پرهیز از مصرف زیاد ویتامین D/ رژیم غذایی مفید برای کودکان اوتیسمی

رفع سنگینی بعد از مصرف غذای چرب و پرخوری، رژیم غذایی مفید برای کودکان مبتلا به اوتیسم، شناخت فواید میوه انبه، پرهیز از مصرف زیاد ویتامین D و درمان سرطان کاهش فشار خون با مصرف آب بادمجان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اگر بعد از مصرف غذای چرب یا پرخوری احساس سنگینی دارید، برای هضم سریع غذا و پیشگیری از عوارض پرخوری از این روش‌های طبیعی و سالم استفاده کنید. نوشیدن آب فراوان به هضم غذا، دفع مواد زائد و افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند. شما می‌توانید بعد از مصرف یک وعده غذایی سنگین با نوشیدن چای زنجبیل هضم غذا را بهبود بخشید.

داشتن تحرک نه تنها هضم غذا را بهبود می‌بخشد بلکه می‌تواند چربی ذخیره شده در بدن را بسوزاند. پیاده روی به کاهش غلظت تری گلیسیرید غذا که نوعی چربی ذخیره شده در بدن برای سوزاندن انرژی است کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که انجام یوگا، واکنش سروتونین و اکسی کانتین را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود احساس طراوت بیشتری داشته باشید، علاوه بر این یوگا به کاهش فشار خون و ضربان قلب کمک می‌کند.

مصرف مواد غذایی سرد و خوردنی‌هایی با مزاج سرد در این شرایط اوضاع را بدتر می‌کنند چرا که منجر به مشکلاتی همچون نفخ و سو هاضمه خواهند شد. ورزش کردن کالری زیادی را می‌سوزاند و میزان متابولیک بدن را حدود ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از ورزش در حالت فعال‌تری نگه می‌دارد، این کار هم چنین به آزاد سازی سموم و پاک سازی سیستم بدن کمک می‌کند و باعث طراوت و شادابی می‌شود.

نوشیدن یک لیوان آب ولرم با لیمو سیستم ایمنی بدن و دستگاه گوارش را تقویت، سطح pH بدن را تنظیم و به تخلیه سموم بدن کمک می‌کند؛ بنابراین توصیه می‌شود صبح‌ها بعد از صبحانه ترکیب آب و آبلیمو بنوشید تا مانع گرسنگی بیش از حد در طول روز شود. نوشیدن اسموتی‌ های سبز به میزان زیادی به هضم غذا و دفع سموم بدن پس از مصرف یک غذای سنگین کمک می‌کند.

پس از مصرف یک غذای سنگین ممکن است روزه گرفتن برای تعادل در کالری مصرفی مناسب باشد اما گاهی نتیجه معکوس می‌دهد، پس با مصرف غذاهای سالم و غنی از فیبر می‌توانید به عملکرد کلیه و کبد کمک کنید تا مواد زائد بهتر از بدن خارج شود. همانطور که پیش از این در بخش بهداشت و سلامت نمناک خواندید مواد غذایی غنی از فیبر به رشد باکتری‌های خوب روده کمک می‌کند.

خواب بعد از پر شدن معده از غذا و خوراکی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود بخصوص اگر غذایی که مصرف کرده‌اید چرب و سنگین باشد. مصرف غذاهای تخمیر شده برای سم زدایی بدن مفید است. غذاهای تخمیر شده روند هضم و سم زدایی بدن را بهبود می‌ بخشد زیرا این غذاها به شکل‌گیری باکتری‌های خوب و سلامت روده کمک می‌کند.

پس از مصرف یک وعده غذای سنگین خیلی استرس نداشته باشید مخصوصاً اگر یک بار اتفاق افتاده باشد، چرا که استرس پس از افراط در مصرف یک وعده غذایی سنگین می‌تواند منجر به پرخوری شود. پروبیوتیک ها میکروارگانیسم‌هایی هستند که در ماست و برخی غذاها یافت می‌شوند و می‌توانند به بهبود هضم و جذب غذا کمک کنند.

