شش فایده شگفت‌انگیز چغندر برای سلامتی/کاهش ابتلا به کرونا با ویتامین‌ها

رژیم غذایی مخصوص مبتلایان به آنفلوانزا، پنیر پیتزای کم‌چرب مفید است یا مضر، بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای روزهای پاییزی، شش فایده شگفت انگیز چغندر برای سلامتی و تاثیر برخی از ویتامین‌ها در کاهش ابتلا به کرونا را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، افراد معمولاً هنگام ابتلاء به بیماری‌هایی مثل آنفلوانزا میل زیادی به غذا خوردن ندارند. هنگام ابتلاء به بیماری آنفلوانزا باید به اندازه کافی غذاهای مقوی و مایعات استفاده کنیم تا بدن قوی شود. موادغذایی که بهتراست مصرف شود سوپ مرغ مواد تشکیل دهنده سوپ مرغ باعث مبارزه با التهاب می‌شود و پاسخ‌های التهابی به بیماری را کاهش می‌دهد، سوپ مرغ همچنین راه بینی و گلو را باز می‌کند و فرد راحت تر نفس می‌کشد. سوپ‌های دیگر نیز مثل سوپ سبزیجات آثار مشابه برای فرد دارد.

سوپ‌ها علاوه بر مقوی بودن، راحت هضم می‌شود و می‌توان به راحتی آنها را آماده کرد و همچنین حاوی آب است و به این ترتیب آب رسانی به بدن را افزایش می‌دهد. سیر دارای خواص ضد ویروس و ضد باکتری است؛ این ماده به فرد کمک می‌کند تا سیستم ایمنی خود را بهبود بخشد و با عفونت‌هایی مثل آنفلوانزا و سرماخوردگی مبارزه کند. همچنین میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین c می‌تواند سیستم ایمنی شما را تقویت کند.

زنجبیل باعث از بین بردن حالاتی مثل حالت تهوع در آنفلوانزا و بهبود سیستم گوارشی می‌شود. می‌توانید پودر زنجبیل را به مقدار بسیار کم به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید و همچنین آن را در آب داغ، عسل و لیمو بریزید و یک چای گیاهی درست کنید. سبزیجات حاوی مقدار زیادی فیبر هستند که گوارش را بهبود می‌بخشند و همچنین مواد مغذی مثل ویتامین c، آهن و فولیک اسید دارند. این مواد نقش مهمی را در بهبود عملکرد سیستم ایمنی ایفا می‌کنند و همچنین خواص ضد باکتری و ضد التهابی دارند که بدن را سریع‌تر بهبود خواهند بخشید.

جو دوسر نیز منبع غنی از فیبر است که فیبر موجود در این ماده غذایی حاوی باکتری‌های مفید است. همچنین برای افرادی که مبتلا به سرماخوردگی یا آنفلوانزا هستند، مناسب است زیرا می‌تواند تب، اسهال و استفراغ را از بین ببرد. مرطوب نگه داشتن بدن جزو مهم‌ترین نکاتی است که فرد می‌تواند در مبارزه با آنفلوانزا انجام دهد که مایعات زیر در این شرایط کمک کننده خواهند بود. کلیه‌ها از آب استفاده می‌کنند تا مواد اضافی بدن را خارج کنند. نوشیدن آب به اندازه کافی باعث افزایش سرعت ریکاوری در فرد می‌شود. آب گرم با عسل، لیمو و زنجبیل موجود در این نوشیدنی باعث کاهش حالت تهوع در فرد می‌شود.

برخی از دمنوش‌های گیاهی خواص درمانی خاص دارند. به عنوان مثال جوشانده نعناع یا پونه یا عصاره رزماری عوارض تنفسی به ویژه سرفه را کاهش می‌دهد و جوشانده گل گاوزبان در کاهش تب مؤثر است. چای زنجبیل به علت طبع گرم و خاصیت ضدمیکروبی آن تأثیر بسیار مطلوبی در درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا دارد.

