شگفتی‌های تغذیه‌ای گوجه‌فرنگی/خواص بی‌نظیر آب کرفس

رژیم غذایی جهت پیشگیری از پوکی استخوان، شگفتی‌های تغذیه‌ای گوجه‌فرنگی، تشدید درد معده با مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار، پرهیز از تعدادی از غذاها و کاهش بیماری قلبی و خواص بی نظیر آب کرفس را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استادیار گروه تحقیقات تغذیه صنایع غذایی کشور، گفت: تجربه نشان داده عادات غذایی همراه با کاهش دریافت کلسیم به مدت طولانی، منجر به کاهش تراکم استخوان شده و ریسک شکستگی استخوان را بالا می‌برد.

مریم امینی، عوامل پوکی استخوان را ارثی، جنسیت، سن، نژاد و مصرف کورتون دانست و اضافه کرد: احتمال شیوع این بیماری در زنان بیشتر است و هر چه سن بالا رود، به مراتب پوکی استخوان افزایش می‌کند و همچنین در نژاد سفید و آسیایی ریسک پوکی استخوان بالاتر است.

این متخصص تغذیه، بیان کرد: در صورتی که والدین و یا خواهر و برادر مبتلا به پوکی استخوان باشند، شیوع بیماری در فرد بالاتر است. البته ابتلای این بیماری به جثه و هورمون‌های افراد نیز بستگی دارد.

امینی با تاکید بر اینکه هورمون تیروئید از عوامل دیگر پوکی استخوان است که ترشح بیش از حد آن موجب شکستگی استخوانی می‌شود، تصریح کرد: مصرف زیاد الکل می‌تواند به استخوان‌ها ضربه وارد کند و همچنین مصرف دخانیات ریسک بیماری را بالا می‌برد.

وی درباره رژیم غذایی جهت پیشگیری از پوکی استخوان، گفت: به طور کلی شیوه زندگی نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری دارد چون که زندگی بی تحرک باعث تشدید پوکی استخوان می‌شود و توصیه می‌کنیم ورزش‌هایی همچون پیاده روی، دویدن، ورزش‌های قدرتی و وزنه برداری و ورزشهایی که وزن بدن را تحمل می‌کند انجام بدهیم تا حدودی از بیماری پیشگیری شود.

استادیار گروه تحقیقات تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با اشاره به اینکه براساس تجربیات، عادات غذایی همراه با کاهش کلسیم به مدت طولانی، منجر به کاهش تراکم استخوان می‌شود و ریسک شکستگی استخوان را بالا می‌رود، اظهار داشت: ویتامین D نقش جذب کلسیم را دارد و توصیه می‌شود از سنین ۵۰ سال به بالا این ویتامین را به همراه مصرف لبنیات کم چرب، سبزی‌های برگی شکل سبز تیره، کنسرو ساردین، محصولات سویا برای افراد گیاهخوار و در صورت نیازبه شکل مکمل دارویی دریافت کنند.

شگفتی‌های تغذیه‌ای گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی منبع اصلی آنتی‌اکسیدان لیکوپن است که برای سلامتی از جمله کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و سرطان در ارتباط است. گوجه‌فرنگی همچنین منبع خوبی برای ویتامین C، پتاسیم، فولات و ویتامین K است. گوجه‌فرنگی هنگام بالغ شدن قرمز رنگ می‌شود، همچنین می‌تواند در رنگ‌های مختلفی از جمله زرد، نارنجی، سبز و بنفش وجود داشته باشد. در حدود ۹۵ درصد گوجه‌فرنگی آب است. ۵ درصد دیگر بیشتر از کربوهیدرات‌ها و فیبر تشکیل شده است.

