بایدها و نبایدهای مصرف برنج/خوراکی‌های مضر و مفید در ابتلا به کرونا

ارتباط اضطراب و رژیم غذایی، تضمین سلامت قلب با ماهی، بایدها و نبایدهای مصرف برنج، فایده‌های کاهش مصرف قند برای بدن و خوراکی‌های مضر و مفید در ابتلا به کرونا را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، می‌دانید که آنچه در طول روز می‌خورید با سلامت روزانه‌تان در ارتباط است، حالا مدارک علمی جدیدی پخش شده‌اند که نشان می‌دهد آنچه هر روز تغذیه می‌کنید با سلامت روان شما در ارتباط است. "ملیسا ویلسون" روان‌شناس در این رابطه، اظهار کرد: «مغز ما برای اینکه کارکرد خوبی داشته باشد، به مواد غذایی مختلف مثل پروتئین‌ها و ویتامین‌ها نیاز دارد. گاهی کمبود این مواد غذایی می‌تواند علائم یک بیماری روانی را در افراد افزیش بدهد. مثلاً از اسیدفولیک برای ساخت ماده شیمایی سروتونین استفاده می‌شود که کمبود آن با علائم افسردگی ارتبط دارد.»

برهمین اساس مطالعاتی که در سال‌های اخیر انجام شده نشان داده بین سلامت روده و حال افراد ارتباط وجود دارد و اتفاقاً ممکن است خوردن برخی مواد غذایی باعث افزایش علائم یک بیماری روانی شود.

ملیسا، تاکید کرد: «برخی غذاها و نوشیدنی‌ها هستند که مواد شیمیایی موجود در آن‌ها می‌تواند علائم فیزیکی اضطراب را تولید کند.» متاسفانه برخی از این غذاها راه فرار افراد زمان حال بدشان هستند و گاهی غذاهایی که افراد برای بهتر شدن حالشان می‌خورند، حال آن‌ها را بدتر می‌کند.

یک رژیمی که شامل مواد غذایی تصفیه شده مثل شکلات، بیسکوییت و چیپس هستند ممکن است در ابتدا و برای کوتاه مدت باعث بهتر شدت حالتان شود. اما اثر آن‌ها به سرعت قطع می‌شود و منجر به این می‌شود که خیلی زود احساس سستی کنید. غذاهای شیرین هم منجر به یک حادثه اضطرابی در شما می‌شوند.

به گفته؛ «شکر منجر به افزایش سریع مقدار قند خون می‌شود که به سرعت کاهش پیدا می‌کند. این کاهش سریع قند خود ممکن است منجر به بروز علائم فیزیکی اضطراب شود.» همچنین اگر اضطراب دارید، استفاده از کافئین می‌تواند علائم فیزیکی اضطراب مثل افزایش ضربان قلب را بیشتر کند. همچنین کافئین باعث ایجاد وحشت در افراد درگیر با بیماری اضطراب می‌شود.

بایدها و نبایدهای مصرف برنج

برنج غذای محبوب ساکنان قاره آسیاست و مردم این قاره ۹۰ درصد برنج تولیدی دنیا را مصرف می کنند. در ایران هم برنج جزو پرمصرف ترین خوراکی‌هاست. برنج سفید منبع کربوهیدرات است و پس از خوردن آن قند خون افزایش می یابد. این ماده غذایی فاقد پروتئین با چربی اندک است. اگر فردی روزانه به ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلوکالری انرژی نیاز دارد، ۵۵ تا ۶۰ درصد انرژی مورد نیاز را باید با مصرف انواع غلات تأمین کند اما غلاتی که سبوس کافی داشته باشد و غنی از انواع ویتامین و املاح باشد زیرا دانه غلات، حاوی سدیم است و پوسته آن پتاسیم دارد، بنابراین واضح است که اگر پوسته غلات دور ریخته شود یا بیشترین سهم مصرفی غلات بدون سبوس یا آرد باشد، مقدار زیادی سدیم دریافت می‌شود.

