فست فود خواب نوجوانان را مختل می‌کند

تأثیر ورزش و تغذیه در تسکین دردهای مفصلی، فواید شگفت‌انگیز پیازچه برای حفاظت از بدن در برابر بیماری‌ها، تأثیر مصرف گردو در تقویت قلب، مصرف فست‌فود، مختل شدن خواب نوجوان و قند، نمک و چربی دوست داشتنی‌های کرونا را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، متخصصان سلامت توصیه می‌کنند که از طریق رژیم غذایی حاوی مواد مغذی و ورزش کردن می‌توان سفتی و درد مفاصل را به طور مؤثر کنترل کرد. تغییر در سبک زندگی افراد در دوران همه گیری کووید ۱۹ و اعمال محدودیت‌ها، پیامدهای نامطلوبی برای سلامتی به همراه دارد که یکی از آن‌ها افزایش درد و ناراحتی در مفاصل است.
محدودیت‌های کرونایی که افراد بیشتر به دورکاری مشغول هستند، موجب شده تا موارد ابتلاء به مشکلات کمر و گردن درد بیشتر شود، زیرا افراد از صندلی و میز کار مناسب برخوردار نیستند، دچار پرخوری می‌شوند و به اندازه کافی برای ورزش کردن وقت صرف نمی‌کنند. در این شرایط ممکن است افراد به مصرف مواد غذایی ناسالم رو آورند که می‌تواند به کاهش مواد مغذی دریافتی در روز منجر شود.

کارشناسان سلامت تأکید دارند که ضروری است از مکمل‌های خوراکی مفید مصرف کرده و حرکات ورزشی در برنامه روزانه خود قرار دهیم تا به تقویت مفاصل و پیشگیری از آسیب دیدگی کمک کند. پیاده‌روی روش عالی برای تقویت استخوان‌ها در بیمارانی است که از پوکی استخوان رنج می‌برند.

یکی دیگر از عوامل شایع سفتی و درد مفاصل، التهاب است که می‌توان با گنجاندن امگا ۳ در رژیم غذایی این مشکل را برطرف کرد. امگا سه دارای خواص ضدالتهابی است و در درمان و کنترل بیماری‌های قلبی عروقی و همچنین کاهش سفتی و درد مفاصل کاربرد دارد.

قند، نمک و چربی؛ دوست داشتنی‌های کرونا

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اظهار کرد: سیستم ایمنی مهمترین عامل و ابزار برای در امان ماندن از ابتلاء به کرونا است، اما مصرف زیاد قند و نمک و چربی سیستم ایمنی بدن را روز به روز ضعیف‌تر می‌کند و احتمال ابتلاء به این بیماری را افزایش می‌دهد.

سپیده دولتی، افزود: خانه نشینی اجباری این روزهای کرونایی، خود یکی از عواملی است که مصرف تنقلات و غذاهای آماده را افزایش داده است. مواد غذایی پرنمک، شیرین و پر چرب زمینه ساز اضافه وزن و چاقی و به تبع آن افزایش احتمال ابتلاء به کرونا، دیابت، پر فشاری خون، چربی خون بالا، کبد چرب و غیره می‌شوند و خود این بیماری‌ها خطر ابتلاء و مرگ ناشی از کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: در این دوران باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشیم و به مواد غذایی و تنقلاتی که خریداری و مصرف می‌کنیم بیشتر توجه داشته باشیم. در واقع به جای مصرف تنقلات و مواد غذایی با نمک و چربی و قند بالا از مواد غذایی با نمک و قند و چربی کمتر استفاده کنیم تا این دوران همه‌گیری را با سلامتی پشت سر بگذاریم.

دولتی با بیان اینکه در دوران همه‌گیری کرونا از مواد غذایی کم چرب، کم نمک و با قند کمتر استفاده کنید، ادامه داد: به جای استفاده از نوشابه و نوشیدنی‌های شیرین، از دوغ یا ماءالشعیرهای بدون قند در وعده‌های غذایی استفاده و مصرف سس مایونز را محدود کنید. سالاد خود را با چاشنی‌هایی همچون انواع سرکه، آبغوره، آبلیمو، آب نارنج و سبزیجات معطر مصرف کنید.

این کارشناس، تاکید کرد: روزانه ماست و شیر و پنیر کم چرب مصرف و استفاده از فست فودها مثل انواع پیتزا، سوسیس و کالباس و غذاهای کنسروی را که حاوی سدیم و نمک زیادی هستند، محدود کنید تا احتمال ابتلاء به کرونا کمتر شود.

