چهار ماده طلایی برای افزایش طول عمر

مصرف چربی‌های اشباع شده خوب یا بد، میزان مصرف مجاز ویتامین D در روز، چهار ماده طلایی برای افزایش طول عمر، نسخه خانگی برای زنان مستعد ابتلاء به بیماری‌های قارچی و نقش مهم ویتامین A در تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان در برابر کرونا را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چربی‌های اشباع یکی از موضوعات مورد بحث در جهان است. ده‌ها سال است که بیشتر آمریکایی‌ها رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات و بدون کربوهیدرات را به عنوان یک داروی سلامتی انتخاب کرده اند. اما آمریکایی‌ها به رغم توصیه‌های مداوم برای کاهش مصرف چربی، به اندازه قبل چربی‌های اشباع شده می‌خورند.

با این وجود، در حالی که میزان چاقی در حال افزایش است، میزان بیماری‌های قلبی عروقی به طور پیوسته کاهش یافته است؛ بنابراین این سوال مطرح می‌شود که آیا چربی اشباع به همان اندازه‌ای که به ما گفته شده بد است و اینکه آیا روغن نباتی واقعاً سلامت ما را بهبود می‌بخشد.

یکی از موضوعات مربوط به رژیم‌های آمریکایی با گذشت زمان این است که، با تبدیل رژیم کم چربی به رژیم غذایی محبوب، تولیدکنندگان مواد غذایی چربی‌های اشباع شده را با کربوهیدرات‌های تصفیه شده (مانند شکر) یا چربی‌های ترانس جایگزین کردند تا بسیار خوش طعم باشند.

در حالی که از آن زمان چربی‌های ترانس در ایالات متحده ممنوع شده است، کربوهیدرات‌های فرآوری شده همچنان به عنوان یک بازیگر اصلی در رژیم غذایی استاندارد آمریکایی عمل می‌کنند و این به ضرر سلامتی ما است.

بین خرید چربی اشباع شده برای روغن‌های گیاهی و رعایت رژیم غذایی تفاوت زیادی وجود دارد. تغییر چربی‌ها هیچ تغییری در تغییر کربوهیدرات‌ها ایجاد نمی‌کند – و اگر کربوهیدرات‌هایی را که به شدت پردازش شده اند را مصرف کنیم، از نظر سلامتی پیش نمی‌رویم.

از آنجا که درک ما از تغذیه با گذشت زمان گسترش یافته است، مشخص شد که می‌توان جایی برای غذاهای پرچرب، غنی از مواد مغذی مانند گوشت و لبنیات در رژیم غذایی به میزان متوسط قرار داد که این مواد ممکن است به گزینه‌های بیش از حد پردازش شده ترجیح داده شوند.

بخشی از کاهش حملات قلبی و بیماری‌های مشابه می‌تواند به عواملی مربوط شود که هیچ ارتباطی با چربی رژیم غذایی ندارند. در نتیجه، سردرگمی و اختلاف نظر در مورد چربی اشباع ممکن است به دلیل متغیرهای گیج کننده دیگر باشد.

همه این‌ها می‌تواند به تبیین اختلاف در چرایی مصرف چربی کمک کند، اما حوادث قلبی عروقی هنوز در حال کاهش است. حتی از نظر رژیم غذایی، چربی فقط یک عنصر مغذی است که در متن بسیار ظریف‌تر از عادات غذایی کلی وجود دارد. به همین دلیل بهتر است روی غذاهای کامل تمرکز کنیم، وسواس در مورد چربی را انجام ندهیم. بهتر است همیشه از یک رژیم غذایی گیاهی کامل استفاده کنیم. این نوع رژیم غذایی است که مستقیماً با طول عمر سالم مرتبط است.

نقش مهم ویتامین A در تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان در برابر کرونا

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان دیلم استان بوشهر، اظهار کرد: ویتامین آ به عنوان یک محلول در چربی نقشی بسیار مهم در تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلاء و مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های عفونی و کرونا در کودکان زیر پنج سال دارد.

آذین صبوری، افزود: از آنجایی که کودکان جزو گروه آسیب پذیر هستند و منابع غذایی ویتامین آ کمتر در برنامه غذایی آنها است، مکمل یاری مگادوز ویتامینA، دو بار در سال و هر ۶ ماه یکبار در نظر گرفته می‌شود.