این موضوع می‌تواند باعث اختلال در تعادل الکترولیت‌ها و در نهایت منجر به پرفشاری خون و در درازمدت بروز بیماری‌های قلبی و عروقی شود اما اگر غلات با حبوبات مصرف شود، از عالی‌ترین منابع تأمین‌کننده پروتئین و ریزمغذی‌ها خواهد بود. چهارعارضه مصرف زیاد برنج سفید عبارتند از:

نتایج مطالعات روی افرادی که خیلی کم از کربوهیدرات تصفیه شده مثل برنج سفید استفاده می کنند نشان داد افرادی که بیش از حد از برنج استفاده می کنند، به چاقی شکمی مبتلا خواهند شد. برای جلوگیری از چاقی شکمی به جای برنج سفید و کربوهیدرات های تصفیه شده، برنج قهوه ای و غلات سبوس دار استفاده کنید. پس از خوردن برنج قند خون افزایش می یابد و انسولین از پانکراس ترشح می شود. انسولین، ذخیره گلوکز و همچنین اندوخته چربی را بیشتر می کند. خوردن مقدار زیاد برنج سفید به افزایش ریسک دیابت نوع دو منجر می شود.

خوردن زیاد برنج سفید باعث افزایش ریسک سندروم متابولیک می شود. چاقی شکمی، میزان بالای تری گلیسیرید، کم بودن کلسترول خوب یا HDL، فشار خون بالا و بالا بودن قند خون ناشتا از دیگر عوامل ایجاد کننده سندروم متابولیک است. افرادی که در برنامه غذایی خود برنج فراوانی جای داده اند و بیشتر از بقیه برنج سفید می خورند، فشار خون و تری گلیسیرید بالایی از دیگر افراد دارند.

طبع برنج سرد و خشک است و مصلح آن زعفران، شوید، زیره سیاه و خیساندن در آب نمک است. به جای خوردن برنج سفید از انواع گوناگون و متنوع غلات سبوس دار استفاده کنید. اگر از روغن‌های جامد یا مایع برای پخت برنج استفاده می‌کنید، بهتر است بدانید که مناسب‌ترین روغن، روغن‌های مایع گیاهی است که در میان آن‌ها روغن زیتون بهترین است. به این شرط که بعد از پخت برنج به آن اضافه شود. از آنجا که طبع برنج سرد است، خوردن ماست، دوغ و ترشی با آن مناسب نیست و بر درجه سردی آن اضافه می کند.

بهترین زمان مصرف برنج دو سال بعد از شالی کوبی است. از مهم ترین علایم برنج تاریخ مصرف گذشته تغییر رنگ مایل به قهوه ای، شکننده بودن برنج، کپک زدگی، کرم زدگی، رطوبت و تغییر طعم است. مصرف برنج ساده بهتر از نوع دودی است. دودی که بر اثر سوختن چوب‌های نامناسب تولید می‌شود حاوی ترکیبات سرطان زاست بنابراین مصرف بیش از یک بار در هفته موادغذایی دودی توصیه نمی‌شود.

ماهی سلامت قلب را تضمین می‌کند

یک متخصص تغذیه با اشاره به اینکه مصرف مقادیر کافی گوشت ماهی، به دلیل خصوصیت‌ها و ارزش غذایی این ماده مغذی، می‌تواند سلامت و کارآنی مناسب اندام‌های حیاتی نظیر قلب را تضمین کند، اظهار کرد: ماهی منبع خوبی از پروتئین با ارزش بیولوژیکی بالا و یک منبع غذایی پروتئینی، حاوی مقادیر کافی از اسیدهای آمینه ضروری است.

زهرا حسن‌زاده، افزود: میزان اسیدهای آمینه ضروری موجود در این منبع غذایی پروتئنی با میزان اسید آمینه ضروری گوشت قرمز برابری می کند. ماهی حاوی ۱۸ تا ۲۲ درصد پروتئین است که در گروه منابع غذایی با بالاترین میزان پروتئین قرار می گیرد.

