ابتلای ۳۳ درصدی جمعیت افراد بالغ به فشارخون

مدیر برنامه قلب سالم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: شیوع آمار ابتلا به فشار خون در کشور روبه افزایش بوده، وضعیت شیوع این بیماری در استان اصفهان نیز رو به افزایش است، به‌طوری که شیوع در افراد بالای ۱۸ سال ۳۳ درصد بوده و از هر سه نفر یک نفر مبتلا به فشارخون بالا است.

رامش حسین‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه فشار خون بالا مهم‌ترین بیماری از نظر بار بیماری‌ها در کل دنیا است، اظهار کرد: بار بیماری شایع‌ترین علت برای مرگ و میرها است و ناتوانی‌ها و عوارض زیادی به جا می‌گذارد، بنابراین بیماری بسیار قابل اهمیت است و افراد باید به آن توجه کنند.

وی با بیان اینکه شیوع آمار ابتلاء به فشار خون در کشور رو به افزایش است، افزود: وضعیت شیوع این بیماری در استان اصفهان نیز رو به افزایش است، به‌طوری که شیوع فشارخون در افراد بالای ۱۸ سال ۳۳ درصد است و می‌توان گفت که بین گروه سنی بالغین، از هر سه نفر یک نفر مبتلا به فشار خون بالا بوده و این رقم بسیار بالایی برای استان است.

مدیر برنامه قلب سالم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: با این آمارها و روند پیشروی این بیماری انتظار می‌رود در جمعیت پنج میلیون نفری استان اصفهان حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیمار مبتلا به فشارخون وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر متوجه شدیم که حدود یک‌سوم بیماران از ابتلاء خود به بیماری فشارخون بالا اطلاعی ندارند، گفت: این اتفاق موضوع بسیار مهمی است و علت آن این بوده که بیماری فشار خون علامتی ندارد، افراد باید به دنبال این موضوع باشند و وقتی که علامتی به سراغ آنها می‌آید، برای بررسی به پزشک مراجعه کنند.

حسین‌خانی خاطرنشان کرد: در واقع فشار خون بالا بیماری خاموشی است و به آن قاتل خاموش می‌گویند و شایع‌ترین علامت این بیماری بی‌علامت بودن آن است. گاهی اوقات بیمار علائمی مانند سردرد، خون‌ریزی از بینی و خستگی مزمن را به داشتن فشار خون نسبت می‌دهد، بیماران باید بدانند این موارد علائم اختصاصی بیماری فشار خون نیست.

باورهای اشتباه در زمینه ابتلا به بیماری فشار خون

وی با بیان اینکه اندازه‌گیری مرتب فشارخون راه شناسایی ابتلا به این بیماری است، ادامه داد: باید فشار خون افراد مرتب اندازه‌گیری شود و این روش تنها راه شناسایی فرد مبتلا به فشار خون است، لذا توصیه می‌شود افراد بالغ سالانه یک مرتبه فشار خون خود را اندازه‌گیری کنند.

مسئول پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی عروقی دیابت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در شرایط فعلی باورهای اشتباه در زمینه ابتلا بیماری فشار خون وجود دارد، بعضی از افراد اگر دچار ضعف می‌شوند، مصرف چای نبات را ترجیح می‌دهند، در حالی که افراد باید بدانند که فشار خون یک بیماری متابولیک مانند دیابت و اختلالات چربی خون است.

وی افزود: در واقعی بیماری فشارخون، دیابت و اختلالات چربی خون سه بیماری متصل به یکدیگر است، چنانچه فردی مبتلا به فشار خون بالا باشد، احتمال ابتلای او به بیماری دیابت و اختلال لیپید نیز بسیار زیاد خواهد بود، ضروری است که این گروه از بیماران انجام آزمایش‌های سالانه را مد نظر داشته باشند.

حسین‌خانی با تاکید بر اینکه درمان‌های خودسرانه افراد احتمال ابتلا به دیابت و فشار خون را افزایش می‌دهد، گفت: درمان‌های خودسرانه افراد مانند مصرف چای نبات برای فشارخون پایین باعث افزایش ریسک ابتلاء به دیابت می‌شود، همچنین منع مصرف نمک به بیماران با فشارخون بالا توصیه می‌شود اما عده‌ای که خودسرانه نمک استفاده می‌کنند باید بدانند این کار برای سلامتی بدن آنها بسیار مضر است و به بیماری آنها دامن می‌زند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با پیشگیری‌هایی که به منظور کاهش عوامل خطر ابتلا به فشار خون بالا انجام می‌شود، فردی به بیماری فشار خون مبتلا نشود، اگر بیماری مبتلا شد با رعایت رژیم غذایی، خودمراقبتی و پیگیری روند درمان می‌تواند طول عمر و زندگی باکیفیتی را داشته باشد.

کد خبر 672656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.