ویتامین‌هایی که ابتلاء به کرونا را کاهش می‌دهد

مسؤول بخش میکروبیولوژی بیمارستان قلب شهید رجایی، اظهار کرد: رژیم غذایی در تقویت سیستم ایمنی بدن و ابتلاء به بیماری‌ها و ویروس کرونا نقش بسیار مؤثری دارد و می‌توان با دریافت مواد غذایی سالم، بدن را در برابر بسیاری از بیماری‌ها مقاوم کرد

هنگامه صعودی، درباره نیاز بدن به میکرو المان‌ها، اضافه کرد: بدن ما به گروه‌هایی از میکرو المان‌ها نیاز دارد تا با ویروس کرونا و سایر ویروس‌ها مقابله کند و این ریزمغذی‌ها در غذاهای سالم وجود دارد.

وی تصریح کرد: ویتامین دی نقش مؤثری در ایمنی دستگاه تنفسی و التهابات ناشی از آن دارد؛ بنابراین بسیار اهمیت دارد که سطح ویتامین دی بدن بالا باشد. البته ویتامین دی شبیه شمشیر دو لبه است که در برخی تحقیقات هم توصیه نمی‌شود اما کمبود آن برای بدن مضر است.

این متخصص میکروبیولوژی روی یا روی را برای تقویت ایمنی بدن در شرایط بیماری‌های عفونی و ویروسی تأثیرگذار دانست و اضافه کرد: ویتامین سی نیز برای ایمنی بدن بسیار مفید است البته تحقیقات و بررسی‌ها روی ویتامین‌ها در حال انجام است و نمی‌توان گفت ویتامینی به صورت قطعی از ابتلاء به کرونا جلوگیری می‌کند.

صعودی تاکید کرد: ۸۰ درصد افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند، نقص ویتامین دی دارند و در بدن ما ایرانی‌ها به خصوص بانوان کمبود شدید ویتامین دی ملاحظه می‌شود؛ بنابراین نیاز است ویتامین دی و روی مصرف شود و سبزیجات تازه، میوه‌ها کمک می‌کنند که بدن در برابر بیماری‌ها مقاومت داشته باشد و با ویروس مقابله کند. در مقابل آن مواد غذایی چرب و کم تحرکی بدن را ضعیف می‌کند و نمی‌تواند به خوبی با ویروس و بیماری‌ها مبارزه کند.

مسؤول بخش میکروبیولوژی بیمارستان قلب شهید رجایی، اظهار کرد: به طور کلی برای تقویت بدن نیاز است که تمام مواد غذایی مصرف شود اما اولویت با ویتامین‌های دی، روی و سی است.

صعودی در خصوص افزایش چشمگیر مبتلایان به کرونا تصریح کرد: پس از قرنطینه آمار مبتلایان و مرگ ومیر بسیار کاهش داشت و تعداد مرگ ومیر دو رقمی شده بود به صورتی که کسب و کارها بازگشایی شدند اما در حال حاضر مرگ ومیر به روزی حدود ۴۰۰ نفر رسیده است.

این متخصص میکروب‌شناسی، خاطرنشان کرد: علاوه بر بحث‌های علمی اپیدمیولوژی که می‌گوید ویروس جهش پیدا کرده و تهاجمی‌تر شده است و بیماری زایی آن تغییر پیدا کرده رفتارهای جامعه در مقابله با ویروس اهمیت فراوان دارد. مردم هنوز آموزش ندیده‌اند که بدانند این ویروس تا مدت طولانی در کنار ما وجود دارد. ویروس در بدن انسان‌ها زنده است و اگر میزبانی (بدن انسان) وجود نداشته باشد ویروس از بین می‌رود که متأسفانه ما انسان‌ها آغوش خود را برای ابتلاء به ویروس باز کرده‌ایم و به جایی رسیده‌ایم که کنترل آن بسیار سخت شده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر شرایط زندگی مثل تحصیل، رستوران رفتن و برگزاری مهمانی‌ها تغییر کرده و ما باید این شرایط را بپذیریم زیرا در غیر این صورت شرایط مبتلایان بسیار بدتر می‌شود. نیاز است مسؤولان دولتی نیز قوانین سخت گیرانه‌تری را وضع کنند اما خود مردم نیز در رعایت نکات بهداشتی و پیشگیرانه کوتاهی می‌کنند. نیاز است مردم جامعه مسؤولیت اجتماعی را به درستی رعایت کنند زیرا سلامت خود و خانواده شأن در خطر است.

