریع بعد از وعده‌های غذایی باعث بروز مشکلات گوارشی می‌شود.

چقدر کلسیم مصرف کنیم

برای داشتن استخوان‌های قوی مهم این است که در دوران کودکی و جوانی به مقدار کافی کلسیم مصرف کنیم، بنابر نظرسنجی بنیاد تغذیهٔ بریتانیا، ۱۶ درصد از افراد ۱۱ تا ۱۶ ساله و ۹ درصد از افراد ۱۶ تا ۴۹ ساله در غذای خود کمتر از مقدار استاندارد مصرف مواد غذایی، کلسیم مصرف می‌کنند که باعث می‌شود در آینده با خطر استخوان‌های ضعیف‌تر روبه‌رو شوند.

بنا بر این نظرسنجی تغذیه و رژیم‌غذایی بریتانیا، بزرگترین گروه از افراد که کمتر از مقدار پیشنهادی کلسیم مصرف می‌کنند دختران ۱۱ تا ۱۸ ساله هستند که ۲۲ درصد از آن‌ها کمتر از مقدار استاندارد مصرف مواد غذایی (ال‌آران‌آی) (مقدار لازم مصرف مادهٔ مغذی برای ۲، ۵ درصد از افرادی که کمترین نیاز به آن را دارند) کلسیم مصرف می‌کنند.

بنا بر همین نظرسنجی ۱۱ درصد از پسران هم در همین ردهٔ سنی دچار کمبود مصرف مواد معدنی دیگر هستند، در سنین ۱۱ تا ۱۸ سال پسران روزانه نیاز به ۱۰۰۰ میلی‌گرم و دختران نیاز به ۸۰۰ میلی‌گرم کلسیم دارند.

بزرگسالان بالای ۱۹ سال باید روزانه ۷۰۰ میلی‌گرم کلسیم مصرف کنند (زنانی که به فرزند خود شیر می‌دهند باید روزانه ۵۵۰ میلی‌گرم بیشتر کلسیم مصرف کنند). مصرف کلسیم برای زنان پس از دوران یائسگی و مردان بالای ۵۵ سال به دلیل ازدست دادن تراکم بافت استخوانی به ۱۲۰۰ میلی‌گرم در روز می‌رسد.

معجزه دمنوش‌ها برای سلامتی بدن

روش صحیح خوردن افطاری در ماه رمضان

بدن انسان مجهز به ابزارهای لازم برای حفظ زندگی اوست و هنگام روزه داری و پرهیز از خوردن و آشامیدن، بدن نمی‌داند که چه زمانی دوباره غذا دریافت می‌کند، بنابراین به صورت خودکار تنظیم می‌کند که چه میزان مواد غذایی را بسوزاند تا تمام انرژی را مصرف نکند. وقتی هنگام افطار غذا می‌خورید، مجبور نیستید با مصرف مقدار زیادی غذا آن را شوکه کنید.

بدن با روزه گرفتن سازگار می‌شود، بنابراین هنگام افطار باید به تدریج غذا بخورید و آن را تقسیم کنید و یکباره آن را نخورید که باعث سردرگمی بدن، به خصوص معده می‌شود. هنگام افطار نباید غذایی بخورید که میزان انسولین در خون و توانایی سوزاندن غذا را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ این کار باعث می‌شود غذاهایی پر از چربی و قند میل کنید که این حجم از غذا بد است و یکباره میزان قند خون را افزایش می‌دهند.

بهترین چیزی که بلافاصله بعد از اذان هنگام افطار باید بخورید خرما و آب است، زیرا غنی از فیبر و قندهای ساده مورد نیاز بدن است که باعث تحریک معده و دستگاه گوارش می‌شود.
بعد از خوردن خرما و آب، ۱۰ دقیقه صبر کنید تا بدن شما برای کنترل سطح قند خون و افزایش میزان متابولیسم به منظور توانایی هضم غذا و سوزاندن کالری آماده شود، دوباره سوپ به خصوص سوپ سبزیجات سرشار از فیبر و ویتامین بخورید و برای آبرسانی به بدن، از مایعات استفاده کنید.

در ابتدای افطاری، انواع سالاد سبزیجات را میل کنید و سپس غذاهای اصلی را در پایان و پس از گذشت ساعتی از افطار بخورید. برای اینکه افطار سالمی داشته باشید، باید آب و مایعات کافی بنوشید تا بدنتان را آبرسانی کند، اما این مایعات نباید زیاد شیرین باشد و حتماً از کربوهیدرات‌های سالم و غذاهای سرشار از فیبر مانند غلات سبوس دار، آجیل، سبزیجات و میوه‌ها استفاده کنید تا کمبود ویتامین خود را جبران کنید.

معجزه دمنوش‌ها برای سلامتی بدن

دمنوش‌ها از ریختن میوه‌های خشک، گل‌ها، ادویه‌جات یا گیاهان درون آب جوشیده تهیه می‌شوند. این بدان معنی است که دمنوش ها می‌توانند طعم و مزه‌های متنوعی را به خود اختصاص دهند و جایگزین وسوسه کننده‌ای برای نوشیدنی‌های قندی باشند که صدها سال است به عنوان داروهای طبیعی برای انواع بیماری‌ها استفاده می‌شوند. چند دمنوش شگفت‌انگیز برای حفظ سلامت بدن عبارتند از:

دمنوش زنجبیل

زنجبیل ضدباکتری و ضد ویروس بوده و سیستم ایمنی بدن را قوی می‌کند. ترکیب زنجبیل با لیمو یک معجون شگفت‌انگیز برای درمان گلو درد است. البته دمنوش زنجبیل با لیمو را می‌توان با عسل هم ترکیب کرده و مصرف کرد.

دمنوش آویشن

دمنوش آویشن به ضدعفونی کننده بدن معروف شده است. این دمنوش یک نوشیدنی خوش عطر است که مصرف طولانی مدت آن می‌تواند به پیشگیری از ابتلاء به آلزایمر در دوران سالمندی کمک کند.

معجزه دمنوش‌ها برای سلامتی بدن

دمنوش اسطوخودوس یا لوندر

گل‌های زیبای لوندر که در ایران به اسم اسطوخودوس معروف هستند را به عنوان آرامبخش می‌شناسیم. دم کردن کمی از این گیاه به رفع استرس و مقابله با افسردگی کمک می‌کند. اگر شب‌ها سخت می‌توانید بخوابید یا درگیر دردهای میگرنی هستید یک دمنوش اسطوخودوس به شما کمک می‌کند.

دمنوش گل‌های بنفشه و سرخ

دمنوش گل‌های بنفشه و سرخ علاوه بر بوی شگفت انگیزی که دارد، می‌تواند در رفع سرفه هم کمک کند. این دمنوش برای روزهای کرونایی بسیار مفید است. گل سرخ به تنهایی ریه‌ها را مقاوم می‌کند و می‌تواند درمان خوبی برای سرماخوردگی، آنفلوانزا و مشکلات ریه باشد.

دمنوش گل گاوزبان

اگر یک روز پراسترس داشتید حتماً دمنوش گل گاو زبان میل کنید، زیرا حکم یک آرام بخش قوی را دارد. البته مهمترین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد روش دم کردن این گیاه است، برای تهیه دمنوش گل گاو زبان ابتدا باید مقداری از این گیاه نیم ساعت در آب بجوشد و حدود یک ساعت هم دم بکشد.

کد خبر 487979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.