عادت‌های اشتباه در نوشیدن قهوه/خواص بی‌نظیر بادام خیس خورده

گیاهان و ادویه‌جات با خاصیت آنتی‌اکسیدانی، راز استفاده از پونه در رژیم غذایی مدیترانه‌ای، خواص بی‌نظیر بادام خیس خورده، عادت‌های اشتباه در نوشیدن قهوه و لزوم مصرف جوانه گندم در رژیم غذایی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، گیاهان و ادویه‌ها حاوی ترکیبات گیاهی فعال هستند که اثرات آنتی‌ اکسیدانی قوی در برابر درد، التهاب و شرایط مزمن دارند. ترکیبات دارویی قدرتمندی مانند گینجرول (روغن اسانس زنجبیل)، کوئرستین (فلاونولی است که در بیشتر میوه‌ها، سبزیجات، برگ‌ها و دانه‌ها یافت می‌شود) و آلیسین (ماده‌ای که از گیاه سیر به دست می‌آید) را می‌توان در مواد غذایی آشپزخانه مانند پیاز، سیر و زنجبیل یافت. گیاهان و ادویه‌هایی که به عنوان دارویی برای بیماری‌ها در نظر گرفته می‌شود عبارتند از:

دارچین طعم و رایحه متمایز خود را مدیون ماده شیمیایی طبیعی است که به عنوان "سینامالدئید" شناخته می‌شود. این ماده به عنوان یک آنتی‌اکسیدان برای تنظیم سطح گلوکز و بازیابی حساسیت به انسولین در افراد دیابتی عمل می‌کند. به علاوه، دارچین میزان لیپوپروتئین‌های کم چگالی یا کلسترول "بد" را کاهش می‌دهد.

مریم گلی معمولاً به عنوان یک ماده افزودنی تازه به ماکارونی، املت و غذاهای گوشتی استفاده می‌شود. این گیاه معطر می‌تواند در برابر شرایط شناختی تحلیل برنده مانند زوال عقل و بیماری آلزایمر محافظت کند. مریم گلی باعث گردش خون در مغز شده و منجر به بهبود عملکرد مغز مانند حافظه و تمرکز می‌شود.

نعناع فلفلی حاوی منتول، یک ترکیب فعال است که به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی عمل می‌کند. به همین ترتیب، نعناع فلفلی معمولاً برای رفع گرفتگی بینی و گلودرد استفاده می‌شود. علاوه بر این، نعنا فلفلی دارای خواص ضد التهابی است که آن را به یک داروی طبیعی قوی برای واکنش‌های آلرژیک، آسم و بیماری‌های التهابی روده تبدیل می‌کند.

زردچوبه یک ادویه دارویی معروف است که برای تسکین دردهای مفصلی ناشی از آرتروز استفاده می‌شود. کورکومین، اصلی‌ترین ترکیب فعال در زردچوبه، دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که می‌تواند از آسیب سلولی و بیماری‌های مزمن ناشی از رادیکال‌های آزاد جلوگیری کند. همچنین می‌تواند سطح گلوکز و فشار خون را کاهش دهد.

کپسایسین، ماده موثره موجود در فلفل تند، تقویت کننده اشتها و متابولیسم طبیعی است. علاوه بر این، "کپسایسین" دارای خواص ضد سرطانی است که می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را مهار کند. زنجبیل یک داروی محبوب برای بیماری‌های جزئی مانند سردرد، حالت تهوع و درد عضلات است. گینجرول، یک ماده فعال در زنجبیل، دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی است که می‌تواند سفتی و دردهای مفصلی ناشی از آرتروز را نیز از بین ببرد.

گیاه شنبلیله حاوی پروتئین گیاهی "هیدروکسی ایزولوسین" است که می‌تواند حساسیت به انسولین را بازیابی کرده و سطح گلوکز را در افراد دیابتی بهبود بخشد. رزمارینیک اسید، ترکیب اصلی فعال در رزماری، به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی برای درمان واکنش‌های آلرژیک و گرفتگی بینی عمل می‌کند. از رزماری می‌توان به لطف ترکیب فعال موسوم به اسید کارنوزیک برای بهبود بینایی و عملکردهای مغزی نیز استفاده کرد. وقتی به عنوان یک چای گیاهی مصرف می‌شود، می‌تواند باعث بهبود خلق و خو، کاهش استرس و از بین بردن اضطراب شود.

