بایدها و نبایدهای غذایی در دوران قاعدگی/فواید استفاده از روغن نارگیل

توصیه‌هایی برای جایگزینی غذاهای سالم با مضر، خواص هلو برای سلامتی، بایدها و نبایدهای غذایی در دوران قاعدگی، اشتباه‌های مخرب بعد از ترک قند و شکر و فواید استفاده از روغن نارگیل را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسیاری از ما عادت به خوردن غذاهای مضر و ناسالم داریم و فکر می‌کنیم لذیذ هستند، این لذیذ بودن مانع از آن می‌شود که آنها را کنار بگذاریم. اما باید فکری به حال کنار گذاشتن آنها بکنیم وگرنه به ضرر سلامت ما تمام می‌شود. غذاهای مضر و پرچرب به بخشی جدانشدنی از زندگی بسیاری انسان‌ها تبدیل شده اند. این غذاها شامل سرخ کردنی‌ها، پرچرب‌ها، شیرین و فست فودها هستند.

بسیاری از امراض انسان‌ها از جمله بیماری‌های فشار خون، قلبی و عروقی، سرطان‌ها و سایر مشکلات ریشه در تغذیه افراد دارد. همه می‌دانند اگر یک فست فود لذیذ اما به شدت مضر را بخورند چه بلایی سرشان می‌آید اما باز هم حاضر نیستند از عادت خود دست بکشند. اما بسیاری از افرادی که می‌خواهند عادت‌های بد غذایی خود را ترک کنند می‌توانند با راهکارها و ترفندهایی به هدف خود دست یابند. یکی از این ترفندها شیوه «جایگزینی» است. جایگزینی در کنار حذف و اضافه یکی از ترفندهای تغییر عادات غذایی به شمار می‌رود.

آب به جای نوشابه: اگر می‌خواهید یکی از مهم‌ترین و مضرترین عوامل آسیب زا به سلامت جسمانی تان یعنی نوشابه را کنار بگذارید آب را جایگزین آن کنید. مایعی مضر با مایعی حیاتی. چه چیزی از این بهتر.

به جای سیب زمینی معمولی، سیب شیرین بخورید: حالا این سوال پیش می‌آید که چه تفاوتی بین سیب زمینی معمولی با سیب زمینی شیرین وجود دارد. سیب زمینی شیرین از نظر ویتامین A در سطح بسیار بالاتری ایستاده و سرشار از آنتی اکسیدان است که با رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و از آسیب سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند.

مصرف میوه به جای انواع شکلات و شیرینی: میوه‌ها قند طبیعی دارند و سرشار از انواع ویتامین‌ها هستند. پس چرا وقتی بهتر و مفیدترند برای اینکه اشتیاق بدن خود برای خوردن شیرینی را از بین ببریم به جای استفاده از میوه‌های شیرین و سالم، شیرینی‌های مضر را مصرف می‌کنیم.

آووکادو به جای کره: آووکادو بهترین و مفیدترین چربی‌ها را دارد و بهترین جایگزین برای چربی‌های مصنوعی و مضر مثل کره به شمار می‌رود. ما می‌توانیم در درست کردن غذا برخی از مواد غذایی را حذف و عوض آن از آووکادو استفاده کنیم در این صورت غذای سالمی درست می‌کنیم.

به همین ترتیب ده‌ها روش دیگر برای جایگزینی وجود دارد که از این همین الان می‌توان آن را آغاز کرد. فقط توصیه اکثر متخصصان تغذیه این است که برای داشتن یک رژیم غذایی صد در صد سالم حتماً به توصیه‌های پزشکی توجه کنیم و سرخود هیچ غذایی را از رژیم غذایی خود حذف نکنیم.

فواید استفاده از روغن نارگیل

روغن نارگیل به رشد سالم موها کمک کرده و به آنها شفافیت و زیبایی می‌دهد، روغن نارگیل یکی از بهترین روغن‌ها برای ماساژ دادن نوزادان به حساب می‌آید و علاوه بر آن برای پوست و مو نیز مفید است و این روغن بیماری‌های زیادی را درمان می‌کند.

