از بحث داغ حجاب در بهارستان تا تدابیر تازه دولت برای افزایش تولید برق سبز

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه دوم خردادماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد..

روزنامه قدس در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بحث داغ حجاب در مسیر بهارستان» نوشت: شنبه گذشته بخشی از لایحه «حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» که از سوی قوه قضائیه تنظیم شده و اینک در انتظار بررسی در مجلس شورای اسلامی است، منتشر شد.

لایحه‌ای که مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی می‌گوید قالیباف، رئیس مجلس قول داده است اگر لایحه‌ای درزمینه عفاف و حجاب از سوی دولت یا قوه قضائیه به مجلس بیاید، آن را در ۷۰ ساعت به نتیجه خواهد رساند.

با این حال، مرتضی آقاتهرانی در گفت‌وگو با قدس در خصوص جزئیات این لایحه می‌گوید: احتمالاً در چند روز پیش رو لایحه «حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» در صحن علنی مجلس اعلام وصول خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه وصول لایحه به مجلس به معنای نهایی شدن آن نیست، می‌افزاید: هنگامی که این لایحه به مجلس ارسال شود در کمیسیون‌های فرهنگی و قضائی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا نکاتی که احیاناً از سوی قوه قضائیه و دولت مغفول مانده به آن افزوده شود.

متن نسبتاً خوبی است

امیرحسین بانکی‌پورفرد، عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این خصوص به ما می‌گوید: دولت، لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب را که از سوی قوه قضائیه تدوین شده، با افزودن بخش فرهنگی به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده، با این حال هنوز در صحن علنی مجلس اعلام وصول نشده است. اما رئیس مجلس اعلام کرده هنگامی که این لایحه از سوی دولت به مجلس برسد به عنوان لایحه‌ای دوفوریتی رسیدگی خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در خصوص جزئیات این لایحه، اظهار می‌کند: متن لایحه، متن نسبتاً خوبی است چرا که نظارت بر وضعیت حجاب در اماکن دولتی، عمومی و غیردولتی را به عنوان یکی از نقاط ثقل تقویت فرهنگ عفاف در جامعه در نظر گرفته و به همین منظور، سازوکارهای قانونی خاصی را پیش‌بینی کرده است.

از بحث داغ حجاب در بهارستان تا تدابیر تازه دولت برای افزایش تولید برق سبز

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تدابیر تازه دولت برای افزایش تولید برق سبز!» نوشت: معامله برق تولیدی نیروگاه‌های تجدیدپذیر در بورس انرژی از دیروز آغاز شد تا فصل جدیدی از تولید انرژی پاک در کشور ورق بخورد.

هرچه به روزهای گرم سال نزدیک‌تر می‌شویم، حساسیت‌ها درباره میزان تولید و مصرف برق هم بیشتر می‌شود. تولید و عرضه برق مورد نیاز کشور، به طور مستقیم با رفاه و آسایش مردم در ارتباط است و اتفاقاً مردم ما قدر این موضوع را به‌خوبی می‌دانند؛ چراکه اولاً تولید برق در سال‌های پس از انقلاب جهش پیدا کرد. وزیر نیرو می‌گوید: نخست‌وزیر پهلوی اعلام کرده بود که چهار درصد روستاهای کشور از برق و یک‌درصد از آب برخوردار هستند؛ اما به برکت نظام جمهوری اسلامی ۹۹ و هفت‌دهم‌درصد روستاهای این کشور اکنون از نعمت برق بهره‌مند شده‌اند.

البته روند تولید برق در سال‌های گذشته با دست‌اندازهایی همراه شد و به علت ناتوانی دولت دوازدهم در تأمین برق موردنیاز کشور، مردم بسیاری از مناطق ناچار شدند روزهای گرم تابستان را در خاموشی و گرما به سر ببرند. اما خوشبختانه در تابستان ۱۴۰۱ که نخستین فصل گرم دولت سیزدهم بود، خاموشی‌ها در حداقل ممکن قرار گرفت و حتی بسیاری از مناطق خاموشی را تجربه نکردند.

این موفقیت دولت و مشخصاً وزارت نیرو ریشه در دو دسته برنامه وزارت نیرو داشت؛ نخست، سیاست‌های افزایش ظرفیت تولید و دوم، برنامه‌های اصلاح مصرف بی‌رویه.

تعمیرات زودهنگام

دولت سیزدهم برای افزایش و استفاده حداکثری از ظرفیت تولید چند اقدام کوتاه‌مدت و میان‌مدت را در دستور کار قرار داد. نخست، زمان تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که تا قبل از شروع گرما اکثر ظرفیت نیروگاهی آماده بهره‌برداری شود.

از بحث داغ حجاب در بهارستان تا تدابیر تازه دولت برای افزایش تولید برق سبز

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قدردان مرزبانان» نوشت: پیکرهای مطهر پنج شهید مرزبان که توسط گروه تروریستی جیش‌الظلم به شهادت رسیدند بر دوش مردم زاهدان تشییع شد.

