بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای برای کاهش مضرات آلودگی هوا

متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی گفت: آب فراوان، چای کم‌رنگ، دمنوش‌های سالم، شیر کم‌چرب، میوه‌های آبدار و سبزیجات تازه حاوی آنتی اکسیدان برای جبران آب بدن در روزهای آلودگی هوا توصیه می‌شود.

محمدحسن انتظاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت تغذیه سالم در روزهای آلودگی هوا اظهار کرد: آلودگی هوا در شهرهای بزرگ مانند تهران، مشهد و اصفهان معضل بسیار بزرگی است، بنابراین توجه به نوع تغذیه در این روزهای آلوده حائز اهمیت است، افراد تا زمانی که مجبور نیستند، نباید در روزهای آلودگی هوا از منزل بیرون بروند.

وی افزود: چنانچه افراد برای انجام کاری بیرون از منزل رفتند، سعی کنند در هوای آلوده کمترین فعالیت فیزیکی و بدنی را داشته باشند و از انجام ورزش و تحرک بدنی پرهیز کنند تا هوای آلوده را وارد ریه‌های خود نکنند.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: در روزهای آلودگی هوا خوردن مقدار زیادی از مایعات به‌خصوص آب برای بدن افراد توصیه می‌شود، استفاده از خوراکی‌هایی با رنگ طبیعی نیز در این روزها ضروری است، تمام سبزیجات و میوه‌ها به‌خصوص میوه‌های رنگی فصلی حاوی آنتی‌اکسیدان لازم است و باید در روزهای آلوده به فراوانی استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه افراد می‌توانند نوشیدنی‌های کم‌کالری مانند شیر کم‌چرب را از دو تا چهار لیوان در طول روز مصرف کنند، گفت: این مقدار مصرف به بدن آنها آسیبی نمی‌رساند، به‌خصوص اگر آلودگی هوا از نوع سرب باشد، بهتر است مصرف مایعات آب، شیر کم‌چرب، میوه و سبزی در اولویت قرار گیرد.

انتظاری در مورد اینکه مصرف شیر باعث تأمین آب و کلسیم بدن می‌شود، ادامه داد: مصرف شیر باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن بتواند با فلزات سنگین که در هوای آلوده وارد بدن می‌شود، رقابت کند، مصرف مایعات از هشت تا ۱۲ لیوان در طول شبانه‌روز توصیه می‌شود.

وی درباره مضرات کم‌آبی بدن در روزهایی که آلودگی هوا وجود دارد، اظهار کرد: کم‌آبی بدن باعث می‌شود که رنگ ادرار افراد تیره شود، این اتفاق تنها مربوط به روزهای گرم تابستان نیست و در روزهای سرد و آلوده هم وجود دارد، افرادی که در این روزهای سرد و آلوده فعالیت بدنی داشته باشند، احتمال دارد یک یا دو لیتر آب بدن را از طریق تنفس از دست بدهند و دچار کم‌آبی شوند.

متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی گفت: آب فراوان، چای کم‌رنگ، دمنوش‌های سالم، شیر کم‌چرب، میوه‌های آبدار مانند انگور و سبزیجات تازه حاوی آنتی‌اکسیدان برای تأمین آب بدن در روزهای آلوده توصیه می‌شود، همچنین مصرف میوه‌ها بهترین گزینه، خوردن آبمیوه‌های طبیعی خوب و استفاده از آبمیوه‌های مصنوعی بدترین گزینه برای جبران کم‌آبی بدن در روزهای آلودگی هوا است.

وی با بیان اینکه بهتر است در روزهایی که آلودگی هوا وجود دارد، افراد در معرض هوای آلوده قرار نگیرند، ادامه داد: ماندن در منزل بهترین راهکار برای کاهش مشکلات تنفسی است و باعث می‌شود هوای خشک و آلوده را وارد ریه‌های بدن افراد حساس نشود.

اهمیت مصرف دمنوش‌های خانگی در روزهای آلوده

انتظاری توصیه کرد: منابع غنی از امگا سه مانند گردو، گوشت ماهی و روغن کلزا باعث می‌شود، افراد در روزهایی که آلودگی هوا وجود دارد، تنفس آسان‌تر و گردش خون بهتری داشته باشند، همچنین خوردن این موارد دفع مواد زائد از بدن را تسهیل می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه مصرف دمنوش‌های خانگی دست‌ساز در روزهایی که آلودگی هوا وجود دارد، بهتر است، گفت: اگر افراد می‌خواهند از دمنوش‌های گیاهی استفاده کنند، باید گیاه را تهیه کنند و خودشان در منزل دمنوش آماده و از مصرف دمنوش‌های بسته‌بندی‌شده خودداری کنند، به دلیل اینکه ممکن است در این نوع دمنوش‌ها از مواد رنگی و طعم‌دهنده استفاده شده باشد، خوردن آن در آلودگی هوا توصیه نمی‌شود.

متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی تصریح کرد: در روزهایی که هوا بسیار آلوده است، سیستم ایمنی بدن با آلودگی هوا مقابله می‌کند، بنابراین بهتر است افراد برای تقویت سیستم ایمنی بدن از خوردن سوسیس و کالباس و مواد رنگی مصنوعی مانند نوشابه، اسمارتیز و بستنی یخی خودداری کنند، زیرا این مواد رنگی سیستم ایمنی بدن را درگیر می‌کند و موجب آسیب رساندن به آن می‌شود.

کد خبر 704685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.