سبزیجات پیازدار مانند سیر، حاوی ترکیبات غنی از گوگرد هستند که دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد باکتری هستند. به طور خاص، ترکیبی که به عنوان آلیسین شناخته می‌شود به عنوان یک ماده ضد باکتری قوی در برابر عفونت‌های ناشی از باکتری عمل می‌کند. سیر می‌تواند سیستم ایمنی بدن را در برابر عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا تقویت کند. بسیاری از گیاهان و ادویه‌ها دارای خواص دارویی هستند که می‌توانند از عفونت و بیماری محافظت کنند. یک رژیم غذایی متعادل که شامل گیاهان مختلف تقویت کننده سیستم ایمنی است، می‌تواند به طور قابل توجهی در سلامتی نقش داشته باشد.

لزوم مصرف جوانه گندم در رژیم غذایی

جوانه گندم، یک مکمل غذایی ۱۰۰ درصد طبیعی است که منبع غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی محسوب می‌شود. جوانه گندم را می‌توان در انواع غذا و سالاد استفاده کرد و حتی از پودر آن همراه ماست استفاده کرد. جوانه گندم سرشار از پروتئین (۳۰ درصد) و فیبر (۱۴ درصد) است و منبع ارزشمند ویتامین‌های E، B۱، B۶ و B۹ همچنین املاحی نظیر روی، منیزیم و آهن محسوب می‌شود.

دو قاشق جوانه گندم، یک سوم نیاز روزانه به ویتامین E، یک سوم نیاز به روی و یک چهارم نیاز به منیزیم را تأمین می‌کند. این ویتامین آنتی‌اکسیدان قوی است و از سلول‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد و پیری سلولی محافظت می‌کند. روی در برابر عفونت‌ها نقش محافظتی داشته و بهبود جراحات را تسریع می‌کند. منیزیم نیز خواص ضد استرس و ضد خستگی دارد. جوانه گندم یکی از غنی‌ترین خوراکی‌های از نظر فیتوسترول‌هاست که این ترکیبات گیاهی کلسترول خون را پایین می‌آورد و لوتئین آن عملکرد آنتی‌اکسیدانی دارد.

جوانه گندم طعم خاصی ندارد و می‌توان در انواع غذاهای شور یا شیرین مصرف کرد. البته از حرارت‌دادن باید پرهیز کرد زیرا ویتامین‌ها و اسیدهای چرب آن از بین می‌رود. البته بهتر است که جوانه گندم را در ظرف درب‌دار درون یخچال نگه دارید و هرچه تازه‌تر مصرف کنید.

دانه گندم از سه قسمت تشکیل شده است؛ پوسته یا سبوس که سرشار از فیبرهاست، درون‌دانه یا بافت ذخیره که بیش از ۸۰ درصد دانه را تشکیل می‌دهد و اساساً از نشاسته تشکیل شده است و گیاهک که تمام عناصر ضروری برای رشد گیاه جدید را دارد و حاوی ریزمغذی‌های فراوان است که جوانه می‌زند. برای تهیه جوانه گندم، مقداری دانه گندم را ۲۴ ساعت خیس کنید سپس در ظرفی ریخته و روی آن را با پارچه بپوشانید و در محل گرم و دور از نور بگذارید. البته هر صبح و شب روی دانه‌ها آب بریزید و آب را کاملاً جدا کنید. بعد از ۲ تا ۳ روز که جوانه‌ها ظاهر شد، آنها را در معرض نور خورشید بگذارید و پارچه را مرتب با اسپری مرطوب نگه دارید. زمانی که جوانه‌ها به یک سانتی‌متر رسیدند، آب اضافی را بگیرید، آنها در ظرف درب‌دار ریخته و درون یخچال قرار دهید.

خواص بی‌نظیر بادام خیس خورده

بادام یکی از خوش طعم‌ترین و پرخواص‌ترین دانه‌هایی است که انسان‌ها به عنوان آجیل از آن استفاده می‌کنند. این دانه سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هاست. بادام را می‌توان به صورت خام و یا بوداده مصرف کرد. اما برخی مردم ترجیح می‌دهند آن را پس از خیس کردن مصرف کنند.

محققان می‌گویند بادام خیسانده شده دارای خواص بی شماری از سلامت دستگاه گوارش تا مبارزه با سرطان است. در حقیقت بادام خیس شده از بسیاری از جهات مانند بافت، مواد مغذی در دسترس، و مزه از بادام خام بهتر است. خیساندن بادام باعث نرم شدن لایه بیرونی آن می‌شود که همین موضوع روند هضم آن و جذب ریزمغذی‌ها را تسهیل می‌کند. پوست کندن لایه بیرونی بادام اجازه می‌دهد تا تمامی مواد مغذی آن در فرآیند هضم آزاد شود. بادام پوست کنده می‌تواند باعث آزاد شدن لیپاز، آنزیمی که برای شکستن و هضم چربی‌هاست، شود.