وی تصریح کرد: مگادوز ویتامین آ، برای کودکان ۵۹ تا ۲۴ ماه به شکل رایگان در سطح مراکز و خانه‌های بهداشت این شهرستان ارائه می‌شود. به کودکانی که با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت مراجعه کنند، قطره مگادوز ویتامین آ دریافت می‌کنند.

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت ودرمان دیلم، گفت: مگادوز تا ۶ ماه سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری و کنترل بیماری کرونا و حتی سرماخوردگی و آنفلوانزا در بین کودکان می‌شود.

صبوری خاطرنشان کرد: جگر، قلوه، شیر و لبنیات پرچرب، کره حیوانی و زرده تخم مرغ و میوه و سبزی‌های زرد، قرمز، نارنجی و سبز تیره جز منابع ارزان و در دسترس ویتامین آ است که در تغذیه کودکان باید مورد توجه قرار گیرد.

میزان مصرف مجاز ویتامین D در روز

بدن انسان در معرض نور آفتاب، ویتامین D تولید می‌کند. همچنین استفاده از برخی غذاها یا مکمل‌ها، میزان ویتامین D موجود در بدن را افزایش می‌دهد. ویتامین D۳ برای داشتن استخوان‌ها و دندان‌های سالم ضروری است و بدن را در برابر طیف وسیعی از بیماری‌ها مانند دیابت نوع یک محافظت می‌کند. ویتامین‌ها موادی مغذی هستند که بدن نمی‌تواند ایجاد کند، بنابراین باید آن‌ها را در رژیم غذایی اضافه کرد. میزان مصرف ویتامین D۳ روزانه برای بزرگسالان، حدود ۱۵ میکروگرم است. ویتامین D مورد نیاز بدن را می‌توان از نور خورشید، رژیم غذایی یا مکمل‌ها دریافت کرد.

واحد اندازه‌گیری ویتامین D میکروگرم (mcg) یا واحد بین‌المللی (IU) است. یک میکروگرم ویتامین D برابر با ۴۰ IU است. میزان توصیه شده ویتامین D به طور روزانه به شرح زیر است:

نوزادان ۰-۱۲ ماه: ۱۰ میکروگرم یا ۴۰۰ IU

کودکان ۱-۱۸ سال: ۱۵ میکروگرم یا ۶۰۰ IU

بزرگسالان تا ۷۰ سال: ۱۵ میکروگرم یا ۶۰۰ IU

بزرگسالان بالای ۷۰ سال: ۲۰ میکروگرم یا ۸۰۰ IU

زنان باردار یا شیرده: ۱۵ میکروگرم یا ۶۰۰ IU

قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، به طوری که پوست برهنه باشد، به مدت ۵-۱۰ دقیقه، ۲-۳ بار در هفته، موجب تأمین D مورد نیاز بدن می‌شود. اما ویتامین D در بدن به سرعت تجزیه می‌شود، به این معنی که در فصل‌های پاییز و زمستان بدن دچار کمبود ویتامین D می‌شود. در مطالب تخصصی پزشکی، وقتی صحبت از ویتامین D می‌شود، منظور ویتامین D۲ است. ویتامین D۲ و D۳ هر دو در مکمل‌های حاوی ویتامین D موجودند، اما یکسان نیستند.

ویتامین (D۲ (ergocalciferol از منابع گیاهی حاصل می‌شود. ویتامین D۳ (کولکلسیفرول) از منابع حیوانی تهیه می‌شود. هر دو مکمل در بدن توسط کبد به ۲۵- هیدروکسی ویتامین D تبدیل می‌شوند، پژوهشگران بیان می‌کنند که ویتامین D۳ میزان بیشتری ۲۵D در بدن تولید می‌کند.

نسخه خانگی برای زنان مستعد ابتلاء به بیماری‌های قارچی

مسئول تغذیه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، اظهار کرد: زنان مستعد ابتلاء به بیماری‌های قارچی، سیر مصرف کنند. مسئول تغذیه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: زنان مستعد ابتلاء به بیماری‌های قارچی، سیر مصرف کنند.

انیسه وطن دوست، افزود: سیر داروی ضد قارچ قدرتمندی است که در مقابله با عفونت‌ها بسیار قوی عمل می‌کند. سیر را داروی طبیعی برای بیماران قلبی عروقی معرفی کرد و اظهار داشت: سیر علاوه بر دارا بودن آنتی اکسیدان‌ها حاوی ترکیبات گوگرد بوده که سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و پتانسیل بالایی در نابودی تومورهای سرطانی دارد.