از فواید روغن نارگیل وقتی در آشپزی مورد استفاده قرار بگیرد یا روی پوست مالیده شود می‌توان بهره گرفت. روغن نارگیل برای پوست یک لوسیون طبیعی است که از ساخت رادیکال‌های آزاد مخرب جلوگیری می‌کند. متخصصان تغذیه بر این باورند که روغن نارگیل یکی از بهترین مواد مغذی مو است و باعث رشد مو و براقی آن می‌شود و ماساژ منظم پوست سر با روغن نارگیل از شوره سر جلوگیری می‌کند.

این روغن آسیب ناشی از نور خورشید را کاهش می‌دهد زیرا سریعاً جذب پوست و بافت‌های سلولی زیر آن می‌شود و استفاده از آن به طور مرتب باعث نرم‌تر شدن پوست و براق شدن سالم روی آن می‌شود. متخصصان تاکید دارند روغن نارگیل برای قلب نیز بسیار فایده بخش است و تحقیقات جدید روی تأثیرات روغن نارگیل نشان می‌دهد که این روغن بهترین جایگزین برای روغن‌های هیدروژنه است.

این روغن حاوی %۵۰ اسید لوریک است که در جلوگیری از بسیاری مشکلات و بیماری‌های قلبی مثل سوزش قلب، کلسترول بالا و فشارخون بالا، بسیار مؤثر است. چربی‌های اشباع موجود در روغن نارگیل هم در مقایسه با سایر روغن‌های گیاهی مضر نیست. این چربی باعث بالا رفتن LDL و HDL نمی‌شود و همچنین احتمال بروز آسیب دیدگی در شریان‌ها را نیز پایین می‌آورد و درنتیجه از بروز تصلب شرائین جلوگیری می‌کند.

آزمایشات متعدد نشان می‌دهد که روغن گرفته شده از نارگیل مقدار بسیار کمی اسید چرب ترانس در خود دارد که یکی از دلایل اصلی بالا رفتن کلسترول در رگ‌ها است. برخی متخصصان تغذیه عقیده دارند که روغن نارگیل حتی از روغن زیتون که مقدار بالایی اسید چرب ترانس دارد نیز بهتر است، اما برای گرفتن بهترین بهره از روغن نارگیل، نباید این روغن را تا دمای بسیار بالا گرم کرد زیرا می‌تواند موجب ساخته شدن اسید چرب بیشتر در آن شود.

این روغن سالم بهترین دوست افراد رژیمی است زیرا متابولیسم بدن را نیز تقویت می‌کند. نارگیل مواد مغذی بسیاری در خود دارد مثل اسید لوریک که یک ماده متداول است که در شیر مادر یافت می‌شود، وقتی این اسید جذب می‌شود به ماده‌ای به نام مونولاورین تبدیل می‌شود که به قوی‌تر کردن دستگاه ایمنی بدن کمک می‌کند. روغن نارگیل بسیار آرام بخش است، از این رو به از بین بردن استرس کمک می‌کند.

این روغن ایجاد چین و چروک پوستی را که با بالا رفتن سن به طور طبیعی ایجاد می‌شود را به تأخیر می‌اندازد و در درمان بسیاری از مشکلات پوستی مثل پسوریازیس، آماس پوست، اگزما و سایر عفونت‌ها و بیماری‌های پوستی نیز مؤثر است.

متخصصان بر این باورند که روغن نارگیل برای کاهش وزن هم بسیار مفید است زیرا این ماده حاوی اسیدهای چرب متوسط و کوتاه است که به از بین بردن اضافه وزن کمک می‌کند و هضم این روغن نیز به خاطر کمکی که به عملکرد سالم تیروئید و سیستم آنزیم‌های بدن می‌کند، بسیار راحت است. از این گذشته، با از بین بردن فشار وارد بر لوزالمعده، متابولیسم بدن را نیز بالا می‌برد، درنتیجه انرژی بیشتری می‌سوزاند و به افراد چاق کمک می‌کند وزنشان را پایین بیاورند.

