خوراکی‌های مفید برای کاهش درد مفصلی/ سه جایگزین مناسب گوشت

خوراکی‌هایی برای مبارزه با سرما خوردگی و آنفلوانزا، لزوم مصرف کنترل شده میگو، خوراکی‌های مفید برای کاهش درد مفصلی، میوه‌هایی برای تضمین سلامتی بدن و سه جایگزین مناسب گوشت را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گلو درد، گرفتگی بینی، بدن درد و لرز و عفونت. همگی از علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا هستند که با شروع فصل سرما همه ما گرفتار خود می‌سازند. سرماخوردگی و آنفلوانزا می‌توانند احساس سلامتی را در فرد از بین ببرند، اما خوشبختانه با رعایت یک دستور خوراکی ساده به زودی بهبود می‌یابید. همانطور که گفته شد رژیم‌های غذایی هستند که می‌توانند به شما در بهبود سرماخوردگی و آنفلوانزا کمک کنند، اما نکته مهم در این است که شما این مواد غذایی را در طول سال مصرف کنید.

انجام این کار در وهله اول مانع از بیماری شدن شما می‌شود و در وهله دوم در صورت ابتلاء سریعاً بهبود می‌یابید. غذاهایی که سرشار از ویتامین و مواد معدنی خاص هستند بهترین عملکرد را برای کمک به بدن در مقابله با آنفلوانزا و سرماخوردگی دارند. این ویتامین‌ها ازجمله ویتامین A – C – D و E هستند در واقع ویتامین‌ها به بهبود عملکرد بدن و مقابله با بیماری‌ها کمک می‌کنند. بهترین غذاهای ضد سرماخوردگی و آنفلوانزا عبارتند از: لوبیا، سوپ مرغ، میوه‌های خانواده مرکبات، تخم مرغ، انبه، آجیل، فلفل قرمز، گوجه فرنگی و ماست یا کفیر.

سه جایگزین مناسب گوشت

امروز دلایل بسیاری برای پرهیز از خوردن گوشت وجود دارد. از جمله این دلایل گیاه خوار بودن، عدم علاقه به مزه گوشت و یا نخوردن گوشت به دلیل مشکلات مالی است. اگر هر کدام از این دلایل شامل حال شما می‌شود، گوشت نخوردن می‌تواند به بدنتان آسیب وارد کند و در نتیجه شما باید از طریق دیگری این موضوع را جبران کنید.

سه غذای گیاهی که بسیار سالم و غنی بوده و می‌تواند سلامتی بدن شما را تضمین کند. این سه غذای فوق‌العاده «بادام»، «سبزیجات پهن برگ» و «عدس» است. این غذاها سرشار از پروتئین، چربی‌های سالم و انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی بوده و می‌تواند سلامت بدن شما را حفظ کند.

«میگو» را کنترل شده مصرف کنید

طی بررسی‌های انجام شده مصرف میگوهای بسته بندی از نظر وجود فلزات سنگین برای انسان خطری ندارد؛ اما با توجه به امکان انتقال هیدروکربن‌های آروماتیک از طریق زنجیره غذایی به انسان، آلودگی به این ترکیبات می‌تواند به عنوان یک هشدار برای مصرف زیاد میگو تلقی شود. فلزات سنگین از جمله آلاینده‌هایی هستند که از طریق آب، رسوبات، مناطق ساحلی و رودخانه‌ها وارد دریا می‌شوند و می‌توانند از طریق زنجیره غذایی در اندام‌های ماهی، میگو و دیگر آبزیان رسوب کرده و انباشته شوند. ورود این آلاینده‌ها به بدن می‌تواند باعث بیماری‌ها و عوارض مختلفی همچون سرطان، نارسایی کلیوی، آسیب سیستم عصبی مرکزی شود.