شامگاه سی‌ام اردیبهشت اشرار و معاندان با استفاده از خاک پاکستان و نقض حریم مرزی جمهوری اسلامی ایران طی یک اقدام تروریستی و ناجوانمردانه اقدام به حمله به برجک مرزبانی «مزه سر» هنگ مرزی سراوان کردند که با مقاومت جانانه نیروهای دلاور مرزبانی مواجه و تروریست‌ها به عمق خاک پاکستان متواری شدند. در این درگیری پنج فر از غیورمردان مرزبانی به فیض عظیم شهادت نائل آمدند و دو نفر دیگر مجروح شدند. در مراسم تشییع این شهدا که فرمانده مرزبانی، استاندار سیستان‌وبلوچستان و علمای شیعه و سنی حضور داشتند، سردار رضایی جانشین فرماندهی کل انتظامی کشور با اعلام اینکه اشرار منطقه در امان نخواهند بود، اظهار کرد: اشرار و تفرقه‌افکنان پاسخی محکم و قاطع بابت شهادت مرزبانان ما دریافت خواهند کرد.

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به کسانی که به دنبال تفرقه‌افکنی هستند بیان داشت: پیام شهیدان محکومیت ایجاد تفرقه میان ملت‌هاست و دشمنان قسم‌خورده نظام بدانند مردم این استان وفادارترین مردم به نظام و کشور خود هستند.

سردار سلامی: انتقام شهدای سراوان را از عاملان آن می‌گیریم

سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی شهادت مرزبانان غیور فراجا در جنوب شرق کشور را به سرتیپ پاسدار احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی کشور تبریک و تسلیت گفت. وی در پیام خود با اشاره به اینکه انتقام شهدا گرفته خواهد شد، نوشت: گروهک‌های تروریستی اجاره‌ای و دشمنان ملت عظیم‌الشان ایران بدانند مدافعان مرزهای میهن عزیز در فرماندهی انتظامی کشور و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دفاع از مرزهای عزت، افتخار، اقتدار و سربلندی این سرزمین که همواره مورد حسد و طمع دشمنان است، ضمن تحکیم امنیت پایدار مردمی، انتقام خون‌های پاک شهدای مظلوم حادثه اخیر را از آمران و عاملان جنایت خواهند گرفت.

از بحث داغ حجاب در بهارستان تا تدابیر تازه دولت برای افزایش تولید برق سبز

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دشمنان مناظره!» نوشت: واکنش رسانه‌ها و فضای مجازی به یک مناظره کم‌سابقه از جهت شخصیت‌های حاضر در تلویزیون، که با تخریب و توهین به مناظره‌کنندگان و مصادره‌به‌مطلوب نتیجه مناظره برای دیدگاه‌های خود همراه شد، نشان داد بزرگ‌ترین دشمنان مناظره همان کسانی هستند که سال‌ها ندای گفت‌وگوی آزاد و ضرورت برپایی مناظره‌های متنوع در رسانه ملی را سر می‌دادند و حالا چهره مناظره‌ای که می‌توانست سرآغازی بر این روند باشد، با این رفتار به سیمایی زشت در فضای مجازی بدل شد.

پس از مناظره تلویزیونی موسی غنی‌نژاد و علی علیزاده درباره اقتصاد ایران، دو اتفاق زشت در رسانه‌ها و فضای مجازی افتاد. اول، فحاشی و پرخاشگری به دو مناظره‌کننده بود و دوم، به‌نفع جریان خود مصادره‌کردن نتیجه مناظره! آن‌هم بیشتر از طرف کسانی که عمری را به مطالبه برگزاری چنین مناظره‌هایی گذراندند، که باید گفت «دشمنان مناظره» همان‌هایی هستند که دم از ضرورت مناظره می‌زنند!
تلویزیون هرچند تاکنون از مناظره خالی نبوده، اما متهم بوده که مخالفان یا منتقدان نظام جمهوری اسلامی را کمتر به میان می‌آورد. مناظره اخیر از آنجایی که میان یک چهره‌شناخته‌شده طرفدار اقتصاد لیبرالی و چهره دیگری که طرفدارانی در فضای مجازی دارد و در رسانه خود (جدال) مناظره‌هایی برگزار می‌کند، بود، مورد توجه قرار گرفت. اما طرفداران این دو پس از مناظره خوب تا نکردند؛ و البته از اصلاح‌طلبان انتظار بیشتری می‌رفت که از اصل مناظره دفاع و کمتر در رسانه‌های خود رویکرد تخریب و پرخاشگری پیشه کنند که ظاهراً انتظار بیجایی بود! اصلاح‌طلبان از منادیان روشنفکری و فضای آزاد گفتگو و برگزاری مناظره‌های گوناگون برای روشن‌شدن حقیقت هستند و به همین خاطر است که به‌نظر می‌رسد تحمل خوبی از خود نشان ندادند و با آنکه غنی‌نژاد اشتباهات فراوانی داشت، به هیچیک اشاره نکردند و طرف مقابل او را با بدترین الفاظ نواختند.