این متخصص تغذیه و علوم غذایی با تاکید بر اینکه درجه هضم پروتئین ماهی از گوشت قرمز و مرغ بیشتر است، تصریح کرد: گوشت ماهی به دلیل اینکه در مقایسه با گوشت قرمز، الیاف کوتاه و بافت پیوندی کمتر و لطیف و ترد داشته و الاستین دارد، قابلیت هضم‌پذیری آن افزایش یافته است.

حسن‌زاده ادامه داد: گوشت ماهی علاوه بر اینکه منبع غنی از اسیدهای آمینه ضروری و پروتئین باکیفیت بالا است، عاری از کلسترول و چربی اشباع نیز هست، بنابراین به عنوان منبع ایمن تأمین کننده پروتئین شناخته شده است.

وی بیان کرد: یکی از ویژگی های بسیار مهم ماهی، وجود اسیدهای چرب ضروری غیراشباع بلند زنجیر در این محصول غذایی است. ماهی های چرب مهمترین منبع غذایی تأمین کننده اسیدهای چرب امگا -۳ از نوع EPA و DHA محسوب می‌شوند.

این متخصص تغذیه با اشاهر به این توصیه که مصرف ماهی به میزان دو بار در هفته، می‌تواند به ارتقاء سلامت فردی کمک کند، اظهار کرد: مصرف ماهی از ایجاد اختلالاتی مانند چربی بالای خون و بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می کند.

حسن زاده، خاطرنشان کرد: مصرف هفتگی و مرتب ماهی تأثیر بسزایی در کاهش گرفتگی عروق و سکته مغزی دارد و مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. قراردادن ماهی در رژیم غذایی افراد، نقش تاثیرگذاری در کنترل فشار خون دارد.

وی تصریح کرد: ماهی علاوه بر نقش مثبتی که در ارتقای سلامت سیستم قلب و عروق دارد، در بهبود عملکرد مغز و سیستم عصبی، افزایش بهره هوشی، حفظ بینایی و سلامت چشم، حفظ سلامت جنین در مادران باردار، پیشگیری از التهاب مفاصل و بیماری های مزمن نیز مؤثر است. گوشت ماهی انرژی زایی پایینی دارد و مصرف آن در افراد دارای اضافه وزن و چاقی و اختلالات مرتبط با آن منعی ندارد...

خوراکی‌های مضر و مفید در ابتلا به کرونا

ویروس کرونا در حال حاضر یکی از خطرناکترین ویروس‌های موجود به شمار می‌رود به گونه‌ای که افراد آلوده به این ویروس با اتخاذ بسیاری از اقدامات پیشگیرانه و تغذیه‌ای در خانه قرنطینه می‌شوند تا به سرعت از این بحران استثنایی بهداشتی خارج شوند و در طول دوره بیماری دچار عوارض سلامتی نشوند.

ویروس کرونا به تهدیدی برای زندگی خانواده‌ها در سراسر جهان تبدیل شده است و شهروندان باید به ماندن در خانه پایبند باشند. آنها همچنین باید به عادت‌های مناسب سلامتی پایبند باشند و از مصرف برخی غذاها و نوشیدنی‌ها مانند خوردن فست فود، مصرف غذاهای حاوی مواد نگهدارنده، استفاده از نوشیدنی‌های الکلی و گازدار، مصرف انواع ادویه‌های تند، خوردن ترشی، غذاهای سرخ شده در روغن و چربی ها برای پیشگیری از ابتلا به بیماری پرهیز کنند و کاهش مصرف قندها و تامین قند مورد نیاز بدن را از طریق خوردن میوه در مقادیر متوسط در اولویت قرار دهند.

