خواص لوبیا چیتی برای لاغری/ رژیم غذایی مفید برای بهبود میگرن

نقش داروهای گیاهی تأئید شده در روند درمان کرونا، خواص لوبیا چیتی برای لاغری، زمان مناسب نوشیدن قهوه برای متابولیسم سالم، مصرف ویتامین D برای مقابله با کووید -۱۹ و رژیم غذایی مفید برای بهبود میگرن را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سخنگوی سازمان غذا و دارو، با اشاره به ارائه مجوز تولید به چهار داروی گیاهی و سنتی برای درمان کرونا، اظهار کرد: این داروها درمان قطعی ندارد اما به روند بهبودی و کاهش علائم بیماری کمک می‌کنند. این داروها به عنوان داروهای کمکی در کنار داروهای موجود در روند درمان کرونا مجوز تولید گرفتند و انتظار می‌رود که بتواند علائم بیمار را کاهش دهند.

کیانوش جهانپور، افزود: این داروها می‌تواند به بهبود اکسیژن‌رسانی، کاهش سرفه و بهبود علامت بیماران کرونایی و کاهش التهاب بیمار در طول دوره بیماری کمک کنند. برخی از داروهای شیمیایی نیز که مورد استفاده قرار می‌گیرند، هنوز وارد پروتکل درمانی نشده‌اند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه این داروها هنوز وارد پروتکل درمانی نشده‌اند، تصریح کرد: زمانی یک دارو وارد پروتکل درمانی می‌شود که اثربخشی آنها در مطالعات متعدد تأیید شده و به عنوان داروی قطعی در درمان مستقیم بیماری به کار گرفته شود. ضمن اینکه این داروها برای تولید مجوز گرفته‌اند و این اجازه ارتباطی با پروتکل درمانی ندارد.

وی ادامه داد: این داروها به پزشکان درگیر مقابله با کرونا معرفی و مصرف آن نیز باید از سوی پزشک معالج تجویز شود. در حال حاضر ۶۷ طرح تحقیقی در نوبت بررسی و ارزیابی قرار دارد.

جهانپور با اشاره به ادعاهای مختلف در حوزه طب سنتی و آنچه به نام طب اسلامی در مورد درمان کرونا شناخته می‌شود، اظهار کرد: هر یک از ادعاها که ماهیت کلاهبرداری داشته باشند برای پیگیری به مراجع قضائی معرفی می‌شوند. ادعاهای زیادی در این رابطه وجود دارند که نمی‌توان به همه آن‌ها پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: درخواست ما از مردم این است که صرفاً به داروهایی توجه کنند که از سوی سازمان غذا و دارو تأیید شده‌اند و از داروهای بی‌مجوز، چه شیمیایی و چه گیاهی و سنتی پرهیز کنند.

مصرف ویتامین D برای مقابله با کووید- ۱۹

در تحقیقات جدید اثبات شده است که اکثر بیماران کرونایی با کمبود ویتامین D مواجه هستند. بنابراین مصرف روزانه این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با این ویروس ضروری است. رونان لوردان (Ronan Lordan) از دانشگاه پنسلوانیا اخیراً تحقیقی درباره رابطه کووید -۱۹ و تغذیه انجام داده است. او معتقد است که چگونگی تغذیه ما بر عملکرد سیستم ایمنی در مقابل کرونا نقش مهمی دارد؛ به خصوص مواد غذایی حاوی مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین D برای مقابله با کووید -۱۹. البته در حال حاضر تنها را پیشگیری از این بیماری استفاده از ماسک، شستن دست‌ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی است.

