امام خمینی (ره)؛ امید مستضعفان جهان/ خالق اندیشه جهانی مقاومت

امام خمینی(ره) صاحب اندیشه ای، جهانی برای رهایی تمامی مستضعفین جهان از استعمار و امپریالیسم بود و برهمین اساس دست به بنیان گذاری نظامی سیاسی و مستقلی زد که آرمان آن استقلال و آزادی ملت ها از حکومت های وابسته به استکبار بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نگاه سایر ملت‌های مسلمان به مقوله مقاومت تغییر کرد و کارآمدی و لزوم استقامت در برابر ظلم ظالمان و طاغوت بر آنان آشکار شد. این روش و منش امام خمینی (ره) بود که پیروزی در برابر نظام سلطه جهانی را ایستادگی و مقاومت و دری از رفاه طلبی می‌دانست.

امامی که با فرامین الهی او، ارتش قهرمان ماندگار ماند، سپاه و بسیج مردمی پایه ریزی شد و دین و میانی فرهنگ و تمدن اسلامی به کتاب‌ها و کتابخانه‌ها راه پیدا کرد. گویا همین استقامت و پایداری بود که انقلاب را به پیروزی رسانده بود و با گذر از سال‌های سخت پادشاهی شاهان، درباریان هوسران و طاغوت و جور ظالمان، انقلابی را نوید می‌داد که مسیرش الهی و آرمانش تمدنی است.

امام خمینی (ره)؛ امید مستضعفان جهان/ خالق اندیشه جهانی مقاومت

آرمانی که امروز هم با خون آرمان علی وردی‌ها همچنان به سمت اقتدار به پیش است و در پس هر فتنه و حادثه‌ای آبدیده‌تر و قدرتمندتر می‌شود. امام خمینی (ره) آن روزها با تکیه بر آموزه‌های قرآن، مقاومت را وظیفه مسلمانان، در حد توانشان قلمداد می‌کنند و در دیدار شانزدهم خرداد سال ۶۱ می‌فرمایند: «خدا اسلام را فرستاده و به پیامبر امر کرد که باید استقامت کنی. ما هم باید این مأموریت را به وجهی که در قدرت داریم انجام بدهیم».

امام راحل معتقدند که مطابق با دستور قرآن مجید، مقاومت در برابر طاغوتیان وظیفه افراد جامعه است، که در همین رابطه در بیست و نهم اسفندماه سال ۴۱ می‌فرمایند: «در برابر زور و فشار طاغیان خضوع نکنید، تسلیم نشوید، صفوف خود را فشرده‌تر کنید. مردم زنده‌ای باشید. در برابر حوادثی که پیش می‌آیند استقامت داشته باشید و از آن‌هایی باشید که خداوند در حقشان فرمود: «إِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثمَّ استَقامُوا تتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ الْمَلائِکةُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتی کنتُم تُوعَدُونَ».

بنیانگذار کبیر انقلاب در جایی دیگر با اعتقاد به اینکه معنویت باعث استقامت می‌شود، می‌فرمایند: «همه در میدان نبرد و کارزار آموخته و تجربه کرده‌اند که معنویت و ایمان چقدر در پیروزی‌ها و موفقیت‌ها و بالا بردن توان و استقامت نیروها مؤثرند.»

امام خمینی (ره)؛ امید مستضعفان جهان/ خالق اندیشه جهانی مقاومت

از نظر امام عزیزمان، فردی که باور توحیدی دارد دیگر ترسی از غیر خدا ندارد، زیرا هیچ قدرتی مانند خداوند نیست. امام قدرت را در توکل به خدا و اتحاد می‌دانست: «قدرت با توجه به خدای تبارک و تعالی و وحدت کلمه حاصل می‌شود.» این باور توحیدی عامل تقویت کننده استقامت مؤمنان و مسلمانان در برابر استبدادگران است.

قرآن کریم می‌فرماید: «هرکس بر خدا توکل کند خدا برای او بس است.» همچنین فرموده‌اند: «هیچ قدرتی مثل قدرت خدا نیست. خوف از قدرت‌ها را کسانی باید داشته باشند که اعتقاد به خدای تبارک و تعالی ندارند. مسلمین و مؤمنانی که به مبدأ قدرت اعتقاد دارند، نباید از قدرت‌ها بترسند.

