از استیضاح بی‌موقع تا خط و نشان برای برخورد با بانک‌های متخلف

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه، پنجم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «استیضاح بی‌موقع حاشیه‌ساز است» نوشت: رهبر انقلاب در عین تعیین راهبرد اساسی همکاری، همدلی و هم افزایی سه قوه برای حل مشکلات، شاخص‌های عملیاتی شدن این راهبرد را نیز تعیین کرده‌اند: ترتیبات قانون اساسی، درگیر نشدن به حاشیه‌ها و وحدت؛ این سه مورد در کنار هم، چهارچوبی را تشکیل می‌دهند که حرکت در آن، دستیابی به هدف کلی و غایت مورد انتظار از همدلی و همکاری قوا را ممکن می‌کند و آن حل مشکلات مردم و پیشرفت کشور است.

بر اساس این ملاحظات، می‌توان از زاویه تازه‌ای نیز به مسئله همکاری و هم‌افزایی قوای سه‌گانه نگاه کرد. به این ترتیب که کنش، رفتار یا تصمیمی را که در مسیر حل مشکلات و پیشرفت کشور نباشد نمی‌توان در چهارچوب راهبرد همدلی و هم افزایی سه قوه تعریف کرد.

هرچند رهبر انقلاب ترتیبات مشخص شده در قانون اساسی را از جمله محورهای مهم تحقق این راهبرد برشمردند، که سوال، تذکر یا استیضاح وزرا نیز در آن گنجانده شده است، اما باید پرسید آیا همه موارد استفاده از این ظرفیت‌های قانونی، ناظر بر حل مشکلات کشور است؟ یا استفاده از آنها در موارد خاص، خود گره‌های تازه‌ای را برای کشور ایجاد می‌کند؟ طرح اخیر استیضاح وزیر صمت، از جمله همین مسائل مناقشه‌برانگیز است.

از استیضاح بی‌موقع تا خط و نشان برای برخورد با بانک‌های متخلف

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «احیای راهبرد ترور از وحشت «جبهه‌ها»» نوشت: تل‌آویو از وحشت اقتدار مقاومت برای احیای بازدارندگی خود بعد از فعال شدن همزمان جبهه جنوب و شمال، یک بار دیگر استراتژی ترور رهبران بلندپایه مقاومت را در دستور کار قرار داده است؛ استراتژی‌ای که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از مقام‌های کابینه خود خواسته درباره آن به طور علنی صحبت نکنند.

چند ژنرال و افسر سابق ارتش رژیم صهیونیستی به‌تازگی از نخست‌وزیر این رژیم خواسته‌اند، برخی رهبران فلسطینی و لبنانی از جمله «صالح العاروری» نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس را ترور کند.

غزه و صالح العاروری، معاون رئیس دفتر سیاسی این جنبش در واقع موتور عملیات سال گذشته در کرانه باختری و قدس و نیز شلیک موشک از لبنان و غزه هستند.»

حوادث امنیتی چند هفته اخیر در مرزهای شمالی رژیم صهیونیستی با لبنان و همزمان، فعال شدن جبهه جولان اشغالی که با موج کم‌سابقه عملیات گروه‌های فلسطینی در داخل سرزمین‌های اشغالی همزمان شده، تل‌آویو را در وضعیتی دشوار قرار داده است.

طی هفته‌های اخیر مقام‌های امنیتی اسرائیلی پی‌درپی از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر انتقاد و او را متهم به نابودی بازدارندگی اسرائیل کرده‌اند.

تازه‌ترین موضع‌گیری، مربوط به آموس یادلین، رئیس سابق دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی است که روز یک شنبه در گفتگو با شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: «(قدرت) بازدارندگی «اسرائیل» تا حدودی آسیب دیده است.»

یادلین گفته است: «یحیی السنوار، رئیس جنبش حماس در غزه و صالح العاروری، معاون رئیس دفتر سیاسی این جنبش در واقع موتور عملیات سال گذشته در کرانه باختری و قدس و نیز شلیک موشک از لبنان و غزه هستند.»

