مکمل‌های انرژی‌زا برای بدن‌سازی چه عوارضی دارد؟

داروساز و عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی اصفهان گفت: استفاده خودسرانه مکمل‌های انرژی‌زا بین جوانان برای ورزش که بدون تجویز پزشک و توجه به کاربردهای درمانی مصرف می‌شود، عوارض جانبی دارد و احتمال دارد اختلالاتی را برای جوانان ایجاد کند.

علی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص مصرف مکمل‌های انرژی‌زا بین جوانان برای ورزش و بدن‌سازی اظهار کرد: امروز بدن‌سازی توسط افراد چاق و لاغر مورد استقبال قرار گرفته است، بسیاری از افراد چاق تمایل دارند با بدن‌سازی کاهش وزن پیدا کنند و لاغر شوند و برخی افراد لاغر هم می‌خواهند با بدن‌سازی افزایش توده عضلانی داشته باشند.

وی با بیان اینکه داروهای مورد استفاده در بدن‌سازی به چند دسته تقسیم می‌شود، افزود: این داروها می‌تواند عضله‌آور و افزایش‌دهنده انرژی باشد یا خاصیت چربی‌سوز داشته باشد و چربی‌های زائد بدن را از بین ببرد.

مصرف خودسرانه مکمل‌ها توصیه نمی‌شود

عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: هر کدام از این داروها در عین اینکه می‌توانند در درمان بعضی بیماری‌ها مفید باشند، اما استفاده خودسرانه و تنها با تکیه بر توصیه مربی‌های بدن‌سازی، بدون تجویز پزشک و بدون توجه به کاربردهای درمانی و عوارض جانبی داروها، ممکن است اختلالاتی را برای جوانان ایجاد کند.

وی تاکید کرد: امروزه مشاهده می‌شود بسیاری از جوانانی که بدن‌سازی انجام می‌دهند، خودسرانه به داروخانه‌ها مراجعه و انواع داروهای مکمل و تقویتی را خریداری و مصرف می‌کنند، این داروها شامل داروهایی مانند پودرهای کلاژن، کراتین، اسیدهای آمینه و داروهایی به شکل مولتی‌ویتامین است که جوانان در حال انجام بدن‌سازی تهیه و مصرف می‌کنند.

حسینی با اشاره به اینکه افرادی که می‌خواهند به سرعت اتفاق‌های مثبتی در بدن آنها اتفاق بیفتد از داروهای استروئیدی آنابولیک استفاده می‌کنند، اظهار کرد: این داروها شامل آمپول‌هایی است که حاوی هورمون‌های مردانه و آندروژن است و مصرف آن منشأ بسیاری از عوارض در بدن افراد است و استفاده از این داروها به جوانان برای بدن‌سازی و ورزش کردن توصیه نمی‌شود.

این داروساز در خصوص مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا برای جوانان در حال انجام بدن‌سازی و ورزش تصریح کرد: نوشابه‌های انرژی‌زا موادی مانند کافئین دارند و استفاده از این نوشابه‌ها در طول روز مانند افرادی که قهوه می‌خورند تا باعث بی‌خوابی، سرحالی و انرژی بیشتر آنها شود، منعی ندارد و عوارض زیادی به دنبال ندارد.

وی خاطرنشان کرد: موادی مانند ال کارنیتین و کراتین که در بدن‌سازی‌ها استفاده می‌شود، باعث آزادسازی انرژی بیشتر و سوخت‌وساز بدن می‌شود و به جوانانی کار بدن‌سازی می‌کنند قدرت می‌دهد تا بتوانند وزنه‌های سنگین‌تری را بلند کنند.

عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: به دلیل اینکه حس رقابت بین جوانان با سایر افراد ورزشکار در باشگاه به‌وجود می‌آید، آن‌ها به مصرف این نوع مواد روی می‌آورند، نکته حائز اهمیت این است که مصرف ویتامین‌ها در حد طبیعی مشکلی را برای افراد به وجود نمی‌آورد.

مصرف مداوم قرص‌های حاوی پروتئین توصیه نمی‌شود

وی با بیان اینکه استفاده از داروهای استروئیدی آنابولیک می‌تواند مشکلات جدی‌تر و مهلک‌تری را برای جوانان در حال انجام بدن‌سازی به وجود آورد، افزود: مشکلاتی مانند تصلب شرایین، سفت شدن رگ‌های بدن، بزرگ شدن قلب، افزایش خطر انعقاد خون و نارسایی‌های کبدی به دنبال مصرف این مواد انرژی‌زا اتفاق می‌افتد، بسیاری از افراد بدن‌ساز هستند و جسم قوی دارند، اما به دلیل ناآگاهی و مصرف این نوع مواد مبتلا به سکته قلبی می‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند.

حسینی در خصوص مصرف پروتئین‌ها با مارک‌های متفاوت برای عضله‌سازی بدن جوانان اظهار کرد: این پودرها و پروتئین‌ها ترکیب‌های مختلفی از اسیدهای آمینه است و جوانان با مصرف آن می‌خواهند عضلات را هنگام ورزش کردن بسازند، به‌طور یقین استفاده از غذاهای سرشار از پروتئین به مراتب بهتر از مصرف از این نوع پودرهای حاوی پروتئین است.

این داروساز با تاکید بر اینکه به‌طور معمول این پودرها و قرص‌های حاوی پروتئین حجم بالایی از اسیدهای آمینه را دارند، گفت: جوانان از این پودرها استقبال می‌کنند زیرا حجم کمتری دارد و میزان اسیدهای آمینه بیشتری به بدن آنها می‌رساند، مصرف این پودرها می‌تواند روی ساختار عضلاتی آنها تأثیر بگذارد، اما استفاده مداوم آن به جوانان در حال انجام بدن‌سازی توصیه نمی‌شود و بهتر است مصرف غذاهای پروتئین‌دار را برای ساختار بدن و بدن‌سازی در اولویت قرار دهند.

کد خبر 684833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.