تحقیقات نشان داده است مصرف مداوم بادام خیسانده شده می‌تواند باعث افزایش متابولیسم (سوخت و ساز بدن) شود و همین موضوع به کاهش وزن انسان کمک می‌کند. مصرف بادام پوست کنده در اول صبح می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی کم کالری باشد که توانایی کاهش کلسترول بد خون و نیز تسهیل روند کاهش وزن را دارد.

همچنین بادام سرشار از فولات است. این ماده می‌تواند کارکرد مناسب جفت (لوله‌ای که مواد غذایی و اکسیژن را از مادر به جنین می‌رساند) را تقویت کند. همچنین فولات خطر مشکلات قلبی مادرزادی در جنین را کاهش می‌دهد. از این رو، زنان باردار می‌توانند بادام را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

بادام یکی از منابع غنی پروتئین گیاهی، پتاسیم، و منیزیم است. این مواد می‌توانند خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی – عروقی را کاهش دهند. تحقیقات ثابت کرده است بادام خیسانده شده دارای پلی فنول‌ها و آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌تواند مانع از بیماری‌های قلبی شود. این تحقیقات ارتباط مستقیم میان مصرف بادام و کاهش بیماری‌های قلبی را تأیید کرده است.

همچنین بادام به دلیل آنکه دارای سطح سدیم پایین‌تر و پتاسیم بالاتر است، می‌تواند در تنظیم فشار خون بسیار مفید باشد. فشار خون بالا اصلی‌ترین دلیل وقوع سکته مغزی، سکته قلبی، و بیماری‌های عروقی است. منیزیم موجود در بادام می‌تواند خطر گرفتگی عروق را کاهش دهد.

تحقیقات نشان داده است بادام خیس شده می‌تواند سطح قند خون را کنترل کند. پژوهش دانشمندان چینی حاکی از آن است مصرف بادام می‌تواند در کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ تأثیرگذار باشد. همچنین به دلیل فیبر بالای بادام، مصرف آن می‌تواند درمانی مناسب برای یبوست باشد. مبارزه با سرطان و حفظ سلامت پوست و مو از دیگر خواص مصرف بادام است

راز استفاده از پونه در رژیم غذایی مدیترانه‌ای

پونه کوهی یکی از مهم‌ترین مواد در رژیم غذایی مدیترانه‌ای است. در عین حال که این گیاه باعث مزه دار شدن دستور پخت شما می‌شود، سرشار از خواص بی‌نظیر برای سلامتی بدن است. این گیاه دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضدالتهابی، و ضدباکتریایی است. همچنین مصرف پونه کوهی می‌تواند باعث بهبود روند هضم غذا شود. کمک به مدیریت دیابت، تسکین علائم افسردگی، و بهبود سلامت قلب از دیگر خواص پونه کوهی محسوب می‌شود.

یک قاشق چایخوری از پونه کوهی خشک شده دارای پروتئین، فیبر، و کربوهیدات است. همچنین این گیاه یکی از منابع خوب مواد معدنی مانند پتاسیم، آهن، کلسیم، منیزیم، و فسفر به شمار می‌رود. مواد مغذی مانند لوتئین، بتاکاروتن، فولات، و ویتامین K در این گیاه وجود دارد. پونه کوهی همچنین دارای ترکیبی به نام "کارواکرول" است که این ترکیب به وفور در سایر گیاهان معطر مانند آویشن، ترنج و فلفل دلمه‌ای دیده می‌شود.

تحقیقات متعدد نشان داده است "کارواکرول" دارای خواص دارویی بوده و از زمان باستان به عنوان یک گیاه دارویی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. "کارواکرول" دارای خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی، و ضدباکتریایی است. این ماده می‌تواند به مبارزه با بیماری‌هایی که به سبک زندگی و غذایی مربوط می‌شود، کمک کند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد پونه کوهی به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی می‌تواند به بدن در مبارزه با حیطه گسترده‌ای از بیماری‌های باکتریایی که پوست، دستگاه گوارش، و دیگر بخش‌های بدن را درگیر می‌کند، کمک کند. تحقیقات در سال ۲۰۱۹ نشان داده است ترکیبات موجود در پونه کوهی از رشد برخی باکتری‌ها در گوشت و لبنیات جلوگیری می‌کند.

