کاهش وزن با ۵ ماده غذایی پرکالری/ هویج آبیموه ضد پیری

توصیه‌های پزشکی ویژه نوروز، خوراکی‌های مضر برای دندان‌ها، درمان نفح معده با خوردن میوه، هویج آبیموه ضد پیری، عوارض مصرف روزانه برنج، کاهش وزن با ۵ ماده غذایی پرکالری را دربسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصباح کین، متخصص بهداشت عمومی در دانشگاه پزشکی واشنگتن در سیاتل یادآوری می‌کند که بهار و تابستان زمان خرید میوه‌ها و سبزیجات تازه فصل است. وی توصیه می‌کند تا در صورت امکان، محصولات ارگانیک را خریداری کنید و به جای استفاده از روغن‌های تصفیه‌شده، چربی‌های سالم مانند آووکادو، آجیل و دانه‌ها را مورد توجه قرار دهید.

کین، تاکید دارد مجبور نیستید که از این غذاها صرف‌نظر کنید، اما برای کاهش مصرف چربی‌های ناسالم که باعث مسدود شدن شریان‌ها می‌شوند به دنبال گوشت‌های کم‌چرب باشید و از مصرف میان وعده‌های سرخ شده خودداری کنید.

انتخاب غذاهای مختلف با رنگ‌های مختلف و از گروه‌های مختلف، یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی را فراهم می‌کند؛ بنابراین نوبت دیگری که به بازار مراجعه کردید، میوه یا سبزی‌هایی را که قبلاً امتحان نکرده‌اید، انتخاب کنید.

سبزیجات چلیپایی مانند انواع کلم حاوی ویتامین C، فیبر و فولات هستند و کالری کمی دارند. این سبزی‌ها سرشار از مواد گیاهی شیمیایی هستند که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند و از ابتلاء به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌ها جلوگیری می‌کنند.

اگر روزهای تاریک و سرد زمستان برنامه خواب شما را از مسیر خارج کرده است، دوباره می‌توانید آن را تنظیم کنید. چهار ساعت قبل از خواب از انجام ورزش‌های با ریتم تند و مصرف غذاهای پرچرب یا کافئین اجتناب کنید. هر روز در یک ساعت مشخص بیدار شوید و در حالت ایده‌آل با قرار گرفتن در معرض نور روز و همچنین اتاق خواب را شب‌ها تاریک و خنک نگه دارید.

کاهش وزن با ۵ ماده غذایی پرکالری/ هویج آبیموه ضد پیری

هویج آبمیوه ضد پیری

هویج یکی از بهترین سبزی‌ها برای تهیه آب‌میوه است، آب هویج به هضم بهتر کمک می‌کند بسیاری از انسان‌ها در طول زندگی‌شان، مشکلات و اختلالات گوارشی را تجربه می‌کنند، آب هویج با توجه به فیبر غذایی زیادش، حجم مدفوع را افزایش می‌دهد و شرایط لازم را برای عبور بدون مشکل آن از دستگاه گوارشی فراهم می‌کند. آب هویج، سلامت چشم‌ها را تقویت می‌کند درست است که خوردن هویج یا آب هویج نمی‌تواند قابلیت دید در شب را به ما بدهد، اما واقعاً سلامت چشم‌ها را تقویت می‌کند.

این اثربخشی بیش از هر چیزی به سه ماده مغذی مهم و کلیدی در هویج بستگی دارد: لوتئین، بتاکاروتن و زیگزانتین. بتاکاروتن، نوعی ویتامین A است که اگر به چشم‌ها نرسد، سلامت چشم‌ها رو به زوال می‌رود. درواقع، بدون دریافت بتاکاروتن مورد نیاز بدن، شانس ابتلاء به نابینایی وجود دارد. زیگزانتین و لوتئین هم به پیشگیری از مبتلا شدن به مشکلات بینایی ناشی از افزایش سن کمک می‌کنند. البته اصلاً نباید نگران شوید، چون همه ویتامین A مورد نیاز بدن با مصرف هویج یا آب هویج تأمین می‌شود.

