مزایای هوشمندسازی سیستم‌های روشنایی در شهرهای مختلف

هوشمندسازی سیستم‌های روشنایی می‌تواند ارائه خدماتی نظیر نظارت بر ترافیک، تامین الکتریسیته پاک، شارژ خودروهای الکتریکی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را به دنبال داشته باشد و از این طریق به بهبود کیفیت زندگی شهروندان کمک کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تأمین انرژی شهری از نیروی تجدیدپذیر می‌تواند نقش مهمی در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ایفا کند که این امر به سهم خود در به حداقل رساندن آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی بسیار اثربخش خواهد بود. امروزه مدیران شهرهای مختلف جهان در تلاش هستند به روش‌های مختلف زمینه را برای تولید الکتریسیته پاک فراهم بیاورند و نیاز به مصرف انرژی شهری را کاهش دهند. به نظر می‌رسد که گرایش این افراد به نصب سیستم‌های هوشمند روشنایی شهری به واسطه کاربری زیاد در حال افزایش و تأمین خدمات متعددی را برای شهرها و شهروندان ممکن کرده است.

سیستم‌های روشنایی هوشمند شهری می‌تواند برای ارائه خدمات مختلف مورد استفاده قرار گیرد. نصب سنسورهای دیجیتالی روی سیستم‌های روشنایی شهری نقش مهمی در هوشمندسازی آن‌ها ایفا می‌کند، ضمن این‌که از قابلیت‌های متعددی برخوردار است. به عنوان مثال، بسیاری از مدیران به نصب سنسورهای دیجیتالی روی سیستم‌های روشنایی شهری می‌پردازند تا قابلیت نظارت بر ترافیک را فراهم بیاورند. علاوه بر این، برخی از برنامه‌ریزان به توسعه انواعی از سیستم‌های روشنایی هوشمند می‌پردازند که امکان شارژ خودروهای الکتریکی را از انرژی تجدیدپذیر ممکن می‌کند. مجهز کردن این سیستم‌ها به پورت‌های مختلف برای شارژ وسایل الکترونیکی شهروندان نظیر گوشی‌های تلفن همراه و تبلت‌ها از دیگر کاربری‌های سیستم‌های روشنایی هوشمند به‌شمار می‌رود که بهبود تجربه حضور مردم را در بیرون از منزل به دنبال دارد. در ادامه به معرفی بهترین پروژه‌های هوشمندسازی سیستم‌های روشنایی و هدف از اجرای آن‌ها در شهرهای مختلف جهان می‌پردازیم.

بهبود خدمات اپراتورهای تلفن همراه و اینترنت در ریاض

مدیران ریاض در عربستان با تمرکز بر بهبود خدمات اپراتورهای تلفن همراه و سایر شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت پرسرعت به نصب گسترده سیستم‌های روشنایی هوشمند در سراسر شهر پرداخته‌اند. مرحله اول این پروژه در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ نصب تعداد بی‌شماری از تیرهای چراغ برق هوشمند را در سراسر شهر به دنبال داشت که گزارش‌ها حاکی از بهبود قابل‌توجه خدمات اپراتورهای تلفن همراه و اینترنت پرسرعت طی همین بازه زمانی کوتاه است. مدیران ریاض ادعا کرده‌اند که در آینده نزدیک ده‌ها هزار تیر چراغ برق هوشمند مجهز به لامپ‌های ال‌ای‌دی نیز در سراسر شهر نصب خواهند کرد و از طریق توسعه نرم‌افزارها و دوربین‌های دیجیتالی امکان نظارت بر خیابان‌ها را برای شناسایی چهره‌های متخلف در رانندگی، کشف خشونت‌های ترافیکی، نمایش اطلاعات مضاعف روی تابلوهای راهنمایی و رانندگی و سایر خدمات مشابه را فراهم خواهند آورد.

مزایای هوشمندسازی سیستم‌های روشنایی در شهرهای مختلف

سئول، افزایش ایمنی با روشنایی‌های هوشمند

مدیران سئول، پایتخت و بزرگترین شهر کره جنوبی، جایگزینی سیستم‌های روشنایی هوشمند را با نوع قدیمی آن و برقراری امکان اتصال آن‌ها به یک نرم‌افزار جدید، شیوه‌ای بسیار اثربخش در تأمین امنیت شخصی ساکنان دانسته و برای نصب دو هزار و ۹۵۰ سیستم روشنایی جدید کوشیده‌اند.

لامپ‌های ال‌ای‌دی که در سیستم‌های روشنایی جدید نصب شده است نسبت به سایر لامپ‌های مشابه به مراتب نور بیشتری دارد ضمن اینکه مجهز به اینترنت اشیا است. این سیستم‌های هوشمند اغلب در کوچه‌های تنگ و تاریک نصب شده است تا امنیت مردم را به هنگام عبور و مرور در مکان‌هایی تأمین کند که تا پیش از این تهدیدهای بسیاری را پیش روی ساکنان پایتخت قرار می‌داد.

جالب است بدانید که مردم سئول می‌توانند نرم‌افزار مخصوصی به نام Ansimi را روی گوشی‌های تلفن همراه خود نصب کنند که پس از فعال‌سازی به آن‌ها امکان بهره‌مندی از قابلیت‌های منحصر به فرد روشنایی سیستم‌های هوشمند جدید را می‌دهد؛ به این صورت که کاربران به هنگام حضور در کوچه‌ها و معابر تاریک وارد نرم‌افزار نصب شده روی گوشی‌های تلفن همراه خود می‌شوند که در نتیجه، اتصال نرم‌افزار به سیستم‌های روشنایی، روشن شدن لامپ‌های ال‌ای‌دی پرنور را در پی دارد.