دانشمندان در تحقیقاتی دیگر در سال ۲۰۱۹ مشاهده کردند پونه کوهی و روغن گرفته شده از آن برای بهبود عملکرد مغزی و تسکین بیماری افسردگی مفید است. مصرف این گیاه موجب تسکین بیماری افسردگی و کاهش عوارض آن مانند مشکلات رفتاری و استرس مزمن شد.

دانشمندان می‌گویند پونه کوهی دارای خواص ضد دیابت است. شواهد نشان می‌دهد مصرف این گیاه می‌تواند باعث کاهش سطح قند خون شود. همچنین به دلیل خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی پونه کوهی، این گیاه می‌تواند عوارض دیابت نوع یک را تسکین دهد.

از دیگر خواص پونه کوهی می‌توان به کمک به هضم غذا، بهبود سلامت قلب و تسکین بیماری‌های مزمن اشاره کرد. افراد می‌توانند این گیاه را به صورت ادویه خشک شده یا تازه به وعده‌های غذایی خود اضافه کنند و علاوه بر معطر کردن مواد غذایی، از خاصیت بی نظیر آن برای بدن بهره‌مند شوند.

عادت‌های اشتباه در نوشیدن قهوه

قهوه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مفید برای قلب است و نیازی به گفتن نیست که بسیاری از فواید دیگر را نیز برای سلامتی دارد؛ اما با وجود همه این مزایا و فواید، ممکن است عادت‌های غلط در نوشیدن قهوه، بدون آنکه شما متوجه شوید باعث اضافه وزنتان شود. در ادامه مواردی که باعث می‌شود نوشیدنی مورد علاقه شما عامل اضافه وزن شما باشد، عبارتند از:

۱- محلول‌های زیادی در قهوه شما وجود دارد

بهتر است که از محلول‌های افزودنی کمتری در قهوه خود استفاده کنید. به گفته لورن هریس-پینکس متخصص تغذیه، انجمن قلب آمریکا توصیه کرده است که خانم‌ها بیشتر از ۲۴ گرم در روز و آقایان بیشتر از ۳۶ گرم از شکر استفاده نکنند. این در حالی است که فنجان‌های بزرگ قهوه که در برخی قهوه خانه‌ها سرو می‌شود، حاوی ۸۰ گرم شکر است.

۲- در نظر گرفتن قهوه به عنوان یک وعده غذایی

"هریس بنکس" توضیح داد: قهوه یک وعده غذایی نیست؛ پروتئین، فیبر، سبزیجات، کلید یک تغذیه سالم و متعادل برای حفظ احساس سیری به مدت طولانی و کنترل احساس گرسنگی است. نوشیدن یک فنجان قهوه سرشار از کالری، قند و چربی نمی‌تواند این مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین کند، کما اینکه احساس گرسنگی شما در نتیجه فقط نوشیدن یک فنجان قهوه ممکن است بعداً باعث پرخوری شود.

۳- اضافه کردن خامه زده شده به قهوه

به گفته "هریس پینکس"، ماده دیگری که قهوه شما را به یک ماده مضر تبدیل می‌کند، خامه زده شده است که عناصر آن برای رژیم غذایی شما مضر است؛ زیرا خامه زده شده حاوی هیچ ماده مغذی نیست جز اینکه سرشار از کالری است و اگر از آن به مقدار زیاد بخورید ممکن است منجر به افزایش وزن شما شود.

۴ - استفاده از شیرین کننده‌های مصنوعی

اجازه ندهید این مواد افزودنی تحت عنوان گزینه‌های سالم شما را فریب دهند؛ آن‌ها به هیچ وجه سالم نیستند. به گفته "الیز شاپیرو" متخصص تغذیه، ممکن است شیرین کننده‌های مصنوعی به نظر یک گزینه مناسب و بدون کالری باشند که می‌توانید به قهوه صبحانه خود اضافه کنید، اما افرادی که از شیرین کننده‌های مصنوعی استفاده می‌کنند بیشتر کالری مصرف می‌کنند؛ بنابراین خطر ابتلاء به چاقی در مقایسه با افرادی که از آن استفاده نمی‌کنند، افزایش می‌یابد.

۵- مصرف قهوه آماده

نوشیدن این قهوه از قبل آماده شده به نظر می‌رسد یک گزینه سریع باشد، اما این نوشیدنی‌ها سرشار از شکر هستند. به عنوان مثال، یک قوطی قهوه یخ زده کنسرو شده ممکن است، حاوی ۲۶۰ کالری و ۲۹ گرم قند اضافه شده باشد که این بدترین نوشیدنی است که می‌توانید صبح خود را با آن شروع کنید.

کد خبر 464608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.