خواب بیش از حد چه عوارضی به همراه دارد؟

خواب بیش از حد موجب بروز عوارضی مانند دیابت نوع دوم، افسردگی، سردرد، کمردرد، چاقی و اضافه‌وزن، مرگ زودرس و بیماری قلبی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بسیاری از افراد به دلایل مختلف دچار پرخوابی می‌شوند، پرخوابی ممکن است علامت بیماری‌هایی مانند افسردگی باشد، حتی ممکن است این مشکل، خود باعث بروز بعضی از بیماری‌ها شود. از جمله علائم پرخوابی می‌توان به خوابیدن برای ساعات طولانی در طول شب، ایجاد مشکل در بیدار شدن هنگام صبح، چرت زدن مداوم در طول روز و اختلالات تمرکز می‌‎شود؛ در ادامه نیز به بررسی عوارض خواب بیش از حد می‌پردازیم:

دیابت نوع دوم

خواب بیش از حد می‌تواند بر توانایی بدن در پردازش قندها تأثیر بگذارد و باعث ایجاد اختلال تحمل گلوکز می‌شود، در این صورت خطر ابتلاء به دیابت نوع دوم افزایش پیدا می‌کند. خواب زیاد به این معنا است که شما فعالیت بدنی کمتری دارید، همان‌طور که مشخص است کم‌تحرکی و چاقی از جمله عوامل‌خطرساز بیماری دیابت به‌شمار می‌روند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افرادی که بیش از حد می‌خوابند یا به میزان کافی نمی‌خوابند در معرض خطر بیشتری برای ابتلاء به دیابت نوع دوم هستند.

افسردگی

اختلالات خواب یکی از علائم رایج افسردگی است. خواب بیش از حد می‌تواند بر روحیه تأثیر بگذارد و موجب بروز افسردگی شود. خواب بر انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز تأثیر می‌گذارد، همچنین خواب طولانی‌مدت منجر به کاهش فعالیت بدنی می‌شود، فعالیت بدنی برای افزایش سطح انتقال‌دهنده‌های عصبی دوپامین و سروتونین مهم است که می‌تواند خلق‌وخو را بهبود بخشد. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که خواب ناکافی، همچنین خواب بیش از حد احتمال بروز افسردگی را افزایش می‌دهد.

سردرد

به‌طور معمول افرادی که بیش از حد می‌خوابند، دچار سردرد می‌شوند. این نوع سردرد ممکن است به دلیل نوسانات انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز، از جمله سروتونین هنگام خواب رخ دهد که به نوبه خود موجب بروز سردرد می‌شود.

کمردرد

نشستن و خوابیدن بیش از حد باعث کاهش سطح فعالیت بدنی افراد می‌شود که برای استخوان‌ها و ماهیچه‌ها مضر است، دراز کشیدن طولانی‌مدت و حرکت بسیار کم بدن هنگام خواب منجر به افزایش نشانگرهای التهابی می‌‎شود و احتمال بروز کمردرد را افزایش می‌دهد.

چاقی و اضافه‌وزن

به گفته متخصصان یک رابطه مستقیم بین خواب بیش از حد و چاقی وجود دارد. زمانی که برای ساعت‌های طولانی می‌خوابید، میزان فعالیت بدنی کاهش پیدا می‌کند، این اتفاق باعث می‌شود بدن کالری کمتری بسوزاند که به نوبه خود باعث افزایش وزن می‌شود؛ نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد خواب طولانی‌مدت خطر افزایش وزن را تشدید می‌کند، بیش از هشت ساعت خواب در روز با خطر چاقی، دیابت، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط مستقیم دارد.

مرگ زودرس

نتایج مطالعات متعدد نشان داده است که میزان مرگ‌ومیر در میان افرادی که بیش از ۹ ساعت در طول شب می‌خوابند، نسبت به افرادی که بین هفت تا هشت ساعت خواب شبانه دارند، بیشتر است، هنوز دلیل قطعی این اتفاق مشخص نشده است، اما محققان معتقدند که افسردگی و وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین باعث بروز خواب طولانی‌تر می‌شود که این عوامل احتمال بروز مرگ‌ومیر زودرس را نیز افزایش می‌دهند.

بیماری قلبی

نتایج مطالعه سلامت پرستاران که تقریباً ۷۲ هزار زن شرکت داشتند، نشان می‌دهد زنانی که بین ۹ تا ۱۱ ساعت در طول شب می‌خوابند، ۳۸ درصد بیشتر از زنانی که هشت ساعت می‌خوابند در معرض ابتلاء به بیماری عروق کرونر قلب قرار دارند، هنوز دلیل قطعی ارتباط بین پرخوابی و بیماری قلبی مشخص نشده است.

کد خبر 705544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.