روغن نارگیل اگر در آشپزی مورد استفاده قرار گیرد، سیستم گوارشی بدن را ارتقا بخشیده و درنتیجه از بروز بسیاری از مشکلات مربوط به معده و هضم غذا جلوگیری می‌کند. چربی‌های اشباع موجود در این روغن خواص ضد میکروبی دارند و به مقابله با باکتری‌ها، قارچ‌ها، و انگل‌های مختلف که موجب سو هاضمه می‌شوند، کمک و همچنین به جذب سایر مواد مغذی مثل ویتامین‌ها، مواد معدنی و آمینواسیدها نیز کمک می‌کند و برای سیستم ایمنی بدن نیز مفید است و آن را تقویت می‌کند.

اشتباه‌های مخرب بعد از ترک قند و شکر

ترک کردن قند، یکی از محبوب‌ترین تغییرات غذایی است که افراد این روزها انجام می‌دهند. مصرف زیاد شکر به پوسیدگی دندان و چاقی کم ارتباط دارد. متخصصان تغذیه تشویق می‌کنند مواد غذایی سفید را از رژیم غذایی خود حذف کرده تا به این وسیله به بهبود وزن و سلامت بدن کمک کنیم. با وجود تمام هشدارها در طی چند سال گذشته، بسیاری از افراد در حال تلاش برای ترک شکر، شکست خورده‌اند. در این بخش به چندین اشتباه می‌پردازیم که افراد زمان ترک مصرف شکر مرتکب می‌شوند.

بسیاری از افراد نحوه ترک قند و شکر را نمی‌دانند و شروع به حذف قندهای طبیعی می‌کنند. برخی از برنامه‌های ترک مصرف شکر پیشنهاد می‌کنند که باید از مصرف همه قندها از جمله میوه‌ها به عنوان راهی برای دفع مسمومیت یا تنظیم مجدد بدن اجتناب شود. لازم به حذف تمام میوه‌ها از رژیم غذایی نیست. زیرا مصرف میوه‌های حاوی شکر در مقدار مناسب برای تأمین نیازهای بدن ضروری است.

میوه‌ها منبع عالی از فیبر رژیمی و غنی از ویتامین ث، آنتی اکسیدان و مواد معدنی دیگر هستند. مصرف میوه را محدود کنید اما لازم نیست آن را کامل حذف کنید یا کل رژیم غذایی خود را بر مبنای آن بسازید. مصرف روزانه دو نوع میوه مختلف بسیار زیاد است، به خصوص اگر فعالیت نداشته باشید.

به جای مصرف میوه، میوه خشک یا آب میوه تازه بخورید. این روش‌ها پردازش قند را متمرکز کرده و مصرف میوه را آسان‌تر می‌سازد. از دندان‌های خود به عنوان تجهیزات پردازشی، بیش‌ترین استفاده را کنید و میوه را مطابق با سطح فعالیت خود جذب کنید. با کاهش یا حذف مصرف غذاهایی مانند نوشابه‌ها، نوشیدنی‌های طعم دار، آب نبات، شیر شکلات داغ، کارامل، قهوه لاته، شکلات، شیرینی، بیسکوئیت، و پیراشکی شروع کنید این غذاها مقادیر زیادی قند داشته و ارزش غذایی بسیار کمی دارند.

قند به طور طبیعی در شیر و مشتقات آن مثل ماست و پنیر به طور طبیعی وجود دارد و این قند لاکتوز نامیده می‌شود. اما نیازی نیست نگران قند موجود در شیر و ماست طبیعی باشید. زمانی که چربی آن را می‌گیرند شما می‌توانید در صورت نداشتن حساسیت به عنوان بخشی از رژیم غذایی متعادل از آن استفاده کنید. تنها باید ۱ تا ۲ وعده در روز مصرف لبنیات داشته باشید، که معادل یک فنجان شیر و ۲۰۰ گرم ماست است.