"دیوید ملتزر" از بیمارستان دانشگاه شیکاگو با همکارانش پرونده بیماران کرونایی را بررسی کردند تا رابطه تغذیه و کووید -۱۹ را کشف کنند. آن‌ها متوجه شدند که ۷۷ درصد بیماران کووید -۱۹ کمبود ویتامین D دارند. دکتر ملتزر می‌گوید که مصرف ویتامین D سیستم ایمنی را تقویت کرده و بدن را برای مقابله با بیماری‌های تنفسی آماده می‌کند. در این تحقیقات ملتزر سوابق بیماران کووید -۱۹ را در یک بیمارستان بررسی کرده است. برای رسیدن به نتیجه قطعی نیاز است که بیماران به طور تصادفی انتخاب شوند تا نقش مصرف ویتامین D و مکمل‌ها برای مقابله با این بیماری دقیقاً مشخص شود

ویتامین D هورمونی است که در کلیه ساخته می‌شود و علاوه بر حفظ ماهیچه‌ها و استخوان‌ها، سیستم ایمنی فرد را نیز تقویت می‌کند. امروزه مصرف روزانه این ویتامین به عنوان یک راه برای مقابله با کرونا شناخته می‌شود. پزشکان توصیه می‌کنند که بزرگسالان روزانه ۶۰۰ تا ۸۰۰ واحد ویتامین D مصرف کنند. همچنین مصرف بیش از ۴۰۰۰ واحد ویتامین D در روز خطرناک است و می‌تواند باعث تجمع کلسیوم در بدن و آسیب به قلب و مغز شود.

توجه به این نکته نیز ضروری است که بعضی از افراد به علت شرایط خاص پزشکی باید میزان کمتری از ویتامین D را مصرف کنند. بنابراین اگر درباره مصرف این ویتامین شک دارید، حتماً ابتدا به پزشک مراجعه کنید. علاوه بر نور خورشید و مصرف روزانه قرص ویتامین D، این ویتامین در مواد غذایی مانند ماهی‌های روغنی مثل سالامون، ساردین، ماهی خال‌خالی، شاه ماهی، گوشت قرمز، زره تخم مرغ و غذاهای غنی شده و غلات صبحانه یافت می‌شود.

رژیم غذایی مفید برای بهبود میگرن

میگرن نوعی سردرد طولانی می‌باشد که بسیار می‌تواند آزار دهنده باشد که تا حدودی با رژیم غذایی مناسب می‌توان آن را کنترل کرد. تحقیقات اخیر نشان داده اند که تغییر در رژیم غذایی می‌تواند به بهبود سردرد، حتی سردردهای میگرنی، کمک کند. رژیم غذایی دفعات ابتلاء به سردردهای میگرنی را نیز کمتر می‌کند. در ادامه غذاهای مناسب برای این بیماری بیان می‌شوند.

خانم‌هایی که در زمان پریودی و یا در دوران بارداری دچار افت استروژن می‌شوند، ممکن است به دلیل نوسانات هورمونی سردردهای میگرنی را تجربه کنند. غذاهای حاوی مقدار زیادی سدیم و همچنین غذاهایی با مواد افزودنی از قبیل مونو سدیم گلوتامات (MSG) و یا شیرین کننده‌های مصنوعی مانند آسپارتام، عواملی هستند که باعث شروع میگرن می‌شوند. عوامل دیگری مانند اضطراب، مصرف الکل، در آب و هوا و مصرف برخی داروها در بروز میگرن نقش دارند.

توجه به رژیم غذایی یکی از بهترین روش‌های مقابله با میگرن می‌باشد. بهتر است بیشتر از غذاهای پیشگیرانه مصرف کنید و غذاهایی که عامل بروز میگرن هستند را محدود کنید. غذاهای کامل و طبیعی که دارای هیچ ماده نگهدارنده و طعم دهنده مصنوعی نیستند، غذاهای مناسبی برای افراد مبتلا به سردردهای میگرنی هستند. طبق بررسی‌های انجام شده باید غذاهایی مصرف شوند که مانع درد می‌شوند. این نوع غذاها برای هر نوع بیماری، از جمله میگرن، عامل شروع کننده درد نیستند.

