هفت خاصیت شگفت انگیز گل کلم برای سلامتی

آشنایی با رژیم غذایی دوپامین، درمان سردرد شدید با پوست موز، وعده صبحانه راز سلامتی، دو عادت بدغذایی خطرناک برای کلیه‌ها و هفت خاصیت شگفت انگیز گل کلم برای سلامتی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، اظهار کرد: مصرف منظم صبحانه کامل یکی از ویژگی‌های سبک زندگی سالم و توصیه شده از سوی متخصصان تغذیه است که معمولاً افراد برای مصرف آن وقت کافی را اختصاص نمی‌دهند، در حالی که اولین وعده شروع روز بوده و بسیار مهم است.

مرضیه زیلایی، افزود: نتایج مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که به طور منظم صبحانه مصرف می‌کنند، معمولاً دریافت کامل‌تری از ویتامین‌ها و مواد معدنی دارند، همچنین درصد چاقی و اضافه وزن در کودکان و نوجوانانی که به طور منظم صبحانه مصرف می‌کنند، کمتر است.

وی ادامه داد: مناسب‌ترین صبحانه، شامل ترکیبی از غلات کامل مانند نان سبوسدار یا جو دوسر، حبوبات، شیر یا ماست کم چرب پروبیوتیک، میوه یا آبمیوه طبیعی (مصرف میوه ارجحیت دارد) و سبزیجات (مانند گوجه، کلم بروکلی، قارچ) است تا بخشی از کربوهیدرات، پروتئین، چربی، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز روزانه بدن را تأمین کند.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی، خاطر نشان کرد: مصرف صبحانه به بهبود حافظه، یادگیری بهتر، کنترل قند خون در محدوده نرمال و عملکرد مناسب ذهنی کمک می‌کند و این مسئله به ویژه در دانش آموزان و افرادی که مشغله ذهنی دارند، بسیار حائز اهمیت است.

وی حفظ هوشیاری کافی افراد در طول روز، سلامت جسمی و ذهنی آنان، کاهش خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲، نشاط صبحگاهی و عملکرد بهتر در طول روز، تأمین انرژی لازم برای شروع روز، بهبود خلق و خو را از دیگر فواید مصرف صبحانه دانست.

استادیار گروه تغذیه دانشگاه جندی شاپور اهواز، گفت: مصرف نکردن صبحانه، باعث افزایش خطر میل به خوردن مواد غذایی با ارزش تغذیه‌ای کم و کالری بالا (مانند کیک، کلوچه، شکلات و غیره) در ادامه روز می‌شود.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی درپایان مصرف شیربرنج، حلیم، عدسی، آش، نان سبوسداربه همراه پنیر، گردو، سبزی یا خیار و گوجه و یا تخم مرغ و گوجه فرنگی، سبزی خوردن یا کاهو را از صبحانه‌های کامل برشمرد و گفت: همچنین مصرف این نان و کره و خرما یا پنیر و خرما همراه با یک لیوان شیر یک صبحانه کامل است و همچنین مصرف کره بادام زمینی و یا املت به همراه نان سبوس دار، اوتمیل (ترکیبی از جو دوسر، دانه چیا (اختیاری)، مویز یا کشمش یا خرما، دارچین، شیر یا ماست کم چرب پروبیوتیک) و قارچ و تخم مرغ را مناسب جهت استفاده در وعده صبحانه عنوان کرد.

‌دو عادت بد غذایی که برای کلیه‌ها خطرناک هستند

کلیه‌ها جز اعضای مهم بدن هستند که با عادت‌های بد غذایی می‌توان به آن آسیب‌های جبران نشدنی زد. رابطه بین عادات غذایی و بروز بیماری مزمن کلیه (CKD) کاملاً مشخص نیست. در این مطالعه جدید متخصصانی از دانشگاه کانازاوا در ژاپن دریافته‌اند که حذف وعده غذایی صبحانه و دیر شام خوردن ممکن است با خطر بیشتر پروتئینوری همراه باشد که یک فاکتور اصلی در تشخیص بیماری مزمن کلیه است.

بیماری مزمن کلیه به عنوان یک ناهنجاری ساختاری یا کارکردی کلیه یا کاهش “فیلتراسیون گلومرولی” تعریف می‌شود. بیماری مزمن کلیه در واقع یک عامل خطر در مرحله نهایی بیماری‌های کلیوی و قلبی – عروقی است که از مشکلات اصلی سلامت در چندین کشور به حساب می آیند. دیابت و فشار خون بالا و چاقی از مهم‌ترین عوامل بروز این بیماری هستند. اگرچه این بیماری‌ها به صورت جداگانه با مصرف دارو قابل درمان است اما در سال‌های اخیر تغییرات رفتاری مانند رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن نیز در درمان این بیماری مورد توجه قرار گرفته است.