آب هویج می‌تواند روندهای پیری را آهسته‌تر کند هیچکدام از انسان‌ها دوست ندارند که پیری را تجربه کنند، ولی همه انسان‌ها روزی پیر می‌شوند. با این‌حال، این واقعیت را هم نباید نادیده گرفت که نشانه‌های پیری در بعضی از افراد واقعاً سریع‌تر از دیگران نمایان می‌شوند، چون روندهای پیری در آنان سریع‌تر پیشروی می‌کنند، اگرچه نمی‌توان روندهای پیری را برای همیشه متوقف کرد، اما دریافت مقدار مناسبی از مواد مغذی ضروری واقعاً می‌تواند این روندها را آهسته کند.

عوارض مصرف روزانه برنج

غذای عمده بخشی از جمعیت جهان بر پایه نان و برنج است، اکنون باید دید این مواد غذایی چه تأثیری بر سلامتی دارند، در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و جوامع فقیر در کشورهای توسعه یافته، برنج علاوه بر تأمین انرژی، منبع اصلی تأمین ویتامین و پروتئین است. متخصصان برنج سفید یک گونه فرآوری شده از برنج قهوه‌ای است و این فرآوری برنج سفید را به یک کربوهیدرات ساده تبدیل کرده است که به سرعت در بدن تجزیه شده و تبدیل به انرژی می‌شود.

این نوع کربوهیدرات‌های فرآوری شده حالتی شبیه به التهاب در بدن ایجاد می‌کنند و موجب جذب بیشتر آب در بافت‌ها می‌شوند. به توصیه متخصصان به منظور جلوگیری از بروز این حالت بهتر است از برنج قهوه‌ای در پخت و پز استفاده شود. مغذی منحصر به فرد موجود در برنج موجب احساس سیری طولانی می‌شود و این احساس بلافاصله پس از ورود آن به معده ایجاد می‌شود. برنج به ویژه برنج قهوه‌ای حاوی مقادیر زیادی فیبر است. این فیبر موجب تسهیل عملکرد سیستم گوارش می‌شود.

از آنجا که برنج غنی از کربوهیدرات است و تمام کربوهیدرات‌ها به قند تبدیل می‌شوند، مدت کوتاهی پس از مصرف برنج در یک وعده غذایی، قند خون افزایش می‌یابد، میزان و سرعت این افزایش قند خون به نوع برنج بستگی دارد.

به طور کلی برنج سفید دانه کوتاه، بیشترین میزان افزایش قند خون را ایجاد می‌کند. برنج سفید دانه‌بلند، تأثیر کمتری بر قند خون دارد و برای افرادی که مایل به کنترل قند خون خود هستند، بهتر است. اگر برنج پس از پختن سرد شده و سپس مصرف شود، نشاسته موجود در آن تبدیل به نشاسته مقاوم می‌شود و بخشی از آن به صورت تجزیه نشده به روده بزرگ می‌رسد.

این نشاسته باکتری‌های مفید روده را تغذیه می‌کند. نشاسته مقاوم هم می‌تواند موجب افزایش قند خون شود؛ اما این فرایند آهسته‌تر و به تدریج رخ می‌دهد. افزودن سرکه به برنج، فرایند جذب قند در خون را کندتر هم می‌کند. برنج سفید در جریان فرآوری، سبوس و پوسته خود را که حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی مهم از جمله ویتامین‌های E و B هستند، از دست می‌دهد.

کاهش وزن با ۵ ماده غذایی پرکالری/ هویج آبیموه ضد پیری

خوراکی‌های مضر برای دندان‌ها

میوه‌های خشک بسیار پرطرفدار و لذیذ هستند و میان وعده‌ی سالمی به نظر می‌رسند، اما حقیقت این است که این ماده‌ی غذایی برای دندان‌ها به شدت مضر است، دل چسب بودن طعم قهوه و نوشیدنی‌هایی که با آن تهیه می‌شوند بر کسی پوشیده نیست، اما همان نوشیدنی‌های شیرینی که از خوردن ان‌ها لذت می‌برید، کابوس دندان‌هایتان هستند.