وی با تاکید بر اینکه سیر دارای ویتامین سی و منیزیوم است، گفت: مصرف سیر می‌تواند از گرفتگی عروق و فشارخون بالا پیشگیری کند. این ماده غذایی معجزه آسا داروی ضد سرماخوردگی و تسهیل کننده گردش خون است و تأثیر زیادی در کاهش لخته خون دارد.

وطن دوست، خاطرنشان کرد: بین مصرف سیر و کاهش چربی خون رابطه مستقیمی وجود دارد و استفاده منظم از آن میزان کلسترول بد و چربی را کاهش داده و میزان کلسترول خوب خون را افزایش می‌دهد.

چهار ماده طلایی برای افزایش طول عمر

متخصصان تغذیه انگلیسی اعلام کردند می‌توان با افزودن چهار ماده غذایی به اسموتی‌ها، طول عمر را افزایش داد. تحقیقات نشان داده است داشتن طول عمر زیاد ریشه در رژیم غذایی مناسب و طبیعی دارد. درست کردن غذا و نوشیدنی‌ها در خانه یکی از بهترین راهکارها برای اطمینان از داشتن یک رژیم غذایی سالم و خلاصی از افزودنی‌های مجاز و غیرمجازی است که به مواد غذایی افزوده می‌شود. متخصصان تغذیه انگلیسی به تازگی فرمول جدیدی را برای داشتن یک نوشیدنی دلچسب و در عین حال سالم معرفی کرده‌اند. اسموتی غنی شده بهترین نوشیدنی برای داشتن عمر زیاد است.

بر این اساس، اسموتی یا نرم نوش، یک نوشیدنی مخلوط‌شده و گاهی شیرین‌شده است که از میوه تازه ساخته می‌شود و در برخی موارد خاص شکلات یا کره بادام زمینی دارد. علاوه بر میوه، بسیاری از اسموتی‌ها دارای یخ خردشده، میوه یخ‌زده، عسل یا شربت و محتویات یخی هستند. محققان می‌گویند می‌توانید با افزودن ۴ ماده به اسموتی خانگی، طول عمر خود را افزایش دهید. این چهار ماده عبارتند از:

۱ - میوه‌ها سرشار از پلی فنول

میوه پلی فنول‌ها یک نوع آنتی اکسیدان هستند که به طور قابل توجهی از توسعه بیماری‌های مرگبار مانند سرطان، دیابت و مشکلات قلبی- عروقی جلوگیری می‌کنند. همچنین این آنتی اکسیدان مانع از روند پیری بدن می‌شود. تحقیقات متعدد نشان داده است پلی فنول موجود در میوه‌ها می‌تواند باعث افزایش طول عمر شود.

میوه‌هایی مانند بلوبری، توت سیاه، توت فرنگی، تمشک، آلو و زغال اخته منابع سرشار از پلی فنول هستند. همچنین تحقیقات حاکی از آن است کسانی که روزانه ۶۵۰ میلی گرم پلی فنول مصرف کنند به میزان ۳۰ درصد خطر مرگ در آن‌ها نسبت به دیگران کمتر است. از همین رو، متخصصان تاکید دارند افزایش مصرف میوه‌های حاوی این آنتی اکسیدان باید مورد توجه قرار گیرد. پوست بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات به میزان قابل توجهی دارای پلی فنول است. به همین دلیل بهتر است میوه را با پوست میل کنید.

یکی دیگر از راهکارهای جذب بهتر پلی فنول خوردن میوه‌های نارس است. به هر میزان که فرآیند رسیدن میوه تکمیل می‌شود از سطح پلی فنول آن کاسته می‌شود، به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از رسیدن کامل میوه‌ها از آن استفاده کنید. می‌توانید با افزودن میوه‌های حاوی پلی فنول به اسموتی روزانه خود، علاوه بر غنی شدن این نوشیدنی، بر طول عمر خود بیافزایید.