همیشه برای ادامه روز برنامه‌ریزی داشته باشید تا در وعده بعدی از پرخوری پرهیز کنید. یک وعده غذایی متعادل شامل پروتئین‌های بدون چربی، میوه‌ها و سبزیجات است. اگر بعد از گذشت چند ساعت از مصرف غذای سنگین هنوز به سبکی نرسیده بودید می‌توانید تنی به آب بزنید. سونا که معمولاً با دوش آب ولرم همراه است، می‌تواند به دفع بیشتر سموم بدن، بهبود گردش خون و هم چنین تسکین ماهیچه‌ها و رفع استرس کمک کند، فراموش نکنید استحمام و سونا باید چندین ساعت بعد از مصرف غذا باشد.

در مصرف ویتامین D زیاده‌روی نکنید

یک فوق تخصص غدد در خصوص مصرف مکملی مانند ویتامین D برای پیشگیری از ابتلاء به کرونا، اظهار کرد: ویتامین D یکی از ویتامین‌های مهم برای تقویت سیستم ایمنی است که متأسفانه در منابع غذایی ما کمتر یافت می‌شود، بنابراین کشورهای گوناگون از سال‌ها پیش تلاش کردند با غنی سازی مواد غذایی با این ویتامین پاسخگوی نیاز بدن به دریافت این ویتامین باشند اما کافی نیست.

ساسان شرقی با بیان اینکه ۸۰ درصد افراد در ایران با کمبود ویتامین D مواجهند، اضافه کرد: پیشنهاد می‌شود افرادی که با کمبود این ویتامین مواجه می‌شوند به صورت ماهانه یک قرص ۵۰ هزار واحد بین‌ المللی یا روزانه یک قرص هزار واحدی و یا هر شش ماه یک آمپول را تزریق کنند البته این مقادیر در افرادی که با کمبود بیشتر این ویتامین روبه رو می‌شوند باید به مدت سه ماه هر هفته یک قرص ۵۰ هزار واحدی و پس از آن ماهانه یک بار مصرف شود.

وی درباره اثر ویتامین D در مقابله با بیماری کرونا، تصریح کرد: ویتامین D باعث کاهش و شدت بروز کرونا می‌شود اما اثرگذاری این بیماری در زمان ابتلاست نه پیشگیری از ابتلاء به این شکل که افراد مبتلا به کرونا هفته‌ای یک عدد قرص ویتامین D و پس از آن به مدت سه ماه هر هفته باید مصرف کنند تا شدت این بیماری کاهش یابد.

وی ادامه داد: ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است و مانند ویتامین‌های محلول در آب که به راحتی از راه کلیه دفع می‌شوند نیست بنابراین می‌تواند مانند چربی‌ها در کبد و حتی در کلیه ذخیره شود و اثرات مخربی را به دنبال داشته باشد.

این فوق تخصص غدد با اشاره به تأثیر مخرب ناشی از مصرف بی رویه این مکمل بر کبد و کلیه، اظهار کرد: در صورت مصرف بیش از اندازه این ویتامین کلسیم خون بالا می‌رود به این ترتیب ما شاهد کم کاری کلیه و کبد خواهیم شد بنابراین تنها افرادی که مبتلا به کمبود پاراتیروئید هستند اجازه مصرف بیش از مقادیر ذکر شده از این ویتامین را دارند که آنها هم نمونه‌های نادری هستند در غیر این صورت مصرف بیش از اندازه این ویتامین را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم.

خواص «ملکه میوه‌ها» را بیشتر بشناسید

مطالعات انجام شده درباره انبه از مزایای آن برای سلامتی مانند بهبود دستگاه ایمنی، سلامت دستگاه گوارش و بینایی و همچنین کاهش خطرات ابتلاء به انواع سرطان خبر می‌دهد. مطالعه‌ای که اخیراً توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا انجام شده، نشان داد که انبه حاوی بتاکاروتن و آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌توانند آسیب سلولی را به تأخیر اندازد؛ یکی از مهمترین مزایای آن کاهش چین و چروک صورت زنان مسن با پوست روشن است.

