خط و نشان حزب‌الله بیخ گوش اسرائیل

اواخر ماه می سال ۲۰۰۰ میلادی، مقارن با پنجم خردادماه ۱۳۷۹، رژیم صهیونیستی شکست سختی از حزب‌الله لبنان خورد و ناگزیر به عقب‌نشینی از جنوب لبنان شد. این روز به «عید مقاومت» در لبنان معروف است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمله رژیم صهیونیستی به کشور لبنان در سال ۱۹۸۲ میلادی یا همان «جنگ اول لبنان» اشتباه محاسباتی بزرگی بود که نه تنها امنیت را برای اسرائیلی‌ها به ارمغان نیاورد بلکه عاملی برای تضعیف و از دست رفتن توان آنها در طول ۱۸ سال اشغال جنوب لبنان تا سال ۲۰۰۰ شد؛ ۱۸ سالی که سربازان صهیونیست حتی برای یک لحظه روی آرامش و امنیت را ندیدند.

حمله وحشیانه اسرائیل به لبنان در سال ۱۹۸۲ اگرچه نیروهای سازمان آزادی‌بخش فلسطین را وادار به خروج از لبنان و انتقال به کشورهای دیگر همچون تونس کرد، اما عاملی برای ایجاد وحدت بین لبنانی‌هایی شد که با وجود اختلاف‌نظرهای فراوان، همه بر سر بیرون راندن اشغالگران صهیونیست با یکدیگر به اتفاق نظر رسیدند و هرکدام در حد توان و امکانات خود در این مسیر تلاش کردند.

خروج اسرائیل از بیروت و سپس عقب‌نشینی به آن سوی رودخانه لیطانی در سال ۱۹۸۵ اولین نتیجه مقاومت مردمی بود که در دو سال اول اشغالگری کم‌کم شکل گرفت تا در سال ۱۹۸۵ به‌طور رسمی تحت عنوان «حزب‌الله» اعلام وجود کند.

بعد از سال ۱۹۸۵ اسرائیل تصمیم گرفت با تشکیل ارتشی از مزدوران لبنانی به نام «ارتش آزاد لبنان» یا «ارتش لبنان جنوبی» به سرکردگی «سعد حداد» در حد فاصل جزین تا نوار مرزی جنوب، نیروهای خود را که در پایگاه‌های امن مستقر شده بودند از خسارت‌های ناشی از درگیری مستقیم با مقاومت لبنانی برکنار نگه دارد.

خط و نشان حزب‌الله بیخ گوش اسرائیل

راهبرد ابتکاری مقاومت

در این مرحله مقاومت باید شیوه‌های تازه و ابتکاری برای ضربه زدن به دشمن در پیش گیرد؛ به همین منظور تصمیم گرفت خود را از حیث امکانات و آموزش، با شرایط جدید و مسئولیت‌های محوله تطبیق دهد.

با پایان یافتن جنگ داخلی در سال ۱۹۸۹ و مصالحه ملی در لبنان به موجب توافق طایف، فضای تازه‌ای به وجود آمد تا مقاومت با حمایت‌های همه‌جانبه ایران و سوریه، همه توان خود را روی رژیم صهیونیستی متمرکز کند.

نبردها و عملیات‌های پیاپی جبهه مقاومت در این دوره طبق راهبرد تعیین شده و برنامه‌ریزی دقیق حالت تصاعدی به خود گرفت، تا جایی که رژیم غاصب صهیونیستی را وادار کرد برای در امان ماندن از خسارت‌های همه‌روزه در لبنان، کم‌کم به فکر خروج از جنوب لبنان و واگذاری آن به مزدوران داخلی بیفتد. اما خروج از لبنان طبق برنامه سران رژیم صهیونیستی که همچون تجربه‌های قبلی در خروج از صحرای سینا و خروج از خاک لبنان در سال ۱۹۷۸ که در عملیات موسوم به لیطانی اشغال شده بود، به فکر امتیازگیری از لبنان بودند تا خود را در عرصه رسانه‌ای و دیپلماتیک به عنوان طرف پیروز که از روی مصالح راهبردی، امنیتی و سیاسی دست به عقب نشینی و خروج مرحله‌بندی شده می‌زنند، معرفی کنند.

خط و نشان حزب‌الله بیخ گوش اسرائیل

فرار شبانه و ذلت بار اسرائیلی‌ها

اما آنچه که روزهای پایانی ماه می سال ۲۰۰۰ میلادی اتفاق افتاد همچنین فرار شبانه و ذلت‌بار سربازان شکست‌خورده صهیونیست، تمام نقشه‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته را نقش بر آب کرد.

روزنامه لبنانی «الاخبار» خردادماه ۹۶ در مطلبی نوشت: جنگ اول لبنان با وجود اشغال ۱۸ ساله بخش مهمی از خاک این کشور توسط ارتش اسرائیل، نتایج مهمی از جمله تجدید نظر در راهبرد امنیتی اسرائیل را به دنبال داشت: استراتژی اشغال و حفظ زمین، کارایی خود را از دست داده است و همانطور که یکی از تحلیلگران صهیونیستی از آن تعبیر کرد «باعث خروج دیوهایی از چراغ جادو می‌شود که تا پیش از اشغال ناشناخته مانده بودند» همچون حزب‌الله در لبنان، طالبان در افغانستان و مقاومت مردمی در عراق که همه در نتیجه اشغال خاک کشور توسط عامل بیگانه سر برآوردند. برای همین خروج اسرائیل از خاک لبنان در سال ۲۰۰۰ را شاید بتوان پایان عصر اشغالگری‌ها به‌شمار آورد.

