فتح خرمشهر، نشانگر اعتقاد به خدا و ولایت محوری مردم ایران است

معاون عملیات سابق نیروهای سه گانه ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: فتح خرمشهر عزیز بر مبنای اعتقاد به خدا و ولایتمداری که رکن اصلی سربلندی این نظام مقدس است، انجام شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیر سرتیپ سید عباس افصحی امروز جمعه-بیست‌ونهم اردیبهشت‌ماه- در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه این هفته اصفهان با گرامیداشت سالروز فتح خرمشهر اظهار کرد: آزادسازی خرمشهر نقطه عطفی در معادلات جنگ تحمیلی هشت ساله محسوب می‌شود چرا که پس از این تاریخ، ایران اسلامی از حالت تدافعی در نبرد بیرون آمد.

وی تاکید کرد: بدون تردید پیروزی انقلاب اسلامی نقطه عطف تاریخ معاصر است. انقلابی که به رهبری امام (ره) و مجاهدت رزمندگان اسلام به پیروزی و شکوفایی رسید.

معاون سابق عملیات ارتش جمهوری اسلامی خاطر نشان کرد: ایران در جنگ تحمیلی با کشوری روبرو بود که از طرف ۳۴ کشور حمایت و همراهی می‌شد، بر همین اساس عراق تنها در میدان جنگ نبود.

وی افزود: در طول ۴۰ سال پس از انقلاب اسلامی، ملت ایران با تاسی از امام (ره) و رهبری، در برابر قلدری‌های هیچ فرد یا کشوری کوتاه نیامدند.

امیر افصحی گفت: فتح خرمشهر، نمونه بارز حماسه‌ای بزرگ است که نشان داد ملت شریف ایران چگونه در مقابل بزرگترین لشکرکشی صدام به ایران ایستادند و اجازه ندادند، حتی یک وجب از خاک کشور به دست دشمنان بیفتد.

به گفته وی، در حال که صدام مدعی شده بود سه روزه خرمشهر را می‌گیریم اما ۳۵ روز شهید جهان آرا و یاران او مقاومت کردند.

این فرمانده سابق ارتش اظهار کرد: عملیات فتح خرمشهر در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد دهم اردیبهشت سال ۱۳۶۱ با رمز «یا علی بن ابی طالب (ع)» آغاز شد و رزمندگان اسلام با عبور خود از رودخانه کارون و در سه مرحله عملیات، خرمشهر قهرمان را پس از ۲۰ ماه اسارت آزاد کردند.

وی ادامه داد: در حالی که خرمشهر مملو از مین، خاکریز و سیم خاردار بود و رزمندگان اسلام توانستند ۱۹ هزار و ۴۱۴ نفر اسیر از عراق بگیرند.

امیر افصحی تاکید کرد: خرمشهر پس از ۵۷۵ روز اشغال و پس از ۳۵ روز مقاومت، چهارم آبان ۱۳۵۹ توسط رژیم تا دندان مسلح بعثی عراق اشغال شد و در ساعت ۱۱ صبح روز سوم خرداد ۱۳۶۱ در عملیات بیت المقدس آزاد شد.

وی خاطرنشان کرد: آزادسازی خرمشهر به کشته و زخمی شدن ۱۶ هزار و اسارت ۱۹ هزار عراقی منجر شد و گرفتن این تعداد اسیر از دشمن، بیانگر اهمیت این عملیات برای ایران و مفتضح بودن شکست دشمن بعثی بود که نیروی نظامی زیاد و تجهیزات نظامی پیشرفته‌ای را در خرمشهر مستقر کرده بود.

وی تصریح کرد: فتح خرمشهر عزیز بر مبنای اعتقاد به خدا و ولایتمداری که رکن اصلی در سربلندی این نظام مقدس است، انجام شد.

امیر افصحی خاطرنشان کرد: در صورتی که زمان جنگ تحمیلی موشک ۷۰ کیلومتر داشتیم، می‌توانستیم موفق‌تر باشیم، اما امروز به لطف دانش نظامی، موشک‌هایی با برد ۲۵۰۰ کیلومتری را دارا هستیم.

کد خبر 661940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.