همچنین بیماری مزمن کلیه با افزایش خطر مرگ و میر ناشی ا از بیماری قلبی عروقی مرتبط است. بنابراین مهم است که درک کنیم چه عادات و رفتارهایی ممکن است پیشرفت این بیماری را تسهیل کنند. محققان در یک بررسی به مطالعه روی رابطه بین عادات غذایی و بیماری مزمن کلیه پرداختند. در این مطالعه پزشکان ژاپنی روی پروتئینوری به عنوان فاکتور تشخیصی بیماری مزمن کلیه تمرکز کردند. پروتئینوری نشانه اولیه بیماری کلیوی است. بنابراین پیشگیری از بروز این شرایط برای حفظ سلامت فرد حائز اهمیت است.

در این بررسی بیش از ۲۶ هزار بیمار بالای ۴۰ سال حضور داشتند که در فاصله سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۴ تحت معاینه و نظارت بودند. محققان دیر شام خوردن، حذف صبحانه، سریع غذا خوردن و مصرف مواد غذایی ناسالم پس از وعده شام را به عنوان عادات غذایی نامناسب معرفی کردند. سریع غذا خوردن از شایع‌ترین عادات غذایی در بین این افراد بود و دیر شام خوردن، مصرف مواد غذایی ناسالم پس از شام و حذف صبحانه در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در یک بازه زمانی بیش از سه سال، ۱۰ درصد از بیماران به دفع پروتئین در ادرار دچار شدند. همچنین در میان عادات غذایی نامناسب، حذف صبحانه و دیر شام خوردن با افزایش خطر پروتئینوری مرتبط است.

سردرد شدید را با پوست موز درمان کنید

پوست موز حاوی مقادیر بالای ویتامین، پتاسیم و منیزیم است و خاصیت ضد التهابی و سم زدایی دارد. در بسیاری از کشورها از جمله هند، بیش از چند دهه است که از پوست موز به عنوان یک ماده مغذی و دارویی استفاده می‌شود. تحقیقات جدید نشان می‌دهد پوست موز حاوی انواع ویتامین و مواد معدنی است و می‌توان آن را به صورت مخلوط با آب میوه، شیر موز، پخته و سرخ شده استفاده کرد، هرچه موز رسیده تر باشد، پوست آن شیرین‌تر و بافت آن نرم‌تر می‌شود و دلیل آن نیز وجود یک هورمون طبیعی گیاهی به نام اتیلن است که در فرآیند رسیدن میوه‌ها ترشح می‌شود، اتیلن پس از برهم کنش با قند و فیبر موجود در پوست موز، قند مرکب را به قند ساده تبدیل می‌کند، به همین دلیل است که موز رسیده شیرین‌تر است.

گاهی اوقات، سردردها به قدری شدید و غیر قابل تحمل هستند که فرد برای تسکین آنها از چندین نوع داروی مسکن استفاده کند تا از درد خلاصی پیدا کرده و به زندگی روزمره خود ادامه دهد. در این بین برخی راهکارهای طبیعی برای تسکین سردرد وجود دارد که ضررها و عوارض داروهای مسکن شیمیایی را ندارند. ما به شما یک راه ساده، ارزان و طبیعی را معرفی می‌کنیم که به خلاص شدن از شر سردردهای شدید کمک می‌کند و سرعت اثر بخشی بالایی دارد.

شما در این روش درمانی طبیعی به پوست یک موز و مقداری یخ نیاز دارید، چند تکه یخ را در قسمت انتهایی و در داخل پوست موز قرار داده و آن را با یک نوار ببندید تا یخ در بین پوست موز باقی بماند، حال پوست موز را بر روی پیشانی خود قرار داده و به مدت ۲۰ دقیقه در مکان تاریکی استراحت کنید، یک حوله همراه خود داشته باشید تا به محض آب شدن یخ از آن استفاده کنید.

این روش بلافاصله سردرد شما را تسکین می‌دهد؛ در این روش درمانی سردرد به سرعت آرام می‌گیرد و علت اصلی آن به دلیل وجود پتاسیم بالای پوست موز است، اگر سردرد شما شدید بود و بعد از ۲۰ دقیقه نیز درد را حس کردید می‌توانید این روش را تکرار کنید.

آشنایی با رژیم غذایی دوپامین

رژیم‌های لاغری زیادی وجود دارند و تمریناتی که نتیجه را تضمین می‌کنند، اما یک برنامه برای همه مناسب نیست. برای کاهش وزن ایده‌آل، مهم است که در کنار ورزش، رژیمی غذایی مناسبی داشته باشید که اشتهایتان را کنترل کند. در واقع مغز شماست که هوس‌های غذایی را ایجاد می‌کند نه معده شما. بنابراین، مهم‌ترین نکته این است که مواد غذایی را مصرف کنید که مغز را راضی و متابولیسم را نیز همزمان تقویت می‌کنند. با این ویژگی‌ها، رژیم لاغری دوپامین می‌تواند گزینه خوبی باشد.

رژیم لاغری دوپامین می‌تواند به شما در حفظ کمر باریک و همچنین راضی نگه داشتن مغز کمک کند. هنگامی که در طول روز مواد غذایی افزایش‌دهنده دوپامین را می‌خورید، میل کمتری به خوردن دارید اما انرژیتان افزایش می‌یابد. این رژیم لاغری مبتنی بر فلسفه خوردن چیزی است که دوست دارید تا به این ترتیب ذهن‌تان راضی باشد. از این رو، رژیم دوپامین به عنوان رژیم شاد نیز شناخته می‌شود.