این میوه گرمسیری یکی از میوه‌های بسیار خوش طعم است و عنوان “ملکه میوه‌ها” را به خود اختصاص داده است. زنانی که یائسه شده و چهار بار در هفته نصف فنجان انبه می‌خورند، پس از گذشت دو ماه شاهد کاهش ۲۳ درصدی چین و چروک‌های عمیق و کاهش ۲۰ درصدی آن‌ها پس از گذشت ۴ ماه بوده‌اند.

بر اساس یافته‌های این تحقیق به دنبال مصرف انبه بهبود چشمگیری در چین و چروک‌ها حاصل شده، اما نتایج بسیار محدود بوده و ممکن است مصرف بیش از حد این میوه نتیجه معکوس داشته و باعث افزایش چین و چروک‌ها شود. محققان توضیح دادند که مشخص نیست چرا مصرف بیش از حد انبه منجر به افزایش شدت چین و چروک می‌شود، اما آن‌ها حدس می‌زنند که این موضوع احتمالاً مربوط به مقادیر فراوان قند موجود در انبه باشد.

انبه منبع خوبی از مواد مغذی مانند ویتامین A است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. ویتامین A برای مقابله با عفونت ضروری است و عدم دریافت کافی این ویتامین با افزایش خطر بیماری همراه است. انبه تقریباً سه چهارم نیاز روزانه شما به ویتامین C را تأمین می‌کند. این ویتامین به بدن در تولید سلول‌های سفید خون برای مقابله با بیماری کمک کرده و عملکرد آن‌ها و سیستم دفاعی پوست شما را بهبود می‌بخشد. انبه همچنین حاوی اسید فولیک، ویتامین K، ویتامین E و بسیاری از ویتامین‌های گروه B است که به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند.

انبه حاوی منیزیم و پتاسیم است که به حفظ نبض سالم و آرامش رگ‌های خونی کمک می‌کند، سطح فشار خون را پایین می‌آورد و حاوی آنتی اکسیدان‌های منحصر به فردی به نام مانگیفرین است که از سلول‌های قلب در برابر التهاب، استرس اکسیداتیو و مرگ سلولی برنامه‌ریزی شده محافظت می‌کند و سطح کلسترول خون و تری گلیسیرید و اسیدهای چرب آزاد را کاهش می‌دهد.

درمان سرطان و کاهش فشارخون با مصرف آب بادمجان

متخصصان تغذیه و حوزه سلامت اعلام کرده اند آب بادمجان یکی از نوشیدنی‌هایی است که در از بین بردن چربی شکم اثرگذاری بالایی دارد؛ زیرا حاوی بسیاری از مواد مغذی مهم مانند پتاسیم، اسکوپولیتین و سوروپارون است. مواد مغذی موجود در بادمجان علاوه بر کمک به آرامش اعصاب، به کاهش فشار خون، بهبود عملکرد کلیه، تحریک گردش خون و کاهش کلسترول کمک می‌کند.

آب بادمجان علاوه بر اینکه به دلیل دارا بودن فیبر زیاد، یک ماده ملین کننده قوی است، باعث کاهش کلسترول، بهبود جریان خون و دفع سموم از بدن می‌شود. آب بادمجان به دلیل دارا بودن اسکوپولتین و سوروبارون به عنوان ضد التهاب عمل کرده و باعث آرامش اعصاب می‌شود. این ماده همچنین حاوی عناصر غذایی گیاهی است که به رشد مغز کمک می‌کند و یک درمان مؤثر برای سندرم روده تحریک پذیر (IBS) است.