پنیر پیتزای کم‌چرب مفید است یا مضر؟

محققان در سال ۱۹۹۷ تخمین زدند که سالانه حدود دو میلیارد پوند پنیر پیتزا در آمریکا و ۲۰۰ میلیون پوند از این پنیر در اروپا تولید می‌شود. پنیر پیتزا جزو پرطرفدارترین محصولات غذایی در میان ایتالیایی‌ها، آمریکایی‌ها و نروژی‌ها است. هرچند که تاریخچه دقیقی از تولید اولین نوع پنیر پیتزا در دسترس نیست، اما آمار و ارقام نشان می‌دهند انواع اولیه این پنیر، تقریباً به شکل امروزی‌اش، از حدود ۵۰ سال پیش تولید می‌شده است. این در حالی است که بیشتر از ۲۵ ۲۰ سال، از عمر پنیر پیتزا در کشور ما نمی‌گذرد. پنیر پیتزا، محصولی خوشمزه، اما چرب است.

به همین دلیل هم خیلی‌ها با وجود میل باطنی، دور مصرف آن را خط کشیده‌اند. تولیدکنندگان هم دست به کار شدند و به تازگی اقدام به تولید پنیر پیتزای کم‌چرب برای طرفداران غذاهای رژیمی کرده‌اند. پنیر پیتزا یکی از لذیذترین پنیرهایی است که این روزها نظر خانواده‌های زیادی را به خود جلب کرده است. این پنیر به صورت قالبی، ورقه‌ای و رنده شده در غذاهای مختلفی چون پیتزا، لازانیا، ماکارونی، انواعی از ساندویچ‌های ویژه و فرآورده‌های گوشتی همچون سوسیس به کار می‌رود. پنیر پیتزا با طعم فوق‌العاده و بافتی ویژه در مجاورت حرارت غذا نرم و ذوب می‌شود و کش‌دار شدنش اشتها را برانگیخته و میل به خوردن را دو چندان می‌کند.

پنیر پیتزا انواع مختلفی دارد. بهترین نوع پنیر پیتزا، نوع انگلیسی آن است که نوعی پنیر فرآوری شده است. نوع دیگر مطلوب آن پنیر پیتزای ایتالیایی است. این پنیر در گروه پنیرهای تازه و نرم قرار دارد و رنگ آن سفید مایل به زرد است. هنگام برش این پنیر مقدار کمی آب پنیر سفید یا شیری رنگ با اسانس شیر تخمیر شده از آن تراوش می‌کند که نشان از تازگی پنیر دارد. پنیر پیتزا به دلیل آنکه خاصیت ذوب‌شوندگی سریعی دارد، باید بلافاصله بعد از خرید در یخچال نگهداری شود.

خاصیت کش آمدن و الاستیک، جز ویژگی‌های خاص این نوع پنیرها است. پنیر پیتزا، یک محصول میانی یا واسطه است؛ یعنی نمی‌توان آن را به تنهایی با نان مصرف کرد. محصولات میانی باید با غذاهای دیگری ترکیب و مصرف شوند. از آنجا که چنین پنیرهایی بیشتر در تهیه پیتزا استفاده می‌شوند، خیلی‌ها به آنها پنیر پیتزا می‌گویند، در حالی که از این پنیرها با خاصیت کش آمدن می‌توان در تهیه غذاهای دیگری مانند لازانیا یا انواع پاستا هم استفاده کرد. ضمن اینکه پنیر پیتزا، خاصیت ذوب هم دارد و به این ترتیب، می‌تواند باعث چسبندگی مواد به کار رفته در تهیه غذاهایی مانند پیتزا به هم شود. معمولاً طعم نسبتاً چرب و ملایم این پنیر، طعم نهایی غذا را بهبود می‌دهد و همین طعم مطلوب است که خیلی‌ها را به مصرف پنیر پیتزا مشتاق کرده است.

