شیر غنی شده با ویتامین D بخورید/چای مناسب برای گروه‌های خونی

لزوم افزایش مصرف حبوبات در برنامه غذایی روزانه، اهمیت مصرف شیرغنی شده با ویتامین D، کاهش وزن و تغذیه سالم راه کنترل سندرم تخمدان، راهکارهای تقویت سیستم ایمنی و گروه‌های خونی و چای مناسب برای آنها را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسئول تغذیه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، اظهار کرد: مصرف حبوبات را در برنامه غذایی روزانه خود افزایش دهید. حبوبات در هرم غذایی در قسمت پروتئین‌ها قرار دارد و بدون کلسترول و اسید چرب اشباع است.

انیسه وطن دوست، اضافه کرد: حبوبات حاوی فیبر بالا بوده و برای سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید است که به همین دلیل باعث کاهش جذب چربی و مواد قندی می‌شود. استفاده منظم از حبوبات از چاقی، اضافه وزن، دیابت، بیماری قلبی عروقی و سرطان پیشگیری می‌کند و مصرف آن به همراه غلات از نظر تأمین پروتئین مانند گوشت است.

وی با تاکید بر اینکه حبوبات منبع گیاهی آهن است و جذب آن با مصرف ویتامین سی افزایش می‌یابد، گفت: حبوبات همچنین سرشار از آنتی اکسیدان بوده و منبع مناسبی از اسیدفولیک است که به منظور مغذی سازی غذای کودکان بهتر است از آن استفاده شود. مصرف حبوبات در وعده صبحانه به ویژه برای دانش آموزان بسیار مفید است و مخلوط آن با برنج غذای مقوی برای نهار محسوب می‌شود.

راهکارهای تقویت سیستم ایمنی

متخصصین معتقدند که تغذیه مناسب به همراه ورزش و خواب کافی در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مؤثر هستند. از دیدگاه طب سنتی ایرانی فصل پاییز دارای طبع سرد و خشک است بنابراین نباید از غذاهای سرد و خشک استفاده کرد. ترشی‌ها، عدس، بادمجان، گوشت گاو و انواع کنسروها از جمله مواد غذایی دارای طبع سرد و خشک است.

کارشناسان تغذیه در فصل پاییز برای پیشگیری از کرونا و تقویت سیستم ایمنی بدن نخوداب، شربت گلاب و زعفران، ماءالشعیر ایرانی و شیر بادام را توصیه می‌کنند، همچنین مصرف روزانه شربت لیمو و عسل نیز در طب ایرانی در فصل پاییز حفظ سلامت و تقویت سیستم ایمنی توصیه شده است. یکی از مهمترین راهکارهای تقویت سیستم ایمنی بدن داشتن خواب کافی به مدت ۶ تا ۸ ساعت در شبانه روز است البته زمان خواب و چرخه خواب و بیداری نیز اهمیت زیادی دارد.

کارشناسان توصیه می‌کنند، بیدار شدن در صبح زود و خوابیدن در ابتدای شب باشد و در ساعت مشخص باشد. فشارهای روانی و استرس کارکرد دستگاه ایمنی را مختل می‌کند بنابراین کارشناسان توصیه می‌کنند به جای برخورد هیجانی و احساسی با مسائل برخوردی منطقی داشته باشیم. تحقیقات نشان داده ورزش در تقویت دستگاه ایمنی بدن و کنترل استرس نقش دارد، ثابت شده؛ ۱۵ دقیقه ورزش در روز در صورت بالا بردن ضربان قلب و عرق کردن تاب‌آوری در برابر استرس‌های بیرونی را افزایش می‌دهد.

داشتن برنامه غذایی مناسب می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. اصول مهم تغذیه تنوع، تعادل و تناسب است بنابراین لازم است حجم وعده غذایی را کاهش، اما تعداد آن‌ها را افزایش دهیم. برخی مواد مغذی هم که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری بسیاری از بیماری‌ها از جمله کرونا می‌شوند نیز عبارتند از: ویتامین سی، دی، ویتامین آ، روی، امگا ۳ و سلنیوم. کارشناسان معتقدند مرکبات، کنجد، گردو، آجیل‌های بدون نمک، زیره، جو دوسر، ماکارونی، میوه، سبزیجات، قارچ و کل پیچ سلنیوم دارند. ویتامین آ به صورت یک ماده پیشتاز به نام بتاکاروتن در میوه‌ها سبزیجات مختلف از جمله میوه‌های خیلی سبز، خیلی قرمز و نارنجی مثل: هندوانه، هویج، شلیل قرمز، کدوحلوایی، فلفل سبز، هلو، اسفناج و کرفس وجود دارد.