مصرف پیوسته شیر و قند دریک بازه‌ی یک ساعته یا بیشتر، کار بزاق دهان را برای مقابله با قند و اسیدی که از باکتری‌های درون دهان ما تولید می‌شود، سخت می‌کند. بزاق دهان، مهمترین محافظ دندان‌ها است، اما قند زیادی که با هر جرعه از یک نوشیدنی شیرین وارد دهان می‌شود، به مرور غده‌های تولید کننده‌ی بزاق دهان را بی اثر می‌کند.

تخمه‌های خوشمزه پای ثابت تعداد زیادی از لحظات مفرح ما هستند، اما اگر دندان‌هایتان را دوست دارید خوردن تخمه را کنار بگذارید. خاصیت اسیدی لیموترش باعث فرسوده شدن مینای دندان و درنتیجه فرسایش دندان‌ها می‌شود. قرارگیری مکرر و پی در پی در دسترس نوشیدنی‌ها و مواد غذایی اسیدی می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد.

اگر از آن دست افرادی هستید که از جویدن یخ لذت می‌برند، باید این عادت ویرانگر را ترک کنید. یخ برای دندان‌ها بیش از حد سفت است و باعث شکستگی‌های تنشی «شکستگی ناکامل و ترک‌های کوچک» در دندان می‌شود. اگر از آن دست افرادی هستید که از جویدن یخ لذت می‌برند، باید این عادت ویرانگر را ترک کنید. یخ برای دندان‌ها بیش از حد سفت است و باعث شکستگی‌های تنشی «شکستگی ناکامل و ترک‌های کوچک» در دندان می‌شود.

درمان نفخ معده با خوردن میوه

نفخ اختلالی است که در طول روز برای هرکسی پیش می‌آید، اما اگر اختلال نفخ ادامه دار باشد فرد را کلافه می‌کند، اگر همیشه نفخ دارید میوه‌هایی در صدر این فهرست قرار دارد، موز پتاسیم بیشتری دارد. غذاهای سرشار از پتاسیم می‌توانند از تجمع سدیم اضافی در بدن جلوگیری کند. آووکادو دارای بافت خمیری است که ساندویچ‌ها و سالادها را لذیذ می‌کن، همچنین می‌توانید آن را به سس یا اسموتی اضافه کنید.

آناناس حاوی آنزیمی طبیعی به نام بروملائین است که به مشکلات به گوارشی ازجمله باد شکم و سوءهاضمه کمک می‌کند. همچنین سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان است. آناناس فارغ از اینکه به‌خودی‌خود خوشمزه است در ترکیب با یک اسموتی یا سس سالسا گزینه مناسبی خواهد بود.

بعضی‌ها به عنوان دسر میوه می‌خورند، اما قند فروکتوز موجود در میوه‌ها می‌تواند باعث ایجاد نفخ شود. اگر شما هم جز این گروه هستید و همیشه نفخ دارید این میوه را بخورید، خوردن میوه‌هایی با قند کمتر مانند سیب، هلو، لیموشیرین و کیوی را توصیه می‌کنیم.

توت‌فرنگی و گریپ‌فروت قند فروکتوز پایین‌تری نسبت به سایر میوه‌ها دارند و می‌توانید با اضافه کردن توت‌فرنگی به ماست یا سالاد و آب گریپ‌فروت به غذاهای گوشتی، کمی نفخ موجود در مواد اولیه سالاد یا گوشت‌ها را بگیرید.