برای اینکه پنیر پیتزا بتواند تمام ویژگی‌هایی که نام بردیم، داشته باشد، باید میزان چربی آن بالا باشد، زیرا بدون چربی، خواص طعمی و بافتی در چنین محصولی کمتر ایجاد می‌شود، اما مصرف خوراکی‌های خیلی چرب، از نظر تغذیه‌ای چندان توصیه نمی‌شود. از طرف دیگر، این روزها بحث مصرف غذاهای رژیمی هم بسیار داغ است و بیشتر افراد می‌خواهند کالری دریافتی خود را کاهش دهند. به همین دلیل کارخانه‌های تولید محصولات غذایی، از جمله کارخانه‌های تولید پنیر پیتزا برای جلب رضایت مشتری‌ها اقدام به تولید محصولاتی کم‌چرب‌تر و کم‌کالری‌تر کرده‌اند.

این مواد غذایی را در روزهای پاییزی هرگز نخورید

متخصص طب ایرانی، اظهار کرد: در فصل پاییز برای جلوگیری از خشک‌تر و سردتر شدن بدن، باید از مصرف خوراکی‌های سودازا و خشکاننده بدن پرهیز شود. گوشت گاو و گوساله، سوسیس، کالباس، فست‌فودها، سرخ‌کردنی‌ها، غذاهای مانده و گوشت نمک‌سود، ادویه تند و تیز، رب و انواع سس، کنسرو و کمپوت، قارچ، بادمجان، عدس، پنیر شور، ترشی‌ها، لبنیات ترش، کشک، کلم و گل کلم، چای پررنگ، یخ، شوری‌ها، چیپس، پفک نباید استفاده شود.

ناصر رضایی‌پور، افزود: زیاده‌روی در مصرف میوه‌های سرد و تابستانی مانند خیار، کاهو، هندوانه، قهوه، نسکافه، کاکائو، سیر، پیاز و همچنین نوشیدن آب بسیار سرد نیز توصیه نمی‌شود.

شش فایده شگفت‌انگیز چغندر برای سلامتی

چغندر معمولاً در رژیم‌های غذایی اصلی بسیاری از افراد وجود ندارد. اما این سبز ریشه‌ای منحصر به فرد ممکن است مجموعه‌ای از مزایای سلامتی، از جمله کاهش فشار خون تا بهبود عملکرد ورزشی را فراهم کند. چغندر همچنین حاوی انواع مواد مغذی و ترکیباتی است که در بسیاری از غذاهای دیگر یافت نمی‌شود.

- چغندر فشار خون را کاهش می‌دهد

چغندر حاوی نیترات است که بدن آن را به اکسید نیتریک تبدیل می‌کند. اکسید نیتریک یک رگ گشاد کننده عروق است که رگهای خونی را شل و گسترده می‌کند و به همین طریق می‌تواند فشار خون را کاهش دهد.

یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۵ نشان داد که نوشیدن ۲۵۰ میلی لیتر آب چغندر در روز و طی چهار هفته برای کاهش فشار خون در بیماران مبتلا به فشار خون کافی است. بر اساس یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۴، چغندر همچنین می‌تواند فشار خون را در افراد مسن و دارای اضافه وزن کاهش دهد.

- چغندر می‌تواند با التهاب مقابله کند

رنگ قرمز تیره چغندر توسط بتالایین، ماده مغذی گیاهی تولید شده توسط گیاهان که دارای خواص آنتی اکسیدانی است، ایجاد می‌شود. بتالاین دارای خواص ضد التهابی است زیرا می‌تواند آنزیم سیکلواکسیژناز -۲ (COX-۲) را که با التهاب همراه است سرکوب کند.

التهاب مزمن می‌تواند به بافت سالم آسیب برساند و خطر مشکلات سلامتی طولانی مدت مانند بیماری‌های قلبی، سرطان، دیابت و آلزایمر را افزایش دهد. التهاب مزمن کمی شبیه زنگ زدگی روی آهن است. اگر زنگ زدگی را از بین نبرید و مدام آن را در معرض عناصر قرار دهید، همچنان تخریب می‌شود.

در یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۶، محققان دریافتند که التهاب سیستمیک برای کسانی که فشار خون دارند پس از دو هفته مکمل با چغندر پخته یا آب چغندر خام بهبود یافته است. آب چغندر خام حتی در مقایسه با چغندر پخته در مبارزه با التهاب نیز مؤثر بود.