وی بیان کرد: در دوران قرنطینه به جای مصرف تنقلات چرب و پر نمک مانند آجیل و تخمه‌های نمکی، چیپس، انواع پفک، و مواد شیرین مانند انواع شیرینی و بیسکویت و نوشیدنی‌های شیرین شده با قند، از انواع میوه‌ها استفاده کنید. انواع نوشابه‌ها و آبمیوه‌های صنعتی، آب نبات، شکلات، نوشیدنی‌های شیرین مثل شربت‌ها، انواع مربا و انواع شیرینی‌های خشک و تر حاوی مقادیر زیادی مواد قندی است و مصرف زیاد مواد قندی هم موجب تحریک و تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود. در مصرف آنها افراط نکنید.

کارشناس دفتر بهبود تغذیه، اظهار کرد: در حین خرید، به نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای مواد غذایی توجه کنید؛ چرا که به ما می‌گویند در محصول مربوطه چقدر سدیم، نمک، قند و چربی وجود دارد. احتمال ابتلای افراد چاق به کرونا بیش از دیگر افراد است، مراقب وزن خود باشید و حتی‌الامکان از بیرون غذا تهیه نکنید؛ سعی کنید در خانه غذا درست کنید.

دولتی تصریح کرد: مواد غذایی خریداری شده را به شیوه سالم آماده و مصرف کنید. از روش‌های بخار پز یا آب پز کردن به جای سرخ کردن استفاده کنید. در صورت تمایل به سرخ کردن، با مقدار کمی روغن به مدت کوتاه تفت بدهید. نمکدان را از سفره‌های خود حذف و از چاشنی‌های دیگر برای مزه دار شدن غذا استفاده کنید.

وی تاکید کرد: ادویه‌جات را جایگزین نمکدان کنید و نمک مصرفی روزانه باید کمتر از پنج گرم یعنی کمتر از یک قاشق چایخوری باشد. این مقدار شامل نمکی که به طور طبیعی در غذاها وجود دارد نیز می‌شود. برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک در تهیه غذاها به جای نمک از سبزی‌های تازه، سیر، لیموترش، آب نارنج، آویشن، شوید و غیره استفاده کنید.

دولتی بیان کرد: برای پخت غذا بهتر است از روغن‌های مخصوص پخت و پز مثل آفتابگردان، ذرت، سویا یا کلزا استفاده کنید و از خرید و مصرف روغن‌هایی که به صورت سنتی تهیه می‌شوند خودداری شود. در صورت تمایل به مصرف روغن کنجد از روغن ارده کنجد صنعتی استفاده کنید...

فست فود خواب نوجوانان را مختل می‌کند

نتایج یک مطالعه جدید که به رهبری دانشگاه کوئینزلند استرالیا انجام شده است، نشان می‌دهد که خوردن بیش از حد غذاهای موسوم به فست فود و سایر مواد غذایی کم ارزش نظیر چیپس، اسنک و نوشابه می‌تواند موجب پایین آمدن شدید کیفیت خواب در نوجوانان شود. این اولین مطالعه در نوع خود برای بررسی رژیم‌های غذایی ناسالم و اختلال خواب مرتبط با استرس در مقیاس جهانی و با مشارکت دانش آموزان دبیرستانی ۶۴ کشور مختلف است.

به گفته مجریان این پژوهش، «به طور کلی، ۷.۵ درصد از نوجوانان، اختلال خواب مربوط به استرس را گزارش کرده‌اند که البته در دختران بیشتر از پسران است. اما این اختلال، در صورت مصرف مکرر نوشابه‌های گازدار که اغلب حاوی کافئین هستند و همچنین فست فودها که غالباً دارای انرژی زیاد و مواد مغذی بسیار کمی هستند، افزایش می‌یابد».

طبق نتایج این تحقیق، نوجوانانی که بیش از سه نوشابه در روز می‌نوشند، ۵۵ درصد بیشتر از آن‌هایی که فقط یک نوشابه در روز می‌نوشند، دچار اختلال خواب می‌گردند. همچنین، پسرانی که بیش از چهار روز در هفته فست فود مصرف می‌کنند، به مقدار بیشتری نسبت به آن‌هایی که هفته‌ای یک بار فست فود می‌خورند، اختلال در خواب را گزارش کرده‌اند.

به گفته محققان فوق، «مصرف مکرر نوشابه بیش از سه بار در روز و فست فودها بیش از چهار روز در هفته، به طور قابل توجهی با اختلال خواب نوجوانان در همه کشورهای مورد مطالعه مرتبط بوده است. هرچند در کشورهایی که درآمد سرانه بیشتری دارند، بروز چنین اختلالی بیشتر گزارش شده است».

این تحقیق بر اساس داده‌های حاصل از نظرسنجی انجام شده توسط سازمان بهداشت جهانی بین سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۶ انجام شده است. در این نظرسنجی جامع، حدود ۱۷۵ هزار دانش‌آموز ۱۲ تا ۱۵ ساله از ۶۴ کشور با درآمد کم، متوسط و بالا از نواحی جنوب شرق آسیا، آفریقا و مناطقی از آمریکای جنوبی و مدیترانه شرقی مشارکت داشته‌اند».