کاهش وزن با ۵ ماده غذایی پرکالری

غذاهای پرچرب و پرکالری باعث افزایش وزن شما نمی‌شوند در عوض مصرف آنها حتی ممکن است منجر به کاهش وزن شو، به عقیده متخصصان تغذیه، برای نگه داشتن وزن در محدوده سالم، ۵ منبع غذایی پرکالری عبارتند از:

کاهش وزن با آجیل و دانه‌ها

انواع آجیل سرشار از چربی‌های مفید، فیبر، ویتامین ای، منیزیم، روی، فولات و پتاسیم هستند. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که در مصرف مغزهای خوراکی نباید زیاده روی کنید. بادام و پسته بیشترین میزان کالری را ارائه می‌کنند. مصرف حدود ۲۳ عدد بادام یا ۴۹ عدد پسته معادل دریافت ۱۶۰ کالری است. با تقسیم بندی مناسب و رعایت اعتدال در مصرف می‌توانید اهداف کاهش وزن خود را با کمک مغزهای خوراکی محقق سازید و به حفظ سلامت کلی بدن کمک کنید.

کاهش وزن با روغن زیتون

یک بخش اصلی از رژیم غذایی مدیترانه ای است و مصرف آن به طور مستقیم با کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌ها ارتباط دارد. روغن زیتون خاصیت ضد التهابی دارد و مصرف آن برای حفظ سلامت استخوان‌ها نیز مفید است. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون حدود ۱۲۰ کالری دارد، از این رو، بهتر است از آن به عنوان چاشنی سالاد و برای پخت و پز سبزیجات استفاده شود. استفاده از روغن زیتون میان وعده سالم که به خوبی احساس سیری را در انسان ایجاد می‌کند نیز برای کاهش وزن بسیار توصیه شده است.

کاهش وزن با ۵ ماده غذایی پرکالری/ هویج آبیموه ضد پیری

کاهش وزن با سیب زمینی

شاید به دلیل وجود کربوهیدرات، سیب زمینی شهرت چندانی در بین مواد غذایی نداشته باشد اما فراموش نکنید که این ماده غذایی سرشار از آهن، پتاسیم و فیبر است. یک سیب زمینی متوسط همراه با پوست ۱۶۱ کالری دارد. سیب زمینی را به همراه کره، خامه ترش یا بیکن مصرف نکنید. نوع پخته شدن آن همراه با کمی نمک و روغن زیتون، یکی از سالم‌ترین وعده‌های غذایی است.

کاهش وزن با کره بادام زمینی

کره بادام زمینی در هر قاشق غذاخوری تقریباً ۹۴ کالری دارد. ۴ گرم پروتئین، ۸ گرم چربی، و ۳ گرم کربوهیدرات. کره بادام زمینی را می‌توانید به راحتی با غذاها مخلوط کنید. این کره را می‌توانید در انواع مختلف تهیه کنید مثلاً نوعی که در تکه‌های بادام زمینی هم هست و یا نوعی که کامل مخلوط شده است. کره بادام زمینی که طبیعی باشد نشانه‌اش این است: وقتی در قوطی آن را باز می‌کنید روغن باید بالایش جمع شده باشد و برای استفاده مجبورید ابتدا آن را هم بزنید. همچنین کره بادام زمینی طبیعی را باید در یخچال نگهداری کنید.

کاهش وزن با تخم مرغ

یک تخم مرغ معمولی دارای ۷۰ کالری است و گرم چربی، ۶ گرم پروتئین و مقداری کربوهیدرات دارد. پروتئین موجود در تخم مرغ برای ساخت عضله به بدن کمک می‌کند، چربی موجود در تخم مرغ منبع قابل توجهی از انرژی را برای بدن محیا می‌کند و همچنین میزان تستوسترون را افزایش می‌دهد. تخم مرغ حاوی سطوح بالایی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که به انعطاف مفاصل و سلامت سلول‌های بدن کمک می‌کند. یک عنصر به نام کولین نیز هست که در زرده تخم مرغ پیدا می‌شود. کولین باعث کاهش ساخت چربی در قلب می‌شود و به بازسازی سلول‌ها کمک می‌کند. همچنین مشخص شده روی خلق و خو هم تأثیر دارد.

کد خبر 482676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.