مراسم اربعین یک حرکت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بزرگ است

وزیر کشور در دیدار مشاور وزیر کشور عراق، مراسم اربعین را نه تنها بزرگترین حرکت انسانی که سالانه اتفاق می‌افتد، بلکه یک حرکت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بزرگ دانست و گفت: امیدواریم در اربعین امسال، شرایط بهتری را نسبت به گذشته شاهد باشیم.

به گزارش ایمنا، احمد وحیدی با بیان این مطلب در دیدار مهدی علی هادی الفکیکی؛ مشاور وزیر کشور عراق و هیئت همراه، اظهار کرد: ملت و دولت عراق میزبانان عزیزی هستند که در این سال‌ها به خوبی میزبانی خود را در برگزاری آئین اربعین حسینی ادا کرده‌اند.

وی با تبریک به دولت و ملت عراق برای فراهم کردن زمینه زیارت اربعین افزود: این حرکت نشان از رشد و قدرت ملت و دولت عراق است؛ زیرا می‌توانند چنین حرکت عظیمی را محقق و امنیت آن را تأمین سازند.

وزیر کشور با قدردانی از ملت بزرگ عراق و دولتمردان، نیروهای مسلح و امنیتی این کشور، خاطرنشان کرد: امروز روابط ایران و عراق هم در سطح ملت و هم در سطح دولت‌ها در اوج خود قرار دارد که شاید چنین رابطه‌ای بین دو کشور بی‌سابقه باشد.

وحیدی دغدغه مسئولان ایرانی و عراقی در نشست‌های اربعین را فراهم ساختن سفری روان و آسان برای زائران امام حسین (ع) دانست و یادآور شد: این کار حد و مرزی نمی‌شناسد و ارزش این خدمت بزرگ در این است که فراتر از نژادها و حتی مذاهب است.

وی آغوش باز دولت و ملت عراق برای پذیرش زائران اربعین حسینی (ع) از همه ملل را نشان از سعه صدر این دولت و ملت معرفی کرد و گفت: فراهم ساختن زیر ساخت‌های لازم برای زائران اربعین، هم مسئولیت و هم افتخار است، امیدوارم نشست قرارگاه مشترک مرکزی اربعین به نتایج خوبی دست یابد.

وزیر کشور ایران با اشاره به توافق‌های سال گذشته با طرف عراقی که برای تسهیل سفر زائران کمک کننده بود، تاکید کرد: باز شدن مرزهای جدید، تمدید اعتبار گذرنامه‌ها و تمهیدات لازم برای عبور اتباع خارجی که از ایران عبور می‌کردند، بخشی از این اقدامات بود و امیدواریم در اربعین امسال، شرایط بهتری را نسبت به گذشته شاهد باشیم.

وحیدی در این دیدار از طرف عراقی خواست نسبت به افزایش سرعت عبور از گذرگاه‌های مرزی، حمل و نقل در داخل عراق و حل مشکلات استقرار زائران در عراق اهتمام بیشتری داشته باشند تا با همکاری دو طرف، شرایط سفری ایمن، امن و آسان برای زوار اباعبدالله الحسین (ع) فراهم شود.

تلاش برای ایجاد اختلاف قومی-قبیله‌ای در اربعین

مشاور وزیر کشور عراق نیز در این دیدار با تشکر از فراهم شدن فرصت دیدار با وزیر کشور ایران، اظهار کرد: در سال گذشته با همکاری ستاد مرکزی اربعین ایران توانستیم اقدامات خوبی را برای خدمت رسانی به زائران امام حسین (ع) انجام دهیم.

هادی علی الفکیکی افزود: در سال گذشته برخی از گذرگاه‌های عراق، زیرساخت‌های مناسب را نداشت و گنجایش آن به قدری نبود که خدمات لازم را ارائه دهد اما با همکاری و هماهنگی دو جانبه، این مشکلات تا حدی برطرف شد.

وی با بیان اینکه در چند سال گذشته شاهد مشکل جدی امنیتی برای زائران نبوده‌ایم، گفت: همواره در ایام اربعین، رسانه‌های معاند تلاش مضاعفی دارند تا علیه هر دو کشور، اختلافات قومی و قبیله‌ای را تهییج کنند.

مشاور وزیر کشور عراق اضافه کرد: با آگاهی مردم، دشمنان در این راه موفقیتی نداشته‌اند و توانسته‌ایم به خوبی این مراسم را برگزار کنیم.

وی با اشاره به اینکه مواکب ایرانی و عراقی در کنار هم در خدمت زوار امام حسین (ع) هستند، یادآور شد: هر کسی که از بیرون، به این حرکت عظیم نگاه می‌کند، شگفت زده می‌شود که این حجم از زایر در تردد هستند و امکانات آنها تأمین می‌شود.

در پایان این دیدار نیز هدایایی از عتبات مقدسه کربلا و نجف به وزیر کشور ایران اهدا شد. نشست قرارگاه مرکزی اربعین حسینی امروز - چهارشنبه، بیست‌وهفتم اردیبهشت‌ماه - به ریاست سید مجید میراحمدی؛ معاون امنیتی-انتظامی وزارت کشور و طرف عراقی و هیئت همراه با محوریت سند ۲۱ ماده توافق اربعین در وزارت کشور برگزار شد.

منبع ایرنا

کد خبر 661838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.