کربوهیدرات‌ها ۴ درصد گوجه‌فرنگی خام را تشکیل می‌دهند. گوجه‌فرنگی منبع خوبی از فیبر است. گوجه‌فرنگی منبع خوبی از چندین ویتامین و مواد معدنی است. ویتامین C که این ویتامین یک ماده مغذی اساسی و آنتی‌اکسیدانی است. یک گوجه‌فرنگی متوسط می‌تواند حدود ۲۸ درصد از میزان مصرف روزانه مرجع (RDI) این ویتامین را تأمین کند. پتاسیم که یک ماده معدنی مهم برای کنترل فشارخون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی است. ویتامین K۱ که به عنوان فیلوکینون شناخته می‌شود، برای لخته شدن خون و سلامت استخوان‌ها مهم است. فولات (ویتامین B۹) یکی از ویتامین‌های گروه B است. د فولات برای رشد طبیعی بافت و عملکرد سلول مهم است. این ویتامین برای زنان باردار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

محتوای ویتامین‌ها و ترکیبات گیاهی موجود در گوجه‌فرنگی می‌تواند تا حد زیادی بین انواع مختلف و دوره برداشت متفاوت باشد. د لیکوپن رنگدانه قرمز و آنتی‌اکسیدانی است. لیکوپن به دلیل تأثیرات مفید بر سلامتی مورد مطالعه قرار گرفته است. بتاکاروتن آنتی‌اکسیدانی است که اغلب رنگ‌های زرد یا نارنجی به غذاها می‌دهد، بخشی از بتاکاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. نارنجنین در پوست گوجه‌فرنگی یافت شده است که این فلاونوئید باعث کاهش التهاب و محافظت در برابر بیماری‌های مختلف در موش‌ها شده است.

کلروژنیک اسید یک ترکیب آنتی‌اکسیدانی قدرتمند است. کلروژنیک اسید ممکن است فشار خون را در افرادی که فشار خون بالایی دارند، کاهش دهد. کلروفیل‌ها و کاروتنوئیدها مانند لیکوپن، مسئول رنگ غنی گوجه‌فرنگی هستند. با شروع فرآیند رسیدن، کلروفیل (سبز) تخریب شده و کاروتنوئیدها (قرمز) سنتز می‌شوند.

لیکوپن فراوان‌ترین کاروتنوئید موجود در گوجه‌فرنگی رسیده است و در پوست گوجه‌فرنگی در بالاترین غلظت یافت می‌شود. دمقدار لیکوپن موجود در محصولات گوجه‌فرنگی فرآوری شده و پخته شده بسیار بیشتر از گوجه‌فرنگی تازه است. یافته‌های بالینی نشان می‌دهند که مصرف مکمل لیکوپن ممکن است به کاهش LDL (کلسترول بد) کمک کند مطالعات، ارتباط بین مصرف گوجه‌فرنگی - و فرآورده‌های گوجه‌فرنگی - و کاهش ابتلاء به سرطان‌های پروستات، ریه و معده را ذکر کرده‌اند.

گوجه‌فرنگی برای سلامت پوست مفید است. گوجه‌فرنگی حاوی ترکیباتی به نام لوتئین و زآگزانتین است که از چشم در مقابل نور آبی ساطع شده از وسایل دیجیتال، مانند تلفن همراه و کامپیوتر محافظت می‌کند. برخی مطالعات نشان داده‌اند که گوجه‌فرنگی برای افراد مبتلا به آسم مفید بوده و می‌تواند از آمفیزم پیشگیری کند. گوجه‌فرنگی معمولاً به خوبی تحمل می‌شود و آلرژی گوجه‌فرنگی بسیار نادر است.

گوجه‌فرنگی سرشار از آنتی‌اکسیدان است و ممکن است به مبارزه با چندین بیماری کمک کند. به‌ویژه غنی از لیکوپن است که یک ترکیب گیاهی مرتبط با بهبود سلامت قلب، پیشگیری از سرطان و محافظت در برابر آفتاب‌سوختگی، می‌باشد. گوجه‌فرنگی می‌تواند یک بخش با ارزش از یک رژیم غذایی سالم باشد.

پرهیز از این غذاها موجب کاهش بیماری قلبی می‌شود

محققان در مطالعه خود به بررسی رابطه بین التهاب و بیماری قلبی از طریق تأثیر مصرف مواد غذایی التهاب زا پرداختند. به گفته محققان، رژیم غذایی مملو از گوشت قرمز و فراوری شده، غلات تصفیه شده و نوشیدنی‌های قندی که با افزایش التهاب در بدن مرتبط هستند، می‌توانند ریسک بیماری قلبی و سکته را افزایش دهند. حال مطالعه‌ای دیگر، اثرات مثبت خوردن گردو را به عنوان یک ماده خوراکی ضدالتهاب در کاهش التهاب و خطر بیماری قلبی نشان می‌دهد.

