مواد غذایی برای پیشگیری از پوکی استخوان/ فواید عناب برای سرفه

بهترین رژیم غذایی برای مبتلایان به کرونا، فواید عناب برای سرفه، سفیده تخم‌مرغ حاوی بهترین نوع پروتئین حیوانی، مواد غذایی برای پیشگیری از پوکی استخوان و مضرات و فواید مصرف روزانه گردو را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان قزوین، در خصوص رژیم غذایی برای مبتلایان به کرونا، اظهار کرد: در دوران کرونا و به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن باید همه گروه‌های غذایی را به اندازه مصرف کنیم.

عطیه رزازی، افزود: خرید درست مواد غذایی، پخت صحیح و خوردن به اندازه و درست همه گروه‌های مواد غذایی سیستم ایمنی بدن را تقویت خواهد کرد و با مصرف درست و به اندازه همه گروه‌های غذایی نیازی به مصرف مکمل‌های غیر غذایی نیست. مصرف سبزیجات و میوه‌جات تازه در این دوران بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: مصرف مایعات فراوان، غذای کم حجم و در وعده‌های بیشتر را بهترین رژیم غذایی برای مبتلایان به ویروس کرونا است. از آنجا که افزایش وزن و چاقی یکی از عوامل خطر در ابتلاء به کروناست و افراد چاق و دارای اضافه وزن بیشتر در معرض خطر هستند، رعایت رژیم صحیح غذایی و تحرک بدنی کافی در این دوران ضروری به نظر می‌رسد.

تأثیر استفاده از عناب برای سرفه

عناب میوه‌ای کوچک به اندازه زیتون است که با نام‌های خرمای چینی و خرمای قرمز نیز شناخته می‌شود. درخت عناب نوعی درخت برگ ریز است که بومی مناطق گرمسیری می‌باشد، این درخت در آب و هوای مناسب می‌تواند تا ارتفاع ۱۰ متر نیز رشد کند. توجه داشته باشید که کسانی که زخم معده و ورم روده دارند باید عناب را با هسته سائیده بعد از غذا یک قاشق چایخوری بخورند تا مشکلشان حل شود.

یکی از بهترین درمان‌های برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا و گلودرد و سرفه استفاده از جوشانده عناب است. در شرق آسیا عناب را برای درمان سرماخوردگی استفاده می‌کنند. اگر در سرماخوردگی سینه تان خشک شده است و دچار سرفه خشک شده‌اید حتماً دمنوش عناب بنوشید.

عناب چون دارای لعاب زیادی است نرم کننده سینه بیمار است. همچنین برای برطرف کردن گرفتگی صدا در سرماخوردگی خوب است. تحقیقات نشان می‌دهد که جوشانده عناب نرم کننده سینه است. برای گرفتن نتیجه بهتر می‌توانید آن را با انجیر و کشمش و خرما مصرف کنید.

اگر جوشانده عناب که با شکر شیرین شده است را مصرف کنید خارش بدن از بین می‌رود. اگر صبح ناشتا یک استکان آب جوشانده عناب به مدت چهار روز بخورید برای درمان بواسیر خوب است.

برای درمان درد سینه و سرفه و کاهش فشار خون شربت عناب را مصرف کنید که به آسانی تهیه می‌شود. برای درست کردن این شربت کافی است که ۲۰۰ عناب را در یک لیتر آب بریزید تا بجوشد و دانه‌های آن را خارج کنید و با ۷۵۰ گرم شکر مخلوط کنید.

در طب سنتی آمده است که برای درمان سردرد و سرگیجه روزانه پنج عدد عناب بخورید. بهترین درمان برای خارش‌های پوستی این است که بسته به شدت و سن بیمار ده تا پنجاه عناب را کمی بکوبید و در آب بجوشانید و صاف کنید و ناشتا مصرف نمائید.

اگر دنبال یک شربت حرفه‌ای و خانگی برای درمان سرفه و سینه درد هستید کافی است که ۵۰ گرم خرما و عناب و کشمش و انجیر را در یک لیتر آب بجوشانید و صاف کنید. برای درمان سنگ کیسه صفرا می‌توانید ۵۰ گرم عناب را در صد گرم از عرق بیدمشک و ۱۰۰ گرم عرق کاسنی خیس کرده و صاف کنید و روزی سه مرتبه و در هر مرتبه دو قاشق غذاخوری قبل از خوردن غذا بخورند.