یکی دیگر از آلاینده‌های مهم اقیانوس‌ها و دریاها؛ «هیدروکربن‌های آروماتیک» هستند که می‌توانند از طریق زنجیره غذایی وارد بدن آبزیان شده و در اندام‌های آن‌ها تجمع یابند. این آلاینده‌ها اغلب از احتراق ناقص مواد آلی مثل سوخت‌های فسیلی و چوب‌ها، سوزاندن و خاکستر کردن زباله‌ها، آتش‌سوزی جنگل‌ها و مزارع و فعالیت‌های صنعتی وارد محیط می‌شوند. حمل و نقل‌های دریایی، ضایعات پالایشگاه‌های نفت و گاز و حوادث غیرمترقبه باعث آلودگی اقیانوس‌ها و دریاها با ترکیبات آروماتیک می‌شود. بررسی‌های مختلف سرطان‌زا بودن این ترکیبات را ثابت کرده‌اند.

از آنجا که میگو ارزش غذایی و تجاری به نسبت بالایی دارد و تاکنون تحقیقی در خصوص میزان آلودگی فلزات سنگین و ترکیبات آروماتیک روی میگوهای دریایی و پرورشی بسته‌بندی‌شده در ایران انجام نشده است، پژوهشگران به بررسی میزان این مواد آلاینده در این میگوها پرداختند. نمونه‌گیری این مطالعه در زمستان سال ۱۳۹۷ از ۱۲۰ عدد میگوی بسته‌بندی شده از ۱۰ بسته هم‌وزن و دارای تاریخ تولید و با سایز مشابه که توسط پنج شرکت مختلف بسته‌بندی شده بودند، انجام شد. با اندازه‌گیری میزان این فلزات سنگین در میگوها مشخص شد که بیشترین میانگین غلظت به ترتیب مربوط به روی، مس و آرسنیک و کم‌ترین میانگین غلظت نیز مربوط به عنصر کادمیوم است.

با اندازه‌گیری غلظت ترکیبات آروماتیک حلقوی شناخته شده، مشخص شد که در نمونه میگوها ترکیبات نفتالین، آسنفتیلن، کرایسن و آسنافتن وجود دارد. بررسی‌ها نشان داد که مقادیر نفتالین، آسنافتن و کرایسن از حد استاندار تعیین‌شده بالاتر است و باید ارزیابی‌های دقیق‌تری به ویژه از نظر نزدیکی به منابع آلودگی انجام گیرد. چرا که مصرف مواد غذایی آلوده به ترکیبات آروماتیک حلقوی به دلیل داشتن ترکیبات سرطان‌زا ممکن است برای انسان خطرناک باشد. طبق یافته‌های این پژوهش؛ به‌طور کلی مصرف میگوهای فوق از نظر وجود فلزات سنگین برای انسان خطری ندارد؛ اما با توجه به امکان انتقال هیدروکربن‌های آروماتیک از طریق زنجیره غذایی به انسان، آلودگی به این ترکیبات می‌تواند به عنوان یک هشدار برای مصرف زیاد میگو تلقی شود.

میوه‌هایی برای تضمین سلامتی بدن

اگر به دنبال یک مکمل غذایی، یک میان وعده سالم و یا یک وعده غذایی کامل هستید ما به شما میوه‌ها را معرفی می‌کنیم. یک سیب در روز می‌تواند شما را از پزشک بی نیاز کند. میوه‌ها همانطور که می‌دانید تنها منبع سرشار از ویتامین و مواد مغذی و مواد معدنی هستند. این میوه‌ها می‌توانند به راحتی هرچه تمام سلامتی را برای کل زندگی‌تان به شما هدیه دهند. خوردن سیب و سایر میوه‌ها طیف گسترده‌ای از فواید سلامتی را فراهم می‌کند. اگر به دنبال یک مکمل غذایی، یک میان وعده سالم و یا یک وعده غذایی کامل هستید ما به شما میوه‌ها را معرفی می‌کنیم.