زینک بیشتر در گوشت قرمز، بادام و بادام زمینی؛ امگا ۳ بیشتر در ماهی، جوانه گندم، گردو و مغز تخمه وجود دارد. برخی منابع غذایی از جمله ماهی، زرده تخم مرغ گوشت گوساله حاوی ویتامین دی هستند که غذاهای همچون شیر، غلات بستنی و پنیر را با ویتامین دی غنی می‌کنند. برای کمبود ویتامین دی نیز وزارت بهداشت توصیه کرده همه افراد بالای ۱۲ سال هرماه یک عدد مکمل ویتامین دی برای کودکان ۲ تا ۱۲ سال هر دو ماه یک عدد استفاده شود و برای کودکان زیر ۲ سال قطره ویتامین آ و دی خورانده می‌شود. برای عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن غذاهای غیرکنسروی و غیر آماده، غذاهای ساده و تازه همچنین آب فراوان توصیه شده است.

شیر غنی شده با ویتامین D بخورید

شیر یک غذای کامل است و به دلیل دارا بودن انواع املاح و بسیاری از ویتامین‌ها نقش مهمی در رشد و حفظ سلامت انسان دارد. شیر و فرآورده‌های لبنی مهم‌ترین منبع تأمین کلسیم است و مصرف آن برای حفظ سلامت و استحکام استخوان‌ها، دندان‌ها و پوست توصیه می‌شود. چربی شیر به دلیل دارا بودن ۱۰ تا ۱۵ درصد اسیدهای چرب زنجیره قابلیت هضم بالایی دارد، همچنین چربی شیر حاوی اسیدهای چرب ضروری مورد نیاز بدن است، پروتئین‌های شیر منبع مهمی در تأمین پروتئین مورد نیاز روزانه بدن هستند، نیم لیتر شیر ۲۰ تا ۲۵ درصد از کل پروتئین مورد نیاز روزانه افراد بالغ را تأمین می‌کند و حاوی مقادیر قابل توجهی از تمام اسیدهای آمینه ضروری بدن است.

با مصرف سه تا چهار درصد واحد شیر و فرآورده‌های لبنی حدود صد درصد از کل نیاز روزانه بالغین به کلسیم برآورده می‌شود و دریافت کافی کلسیم در برنامه غذایی روزانه برای پیشگیری از پوکی استخوان ضروری است. مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اظهار کرد: در کشور ما غنی سازی شیر با ویتامین D انجام شده و با مصرف یک لیوان شیر غنی شده با این ویتامین ۳۰ درصد نیاز روزانه افراد به این ویتامین برآورده می‌شود.

زهرا عبداللهی، افزود: غنی سازی شیر عبارت است از افزودن یک یا چند ریزمغذی به شیر که با هدف مغذی کردن آن برای مصرف توسط گروه‌های خاص که در معرض کمبود ریزمغذی‌ها قرار دارند، انجام می‌شود و غنی سازی شیر با ویتامین‌های A و D، ویتامین‌های گروه B یا املاح مثل کلسیم و فسفر انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: امروزه شیر با نسبت درصدهای متفاوت چربی از صفر تا چربی موجود در شیر کامل تولید می‌شود و مقدار چربی شیر استاندارد یا شیر معمولی در ایران ۵/۲ درصد است. شیر کم چرب حدود ۵/۱ درصد و شیر پرچرب یا شیر کامل حدود ۵/۳ درصد چربی دارد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: چربی شیر حاوی ویتامین‌های محلول در چربی مثل ویتامین A، کلسترول و اسیدهای چرب اشباع بوده و مصرف شیر کم چرب به خصوص برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و افراد چاق به جای شیر معمولی توصیه می‌شود و ویتامین A موجود در چربی شیر به رشد کودکان کمک می‌کند.

کاهش وزن و تغذیه سالم راه کنترل سندرم تخمدان

کاهش وزن و تغذیه سالم راهکار اصلی کنترل علائم سندرم تخمدان پلی‌کیستیک است و این سندرم از شایع‌ترین اختلالات بانوان در سنین باروری است. جراح و متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ ناباروری درباره این سندرم، اظهار کرد: سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یک اختلال هورمونی شایع در سنین باروری در خانم‌هاست. در این سندرم، فولیکول‌های ریز زیاد که در حاشیه تخمدان‌ها وجود دارند، مانع تخمک‌گذاری منظم می‌شوند و این سندرم با اختلالات هورمونی و متابولیکی همراه است. علت این سندرم نامشخص است، ولی مجموعه‌ای از عوامل ژنتیکی، محیطی و سبک زندگی می‌توانند باعث بروز آن شوند.

فرناز فاطمی، اضافه کرد: علائم سندرم تخمدان پلی‌کیستیک در افراد مختلف، متفاوت است، ولی به طور کلی، در صورت وجود دو علامت از علائم زیر، تشخیص سندرم تخمدان پلی‌کیستیک مطرح می‌شود. شایع‌ترین علامت این بیماری پریودهای نامنظم است که بیشتر به صورت پریودهای با فاصله زیاد، یعنی فاصله بیشتر از ۳۵ روز بین ۲ سیکل قاعدگی یا کمتر از ۹ پریود در سال و به طور معمول با خونریزی‌های شدید بروز می‌کند.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا، گفت: علامت دیگر این سندرم بالا بودن سطح آندروژن (هورمون‌های مردانه) است که می‌تواند باعث علائم فیزیکی از جمله رشد موهای زائد خشن روی صورت و بدن (هیرسوتیسم)، جوش‌های صورت (آکنه) و ریزش موی سر شود.