غذاها و نوشیدنی‌هایی که مانع درد می‌شوند، عبارتند از: سبزیجات زرد، نارنجی و سبز، مانند کدو، گوجه فرنگی و هویج و اسفناج، آب گاز دار یا آب معمولی، برنج به ویژه برنج قهوه‌ای، میوه‌های خشک یا پخته شده، به ویژه انواع غیر مرکبات، مانند گیلاس و زغال اخته، شیرین کننده ها یا طعم دهنده‌های طبیعی مانند شربت افرا و عصاره وانی نیز مؤثر است.

زمان مناسب نوشیدن قهوه برای متابولیسم سالم

از تجربه یک خواب شبانه نامناسب پیش از خوردن صبحانه به سراغ قهوه می‌روند که پژوهشی جدید تأثیر آن روی بدن را مورد بررسی قرار داده است. اگر یک شب خواب مناسبی نداشته باشید، تأثیر چندانی روی متابولیسم شما ندارد اما نوشیدن قهوه پیش از صبحانه می‌تواند چنین کاری را انجام دهد. در این پژوهش افرادی که پس از یک خواب نامناسب شبانه قهوه قدرتمند و تلخ نوشیده بودند و پس از آن به سراغ یک نوشیدنی با قند بالا رفته بودند، با مشکل در زمینه کنترل قند خون مواجه شده بودند که نشانه‌ای از مشکل در متابولیسم محسوب می‌شود.

یکی از نویسندگان این مقاله به نام «هری اسمیت» اعلام کرده: «شاید بهتر باشد برای نوشیدن قهوه تا بعد از صبحانه صبر کنید چرا که این نوشیدنی می‌تواند متابولیسم گلوکز را مختل کند.» مصرف متعادل قهوه مزایای زیادی برای سلامتی دارد که شامل کاهش ریسک مشکلات قلبی و برخی سرطان‌های خاص می‌شود، بنابراین یافته جدید محققان چنین مواردی را زیر سوال نمی‌برد و آن‌ها به دنبال بهترین زمان برای مصرف این نوشیدنی بوده‌اند.

برای بررسی این موضوع که خواب نامناسب و قهوه چگونه روی عملکرد متابولیک تأثیر می‌گذارد، ۲۹ مرد و زن سالم مورد بررسی قرار گرفتند و در سه آزمایش به شرح زیر شرکت کردند: افرادی که خواب شبانه عادی داشتند و یک نوشیدنی قنددار در صبح مصرف کرده بودند. افرادی که خواب شبانه مناسبی نداشتند و یک نوشیدنی قنددار در صبح مصرف کرده بودند. افرادی که خواب شبانه مناسبی نداشتند و ۳۰ دقیقه قبل از مصرف نوشیدنی قنددار، قهوه تلخ و قدرتمند نوشیده بودند.

محققان قبل از شروع پژوهش خود شرایط مختلف افراد مانند وزن و قد را اندازه‌گیری کردند. پژوهشگران به این موضوع پی بردند که اگر فردی یک شب خواب نامناسب داشته باشد، روی حساسیت به انسولین یا تحمل گلوکز که نشانگر سلامت متابولیک هستند، تأثیر نمی‌گذارد. باید به این نکته اشاره کرد که اختلال شدید در خواب با اختلال در متابولیسم گلوکز و افزایش خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی همراه است.

طبق این تحقیق، مصرف قهوه تلخ و قدرتمند در صبح باعث افزایش ۵۰ درصدی گلوکز می‌شود که اگرچه به سرعت باعث ابتلای افراد به دیابت یا مشکلات متابولیک نمی‌شود، اما اگر یک عادت باشد می‌تواند چنین مشکلاتی برای فرد ایجاد کند و در بلندمدت حساسیت به انسولین کاهش پیدا خواهد کرد.

خواص لوبیا چیتی برای لاغری

از خواص لوبیا چیتی برای لاغری وجود فیبر فراوان و کالری کم است. این ماده غذایی تقریباً فاقد چربی است و با ایجاد احساس سیری در فرد باعث کاهش وزن می‌گردد. در عین حال پروتئین بدن را نیز تأمین می‌کند. در دنیای امروز عادات غذایی انسان‌ها تغییر کرده است و حالا باید مردم را متقاعد به خوردن سبزیجات، حبوبات و میوه‌هایی کرد که زمانی جزو غذاهای اصلی مردم بودند. یکی از این حبوبات مفید لوبیا چیتی است.