انواع رنگارنگ میوه‌ها نه تنها زیبا هستند که میزان فواید و سلامتی که به بدن شما می‌بخشند نیز دوچندان است. خوردن میوه‌های متنوعی تعداد زیادی از مواد مغذی و ویتامین‌هایی را برای شما فراهم می‌کند که می‌توانند سلامتی شما را تقویت کنند. بسیاری از میوه‌های متنوع را در سبد رژیم غذایی خود قرار دهید. این باعث می‌شود تمام مواد مغذی گیاهی را به بدن‌تان برسانید و در مقابل بیماری‌ها مقاوم شوید و عملکرد بدن‌تان نیز بهبود یابد. در طی سه روز میوه‌هایی در تمام رنگ‌ها را مصرف کنید. میوه‌ها حاوی مقدار زیادی فیبر، ویتامین c و پتاسیم هستند.

بسیاری از میوه‌ها حاوی فیبر هستند که به شما کمک می‌کند تا از افزایش فشار خون که منجر می‌شود تغذیه بیشتری داشته باشید جلوگیری کنید. میوه‌هایی مانند گلابی، هلو، موز، لیمو، نارنگی، زردآلو، آووکادو، شلیل، آلو، خرمالو، هندوانه، بلوبری، توت سیاه، گیلاس، سیب و پرتقال سلامت شما را تأمین خواهند کرد.

خوراکی‌های مفید برای کاهش درد مفصلی

سبک جدید زندگی، عدم توجه افراد به نوع مواد غذایی مصرفی و نداشتن فعالیت بدنی موجب می‌شود مفصل ضعیف شده و مشکلات درد مفاصل آغاز شود. تمامی مفصل‌ها در بدن همچون زانو، آرنج، کمر و پاشنه در صورتی که دچار درد شوند غیر قابل تحمل خواهد بود و می‌تواند تمام بدن را درگیر کند. در چنین شرایطی لازم است فرد رژیم غذایی خاصی را رعایت کند. برخی خوراکی‌ها که می‌تواند درد مفصلی را تسکین دهد عبارتند از:

مصرف زنجبیل: مصرف زنجبیل سطح پروستاگلاندین را در بدن کاهش می‌دهد که در تسکین درد ناشی از آرتروز به خوبی عمل می‌کند؛ بنابراین افرادی که از درد آرتروز رنج می‌برند باید به طور مرتب زنجبیل مصرف کنند.

مصرف ماهی: اسیدهای چرب امگا ۳ چربی‌های اشباع نشده‌ای هستند که برای مفاصل بسیار مفید هستند. اسیدهای چرب امگا ۳ به پیشگیری از شکستگی استخوان کمک می‌کند. علاوه بر این، اسیدهای چرب امگا ۳ برای بهبود گردش خون و همچنین تسکین درد آرتروز لازم است.

مصرف کلم بروکلی: پروتئین، کلسیم، کربوهیدرات، آهن، ویتامین‌های A و C به مقدار قابل توجهی در کلم بروکلی یافت می‌شود. علاوه بر این، این خوراکی مملو از آنتی اکسیدان است. نتایج یک تحقیق نشان داد ترکیب موسوم به سولفورافان موجود در کلم بروکلی می‌تواند آسیب استخوان‌ها را کاهش دهد.

مصرف پرتقال: ویتامین C سرشار از آنتی اکسیدان است که نه تنها در تقویت سیستم ایمنی بلکه در حفظ سلامت مفصل حائز اهمیت است.

مصرف بادام: ویتامین E از ویتامین‌های محلول در چربی است. ویتامین E در تشکیل کلاژن و جلوگیری از تحلیل و شکستگی استخوان بسیار مفید است؛ بنابراین باید مواد غذایی غنی از ویتامین E مانند سیب زمینی شیرین، آووکادو، بادام را در رژیم غذایی گنجاند.

مصرف روغن زیتون: خاصیت ضد التهابی موجود در زیتون از اسید اولئیک موجود در آن ناشی می‌شود. از آنجایی که پلیفنول‌ها و اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در آن هر دو نوعی از آنتی اکسیدان هستند مصرف روغن زیتون توصیه می‌شود.

کد خبر 450260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.