خلف صالح امام، آیت الله العظمی خامنه ای در آبان ماه سال ۱۳۹۴ در دیدار دانش آموزان و دانشجویان در رابطه با مقاومت و ایستادگی می‌فرمایند: هرجا ملّت‌ها حرکت کنند، ایستادگی کنند، صبر و مقاومت نشان بدهند، پیروزی قطعی است؛ همه‌جا همین‌جور است. اشکال کار مبارزاتی که به شکست می‌انجامد، این است که یا ملّت‌ها طاقت ندارند و ایستادگی نمی‌کنند، یا رهبرانی که بتوانند اینها را درست اداره کنند ندارند. ما در زمان این سال‌های اخیر دیدیم جاهایی را که ملّتها حرکت کردند، عزم و اراده‌ی خودشان را نشان دادند، به نتایجی هم رسیدند؛ اما رهبرانی که بتوانند اینها را درست اداره کنند، هدف را درست تشخیص بدهند، راه را در مقابل مردم درست ترسیم کنند، وجود نداشتند، شکست خوردند؛ این را در همین سال‌های اخیر همه شماها دیدید؛ من نمی‌خواهم اسم از کشوری و جایی بیاورم.

ملّت ایران راه را درست رفت، حرکت را درست انجام داد؛ رهبری مقتدر، آگاه، مصمّم و دارای توکّل به خدا، اتّکاء به خدا، اتّکاء به وعده‌ی الهی که «اِن تنصُروا اللهَ یَنصُرکُم »؛(۱) موجب شد که این ملّت بتواند به پیروزی برسد و حکومت تحمیلی وابسته‌ی سیاهِ خاندان پهلوی و حکومت پادشاهی مشئوم و ننگ‌آلود -که برای هر کشوری حکومت پادشاهی مایه ننگ است در منطق صحیح انسانی- در ایران از بین رفت و تمام شد؛ مردم شدند صاحب اختیار.

رهبر فرزانه انقلاب در سخنرانی سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در خردادماه ۹۸ درباره ویژگی مقاومت امام (ره) می‌فرمایند: مقاومت، ایستادگی. آن چیزی که امام را در هیئت یک مکتب، یک اندیشه، یک تفکر، یک راه، مطرح کرد برای زمان خود و در تاریخ، بیشتر این خصوصیت بود؛ خصوصیت ایستادگی، مقاومت، عدم تسلیم در مقابل مشکلات و موانع. در برابر طاغوت‌ها امام مقاومت خودش را به رخ همه دنیا کشید؛ چه طاغوت داخل در دوران مبارزات که خیلی‌ها خسته شدند، خیلی‌ها مشرف به ناامیدی شدند اما امام محکم ایستاد، امام بدون ذرّه‌ای عقب‌نشینی در راه مبارزه ایستاد؛ که این مال دوران قبل از پیروزی انقلاب بود و بعد از پیروزی انقلاب هم فشارها از نوع دیگر و به صورت همه‌جانبه‌تر در مقابل امام ظاهر شد، اما امام باز هم اصل مقاومت را، ایستادگی را از دست ننهاد، مقاومت کرد. بنده وقتی به این خصوصیّت امام نگاه می‌کنم و به آیات قرآن مراجعه می‌کنم، می‌بینم امام حقیقتاً بسیاری از آیات قرآن را با همین ایستادگی خود و مقاومت خود معنا کرد.

پایداری در جنگ هشت ساله تحمیلی، دوران شکوه و حماسه دفاع مقدس را رقم زد و امام هر بار با پیام‌های الهی خود، رزمندگان را به سمت و سوی رب العالمین فرا می‌خواند؛ چرا که می‌دانست هر آنچه هست و نیست از اوست. امام خامنه ای (مدظله العالی) همان مسیر و طریق را طی کرد و طریق مقاومت را تا سواحل مدیترانه به پیش برد.

از جنبش امل تا لشکر فاطمیون

از زمانی که جنبش اسلامی اَمل به رهبری امام موسی صدر با هدف احیای موقعیت شیعیان در لبنان و با ابتکار عمل شهید دکتر مصطفی چمران آغاز به کار کرد، تا همین امروز که سپاه بدر، حشدالشعبی، انصارالله، حزب الله و لشکرهای فاطمیون و حیدریون و علویون شکل گرفته‌اند، سه چهار دهه متمادی گذشته و منش مقاومت همچنان لازمه ایستادن در برابر زیاده خواهان و بدکرداران نظام سلطه، بویژه صهیونیست‌ها و اربابان آنها است.

اربابانی که هیچ زبانی نمی‌فهمند؛ اگر در برابرش سکوت، سازش وکرنش کنی چپاول و غارت منابع و معادن، کمترین هزینه این رویکرد خواهد بود و صد البته که آثار مخرب فرهنگی این حضور شیطانی و استعماری به گواه تاریخ، بسیار بیشتر و فراگیرتر است.

