تغییر سن چه تاثیری بر زمان بیدار شدن دارد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که افزایش سن باعث می‌شود خوابیدن دشوارتر شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، معمولاً بیشتر افراد مسن مشکلاتی مانند بیدار شدن در نیمه شب و ناتوانی در به خواب رفتن مجدد یا مشکلات خواب را تجربه می‌کنند. روند طبیعی پیری می‌تواند بر زمانی که بدن به صورت طبیعی به خواب می‌رود و بیدار می‌شود، تأثیر بگذارد. یکی از دلایل تغییر در الگوهای خواب این است که پاسخ‌دهی ذهن با افزایش سن کمتر می‌شود. برای نمونه، واکنش ذهن به مواردی مانند غروب خورشید، نور خورشید و سایر عوامل با افزایش سن کمتر می‌شود.

دلایل تأثیر افزایش سن بر زمان بیدار شدن

از آنجایی که افراد مسن نمی‌توانند زمان را به‌درستی درک کنند، زودتر از دیگران از خواب بیدار می‌شوند. علاوه بر این، تغییرات بینایی که با افزایش سن ایجاد می‌‎شود، شدت تحریک نوری که مغز دریافت می‌کند را کاهش می‌دهد. این تحریک نوری نقش مهمی در تنظیم ساعات شبانه‌روز دارد. افراد مسن مبتلا به آب‌مروارید معمولاً این عامل را به دلیل مشکلاتی مانند تاری دید، دوبینی و مشکلات کلی بینایی تجربه می‌کنند.

روشی برای بهبود کمیت خواب

توصیه شده است که به منظور بهبود کیفیت و کمیت خواب، اواخر عصر، ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از غروب خورشید، در معرض نور خورشید قرار گیرید. می‌توانید این کار را با پیاده‌روی در فضای باز قبل از غروب آفتاب انجام دهید. این نور درخشان به حفظ میزان تولید ملاتونین کمک می‌کند و چرخه خواب را اصلاح می‌کند. ملاتونین هورمونی است که مغز در پاسخ به تاریکی تولید می‌کند. زمانی که چشم‌ها نور کمتری را دریافت می‌کنند، مغز احساس می‌کند که زمان خوابیدن فرارسیده است سپس بدن شروع به ترشح ملاتونین می‌کند که هورمون خواب نیز نامیده می‌شود.

کد خبر 666803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.