وی عوارض این سندرم را متعدد دانست و ادامه داد: این سندرم می‌تواند با عوارضی مثل ناباروری، دیابت نوع دو، چربی بالا، فشار خون بالا و کبد چرب همراه باشد، که این موارد فرد را مستعد ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی می‌کند. همچنین، عوارض دوران بارداری در این بیماران بیشتر است.

به گفته فاطمی، درصد زیادی از خانم‌های مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک مقاومت به انسولین دارند. در این بیماران، انسولین فعالیت خود را به‌درستی انجام نمی‌دهد و گلوکز توسط سلول‌ها مصرف نمی‌شود؛ بنابراین سطح گلوکز در خون زیاد می‌شود و زیاد بودن گلوکز، دوباره باعث ترشح انسولین بیشتر می‌شود و این دور معیوب ادامه دار.

این متخصص زنان، تاکید کرد: مهم‌ترین نکته در خصوص این سندرم این است که نخستین و مؤثرترین روش درمان و کنترل این نشانگان، تغذیه صحیح و کاهش وزن است. مطالعات مختلفی بر اساس این فرضیه که اکسیداتیو استرس در بروز این بیماری نقش دارد، انجام شده است و از انواع مختلف آنتی‌اکسیدان‌ها، از جمله ویتامین E، ویتامین C، کروم، سلنیوم، روی نیز برای بهبود علائم بیماری استفاده شده است.

وی اضافه کرد: در مطالعه‌ای که در مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا انجام گرفته، مشاهده شد که سطح آنتی‌اکسیدان‌ها در سرم و مایع فولیکولی این بیماران پایین‌تر است و بر این اساس، آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند در درمان این سندرم مؤثر باشند.

این فلوشیپ ناباروری، خاطرنشان کرد: این متخصص زنان یادآور شد: درصد زیادی از مبتلایان به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک کمبود ویتامین D دارند و از سوی دیگر، عوامل التهابی در این افراد بالاتر است و کمبود ویتامین D وضعیت التهابی را تشدید می‌کند. بنابراین، اصلاح سطح ویتامین D در مبتلایان، به بهبود علائم این بیماری کمک می‌کند.

گروه‌های خونی و چای مناسب برای آنها

بسیاری از مواد غذایی برای همه گروه‌ها مناسب نیستند و در افراد اثرات نامطلوبی دارند. یکی از این موارد چای است. انواع زیادی چای در جهان وجود دارد که فواید مختلفی دارند و با دارا بودن رایحه‌های مختلف سلیقه‌های متفاوتی را به خود جذب می‌کنند. مطابق نظر متخصصان طب سنتی، رژیم غذایی و نوع گروه خونی رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند و دانستن این مطلب که گروه خونی شما چیست می‌توانید به شما در انتخاب مواد غذایی مناسب کمک کند. به طور کلی ۸ گروه خونی در بین افراد جامعه وجود دارد که ۴ گروه اصلی A، B، O و AB هر کدام به ۲ دسته مثبت و منفی تقسیم می‌شوند.

چای مناسب برای گروه خونی O

افراد دارای این گروه خونی ممکن است مستعد ابتلاء به مشکلات معده باشند که می‌تواند به صورت ریفلاکس اسید معده ظاهر شود. برای کمک به تسکین و مبارزه با این بیماری، باید چایی مانند چای زنجبیل بنوشید که این عارضه را کاهش دهد. همچنین می‌توانید با یک فنجان چای سبز اثر بی نظیر این نوشیدنی را بر مشکلات گوارشی تجربه کنید.

چای مناسب برای گروه خون A

افراد دارای این گروه خونی افراد بسیار تحلیل‌گر، عاطفی و معمولاً بسیار آسیب پذیر و مستعد استرس هستند. این به این معناست که سطح بالاتری از کورتیزول (هورمون استرس) در آن‌ها وجود دارد. بنابراین، یکی از چای‌های خوب برای کمک به آرامش اعصاب در این افراد، چای آویشن است. همچنین چای گل یاس و گل همیشه بهار برای این افراد بسیار مناسب هستند.

چای مناسب برای گروه خونی B

افراد با این گروه خونی غالباً لجباز، تنبل و لاغر به نظر می‌رسند و متابولیسم کندی دارند. این افراد مستعد ابتلاء به بیماری‌های خود ایمنی، چاقی هستند و اغلب از خستگی مزمن و خواب نامنظم رنج می‌برند. بهترین و سالم‌ترین چای برای این افراد چای سبز است. همچنین چای سیاه بدون هیچ گونه افزودنی برای این افراد توصیه می‌شود.

بهترین نوشیدنی برای گروه خونی AB

گروه خونی AB کمیاب است و تنها ۴ ٪ از افراد این گروه خونی را دارند. نوشیدنی‌های کافئین دار مانند قهوه و چای سیاه برای این افراد توصیه نمی‌شود و بهتر است این افراد چای سبز، نعناع و پونه بنوشند.

کد خبر 451521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.