طرفداران غنی‌نژاد چه گفتند؟

اما رسانه‌های اصلاح‌طلب عموماً بدون استقبال از این گونه مناظرات و با فراموشی مطالبه تاریخی خود تلاش کردند غنی‌نژاد را پیروز یک‌طرفه این مناظره معرفی کنند و رقیب را با توهین و تخریب از چشم مخاطب بیندازند. فقط سوتیتری که روزنامه سازندگی در صفحه یک خود در ذیل تیتر «در ستایش آزادی» آورد، مجملی است که حدیث مفصل از آن می‌توان خواند: «مناظره موسی غنی‌نژاد، اقتصاددان با علی علیزاده، تحلیلگر لندن‌نشینی که سخنانش بوی پوپولیسم می‌دهد، نشان از برتری لیبرال‌ها بر سوسیالیست‌هایی است که سعی می‌کنند با اتهام زدن به سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان، اقدامات هزینه‌زای دولت را نادیده بگیرند»!

کاربران اصلاح طلب به‌طور گسترده ویدئوهای این مناظره را بازنشر دادند و غنی‌نژاد را به عنوان یک چهره برجسته، دانا و اقتصاددان خوشفکر معرفی کردند. این کاربران با استناد به اظهارات غنی‌نژاد در مناظره، سیاست‌های اقتصادی کشور را نیز نقد کرده و پیوست‌های تحلیل بر آن افزودند. در مقابل علیزاده را هم به‌عنوان یک شخص بی منطق، مدافع بی، چون و چرای ایدئولوژی‌های نظام و شکست خورده، معرفی کردند. به دنبال آن اهالی رسانه‌های معاند نیز با توجه به تجربه اختلافات سیاسی با علیزاده، از این هجمه‌ها حمایت کردند.

از بحث داغ حجاب در بهارستان تا تدابیر تازه دولت برای افزایش تولید برق سبز

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آسیا در تیررس دیپلماسی ایرانی» نوشت: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی مقصد جدیدترین سفر خارجی خود را از جنوب شرقی آسیا برگزید. رئیس‌جمهور روز گذشته با هدف توسعه و تقویت مناسبات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در سفری سه روزه و در رأس هیأتی بلندپایه راهی «جاکارتا»، پایتخت اندونزی شد. سفر رئیسی که با دعوت رسمی «جوکو ویدودو»، رئیس‌جمهور اندونزی انجام می‌شود، در حالی است که از آخرین سفر رسمی دوجانبه رؤسای‌جمهور دو کشور قریب به ۱۷ سال می‌گذرد. کشورهای حوزه آسیا یکی از حوزه‌های دارای اهمیت در سیاست خارجی دولت سیزدهم به شمار می‌آیند. آنچه این کشورها را نزد دولتمردان مهم کرده است، تنها معطوف به وجه سیاسی این ارتباط نیست، بلکه ناظر بر به‌کارگیری ظرفیت‌های سیاسی و دیپلماتیک در خدمت اهداف و منافع اقتصادی کشور است؛ زیرا تمرکز دولت پیشین بر ترمیم رابطه با غرب که به کاهش بی‌مانند سطح روابط ایران با بازیگران حوزه آسیا انجامیده بود در کنار این ایده که سیاست خارجی ایران باید سیاست تهاجمی- تدافعی باشد، سبب می‌شد دیپلماسی ایران، توجه به توسعه روابطش را با کشورهایی که در سنت روابط بین‌الملل «پیرامون» خوانده می‌شدند، نادیده گیرد. بر همین اساس، نه تنها تمنیات دولت‌های یازدهم و دوازدهم به واسطه تمرکز بر سیاست توسعه مناسبات با غرب برآورده نشد که روابط سیاسی‌اش با کشورهای بزرگ و کوچک آسیایی به سفرهای بعضاً فاقد دستاورد محدود شد که حتی بسیاری از همکاری‌های پیشین را در روند نزول یا پایان قرار داد.


دیپلماسی اقتصادی فعالانه

رویکرد ویژه‌ای که رئیسی با بهره‌گیری از دیپلماسی اقتصادی فعالانه در نقاط مختلف منطقه و جهان در پیش گرفت، نمود عینی‌اش را در یافتن جایگاه کشور در سازمان همکاری «شانگهای» و گشودن مراودات گسترده با کشورهای مختلف حوزه آسیایی نشان داد و سبب شد کشورهای آسیای مرکزی، شرقی و جنوب شرقی با فراغ بال بیشتری از توسعه روابط خود با ایران استقبال کنند. در میان کشورهای این حوزه، ناظران زمانی از اندونزی به‌عنوان یکی از کشورهای هدف در ریل‌گذاری جدید سیاست خارجی ایران نام بردند که رئیسی در پیام سال گذشته خود برای تبریک فرارسیدن سالروز استقلال جمهوری اندونزی به «جوکو ویدودو» بر اهمیت بهره‌برداری از فرصت‌های بی‌شمار همکاری میان دو کشور برای تحقق اهداف دوجانبه تأکید ویژه‌ای کرد که نشان از پیگیری اهداف توأمان سیاسی و اقتصادی آن داشت.

از بحث داغ حجاب در بهارستان تا تدابیر تازه دولت برای افزایش تولید برق سبز

کد خبر 662906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.