چرا برخی افراد نمی‌توانند وزن کم کنند؟

عواملی مانند تغذیه ضعیف، نداشتن فعالیت بدنی، غذا خوردن احساسی، خواب ناکافی و انتظارات غیرواقعی مانع کاهش وزن موثر می‌‎شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کاهش وزن یک فرآیند چالش‌برانگیز است و بسیاری از افراد زمانی که به نتایج دلخواه خود نمی‌رسند، ناامید می‌‏شوند. لازم است به یاد داشته باشید که کاهش وزن به انتخاب‌ها و تصمیمات شما بستگی دارد، عوامل خارجی متعددی نیز وجود دارد که می‌تواند مانع کاهش وزن شما شود. در ادامه به بررسی تعدادی از این عوامل می‌پردازیم:

تغذیه ضعیف

یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش وزن، پیروی از رژیم غذایی ناسالم است. مصرف غذاهای پرکالری اما کم‌مغذی مانند تنقلات پرسدیم، فست‌فودها و وعده‌های غذایی فرآوری شده می‌تواند باعث افزایش وزن شود. این مواد غذایی مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین نمی‌کنند و فقط کالری دارند، بنابراین توصیه شده است از یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از غذاهای کامل مانند میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌های بدون چربی و غلات کامل پیروی کنید. البته کنترل وعده غذایی و کالری‌شماری نیز مهم است، زیرا حتی غذاهای سالم نیز در صورت مصرف بیش از حد می‌تواند باعث افزایش وزن شود.

نداشتن فعالیت بدنی

کاهش وزن فقط به غذایی که مصرف می‌کنید، مربوط نمی‌شود، بلکه به میزان فعالیت بدنی شما نیز بستگی دارد. داشتن فعالیت بدنی منظم نه تنها کالری می‌سوزاند، بلکه متابولیسم و سلامت کلی را نیز بهبود می‌بخشد. اگر نمی‌توانید برای ورزش کردن به باشگاه بروید، اهداف کوچک و دست‌یافتنی برای خود تعیین کنید. برای نمونه، ۶ هزار تا ۸ هزار قدم در روز پیاده‌روی کنید یا یوگا و مدیتیشن سبک انجام دهید، سپس شدت و مدت تمرینات را افزایش دهید و به بهبود سلامتی خود کمک کنید.

غذا خوردن احساسی

غذا خوردن احساسی و پرخوری یکی از دلایل رایجی است که باعث افزایش وزن می‌شود. افراد معمولاً تمایل دارند به عنوان راهی برای مقابله با استرس، اضطراب، کسالت یا غم و اندوه، غذا بخورند، این اتفاق منجر به پرخوری و انتخاب نامناسب غذا می‌شود. به‌منظور مبارزه با غذا خوردن احساسی، انجام مدیتیشن، یادداشت روزانه و کمک گرفتن از مشاوره راه مناسب‌تری است.

خواب ناکافی

خواب نقش مهمی در تنظیم هورمون‌هایی دارد که گرسنگی و اشتها را کنترل می‌کند. زمانی که به اندازه کافی نمی‌خوابید، بدن هورمون گرلین (هورمون گرسنگی) بیشتر و هورمون لپتین کمتر (هورمونی که سیگنال سیری ارسال می‌کند) تولید می‌کند، بنابراین بیدار ماندن در طول شب باعث افزایش گرسنگی می‌شود و افراد را به پرخوری سوق می‌دهد. توصیه شده است که هر شب بین هفت تا ۹ ساعت خواب باکیفیت داشته باشید تا بتوانید به صورت مؤثری وزن کم کنید.

شرایط پزشکی

بعضی از بیماری‌ها ممکن است فرآیند کاهش وزن را دشوار کند. شرایطی مانند کم‌کاری تیروئید، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) و مقاومت به انسولین می‌تواند بر متابولیسم تأثیر بگذارد و کاهش وزن را با مشکل مواجه کند. بنابراین در صورتی که تصور می‌کنید یک وضعیت پزشکی مانع کاهش وزن شما شده است، برای معاینه پزشکی کامل با یک متخصص مشورت کنید و به دنبال درمان مناسب باشید.

مصرف قند بیش از حد

قند و شکر اضافه شده به نوشابه‌های گازدار، نوشابه‌ها و دیگر مواد غذایی مانع کاهش وزن مؤثر می‌شود، همچنین شیرین‌کننده‌ها و طعم‌دهنده‌هایی که به اسموتی‌ها و آب‌میوه‌ها اضافه می‌شود می‌تواند باعث افزایش کالری دریافتی و در نتیجه افزایش وزن شوند.

انتظارات غیرواقعی

تعیین اهداف کاهش وزن غیرواقعی می‌تواند انگیزه افراد را کاهش دهد و باعث شود آن‌ها خیلی سریع احساس شکست کنند. پیروی از رژیم‌های سخت یا رژیم‌های تمرینی شدید، اگرچه در ابتدا ممکن است مفید واقع شود، اما در طولانی‌مدت ناپایدار است. بنابراین به یاد داشته باشید که کاهش وزن سالم و پایدار معمولاً با نرخ ۰.۵ تا ۱.۵ کیلوگرم در هفته اتفاق می‌افتد. پیشرفت آهسته و پیوسته منجر به بروز نتایج پایدار خواهد شد و در طولانی‌مدت به شما کمک می‌کند.

کد خبر 685054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.