برای درمان کمردرد می‌توانید به مدت یک هفته ده عدد عناب را اول بمکید و بعد بخورید. اگر دنبال درمان خانگی سنگ مثانه می‌گردید کافی است که سی عدد عناب را شب بخیسانید و صبح ناشتا بخورید.

اگر سی عدد عناب و پنج عدد تخم گشنیز را در یک لیوان آب جوش بجوشانید و صبح ناشتا بخورید برای درمان سردردهای عمومی خیلی خوب است. برای درمان خارش همچنین می‌توانید پنجاه عناب را در یک لیوان آب بجوشانید و صاف کنید و صبح ناشتا با سکنجبین بخورید.

سفیده تخم مرغ حاوی بهترین نوع پروتئین حیوانی

متخصص تغذیه با اشاره به اینکه ارزش پروتئین تخم‌مرغ مانند گوشت‌ها بالا است، اظهار کرد: سفیده تخم مرغ دارای بهترین نوع پروتئین حیوانی با قابلیت جذب بالا است که بدن می‌تواند تمام پروتئین موردنیاز خود را از آن دریافت کند.

حسن فرهاد غیبی درباره اهمیت مصرف گوشت‌ها، افزود: طبق هرم غذایی، توصیه می‌شود که روزانه حدود دو واحد از گروه گوشت‌ها و تخم مرغ به صورت مشترک مصرف شود؛ هر واحد گوشت معادل ۶۰ گرم یا دو عدد تخم مرغ است.

وی با تاکید بر اینکه انواع گوشت‌ها منبع ویتامین B۱۲، به عنوان یکی از مهمترین ویتامین‌های بدن هستند، تصریح کرد: این ویتامین، تنها در محصولات حیوانی شامل گوشت، تخم مرغ و لبنیات یافت می‌شود و محصولات گیاهی فاقد این نوع ویتامین هستند؛ عدم دریافت این ویتامین منجر به بروز کم خونی پرنیسیوز یا کم خونی کشنده می‌شود.

وی ادامه داد: در کنار توصیه به مصرف روزانه پروتئین‌ها، می‌توان ۵۰ درصد از نیاز بدن به پروتئین را از طریق محصولات گیاهی و ۵۰ درصد باقی را با استفاده از محصولات حیوانی دریافت کرد تا بدن بتواند کارایی خود را حفظ کرده و سالم بماند. عدم مصرف محصولات گوشتی، یکسری کمبودهایی را در بدن منجر می‌شود که در نهایت عامل بروز انواع بیماری‌ها خواهد بود.

فرهادغیبی با بیان این‌که پروتیئن‌های گوشتی، ارزش بیولوژیکی بالایی دارند، اضافه کرد: توانایی بدن برای جذب پروتئین‌های گوشتی بهتر از جذب پروتئین‌های گیاهی است زیرا معمولاً اسیدهای آمینه (پایه تشکیل دهنده پروتئین) موجود در گوشت‌ها مطابق اسیدهای آمینه موردنیاز بدن است و بدن می‌تواند تمام اسیدهای آمینه موردنیاز خود را از طریق گوشت دریافت کند که این امکان در محصولات گیاهی وجود ندارد.

وی در خصوص پروتئین‌های گیاهی، اظهار کرد: حبوبات و سایر محصولات گیاهی که خود منبع پروتئین هستند، در صورتی که همراه با گوشت مصرف شوند، قابلیت جذب بالایی برای بدن خواهند داشت و بدن بهتر می‌تواند نیاز خود به پروتئین گیاهی را از این طریق تأمین کند.

این متخصص تغذیه، خاطرنشان کرد: لبنیات و محصولات لبنی شامل شیر، ماست و کشک، گروه دیگری از موادغذایی حیوانی محسوب می‌شود که ارزش پروتئینی بالایی داشته و تقریباً هم ردیف گوشت‌ها به حساب می‌آیند.