- چغندر به کاهش وزن کمک می‌کند

هنگامی که می‌خواهید وزن خود را کاهش دهید، خوردن غذاهایی که سیر کننده هستند می‌تواند بسیار مفید باشد تا احساس سیری کنید و پرخوری نکنید.

چغندر از نظر محتوای آب و فیبر غنی است. این می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر سیر و هیدراته شوید، همچنین می‌تواند به احساس سیری کمک کند. چغندر کالری نسبتاً کمی دارد و حاوی مقدار مناسبی پروتئین برای یک سبزیجات ریشه‌ای است، که این باعث می‌شود که برای کسی که سعی در کاهش وزن دارد، یک انتخاب سالم باشد.

- چغندر یبوست را از بین می‌برد

مقدار بالای فیبر و آب چغندر به هضم غذا کمک می‌کند. فیبر با بزرگ شدن مدفوع به شما در داشتن حرکات روده‌ای طبیعی کمک می‌کند و احتمال یبوست را برای شما کم می‌کند. فیبر همچنین می‌تواند به جلوگیری از بیماری‌های گوارشی مانند سرطان روده بزرگ، بیماری ریفلاکس معده و مری و دیورتیکولیت کمک کند.

- چغندر از سلامت مغز پشتیبانی می‌کند

از آنجا که چغندر می‌تواند فشار خون را کاهش دهد، بنابراین می‌تواند خطر سکته مغزی و سایر مشکلات مغزی را کاهش دهد. هر زمان فشار خون بالا باشد، خطر سکته مغزی و سایر شناخت‌ها افزایش می‌یابد. بنابراین، کاهش فشار خون به شما کمک می‌کند و همچنین سهولت و میزان خون وارد مغز را افزایش می‌دهد.

نیترات‌های موجود در چغندر نیز ممکن است در سلامت مغز نقش داشته باشد. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ روی بزرگترهای مسن انجام شد نشان داد که نیترات‌ها جریان خون را در مناطق مهم مغز مانند لوب پیشانی که با توجه و حافظه فعال ارتباط دارد افزایش می‌دهد.

- چغندر عملکرد ورزشی را بهبود می‌بخشد

نیترات‌های موجود در چغندر نیز ممکن است عملکرد ورزشی را بهبود بخشند، به دلیل تأثیری که آنها بر میتوکندری دارند، بخشی از سلول که انرژی تولید می‌کند. نیترات‌ها کارایی میتوکندری سلولی را بهبود می‌بخشند. از آنجا که میتوکندری برای تولید انرژی در سلول‌های شما مورد نیاز است، هر چیزی که بتواند عملکرد آنها را با کارایی بیشتری انجام دهد به عملکرد ورزشی کمک می‌کند.

یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۶ نشان داد که کنسانتره چغندر غنی از بتالئین می‌تواند عملکرد را در دوندگان رقابتی بهبود بخشد. کسانی که کنسانتره چغندر مصرف کردند نسبت به افرادی که دارونما داشتند، میزان تحمل فشار کمتری داشتند. آنها همچنین افزایش کمتری در لاکتات دهیدروژناز داشتند که نشانگر آسیب عضلانی است. یک مطالعه کوچک دیگر در سال ۲۰۱۹ نشان داد که نیترات‌های حاصل از آب چغندر باعث کاهش خستگی عضلات می‌شوند.

مانند هر غذایی، مصرف بیش از حد چغندر هم می‌تواند منجر به برخی مشکلات سلامتی شود. خطرات ناشی از مصرف زیاد عبارتند از: افزایش خطر ابتلاء به سنگ کلیه: از آنجا که چغندر سرشار از ترکیب اگزالات است خوردن زیاد آن می‌تواند در تشکیل سنگ کلیه نقش داشته باشد. می‌تواند نقرس را بدتر کند: اگر از نقرس رنج می‌برید، ممکن است بخواهید از چغندر خودداری کنید. اگزالات موجود در چغندر می‌تواند باعث افزایش اسید اوریک شود که می‌تواند نقرس را بدتر کند.

کد خبر 454177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.