هرچند پایان اشغالگری اسرائیل در لبنان به معنای پایان مقاومت نبود؛ بلکه حزب‌الله در مرحله بعد از خروج اسرائیل از خاک لبنان، از مفهوم «مقاومت در برابر اشغالگری» به مفهوم جدید «مقاومت در برابر تهدید وجودی و خطر اسرائیلی» منتقل شد.

خط و نشان حزب‌الله بیخ گوش اسرائیل

رزمایش بیخ گوش اسرائیل

حالا پس از ۲۳ سال، رسانه‌ها روز گذشته از آغاز رزمایش نظامی گسترده حزب‌الله در جنوب لبنان به مناسبت «عید مقاومت» و ارسال پیام بازدارنده جدید به رژیم صهیونیستی خبر دادند؛ رزمایشی بیخ گوش صهیونیست‌ها و در آستانه بیست‌وسومین سالروز آزادسازی جنوب لبنان از دست اشغالگران اسرائیلی.

این مانور نظامی با هدف نمایش آمادگی رزم و نبرد حزب‌الله و گروه‌های مقاومت به بهانه فرارسیدن عید مقاومت برگزار شده است.

خط و نشان حزب‌الله بیخ گوش اسرائیل

کانال «۱۴» تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «حزب‌الله، امروز یک مانور نظامی گسترده در جنوب لبنان برگزار می‌کند و در این رزمایش از خودروهای جنگی، سامانه‌های پرتاب موشک استفاده می‌شود همچنین قرار است مانور زمینی علیه "اسرائیل" نیز شبیه‌سازی شود.»

«محمد عفیف» مسئول رسانه‌ای حزب‌الله نیز اعلام کرد: شمار زیادی از رسانه‌های خارجی برای پوشش خبری این رزمایش که در آن از گلوله‌های جنگی، موشک‌ها و تانک‌ها استفاده می‌شود، حاضر خواهند بود.

«سیدهاشم صفی‌الدین» رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان نیز با شرکت در مراسم رزمایش بزرگ حزب‌الله به مناسبت بیست‌وسومین سالروز آزادسازی جنوب لبنان و شکست رژیم صهیونیستی تاکید کرد که تا زمان تحقق پیروزی کامل، سلاح در دست نیروهای مقاومت باقی خواهد ماند.

وی در ادامه با اشاره به اتهام‌زنی صهیونیست‌ها به عماد مغنیه، تصریح کرد: فرمانده عماد مغنیه، یک مبارز مقاومت بود و آن‌طور که آن‌ها ادعا می‌کنند، هرگز تروریست نبود. پیام ما به دشمن صهیونیست این است که مقاومتی که پیروزی‌های [متعدد] رقم زده، خسته نمی‌شود و با وجود همه فشارهای سیاسی و محاصره اقتصادی، عقب‌نشینی نمی‌کند. ما در این رزمایش بر آمادگی کامل مقاومت برای مقابله با هرگونه تجاوز و برقراری معادلات بازدارندگی که از لبنان محافظت می‌کند، تاکید می‌کنیم.

رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان تصریح کرد: شاهد شکست و ناتوانی دشمن در برقراری معادله جدید در نبرد «ثار الاحرار» (انتقام آزادگان) بودیم. ما به اسرائیلی‌ها می‌گوییم که اگر به فکر گسترش دایره تجاوز باشند، مقاومت آماده است به‌گونه‌ای پاسخ دهد که آن‌ها قدرت واکنش و پاسخگویی نداشته باشد. دشمن اگر اقدام احمقانه‌ای برای دور زدن قواعد بازی انجام دهد، نحوه عملکرد موشک‌های دقیق را در دل موجودیتش خواهد دید.

خط و نشان حزب‌الله بیخ گوش اسرائیل

صفی‌الدین گفت: "به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و تیم احمق وی می‌گوییم که ما به خوبی مراقب امکانات و توانایی‌هایتان بودیم و دیدیم که از ایجاد معادله جدیدی که نتانیاهو برای آن له‌له می‌زد و شکست خورد، ناتوان بودید. اگر یک روز به گسترش تجاوزتان برای از بین بردن معادلات ما فکر کنید روزهای سیاهی در انتظارتان خواهد بود که مانند آن را در عمرتان ندیده‌اید. اگر دشمن مرتکب حماقتی شود و قواعد بازی را زیر پا بگذارد، با موشک‌های پیشرفته خود و با تمام سلاح‌هایمان این رژیم را هدف قرار می‌دهیم. دشمن اگر مرتکب حماقتی شود عملکرد موشک‌های پیشرفته ما را در مرکز اراضی خود خواهد دید. ما از لبنانی‌ها می‌خواهیم بر مقاومت برای حفظ حاکمیت کشور تکیه کنند. مزارع شبعا، کفرشوبا و بخش لبنانی شهرک الغجر را آزاد خواهیم کرد.

هاشم صفی‌الدین، شهید سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را نیز مؤسس محور مقاومت دانست.

نیروهای مقاومت دیروز نیز در جنوب لبنان رزمایش هجومی محدودی را انجام دادند، این رزمایش با شبیه‌سازی حمله به شهرکی صهیونیست‌نشین و به اسارت درآوردن سربازان اسرائیلی خاتمه پیدا کرد. این رزمایش با استفاده از پهپادهای مقاومت، حمله به شهرک‌های صهیونیست‌نشین را شبیه‌سازی کرد.

کد خبر 662757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.