از استیضاح بی‌موقع تا خط و نشان برای برخورد با بانک‌های متخلف

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فرزند ایران» نوشت: پیکر مطهر شهید آشوری «جانی بت اوشانا» سرانجام بعد از ۳۸ سال، روز جمعه هشتم اردیبهشت بعد از نماز جمعه تهران روی دستان مردم تشییع و در اسلامشهر به خاک سپرده خواهد شد.

شهید جانی بت اوشانا، سرباز تیپ ۵۵ هوابرد ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که در شرق دجله در منطقه علمیاتی بدر به شهادت رسید.

پیکر شهید در منطقه دشمن برجای ماند و این شهید عزیز مفقودالاثر شد. شهید اوشانا دیپلم ادبیات داشت و متولد و بزرگ‌شده محله کمالی مخصوص تهران است. شهید از نظر ایمان، اخلاق، درس و دانش، زبانزد دوست و آشنا بود.

اواسط اسفند سال گذشته نیروهای تفحص پیکر شهید اوشانا را تفحص کردند و به‌سرعت از طریق آزمایش DNA هویت او مشخص شد اما فرق این شهید با دیگر شهدای مثل خودش این بود که کسی از اعضای خانواده‌اش در دسترس نبود.

چند روز پیش انجمن آشوریان ایران پوستری از یک شهید اقلیت منتشر و اعلام کرد: «نام این شهید «جانی بت اوشانا» است. پس از ۳۸ سال پیکر این شهید از طریق DNA شناسایی شده است اما ستاد تفحص هیچ نام و نشانی از خانواده‌اش پیدا نکرده است. از این‌رو در صورت شناسایی این شهید، با دبیرخانه انجمن تماس بگیرید.»

از استیضاح بی‌موقع تا خط و نشان برای برخورد با بانک‌های متخلف

روزنامه قدس در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خط‌و نشان برای برخورد با بانک‌های متخلف» نوشت: رئیس قوه قضائیه دیروز در گزارشی درباره مسئله ابربدهکاران بانکی گفت: امسال قوه در قضایا و مباحث مرتبط با بانک‌ها، بیش از آنکه به مشتری بانک بپردازد به خود بانک خواهد پرداخت.

چند روز پیش مسئولی گفت می‌خواهیم ابربدهکاران بانکی را معرفی کنیم بلافاصله با آن مسئول تماس گرفتم و گفتم معرفی ابربدهکاران بانکی کار درستی است و باید صورت گیرد، اما به این هم توجه کن که چه‌کسی این ابربدهکاران را به‌وجود آورده است، چه‌کسی به آن‌ها تسهیلات داده و به وظیفه نظارتی خود در راستای محل مصارف این تسهیلات عمل نکرده است.

فرزین، رئیس کل بانک مرکزی نیز شهریور را آخرین فرصت بانک‌های ناتراز برای پایان دادن به اضافه‌برداشت غیرقانونی خود از منابع بانک مرکزی اعلام کرد.

در این زمینه حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اقدام‌های نظارتی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس را گامی در جهت مهار سفته‌بازی و تلاش برای پایان دادن به خلق نقدینگی تورم‌زا و اموال بادآورده برای برخی شرکت‌ها و اشخاص عنوان کرد.

وی می‌گوید: پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها، نقطه آغاز خلق پول بانکی و مسیر اصلی «افزایش نقدینگی» است. اگر این افزایش نقدینگی به درستی اتفاق بیفتد، منجر به رشد اقتصادی می‌شود در غیر این صورت، نتیجه‌ای جز رکود و تورم نخواهد داشت. یکی از مهم‌ترین بخش‌های تسهیلات پرداختی توسط بانک‌ها، «تسهیلات کلان و تسهیلات اشخاص مرتبط» است.

از استیضاح بی‌موقع تا خط و نشان برای برخورد با بانک‌های متخلف

کد خبر 656707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.