می‌ماند یک راه؛ و آن هم ایستادن و حق و حقوقت را گرفتن و دفاع کردن. این راه هر چند در ظاهر هزینه‌هایی دارد اما آثار مخرب فکری و فرهنگی کمتری دارد و عزت و شرف، نگه می‌دارد.

شاید همان روزی که امام خمینی (ره) در شانزدهمین روز از مردادماه ۱۳۵۸ پس از بمباران جنوب لبنان توسط نیروهای اسرائیلی، درپیامی خطاب به مسلمین ایران و جهان از آن‌ها خواستند تا آخرین آدینه ماه رمضان را به عنوان «روز قدس» انتخاب کنند، کسی فکرش را هم نمی‌کرد که جهان اسلام و شعارها و راهپیمایی‌هایش و فلسطین و سنگ‌هایش بمب و موشک و سلاح بسازند و مستعمره شیطان را بمباران کنند.

بمبارانی سخت که یک شبه حاصل نشده و مجاهدان و سردارانی همچون حاج قاسم و ابومهدی و همدانی فدا شده‌اند تا امروز سرزمین‌های اشغالی شاهد سیاه‌ترین روز و شب‌های خود از زمان پایه گذاری منحوسش در سال ۱۹۴۸ میلادی باشد. طلوعی نحس و نفرت انگیز که به فرموده حضرت آقا زودتر از ۲۵ سال آینده غروب خواهد کرد و به زباله دان تاریخ خواهد رفت. این ثمره مقاومت است که شر کومله و داعش و جبهه النصره و منافقین و دیگر فرصت طلبان را کم کرده و پیشتاختن به سوی سر فتنه یعنی اسرائیل کودک کش را هدف گرفته است.

مقاومت رمز پیروزی و اساس رسیدن به قله است. همان قله‌ای که رهبر انقلاب در یازدهم آذرماه سال ۱۴۰۰ فرمود: بدون مجاهدت و تحمل سختی‌ها هیچ ملتی به اوج و قله نخواهد رسید. و اوج این قله که با سردادن حججی‌ها استوار شده، رهایی از چنگال غرب وحشی و فراگیری فرهنگ ناب اسلامی در پرتو مقاومت جانانه اسلامی است.

انقلاب اسلامی ادبیات جهانی مقاومت مطرح کرد

سید جلال حسینی معاون سیاسی سازمان بسیج مستضعفین در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظها ذر کرد: یکی از مؤلفه‌های پیروزی انقلاب اسلامی مقاومت بود که این مؤلفه نیز ریشه در اعتماد مردم به قدرت و وعده الهی داشت، زیرا طبق وعده خداوند در سوره فرقآن «فَلا تُطِعِ الکافِرینَ وَجاهِدهُم بِهِ جِهادًا کَبیرًا» ضرورت دارد در مقابل استکبار بیاستید و در این مسیر به کمک‌های الهی باور داشته باشید.

وی افزود: امام خمینی (ره) براساس اندیشه مقاومت در قرآن برای مقابله با استکبار قیام کردند، در صورتی که تمامی شواهد ناشی از این بود که امکان شکل گیری انقلاب وجود ندارد و برهمین اساس برخی از علما با تقوا تا سال ۵۶ هیچ‌گونه حمایتی از نهضت انقلاب نکردند زیرا معتقد بودند انقلاب اسلامی به نتیجه نمی‌رسد.

معاون سیاسی سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: انقلاب اسلامی ادبیات جهانی مقاومت مطرح کرد و حرکتی عظیم در جهان، مقابل کشورهای استکبار به راه انداخت. برهمین اساس می‌توان گفت تا پیش از ظهور تفکر انقلاب اسلامی ادبیات مقاومت واقعی وجود نداشت و با حرکت امام (ره) و مکتبش این ادبیات مقاومت و پایداری در جهان مطرح شد.

حسینی خاطرنشان کرد: آرمان مقاومت امام خمینی (ره) در طی چهاردهه گذشته تقویت و گسترش یافته است و شاهد این مدعا شکست‌های پی در پی رژیم مرتجعی است که روزی قصد داشت از نیل تا فرات را غصب کند. امروز اسرائیل در ضعیف‌ترین حالت خود قرار گرفته است و در حال سپری کردن روزهای پایانی خود است.

وی ادامه داد: مهمترین عامل پیروزی انقلاب اسلامی در شکل گیری ادبیات مقاومت تطابق آن با آموزه‌های دینی و فطرت انسان است. امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی آرمان‌های مقاومت انقلاب اسلامی را با قدرت ادامه داده‌اند و امروز شاهد گسترش روز افزون ادبیات پایدار و مقاومت در جهان هستیم.

گزارش از: ابوالفضل مدنی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 664622

برچسب‌ها