علاوه بر این، کاربران نرم‌افزار Ansimi به هنگام مواجهه با یک وضعیت فوری می‌توانند با فشار دادن یک دکمه یا تلفن همراه خود با مرکز تماس بگیرند و مشکل خود را مطرح کنند. سپس لامپ‌های ال‌ای‌دی شروع به چراغ زدن می‌کند، به نشانه اینکه پیام را به درستی درک کرده است و سپس وضعیت هشدار به نیروهای امنیتی و سایر عابران منطقه گزارش داده می‌شود.

مزایای هوشمندسازی سیستم‌های روشنایی در شهرهای مختلف

تأمین انرژی پاک در پنسیلوانیا

کمپانی روشنایی دوکسن با هدف تأمین انرژی تجدیدپذیر برای دو شهر پیتسبورگ و دوکسن، هر دو در ایالت پنسیلوانیا در آمریکا، اقدام به هوشمندسازی سیستم‌های روشنایی شهری کرده‌اند. توسعه یک نرم‌افزار هوشمند مهم‌ترین اقدام برای این منظور در دو شهر نام‌برده بوده که قابلیت که بهینه‌سازی عملیات روشن‌سازی فضاهای عمومی، کاهش هزینه‌های مورد نیاز برای انجام اقدامات مضاعف و ارائه زمان‌بندی روشن شدن چراغ‌ها را فراهم آورده است. این نرم‌افزار از طریق افزایش کارآمدی سیستم‌های روشنایی شهری به کاهش چشمگیر انتشار گازهای آلاینده منجر شده که این امر به سهم خود در به حداقل رساندن هزینه‌های دو شهر برای اعمال اقدامات مربوطه نقش مهمی ایفا کرده است.

مزایای هوشمندسازی سیستم‌های روشنایی در شهرهای مختلف

شارژ خودروهای الکتریکی در انگلستان

بارکشر در انگلستان میزبان ۲۵۰ سیستم روشنایی شهری هوشمند با قابلیت شارژ خودروهای الکتریکی است. این تیرهای چراغ برق در خیابان‌ها و نزدیکی خانه‌های مسکونی نصب شده که به دنبال آن امکان دسترسی راحت کاربران به این سیستم‌ها فراهم آمده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که از زمان نصب این سیستم‌ها ترافیک خودرویی در سراسر معابر شهر کاهش یافته است زیرا رانندگان به ایستگاه‌های متعدد برای شارژ وسایل نقلیه برقی خود دسترسی دارند و در نتیجه نیازی به ماندن در صف‌های طولانی برای این منظور نیست.

مزایای هوشمندسازی سیستم‌های روشنایی در شهرهای مختلف

نرم‌افزارهای شهر هوشمند در هند

برنامه‌ریزان حیدرآباد در هندوستان به ایجاد یک شبکه وای‌سان در شهر پرداخته‌اند که علاوه بر کارایی اصلی خود، به عنوان مرکزی برای توسعه نرم‌افزارهای شهر هوشمند عمل می‌کند. به دنبال این اقدام بیش از ۱۰۰ سیستم روشنایی در محوطه اصلی مؤسسه بین‌المللی فناوری اطلاعات نصب شده و بستری برای آزمایش و توسعه نرم‌افزارهای هوشمند مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیا با هدف بهبود کیفیت زندگی مردم شکل گرفته است.

برنامه‌ریزان حیدرآباد در نظر دارند در مرحله دوم هوشمندسازی سیستم‌های روشنایی شهری به ایجاد ۳۰ گره روتر وای سان جدید در محوطه مرکز نام‌برده بپردازند که هر گره ماژول‌هایی رادیویی را با قابلیت اتصال به یکدیگر تنها از طریق یک شبکه خودکفا و ارسال داده‌های مختلف به یک مرکز پردازش کاملاً ابر-محور در بر خواهد گرفت. برنامه‌ریزان حیدرآباد امیدوار هستند که زیرساخت‌های هوشمند جدید شهر مدیریت آب، نظارت بر کیفیت هوا، کنترل ترافیک، بهینه‌سازی مصرف انرژی، روشنایی هوشمند و مدیریت پسماندها را ممکن و به عنوان الگویی برای هوشمندسازی سیستم‌های روشنایی سراسر هند عمل کند.

مزایای هوشمندسازی سیستم‌های روشنایی در شهرهای مختلف

توسعه سیستم‌های روشنایی خورشیدی دوستدار حیوانات در نیوزلند

مدیران ولینگتون، پایتخت نیوزلند، به نصب تعداد بی‌شماری از سیستم‌های روشنایی شهری پرداخته‌اند که علاوه بر تأمین انرژی مورد نیاز شهری از منابع خورشیدی، به حفظ حیات وحش نیز کمک زیادی کرده است. این سیستم‌ها در امتداد یکی از بنادر شهر و در مسیری بسیار پرازدحام مخصوص دوچرخه‌سواران و عابران پیاده نصب شده است و از طریق افزایش قابلیت رؤیت حیوانات، امکان حفظ جان آن‌ها را فراهم آورده است. این سیستم‌ها طی روشنایی روز و در هنگام نبود حیوانات وحشی در اطراف خود به رنگ نارنجی دیده می‌شود، با این حال به محض تاریک شدن هوا یا نزدیکی هر گونه موجود زنده، تغییر رنگ می‌دهد و روشن‌تر می‌شود.

پنل‌های خورشیدی نصب شده روی این سیستم‌ها تأمین انرژی مورد نیاز برای روشن نگه داشتن آن‌ها را با استفاده از نیروی تجدیدپذیر فراهم آورده که این امر به سهم خود در کاهش انتشار گازهای آلاینده سهیم بوده است.

مزایای هوشمندسازی سیستم‌های روشنایی در شهرهای مختلف

کد خبر 694617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.