آب بادمجان به مهار آنزیمی که می‌تواند منجر به دیابت نوع ۲ شود، کمک می‌کند. هرگونه رادیکال آزاد در بدن را که می‌تواند به سلول‌های سالم حمله کند، کاهش داده و از تشکیل لخته خون جلوگیری کرده و مویرگ‌ها را تقویت می‌کند. آب بادمجان با سرطان مبارزه می‌کند؛ زیرا حاوی تریپسین است، ترکیبی که می‌تواند سلول‌های ایجاد کننده سرطان را خنثی کند. همچنین به دلیل اینکه حاوی بتاکاروتن است، خطر ابتلاء به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

رژیم غذایی مفید برای کودکان مبتلا به اوتیسم

بیماری اوتیسم اختلال ژنتیکی است و عوامل محیطی مثل قرار گرفتن مادر در معرض مواد سمی، ابتلای کودک به بیماری‌های عفونی از جمله بیماری سرخک، اوریون یا سرخجه و همچنین رژیم غذایی نامناسب مادر در طول حاملگی هم در ایجاد آن نقش دارد. در این موارد امکان دارد ناتوانی ذهنی و تشنج خفیف تا متوسط هم در کودک دیده شود.

در کودکان مبتلا به اوتیسم امکان دارد پاسخ به «کازئین» یا همان پروتئین شیر، «گلوتن» یا پروتئین گندم و سویا کاهش یابد و کودک با استفاده از غذاهای دارای گلوتن و کازئین دچار التهاب روده و اسهال مزمن، زخم دستگاه گوارش، نفخ و برگشت غذا به معده شود. اصلاح رژیم غذایی یکی از برجسته‌ترین روش‌های درمانی جایگزین برای اوتیسم است. رژیم فاقد گلوتن (که در گندم چاودار و جو وجود دارد) و کازئین (که پروتئین اصلی موجود در لبنیات است).

گندم و محصولات تهیه شده از آن باید از فهرست غذاهای کودک مبتلا به اوتیسم حذف یا به شدت محدود شود و بهتر است کودک مبتلا به اوتیسم گندم را در هر شکلی از آن دریافت نکند. لبنیات شامل شیر، ماست، پنیر، بستنی و خامه باید حذف یا محدود شود یا از نوع بدون کازئین استفاده شود. از مصرف غذاهای دارای شکر، فسفات و مواد افزودنی پرهیز شود. سویا یکی دیگر از غذاهای مرسوم و آلرژی‌زاست که استفاده از آن برای کودکان مبتلا به اوتیسم بسیار مضر است، چون دارای فیتیک است. از دیگر غذاهای مفید برای این گروه از کودکان عبارتند از:

اسیدهای چرب امگا- ۳

کمبود این مواد غذایی نه تنها در کودکان مبتلا به اوتیسم بلکه در دیگر کودکان هم به مقدار زیادی دیده می‌شود؛ برای ایجاد تعادل در رفتارهای کودکان تأمین این ماده غذایی در رژیم غذایی آن‌ها از طریق استفاده از مواد غذایی طبیعی مثل آبزیان بسیار دارای اهمیت است.

منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی است که استفاده از آن برای کودکان مبتلا به اوتیسم ضروری است. برای دریافت این ماده معدنی می‌توانید از منابع طبیعی منیزیم مثل اسفناج، عدس، تخمه کدو و آفتابگردان استفاده کنید.

ویتامین دی

بسیاری از کودکان مبتلا به بیماری اوتیسم کمبود ویتامین دی دارند. برای بهبود عملکرد مغز، بدن به ویتامین دی نیاز دارد. کودکان را تشویق کنید تا بیرون از منزل بازی کنند تا ویتامین دی بیشتری جذب کنند.

پروتئین

مصرف انواع گوشت‌ها از جمله گوشت قرمز، ماهی، مرغ و تخم مرغ در کودکان مبتلا به بیماری اوتیسم مفید است.

روغن‌های گیاهی

روغن‌های گیاهی مانند روغن کندر و روغن نعناع مغز این کودکان را بهبود می‌بخشد. از گیاهانی مثل بابونه، علف چای و بادرنجبویه برای درمان کاهش علائم اوتیسم استفاده می‌شود.

کد خبر 457421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.