برخلاف رژیم کتوژنیک یا رژیم مدیترانه‌ای، رعایت رژیم دوپامین بسیار آسان است. این رژیم لاغری باعث تقویت مفهوم کربوهیدرات‌های خوب و کربوهیدرات‌های بد می‌شود و به کربوهیدرات‌های ضروری به همراه میوه و سبزیجات تازه اهمیت می‌دهد. غذاهایی که در این رژیم لاغری هستند، دوپامین را تقویت می‌کنند که بر مراکز پاداش و لذت مغز ما تأثیر می‌گذارد.

همچنین، این رژیم از شما نمی‌خواهد که مواد غذایی مورد علاقه‌تان را مانند مرغ، شکلات، گوشت گاو و پروتئین را کاهش دهید، زیرا بر این اصل استوار است که مصرف این مواد غذایی در واقع می‌تواند برخی از هورمون‌های حس خوب را در بدن تحریک کند. این امر توسط مطالعات خاص نیز پشتیبانی می‌شود که وقتی سطح دوپامین مناسب است، شما انرژی، شادی و انگیزه ورزش کردن و رسیدن به هدف را دارید. علاوه بر آن، هنگامی که غذای سرشار از پروتئین می‌خورید، احساس گرسنگی کمتری دارید. این امر نیز باعث تقویت فعالیت مغز می‌شود، زیرا غذاهای پروتئینی حاوی اسیدهای آمینه هستند که دوپامین را به مغز منتقل می‌کنند.

هفت خاصیت شگفت‌انگیز گل کلم برای سلامتی

گل کلم یک غذای سرشار از مواد مغذی است؛ به طوری که حاوی انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است که برای سلامتی مفید بوده و بدن را از بیماری محافظت می‌کند. هفت خاصیت فوق‌العاده گل کلم برای سلامتی عبارتند از:

۱. تقویت توانایی‌های ذهنی

گل کلم حاوی درصد بالایی کولین است که در بهبود کیفیت خواب، افزایش مهارت‌ها و توانایی‌های آموزشی و نیز تقویت حافظه نقش دارد. کولین موجود در گل کلم انتقال سیگنال‌های عصبی را بهبود می‌بخشد.

۲. فواید گل کلم برای رژیم غذایی

گل کلم حاوی خواص زیادی است که آن را برای کاهش وزن مفید می‌کند؛ زیرا کالری کمی دارد و یک فنجان گل کلم فقط ۲۵ کالری دارد. همچنین منبعی غنی از فیبر است که به تنظیم فرآیند هضم و احساس سیری کمک می‌کند و همچنین حاوی مقادیر زیادی آب مفید برای کاهش وزن است.

۳. حفاظت از قلب و عروق

گل کلم سرشار از آنتی اکسیدان‌های قدرتمند است که به جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی کمک و همچنین از بدن در برابر سکته مغزی محافظت می‌کند. مطالعات علمی نشان داده است که خوردن گل کلم به طور منظم به کاهش میزان بیماری‌های قلبی و بیماری‌های مرتبط با رگ‌ها کمک می‌کند و همچنین باعث تنظیم نسبت کلسترول در خون می‌شود.

۴. محافظت در برابر سرطان

وب سایت "Medical News Today" به مطالعه‌ای اشاره کرده است که ثابت می‌کند گل کلم به محافظت در برابر بیماری‌های سرطانی کمک می‌کند؛ زیرا حاوی درصد بالایی آنتی اکسیدان و "این دول -۳- کاربینول" است که دارای یک اثر ضد استروژن محافظتی است و مانع رشد سلول‌های سرطانی می‌شود که این به نوبه خود بدن را از ابتلاء به سرطان ریه، پستان، دهانه رحم و مثانه محافظت می‌کند.

۵. فواید گل کلم برای زنان باردار

گل کلم یک ماده غذایی مفید برای خانم‌ها در دوران بارداری است؛ زیرا سرشار از ویتامین‌های مهم و مورد نیاز برای این دوره از جمله ویتامین C، ویتامین A و ویتامین B است که این ویتامین‌ها به رشد سلول‌های جنین و رشد سیستم عصبی کمک و ایمنی مادر را تقویت می‌کنند.

۶. تقویت استخوان‌ها

کمبود ویتامین K یکی از دلایل بیماری‌های استخوانی است. گل کلم سرشار از ویتامین K است که از قرار گرفتن در معرض پوکی استخوان محافظت و از احتمال شکستگی جلوگیری می‌کند؛ زیرا ویتامین K موجود در گل کلم باعث افزایش جذب کلسیم و کاهش دفع آن از طریق ادرار می‌شود.

۷. محافظت از دستگاه گوارش

گل کلم سرشار از فیبر غذایی و آب است که از دستگاه گوارش در برابر برخی مشکلات از جمله یبوست، التهاب روده، قرار گرفتن در معرض سرطان معده و روده بزرگ محافظت و روند هضم غذا را تسهیل می‌کند.

کد خبر 456263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.