لیست صبحانه‌های بسیار خطرناک/ فواید نوشیدن آب برای بدن

اثرات غیر منتظره خوردن سیب، فواید نوشیدن آب برای بدن، تأثیر طبخ غذای سالم با حذف روغن خوراکی، اسیدهای چرب امگا ۳ کمک به رشد موها، لیست صبحانه‌های بسیار خطرناک و خواص دانه کینوا را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت وزارت بهداشت، طی نامه‌ای از تولید ظروف پخت و پز چدنی اصل با قابلیت حذف یا کاهش مصرف روغن، استفاده از حرارت کم و در نتیجه حفظ مواد مغذی و همچنین صرفه‌جویی در مصرف انرژی در فرآیند پخت، قدردانی نمود و آن را گامی مهم در جهت ارتقا سلامت جامعه و بهبود کیفیت تغذیه خانوارها دانست.

زهرا عبداللهی، افزود: با بهره‌مندی از یافته‌های به روز علمی، بتوان در جهت حفظ و ارتقا بهداشت و سلامتی عمومی گام برداشت. ظروف پخت و پز چدنی اصل، امکان تهیه و طبخ انواع مواد غذایی را بدون نیاز به استفاده از روغن و همچنین حفظ کامل خواص آنها برای مصرف کنندگان فراهم آورده است.

لیست صبحانه‌های بسیار خطرناک/ فواید نوشیدن آب برای بدن

فواید نوشیدن آب برای بدن

هر سلول بدن، هر بافت و هر عضوی از بدن برای کارکرد درست به آب نیاز دارد، مصرف آب کافی و اجتناب از تشنگی کمک می‌کند که گرسنگی کنترل شده و احساس سیری کنید. نوشیدن آب برای دستگاه گوارش و دستگاه ادراری نیز سودمند است، نوشیدن آب از یبوست و سنگ‌های کلیوی جلوگیری می‌کند، نگه داشتن بدن در حالت کم آبی برای زمان‌های طولانی، از دلایل اساسی ایجاد سنگ کلیه است.

آب کمک می‌کند بدن در حالت طبیعی و متعادل باقی بماند، میزان آبی که بدن ما نیاز دارد، بر اساس وزن افراد متفاوت است. بیشتر افراد به طور میانگین به ۶۴ اونس (حدود ۸۹/۱ لیتر) آب در شبانه روز نیاز دارند. یک روش مناسب برای نوشیدن آب کافی در طی روز این است که همیشه یک بطری آب همراه خود داشته باشید و اندازه گیری کنید که چند بار بطری را پر می‌کنید، تا به میزان آبی که باید بنوشید برسید.

هر بار میزان کمی آب بنوشید و این کار را به طور مداوم در طول روز انجام دهید، هر روز صبح به جای نوشیدن قهوه و چای، یک لیوان آب بنوشید و ببینید که این کار چگونه به شما کمک می‌کند که میزان سوخت و ساز بدن و تمرکز خود را در طول روز بالا ببرید.

اسیدهای چرب امگا ۳ و کمک به رشد موها

شواهد در مورد تأثیر اسیدهای چرب امگا -۳ بر سلامت مو محدود هستند، اما چند مطالعه نشان داده اند که اسیدهای چرب امگا -۳ به رشد مو کمک می‌کنند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ با حضور سوژه‌های حیوانی نشان داد که روغن ماهی، یکی از منابع اصلی امگا -۳، رشد مو را در موش‌ها تحریک کرده است.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ با حضور سوژه‌های انسانی اثر مکملی حاوی اسیدهای چرب امگا -۳ و امگا -۶ بر الگوی ریزش موی زنانه را بررسی کرد. از ۱۲۰ شرکت کننده، نیمی از آنها برای شش ماه مکمل را مصرف کردند، در شرایطی که نیم دیگر این کار را انجام نمی‌دادند. دانشمندان دریافتند که گروه مصرف کننده مکمل نسبت به گروه کنترل دارای موی بیشتری در مرحله رشد فعال بودند.