مطالعات قبلی نشان می‌دهد که التهاب مزمن نقش مهمی در ابتلاء به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی دارد. نشانگرهای زیستی التهابی خاصی مانند اینترلوکین ها، کموکین ها و مولکول‌های دارای چسبندگی، با مراحل اولیه و آخرین تصلب شریان مرتبط بوده اند.

همچنین رژیم غذایی می‌تواند بر میزان التهاب تأثیر بگذارد، اما تعداد کمی از الگوهای غذایی سالم مانند رژیم غذایی مدیترانه ای (غنی از روغن زیتون، آجیل، غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات، و مصرف غذاهای دریایی همراه با مصرف کم لبنیات و گوشت قرمز یا فرآوری شده)، غلظت پایین برخی نشانگرهای زیستی التهابی و کاهش خطر بیماری قلبی را نشان می‌دهد.

در مطالعه فعلی، محققان بالغ بر ۲۱ هزار شرکت کننده را که بیش از ۳۲ سال تحت نظر بودند، بررسی کردند. «جون لی»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه هاروارد، در این باره، اظهار کرد: «ما متوجه شدیم که الگوهای رژیم غذایی با پتانسیل التهابی بالاتر با افزایش میزان بیماری‌های قلبی عروقی همراه هستند. مطالعه ما از اولین مطالعه‌هایی است که شاخص التهابی غذایی مبتنی بر مواد خوراکی را با خطر طولانی مدت بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط می‌کند.»

محققان دریافتند شرکت کنندگانی که دارای رژیم غذایی مملو از مواد خوراکی التهاب زا بودند ۴۶ درصد بیشتر با ریسک بیماری قلبی و ۲۸ درصد بیشتر با سکته مواجه هستند. محققان مصرف مواد غذایی با مقادیر بالاتر آنتی اکسیدان و فیبر برای کمک به مقابله با التهاب را پیشنهاد کردند: سبزیجات پهن برگ (کلم پیچ، اسفناج، و کلم)، سبزیجات زردرنگ (کدو تنبل، فلفل دلمه‌ای زرد، لوبیا، هویج)، غلات کامل، قهوه و چای. محققان همچنین پیشنهاد کردند مصرف غلات و قندهای تصفیه شده، غذاهای سرخ شده، نوشابه‌های گازدار و گوشت‌های فرآوری شده و قرمز محدود شود. این غذاها از جمله عوامل اصلی ایجاد کننده التهاب در رژیم غذایی هستند.

تشدید درد معده با مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار

مسئول تغذیه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، اظهار کرد: درد معده با مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار تشدید می‌شود. مصرف غذاهای چرب، فست فودها نظیر پیتزا، سوسیس، ژامبون، کالباس، سیب زمینی سرخ شده سبب طولانی شدن مدت هضم شده و سفتی و انقباض روده‌ها را نیز به همراه دارد. غذاهای چرب ممکن است همچنین باعث بدتر شدن سیستم گوارشی و ایجادعوارض در برخی افراد نظیر نفخ، درد و یبوست و اسهال شود.

انیسه وطن دوست، اضافه کرد: مصرف بیش از حد لبنیات را در بروز اسپاسم معده مؤثر دانست و ادامه داد: برخی افراد به میزان کافی آنزیم لاکتاز برای هضم ندارند و با مصرف آن دچار درد معده، نفخ و تهوع می‌شوند، بنابراین بهتر است در موارد شناخته شده آن مصرف غذاهای لبنی از برنامه روزانه حذف شود.

مسئول تغذیه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، تاکید کرد: افرادی که درد معده دارند، باید از مصرف شکلات، کاکائو، نسکافه، قهوه و چای خودداری کنند. کافئین اثرات ادرارآور دارد و زمینه تکرر ادرار را فراهم می‌آورد و فرد را بیش از پیش در معرض کم آبی قرار می‌دهد.