نکته جالب در این تحقیق آن است که در مورد پسران، نوشیدن نوشابه و در خصوص دختران، مصرف فست فود، تأثیر بیشتری بر اختلال خواب داشته است. محققان، اظهار کردند: «این یافته‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، زیرا خواب بی کیفیت بر سلامتی و رشد شناختی نوجوانان تأثیر به سزایی دارد».

تأثیر مصرف گردو در تقویت قلب

مسئول تغذیه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، اظهار کرد: مصرف گردو به دلیل دارا بودن مقادیر بالای اسیدهای چرب امگا سه در تقویت قلب مؤثر بوده و توصیه می‌شود. گردو از مغزهایی است که در هر ۱۰۰ گرم آن حدود ۶۸ گرم چربی وجود دارد که قسمتی از این چربی شامل اسیدهای چرب غیر اشباع است.

مهسا شمشیرگران با بیان خواص معجزه‌آسای مغزها، افزود: فندق نسبت به دیگر مغزها دارای چربی بیشتری است و در هر ۱۰۰ گرم آن ۶۴ گرم چربی وجود دارد، در کنار چربی پروتئین بالایی نیز در این مغز وجود داشته، به طوری که در همین مقدار از فندق ۱۴ گرم پروتئین وجود دارد.

وی تصریح کرد: بهتر است از مغزها در میان وعده صبح یا بعد از ظهر استفاده شود و هر چه به زمان خواب نزدیک‌تر می‌شویم به دلیل دیرهضم بودن آنها مصرف کمتر آنها توصیه می‌شود. بادام به عنوان منبع مناسبی از پروتئین بیش از بادام زمینی توصیه می‌شود.

شمشیرگران ادامه داد: در این مغز پر خاصیت حدود ۲۴۰ میلی گرم کلسیم وجود دارد که می‌تواند در افرادی که در معرض پوکی استخوان هستند و قادر به مصرف شیر نیستند، مورد استفاده قرار گیرد.

وی پسته را برای افرادی که گیاهخوار هستند، مناسب دانست و خاطرنشان کرد: در پسته مقادیر بالایی از آهن و کلسیم وجود دارد، به طوری که در هر ۱۰۰ گرم آن ۱۱۰ میلی گرم کلسیم و سه میلی گرم آهن وجود دارد و این مغز به افرادی که دچار کم خونی هستند و یا خانم‌های باردار توصیه می‌شود.

شمشیرگران با بیان اینکه پسته فولات نسبتاً بالایی دارد، اضافه کرد: افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی از مصرف پسته غافل نشوند، زیرا برای قلب بسیار مفید است. توت خشک یکی از خشکبارهای مناسب برای افراد در حال کاهش وزن است.

شمشیرگران بیان کرد: توت خشک برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مناسب بوده و در طول رژیم‌های لاغری نیز می‌توان از آن به عنوان یک شیرینی به همراه چای استفاده کرد. انجیر نیز به خصوص برای زنان در معرض کم خونی بسیار توصیه می‌شود و در هر ۱۰۰ گرم آن ۲۵۰ میلی گرم کلسیم و ۴ میلی گرم آهن وجود دارد و به همین دلیل برای تأمین کمبود آهن و جلوگیری از پوکی استخوان توصیه می‌شود.

فواید شگفت‌انگیز پیازچه برای حفاظت از بدن در برابر بیماری‌ها

مطالعات اخیر نشان می‌دهند که پیازچه یا پیاز سبز گیاهی است که از ابتلاء به انواع بیماری‌ها جلوگیری می‌کند و اگر همراه برخی از غذاها میل شود یک مکمل غذایی خوب محسوب می‌شود. پیاز سبز به محافظت از بدن در برابر بیماری‌ها، تقویت ایمنی و کمک به لاغری و چربی سوزی کمک می‌کند. شگفت انگیزترین فواید خوردن پیاز سبز عبارتند از:

– حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که به بهبود ایمنی بدن کمک می‌کند.

– پیاز سبز یک نوع سبزی سرشار از کروم است که قند خون را تنظیم می‌کند.

– خوردن پیاز سبز به کاهش التهاب و جلوگیری از عفونت کمک می‌کند.

-کلسترول مضر خون را کاهش می‌دهد که این اتفاق سلامت قلب را حفظ می‌کند.

– حاوی درصد بالایی از “ویتامین B ۱” است که برای محافظت در برابر تجمع چربی‌ها در بدن مفید است و موجب کاهش وزن می‌شود.

– همچنین حاوی درصد زیادی کورستین است که باعث حفاظت بدن در برابر سرطان می‌شود.

کد خبر 463442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.