لیست صبحانه‌های بسیار خطرناک/ فواید نوشیدن آب برای بدن

اثرات غیر منتظره خوردن سیب

نتایج محققان آلمانی نشان می‌دهد که سیب یک میوه معجزه آسا است و اگر در هر روز یک عدد مصرف شود بهترین تأثیرات را دارد، این آزمایشات روی موش‌ها انجام شد. متخصصان سلول‌های بنیادی مغز موش بزرگسالان را کشت و مواد مغذی گیاهی موجود در سیب را اضافه کردند. تحقیقات نشان داده است که غلظت زیاد عناصر غذایی گیاهی باعث تشکیل سلول‌های عصبی جدید می‌شود.

به گفته دانشمندان، عناصر غذایی گیاهی خاص تأثیر مثبتی بر عملکرد اندام‌ها از جمله مغز دارند. سیب تأثیر فعالیت بدنی را در بدن دارند که باعث تحریک نوروژنز نیز می‌شود. پیش از این دانشمندان دانشگاه فناوری اتریش گراتس دریافتند که بیشتر مردم سیب را به اشتباه می‌خورند، محققان ادعا می‌کنند که حداکثر ۹۰ درصد مواد مغذی در هسته این میوه متمرکز است بنابراین توصیه می‌شود سیب را با هسته و دانه بخورید.

خواص دانه کینوا

دانه کینوا شبه غله‌ای سرشار از پروتئین و مواد مغذی است که می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای افراد گیاهخوار یا کسانی باشد که به هر دلیلی از گوشت قرمز استفاده نمی‌کنند. کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: در سال‌های اخیر، استفاده از کینوا در سراسر جهان از جمله ایران افزایش یافته است.

نسرین نسیمی افزود: کینوا دانه خوراکی است که به خاویار گیاهی نیز شهرت دارد و مصرف آن در کشورهای غربی، به عنوان جایگزین سالم‌تر غلاتی از جمله گندم رواج یافته است. پروتئین، آمینواسید، فسفر، آهن، امگا ۳ و همچنین منیزیم، پتاسیم، فیبر، ویتامین‌های گروه B، ویتامین E و آنتی اکسیدان‌ها از جمله موادی هستند که به وفور در دانه‌های این گیاه وجود دارند.

با توجه به ویژگی‌های کینوا، مطالعات نشان داده اند که کینوا می‌تواند تأثیرات مثبتی بر سلامت قلب، کاهش سطح کلسترون خون، کاهش سطح قند خون، بهبود عملکرد سیستم گوارش، کاهش اشتها و وزن داشته باشد. همچنین اثرات ضد التهابی و ضد سرطانی نیز دارد.

لیست صبحانه‌های بسیار خطرناک

النا سولوماتینا متخصص تغذیه در روسیه غلات صبحانه از گندم و غلات فوری را برای صبحانه مناسب نمی‌داند و اظهار کرد: غلات صبحانه با شیر بسیار کربوهیدرات دارد که سطح شکر خون را بالا می‌برد و معمولاٌ اکثریت ما به سرعت می‌خواهیم غذا بخوریم و در صبح در ساعات اولیه کاری رنج می‌بریم و به خواب می‌رویم، احساس گرسنگی می‌کنیم، یا دل درد داریم که غلات صبحانه می‌تواند علت آن باشد. اما مصرف غلات سبوس دار مشکلات ندارد.

لیست صبحانه‌های بسیار خطرناک/ فواید نوشیدن آب برای بدن

سولوماتینا توصیه کرد که نان تست با مربا نیز نخورید، زیرا این باعث افزایش کربوهیدرات در لوزالمعده می‌شود. از آب میوه‌های تازه به عنوان وعده نخست صبح استفاده نکنید، زیرا این مواد با معده خالی، حاوی مقدار زیادی اسیدهای آلی هستند.
سولوماتینا در ادامه گفت: مصرف محصولات ذکر شده به طور منظم توصیه نمی‌شود. موسلی یا غلات صبحانه را با دقت انتخاب کنید، غلات آماده صبحانه اغلب ارزان و بی کیفیت هستند، بهتر است خودتان در منزل از جو پرک استفاده کنید و به آن مقداری دانه و مغز و میوه‌های خشک بزنید.

کد خبر 478442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.