کدام غذاها باعث افزایش قند خون می‌شود؟

بعضی از مواد غذایی مانند آب‌میوه، سیب‌زمینی سرخ‌شده، غذاهای بسته‌بندی شده، میوه خشک، نان سفید و برنج، کافئین و چربی ترانس باعث افزایش قند خون می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، دیابت یک بیماری رایج است و بسیاری از افراد به دلیل مبتلا شدن به این بیماری سلامتی و حتی جان خود را از دست می‌دهند. یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر افزایش قند خون مواد غذایی است که مصرف می‌کنیم و گاهی بدون اینکه بدانیم با مصرف آن‌ها قند خون افزایش پیدا می‌کند. تغذیه نقش مهمی در کنترل و درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله دیابت دارد. در ادامه به بررسی غذاهایی می‌پردازیم که باعث افزایش قند خون می‌شود:

آب‌میوه

با وجود اینکه آب‌میوه اغلب به عنوان یک نوشیدنی سالم در نظر گرفته می‌شود، اما مصرف آن باعث افزایش سطح قند خون می‌شود، حتی در بعضی موارد آب‌میوه قند و کربوهیدرات بیشتری نسبت به نوشابه دارد؛ برای نمونه، ۲۵۰ میلی‌لیتر آب سیب غیرشیرین و نوشابه به‌صورت مشابه حاوی ۲۴ گرم قند است و همین میزان آب انگور نیز ۳۲ گرم قند دارد. آب‌میوه حاوی فروکتوز است که نوعی قند به‌شمار می‌رود که مقاومت به انسولین، چاقی و بیماری‌های قلبی را تحریک می‌کند.

سیب‌زمینی سرخ‌شده

سیب‌زمینی سرخ‌شده دارای کربوهیدرات زیادی است و از آنجا که در روغن سرخ می‎‌شود، قند خون را بیشتر افزایش می‌دهد. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که غذاهای سرخ شده حاوی مقدار زیادی ترکیبات سمی مانند AGE ها و آلدئیدها است که ممکن است التهاب را افزایش دهد و خطر بروز بیماری را بیشتر می‌کند.

غذاهای بسته‌بندی شده

غذاهای بسته‌بندی شده گزینه خوبی برای میان‌وعده نیست، زیرا معمولاً با آرد تصفیه‌شده تولید می‌شوند و مقدار کمی از مواد مغذی را فراهم می‌کنند. این مواد غذایی مقدار زیادی کربوهیدرات دارند که سریع هضم می‌شوند و می‌توانند به سرعت قند خون را افزایش دهند. در واقع بعضی از این مواد غذایی بسته‌بندی شده حاوی کربوهیدرات بیشتری نسبت به برچسب غذایی خود هستند، توصیه شده است که آجیل یا سبزیجات را جایگزین غذاهای بسته‌بندی شده کنید.

میوه خشک

میوه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم مانند ویتامین C و پتاسیم است. زمانی که میوه خشک می‏‌شود، فرآیندی که باعث از دست دادن آب می‌‎شود، باعث غلظت بیشتر این مواد مغذی می‎‌شود، با خشک کردن میوه قند آن نیز متمرکزتر می‎‌شود، بنابراین توصیه شده است از میوه‌هایی که قند کمتری دارند مانند توت استفاده کنید، این میوه‌ها خواص زیادی دارند و قند خون را در محدوده مناسب نگه می‌دارند.

نان سفید و برنج

نان سفید و برنج سرشار از کربوهیدرات و مواد غذایی فرآوری شده هستند، مصرف این مواد غذایی با آرد تصفیه شده سطح قند خون افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع اول و دوم را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد؛ نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که جایگزین کردن نان سفید با نان با فیبر بالا باعث می‌شود میزان قند خون افراد مبتلا به دیابت به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کند.

کافئین

نوشیدنی‌های حاوی کافئین باعث افزایش قند خون می‌شود، چای سبز، چای سیاه، قهوه و نوشیدنی‌های ورزشی می‌توانند باعث به هم خوردن سطح قند خون در میان افراد مبتلا به دیابت شود.

چربی ترانس

چربی ترانس که بیشتر در کره بادام زمینی و خامه‌ها یافت می‌شود باعث افزایش التهاب، مقاومت به انسولین و کاهش کلسترول خوب خون، همچنین اختلال عملکرد شریانی می‌شود، این اثرات در میان افراد مبتلا به دیابت نگران‌کننده است و احتمال بروز بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

کد خبر 705222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.