مضرات و فواید مصرف روزانه گردو

گردو یکی از مغذی‌ترین خوراکی‌هایی است که مصرف زیاد آن می‌تواند بر روی کبد و سایر اندام‌های دستگاه گوارش فشار وارد کند. " اولگا کوربووا" متخصص تغذیه روسیه در خصوص مصرف گردو بیش از اندازه، اظهار کرد: درخت این میوه مفید می‌تواند به ۲۵ متر ارتفاع و ۴۰۰ سال عمر کند، امروزه در قفقاز، آسیای میانه و مدیترانه گردو کشت می‌شوند و یونانی‌ها گردو را به عنوان آجیل "سلطنتی" می‌نامیدند، زیرا این میوه ارزش بالایی بسیاری دارد و معمولاً آن را به قیمت زیادی به فروش می‌رسانند.

همچنین در گذشته اجداد ما از رنگ‌های گردو برای ایجاد رنگ موهایی با تناژ قرمز یا قهوه‌ای استفاده می‌کردند. اگر مشکل خواب و استراحت دارید این خوراکی می‌تواند به عنوان غذای کمکی در کنار شام قرار گیرد و با ملاتونین غنی در خود هورمونی را که به خوابیدن و برخاستن به شما کمک می‌کند ترشح کند.

گردو علاوه بر فواید بسیار می‌تواند مضر نیز باشد، زیرا این محصول برای افراد ریسک پذیر می‌تواند ایجاد آلرژی نسبتاً قوی داشته باشد، بنابراین مصرف این مواد غذایی باید و به تدریج در رژیم غذایی باشد تا واکنش بدن را کنترل کند.

افرادی که با بیماری‌های التهابی مزمن دستگاه گوارش دست و پنجه نرم می‌کنند باید توجه داشته باشند که نسبت به مصرف گردو احتیاط کنند زیرا چربی هسته‌های گردو می‌تواند فشار مضاعفی را بر روی کبد، لوزالمعده و همچنین سایر اندام‌های دستگاه گوارش وارد کند.

گردو و فندق از آن دسته از آجیل‌های سرشار از اسیدهای امگا ۳، ویتامین E بوده که دارای خواص آنتی‌اکسیدان بالا و همچنین منیزیم و فیبر است، لذا به همه افراد جامعه توصیه می‌شود از مغز فندق شش تا هفت مغز و از مغز گردو سه عدد در طول سه روز در هفته استفاده کنند.

موادغذایی برای پیشگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان یک عارضه رایج به ویژه در بین خانم‌هاست که با افزایش سن شدیدتر هم می‌شود، در این مطلب به مواد غذایی اشاره می‌شود که می‌توانند از بروز پوکی استخوان پیشگیری کنند. یک مطالعه نشان داده است که بین کمبود منیزیم و پوکی استخوان ارتباطی نزدیک وجود دارد و کمبود آن بر سلامت مفاصل و استخوان‌ها تأثیر می‌گذارد. این مطالعه به برخی غذاها و محصولات زیادی که می‌توانند کمبود منیزیم در بدن را جبران کنند اشاره کرده که این غذاها عبارتند از:

۱. سبزیجات

از مهمترین غذاهای حاوی منیزیم می‌توان به سبزیجاتی مانند اسفناج و چغندر اشاره کرد که یکی از منابع اصلی و سرشار از منیزیم، ویتامین‌ها و مواد معدنی کلیدی مورد نیاز بدن به شمار می‌روند که با بیماری‌ها مقابله کرده و برای سلامت قلب بسیار مفید هستند.

۲. کاکائو

کاکائو خام، بزرگترین منبع منیزیم است که به کاهش فشار خون، حفظ سلامت قلب و استخوان‌ها کمک می‌کند.

۳. حبوبات

حبوباتی مانند لوبیا، لوبیای سویا، عدس و نخود نیز از منابع مهم حاوی منیزیم هستند.

۴. آووکادو

آووکادو حاوی مقادیر زیادی پتاسیم و چربی‌های مفید برای قلب است. یک آووکادو با اندازه متوسط حاوی ۵۸ میلی گرم منیزیم است؛ بنابراین این میوه ۱۵ درصد از نیاز روزانه بدن به این ماده معدنی را تأمین می‌کند.

۵. موز

موز نیز به غنی بودن از پتاسیم و همچنین منیزیم مشهور است، که هر دو این مواد در کنار ویتامین‌های دیگر مانند "ویتامین B" و فیبر، به کاهش فشار خون و درمان گرفتگی عضلات نیز کمک می‌کند. یک دانه موز بزرگ حاوی ۳۷ میلی گرم منیزیم است که ۹ درصد نیاز روزانه ماست.

کد خبر 457194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.