فایده‌های کاهش مصرف قند برای بدن

بی شک کاهش مصرف قند کار ساده ای نیست چون این ماده در ترکیب تمام کیک ها، نان، غذاهای آماده وجود ندارد اما کاهش مصرف این خوراکی ها تغییرات مثبتی در بدن ایجاد می کند که منجر به افزایش کیفیت زندگی خواهد شد و فایده های مصرف قند برای بدن عبارتند از:

حفظ سلامت کبد: زیاده روی در مصرف قند فشار مضاعفی روی کبد می گذارد تا جایی که اثرات آن را با الکل مقایسه کرده اند. اما خودداری از مصرف زیاد قند کار کبد را کاهش می دهد و به این ترتیب به سلامت آن کمک بیشتری می شود.

حفظ وزن سالم: رفتارهای غذایی مملو از تنقلات شیرین، با کالری بالا و کم فیبر بدون شک منجر به افزایش وزن می شود، خطر ابتلا به سندرم متابولیک و دیابت را نیز بالا می برد. علاوه بر این مصرف زیاد قند باعث از بین بردن هورمونی در بدن می شود که «لپتین» نام دارد و مسئول ایجاد احساس سیری بعد از مصرف غذا است. در نتیجه مدام احساس گرسنگی می کنید و میل زیادی به مصرف مواد غذایی قندی دارید. اما زمانی که مصرف قند را کاهش می دهید و به حداقل می رسانید بدن به تدریج کنترل اشتها را به دست می گیرد. در نتیجه به موقع احساس سیری می کنید و به این ترتیب کالری بیش از نیاز عایدتان نمی شود. بدون شک کاهش دریافت کالری نیز شما را از چاقی و عوارض آن نجات می دهد.

کاهش سطح تری گلیسیرید: محققان کلینیک مایو اعلام کرده اند که خوردن بیش از حد مواد قندی سطح تری گلیسیرید خون را بالا می برد و ممکن خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد. ترک مصرف قند و رساندن آن به حداقل میزان، روشی مناسب برای حفظ سلامت قلب و کنترل تری گلیسیرید است. تری گلیسیرید نوعی چربی است که کالری های ناشی از مصرف قند را ذخیره کرده و اثرات کلسترول خوب خون را زایل می کند.

کاهش مشکلات دندانی: قند بیشتر با تشکیل بیشتر حفره های دندانی ارتباط مستقیم دارد. با وجود مسواک زدن و استفاده منظم از نخ دندان، خوردن کمتر قند از بروز این حفره ها می تواند به نحو چشمگیری پیشگیری کند.

جوانی پوست: مصرف زیاد قند باعث بروز روندی به نام گلیکوزیله می شود که مخصوص ذوب کردن قند به وسیله فیبرهای پروتئین ها است. این روند نیز آسیب های جدی به الاستین و کلاژن پوست می رساند. با کاهش مصرف قند پوست سالم تری خواهید داشت و علائم پیری یعنی چین و چروک و غیره دیرتر سراغتان خواهد آمد.

سالم ماندن مغز: بنا به اعلام پژوهشگران، افزایش قند خون یکی از عوامل بروز آسیب های مغزی است که می تواند حافظه را تخریب کند. البته به عقیده محققان هنوز برای رسیدن به این موضوع بررسی های بیشتری باید انجام شود.

پیشگیری از سنگ کلیه: مصرف نوشیدنی های شیرین و قندهای تصفیه شده خطر تشکیل سنگ های کلیوی را به میزان ۲۵ درصد افزایش می دهد. بدتر از همه اینکه نوشیدنی های شیرین که جزو کولاها محسوب می شود این احتمال را تا ۳۳ درصد نیز بالا می برند. برای پیشگیری از بروز این مشکل لازم است که مصرف هر نوع نوشیدنی شیرین را محدود کنید و به جای آنها از نوشیدنی‌های سالمی مانند آب و آب میوه های طبیعی استفاده کنید.

کد خبر 465268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.