لوبیا چیتی یکی از محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین انواع لوبیا در ایران است. به‌طور کلی انواع لوبیا از مواد غذایی سرشار از فیبر محسوب می‌شوند و در میان آن‌ها، لوبیاچیتی بیشترین میزان فیبر ممکن را در خود دارد. لوبیای خشک حاوی مقدار قابل توجهی از ویتامین B، آهن، کلسیم، پتاسیم و فسفر است. لوبیاها دارای مقدار کمی نمک و مقدار بسیار جزئی کالری هستند. هر ۱۰۰ گرم لوبیا چیتی دارای ۱۴۳ کالری انرژی است.

لوبیا چیتی مانند تمامی حبوبات دارای خواص بسیار زیادی است که هر یک از آن‌ها تأثیر به‌سزایی بر سلامت افراد می‌گذارد. با تمرکز بر لاغری و کاهش وزن، به چهار مورد از مهم‌ترین و اصلی‌ترین خواص لوبیا چیتی برای لاغری عبارتند از:

۱. لوبیا چیتی دارای مقدار کمی کالری است

اصلی‌ترین دلیل چاقی در واقع ایجاد تعادل انرژی منفی است؛ یعنی مقدار انرژی وارد شده به بدن بسیار بیشتر از انرژی مصرف شده یا خارج شده از بدن است. این مقدار انرژی اضافه متعاقباً در بدن به‌صورت چربی ذخیره شده و باعث افزایش وزن می‌گردد. بنابراین باید با کاهش ورودی انرژی به بدن و افزایش مصرف انرژی، بر این تعادل انرژی منفی غلبه کرد.

۲. لوبیا چیتی سرشار از فیبر است

از اصلی ترین خواص لوبیا چیتی برای لاغری، مقدار فیبر موجود در آن است. لوبیا چیتی بالاترین میزان فیبر ممکن را در بین حبوبات دارد. اما چرا فیبر می‌تواند برای کاهش وزن این‌قدر مؤثر و مهم باشد؟ پاسخ این پرسش بسیار ساده است؛ فیبرها با تأثیر بر سیری یا به عبارتی زودتر سیر شدن فرد، به کاهش وزن کمک می‌کنند. وقتی که فیبر وارد معده شد، با توجه به اینکه یک ماده انحلال‌پذیر است درون معده تبدیل به یک ماده گرانرو یا ویسکوز می‌شود. بر همین اساس موجب احساس سیری در فرد می‌شود که متعاقباً میزان ورودی غذا یا همان انرژی را کاهش می‌دهد و نقش مؤثری در کاهش وزن ایفا می‌کند.

۳. سرشار از پروتئین است

مقدار پروتئین یکی از خواص لوبیا چیتی در لاغری است. لوبیا چیتی و به‌طورکلی تمامی انواع لوبیاها سرشار از پروتئین هستند. تقریباً هر ۱۰۰ گرم لوبیا حاوی ۹ گرم پروتئین است. پروتئین‌ها نیز مانند فیبر به چند روش مختلف در سیر شدن فرد نقش ایفا می‌کنند. اثر کالری سوزی یا ترموژنیک پروتئین‌ها بالاست و مقدار بالای ترموژنیک اغلب با سیری در ارتباط است.

۴. حاوی نشاسته مقاوم است

دیگر خواص لوبیا چیتی در لاغری وجود ماده‌ای به نام «نشاسته مقاوم» در آن است. مقدار نشاسته مقاوم در انواع لوبیا مختلف است. نشاسته مقاوم موجود در لوبیا چیتی نقش مؤثری در کنترل اشتها دارد. این نشاسته در معده و روده هضم می‌شود و هضم آن تنها در روده بزرگ صورت می‌گیرد.

کد خبر 453986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.