شاید تمام قند و غذاهای غنی از مواد مغذی را از رژیم غذایی خود حذف کنید؛ اما اگر در عوض، غذای مقوی و مغذی بیشتری نخورید، بدن سالم نخواهد ماند، زیرا بدن به مواد غذایی مفید شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر نیاز خواهد داشت. بنابراین اگر قصد کاهش مصرف قند دارید، مطمئن شوید که از سبزیجات استفاده می‌کنید. سبزیجات مهم‌ترین مواد غذایی و سرشار از انرژی هستند.

افرادی که قصد کاهش مصرف قند و شکر را دارند، به مصرف محصولات کم چرب روی می‌آورند، اما نمی‌دانند این محصولات هم حاوی قند هستند. علاوه بر این، مصرف بالای چربی در صورتی خوب است که کیفیت کلی رژیم غذایی شما خوب باشد. به این معنی که شما مقدار زیادی سبزیجات تازه، میوه، حبوبات، گوشت و لبنیات مصرف کنید.

مطالعات نشان می‌دهد این نوع رژیم غذایی می‌تواند باعث قند یا چربی بالا شود که هر دوی آنها خطر ابتلاء به بیماری را بالا می‌برد. در حد اعتدال آجیل‌ها، بذرها، آوکادو، روغن نارگیل و روغن دانه‌های دیگر را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

خواص هلو برای سلامتی

هلو حاوی مقادیری از ویتامین C است که می‌تواند خطر ابتلاء به برخی انواع سرطان‌ها را کاهش دهد. هلو با وجود اینکه مقادیر نسبتاً کمی از مواد مغذی را داراست می‌تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل که شامل بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات است برای سلامتی افراد مفید باشد. این میوه به دلیل دارا بودن ویتامین C در کاهش خطر ابتلاء به سرطان مؤثر است.

این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است که به پیشگیری از تشکیل رادیکال‌های آزاد که با بروز بیماری سرطان و پیشرفت آن مرتبط است، کمک می‌کند. از دیگر خواص هلو تأثیر آن در حفظ سلامت پوست است. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف مرتب ویتامین C، حفظ ظاهر و سلامت پوست را تقویت می‌کند. این آنتی اکسیدان قوی نقش کلیدی در تشکیل کلاژن دارد. کلاژن‌ها همچون سیستم حمایتی برای پوست عمل کرده و روند تسکین زخم را سرعت می‌دهند.

یک فنجان حاوی هلو خرد شده می‌تواند ۲.۵۲ گرم از فیبر مورد نیاز بدن را تأمین کند. متخصصان آمریکایی مصرف روزانه ۲۲.۴ تا ۲۸ گرم از فیبر خوراکی را برای زنان و ۳۰.۸ تا ۳۳.۶ گرم را برای مردان توصیه می‌کنند که مصرف این میزان از هلو در روز می‌تواند حدود ۷.۵ درصد از نیاز فرد به فیبر خوراکی را تأمین کند.

از دیگر ترکیب‌های موجود در هلو پتاسیم است که به بهبود عملکرد سلول‌ها کمک می‌کند. همچنین می‌تواند در کاهش خطر ابتلاء به فشار خون بالا، سکته مغزی و سنگ کلیه مؤثر باشد. هلو در اولویت بالای منبع غنی پتاسیم قرار نمی‌گیرد هرچند می‌تواند به کنترل خطر بیماری مزمن به عنوان بخشی از برنامه غذایی سالم کمک کند.

آهن از دیگر مواد مغذی مورد نیاز بدن و موجود در هلو است. آهن ترکیب اصلی هموگلوبین به حساب می‌آید که به جابجایی اکسیژن در بدن کمک می‌کند. عدم وجود هموگلوبین کافی می‌تواند موجب بروز کم خونی شدید شود. یک فنجان از این میوه ۰.۴۲ میلی گرم از آهن مورد نیاز بدن در روز را تأمین می‌کند.