خواص بی نظیر آب کرفس

کرفس و آب آن خواص زبان زدی دارد که ویتامین‌ها و مواد معدنی را در خود جای داده است. چهار مزیت آب کرفس عبارتند از:

مقادیر زیاد و متنوعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی دارد

یک فنجان آب کرفس حاوی مواد مغذی مختلفی است که بسیاری از افراد در رژیم‌های غذایی مانند کلسیم، منیزیم و پتاسیم ندارند. زنوشیدن آب کرفس باعث می‌شود سبزیجات بیشتری مصرف کنید و در نتیجه مقادیر بیشتری از مواد مغذی و ویتامین‌ها را مصرف کنید.

دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی

در یک بررسی در سال ۲۰۱۷ نتیجه گیری شد که ترکیبات موجود در کرفس مانند اسید کافئیک، آپی ژنین و لوتئولین به عنوان آنتی اکسیدان های قوی با اثرات درمانی عمل می‌کنند. آنتی اکسیدان‌ها از استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کنند، شرایطی که وقتی رادیکال‌های آزاد زیادی در بدن وجود دارد اتفاق می‌افتد. رادیکال‌های آزاد از منابع خارجی مانند آلودگی و همچنین از فرآیندهای طبیعی بدن مانند هضم به بدن می آیند. رادیکال‌های آزاد بسیار زیاد منجر به التهاب مزمن می‌شوند، که می‌تواند به سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌های سالم آسیب برساند و خطر ابتلاء به بیماری‌هایی مانند حملات قلبی، سرطان، آرتروز و دیابت را افزایش دهد.

یک بررسی دیگر در سال ۲۰۰۸ نشان داد که لوتئولین موجود در کرفس به دلیل خواص ضد التهابی می‌تواند به تأخیر در توسعه سلول‌های سرطانی کمک کند. نکته مهم این است که این مطالعه در سلول‌های آزمایشگاهی انجام شده است و بنابراین، نتایج ممکن است در مورد انسان اعمال نشود. علاوه بر این، یک مطالعه در سال ۲۰۰۷ بر روی موش‌ها نشان داد که ۲ میلی گرم بر کیلوگرم در روز از لوتئولین ۴۰ درصد از رشد سلول‌های سرطانی ریه را کاهش می‌دهد. دوز ۱۰ میلی گرم در کیلوگرم در روز رشد ۶۰ درصدی را کاهش می‌دهد. با این حال، تحقیقات در مورد اثرات ضد التهابی کرفس بر روی انسان هنوز محدود است، و آب کرفس را نباید یک درمان مناسب برای بیماری‌های مزمن مانند سرطان دانست.

خاصیت مرطوب کنندگی

از آنجا که کرفس حدود ۹۵٪ آب و حاوی الکترولیت است، نوشیدن آب کرفس راهی عالی برای هیدراته ماندن است. هیدراته ماندن بدن شما را به درستی کار می‌کند و خواب، شناخت و خلق و خو را بهبود می بخشد. علاوه بر این، الکترولیت‌هایی مانند سدیم، کلسیم و پتاسیم به تنظیم سطح مایعات در بدن کمک می‌کنند. آنها همچنین انقباضات عضلانی را تحریک می‌کنند تا باعث پمپاژ قلب و حرکت عضلات شما شود.

آب کرفس قند کمی دارد

یکی دیگر از فواید آب کرفس، کم بودن قند آن است که آن را به گزینه‌ای سالم برای آب میوه‌های سنتی مانند آب پرتقال یا آب سیب تبدیل می‌کند. به عنوان مثال، یک فنجان آب کرفس حاوی ۳.۱۶ گرم قند طبیعی در مقایسه با ۲۴ گرم در آب پرتقال و ۲۸ گرم در آب سیب است. مصرف بیش از حد قند می‌تواند منجر به افزایش وزن شود و شما را در معرض خطر بیشتری برای دیابت چاقی و بیماری‌های قلبی قرار دهد. آب کرفس نوشیدنی کم قندی است که به سلامت شما کمک می‌کند.

کد خبر 454393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.