۲ - سبزیجات صلیبی

سبزیجاتی مانند کلم، کلم بروکلی، گل کلم و جوانه بروکسل در خانواده سبزیجات صلیبی قرار می‌گیرند. این سبزیجات می‌توانند سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشند و التهاب بدن را کاهش دهند. تحقیقات نشان داده است مصرف سبزیجات صلیبی به دلیل دارا بودن سطح بالایی از ویتامین C و B می‌توانند فرآیند ریکاوری بدن پس از بیماری را ارتقا دهند.

این سبزیجات دارای توانایی خاصی در تعدیل هورمون‌های بدن هستند و باعث فعال شدن سیستم سم زدایی طبیعی بدن می‌شوند. مصرف سبزیجات صلیبی همچنین می‌تواند مانع از رشد سلول‌های سرطانی شود. به همین دلیل برای داشتن طول عمر زیاد گنجاندن این سبزیجات به رژیم غذایی توصیه می‌شود.

۳ - آجیل

آجیل‌هایی مانند بادام، پیکن (نوعی گردو)، گردو و دانه‌هایی مانند تخمه آفتاب گردان و شاهدانه بهترین گزینه برای استفاده در فرآیند ریکاوری بدن هستند. آجیل‌ها و دانه‌ها غنی از پروتئین گیاهی، چربی‌های مفید، ویتامین‌ها و مواد معدنی‌اند که می‌توانند باعث ارتقای سیستم ایمنی بدن شوند.

همچنین به دلیل سطح بالای روی، ویتامین E، منگنز و منیزیم در آجیل‌ها و دانه‌ها، می‌توان از آن‌ها برای بهبود جراحات استفاده کرد. ویتامین E یک آنتی اکسیدان خوب است که می‌تواند از سلول‌ها در مقابل صدمات محافظت کند. همچنین این ویتامین در سلامت عمومی بدن نقشی حیاتی ایفا می‌کند. برخی مطالعات نشان داده است سطح مشخصی از ویتامین E می‌تواند به طور طبیعی با عوامل بیماری زا مقابله کرده و عملکرد ایمنی سلول‌ها را ارتقا بخشد.

۴- دانه‌ها

دانه‌های روغنی مانند چیا، کتان و کنف سرشار از امگا ۳ هستند. تحقیقات نشان می‌دهد چربی‌های امگا ۳ باعث بهبود جراحات، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهابات بدن در فرآیند ریکاوری می‌شود. دانه‌های کنجد منبع غنی از کلسیم و ویتامین E است. مصرف تخم کدو نیز می‌تواند نیاز بدن به روی را تأمین کند. نباید در تهیه اسموتی‌های مختلف افزودن این دانه‌های مغزی را فراموش کرد. تحقیقات متعدد تأثیرات مثبت مصرف دانه‌ها و آجیل را بر روی طول عمر انسان اثبات کرده است.

انار به بمب آنتی اکسیدان‌ها مشهور بوده و تحقیقات نشان می‌دهد نوشیدن آب انار برای سلامت پروستات در آقایان بسیار مفید است. آب انار بسیار بیشتر از سایر میوه‌ها دارای آنتی اکسیدان است و از همین رو باعث کاهش التهاب در بیماران مبتلا به دیابت می‌شود. تحقیقات نشان داده مصرف روزانه ۲۵۰ میلی لیتر آب انار می‌تواند باعث کاهش التهاب در بدن افراد شود.

دانشمندان می‌گویند تمامی سلول‌های بدن برای تولید انرژی به یک ژنراتور کوچک به نام میتوکندری وابسته هستند. با این حال، وقتی میتوکندری‌ها پیر می‌شوند، اثر گذاری خود را از دست می‌دهند و حتی ممکن است سمی شوند. به همین دلیل میتوکندری‌های پیر تجزیه شده و میتوکندری‌های جوان ساخته می‌شوند. با افزایش سن، چرخه تولید میتوکندری‌ها کند می‌شود و همین امر می‌تواند منجر به خستگی عضلات شود.

دانشمندان کشف کردند که انار حاوی ماده‌ای به نام اورولیتین آ (urolithin A) است که می‌تواند مانع از این روند شود. انار میوه‌ای حاوی آنتی اکسیدان، ضد ویروس، ضد تومور و بهترین منبع ویتامین‌های A، C، E، و فولیک اسید است. افزودن انار به اسموتی می‌تواند منجر به دلچسب شدن نوشیدنی شود و این میوه با خواص بی نظیر خود افزایش طول عمر را برای فرد به همراه خواهد داشت.

کد خبر 452832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.