بایدها و نبایدهای غذایی در دوران قاعدگی

در دوره قاعدگی تغییرات زیادی در بدن خانم‌ها رخ می‌دهد و باعث ناراحتی جسمی و روحی در آن‌ها می‌شود. رعایت رژیم غذایی درست می‌تواند به بهبود این شرایط کمک کند، بایدها و نبایدهای غذایی این دوره عبارتند از: غذاهای تند در این ایام برای افرادی که خون‌ریزی شدید یا احساس خستگی مفرط دارند مناسب نیست. غذاهای شور در دوران قاعدگی باعث ایجاد نفخ می‌شود و همین موضوع، ناراحتی بیشتری در این ایام ایجاد می‌کند.

گوشت حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده است که موجب التهاب و درد می‌شود. به علاوه اگر از آن دسته خانم‌هایی هستید که در هر عادت ماهانه کرامپ‌های شدیدی را تجربه می‌کنید، این چربی‌ها درد شما را بیشتر می‌کنند. کافئین موجب تشدید کرامپ‌ها و درد می‌شود و پریود را نامنظم می‌کند. بهتر است در این ایام دمنوش و چای را جایگزین قهوه کنید که کافئین کمتری دارد.

خوراکی‌ها آماده مقادیر زیادی چربی ترانس دارند که سطح استروژن بدن را بالا می‌برند. در نتیجه با مصرف آن‌ها در مدت قاعدگی، در رحم خود احساس درد خواهید کرد.

خوراکی‌هایی که باید خورد عبارتند از: تمام مرکبات به کاهش نوسانات خلقی و نفخ کمک می‌کند. این میوه‌ها سرشار از فیبر و ویتامین است. علاوه بر این، مرکبات حاوی مقدار زیادی آب است و مواد مغذی موجود در آن به سرعت وارد جریان خون شما می‌شود. اما آن را به مقدار زیاد مصرف نکنید، زیرا می‌تواند باعث سوزش معده شود.

آب به مقدار زیاد به بدن کمک می‌کند آبی را که در خود حفظ کرده، آزاد کند، در نتیجه التهاب کاهش می‌یابد. بدن از ترس این‌که آب کافی به آن نرسد، در خود آب جمع می‌کند. پس اگر چیزی را که می‌خواهد به آن بدهید، بدن هم آبی را که در خود جمع کرده رها می‌کند.

در کنار خواص بسیار زیاد و قابل توجه ماهی سالمون، این غذای دریایی می‌تواند دردها و کرامپ‌های شکمی در دوران قاعدگی شما را کاهش دهد. امگا ۳ موجود در این ماهی علاوه بر این‌که به‌عنوان یک ماده آنتی اکسیدان عمل می‌کند، به علت خواص ضد التهابی که دارد، به تسکین و کاهش انقباضات رحم کمک می‌کند و کرامپ‌های شکمی را کاهش می‌دهد. در کنار اینها، سالمون منبع غنی از ویتامین‌های گروه B و همچنین پروتئین‌ها به شمار می‌رود و باعث می‌شود انرژی و مواد مغذی بسیار با کیفیتی از غذایی که می‌خورید دریافت کنید.

ویتامین E می‌تواند به از بین بردن علائم سندروم پیش از قاعدگی کمک کند. ویتامین E را می‌توانید در شاهدانه و زرده تخم مرغ پیدا کنید. ویتامین B-۶ می‌تواند به التیام التهاب و بهبود خلق و خو کمک کند. B -۶ را در سیب زمینی، موز و غلات پیدا کنید. در نهایت ویتامین C و زینک به سلامت تخمدان خانم‌ها کمک می‌کنند. ویتامین C را می‌توانید در گریپ فروت، لیمو و مرکبات پیدا کنید. زینک را نیز می‌توانید در تخم کدو حلوایی و کدو تنبل پیدا کنید.

زنجبیل خواص ضد التهابی دارد که درد عضلات را کاهش می‌دهد. زنجبیل علاوه‌بر از بین بردن درد قاعدگی می‌تواند حالت تهوع شما را در قاعدگی از بین ببرد، به شرطی که در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. کافی است که مقدار کمی از پودر آن را در چای بریزید و میل کنید. در تهیه این مطلب از سایت برترین‌ها کمک گرفته شده است.

کد خبر 473537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.