عصبانیت مدعیان اصلاحات از موفقیت‌های دولت بدون برجام و FATF

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه هجدهم خردادماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عصبانیت مدعیان اصلاحات از موفقیت‌های دولت بدون برجام و FATF» نوشت: موفقیت‌های گسترده و چشمگیر دولت مردمی و انقلابی بدون برجام و FATF شلیک به نقشه شوم مدعیان اصلاحات اعتدال است که عصبانیت و آشفتگی این طیف را در پی داشته است. دولت سیزدهم نقطه پایان بر رویه خسارت‌بار وادادگی و برجام‌زدگی مدعیان اصلاحات اعتدال در دولت مدعی تدبیر گذاشته و با حرکت درون‌زا بر پایه توانمندی‌های ملی و سیاست خارجی پویا موفقیت‌های گسترده‌ای به دست آورده است.

دستاوردهای دولت انقلابی که دروغ منوط بودن کارها به برجام و FATF را برملا کرد طلیعه این رویکرد پربرکت، با واردات گسترده واکسن و مهار کرونا، عضویت ایران در پیمان شانگهای، انعقاد قرارداد سوآپ گازی با ترکمنستان و آذربایجان، سفر وزیر خارجه به پکن و آغاز اجرای سند همکاری ۲۵ ساله میان ایران و چین، پیگیری همکاری بلندمدت با روسیه، رشد صادرات به همسایگان، افزایش صادرات نفت و رشد متوسط ماهانه صادرات غیرنفتی نسبت به میانگین هشت سال عملکرد دولت روحانی در پنج ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم، صادرات سوخت، قراردادهای جدید با ترکیه و پاکستان و عراق، احیای کارخانه‌های تعطیل شده، حمایت از تولیدکنندگان داخلی و دستور محدود کردن واردات دارای مشابه داخلی، اجرای طرح جهش تولید مسکن، مبارزه با فساد و بستن گلوگاه‌های فساد، بازگرداندن تدریجی دلارهای بلوکه شده، حل مشکل قطع پی‌درپی برق نمایان شد.

فراهم آوردن مقدمات عضویت ایران در سازمان بریکس، توافق با عربستان، قریب‌الوقوع بودن احیای روابط با مصر، قرارداد همکاری با اندونزی، ارسال ماهواره به فضا و رونمایی از موشک‌های خرمشهر ۴ و فتاح نیز ادامه روند پیشرفت‌های حاصل شده بدون برجام و FATF و نشانه روشنی بر دروغ بودن ادعای مدعیان اصلاحات و جریان غرب‌گرا در دولت روحانی درباره منوط بودن اقداماتی از جمله تجارت خارجی و واردات واکسن به دو مقوله مذکور است. در همین شرایط، مدعیان اصلاحات از موفقیت‌هایی که دولت بدون برجام و FATF به دست آورده دچار آشفتگی شده‌اند و این موضوع را در ادعاهایشان و سانسور بسیاری از این دستاوردها می‌توان دید.

عصبانیت مدعیان اصلاحات از موفقیت‌های دولت بدون برجام و FATF

روزنامه قدس در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نگذاریم کیفیت خدمات درمانی کاهش یابد» نوشت: بیش از ۱۰۰ سال از آغاز به کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا همان وزارت بهداری سابق می‌گذرد؛ در ابتدای کار با توجه به شرایط، امکانات و دامنه فعالیت‌های وزارت بهداری، وظیفه مراقبت از بیمار به نیرویی به نام بهیار سپرده و شرح وظایف مختصری نیز برای وی تعریف شد.

محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار کشور در این خصوص به ما می‌گوید: پس از پیروزی انقلاب به دلیل اینکه تعداد دانشکده‌های پرستاری و تعداد دانش‌آموختگان رشته پرستاری محدود بود، آموزش و پرورش به تربیت بهیار اقدام کرد؛ به‌گونه‌ای که در برخی مدارس شبانه‌روزی، دانش‌آموزان پس از انتخاب رشته بهیاری و گذراندن دوره سه ساله بهیاری، جذب وزارت بهداشت می‌شدند، اما به‌تدریج از سال ۱۳۷۱ به بعد با افزایش تعداد دانشکده‌های پرستاری و افزایش تعداد دانش‌آموختگان پرستاری، به دلیل اینکه بهیاری پاسخگوی نیازهای بهداشتی و درمانی بیماران نبود، از آموزش و پرورش حذف شد؛ اما حال بار دیگر پس از گذشت ۳۰ سال صحبت از احیای دوباره آن به میان می‌آید که به هیچ عنوان علمی و منطقی نیست.

وی ادامه می‌دهد: سابقه دوره‌های بهیاری به زمانی که تحصیلات آکادمیک در پرستاری وجود نداشت، برمی‌گردد و بهیاری در سال‌هایی که پرستاری آکادمیک وجود نداشت، شروع شد که در آن زمان نیز مختصر و کم بود و از آن استقبال نمی‌شد. علاقه‌مندان به این دوره‌ها از مقطع متوسطه وارد دبیرستان‌های شبانه‌روزی می‌شدند و با گذراندن دوره سه‌ساله، به آن‌ها دیپلم بهیاری اعطا می‌شد. البته در دوره‌ای کوتاه‌مدت نیز در زمان جنگ، دوره بهیاری یک‌ساله بود که پس از دیپلم، این افراد را پذیرش می‌کردند و با افزایش دانشکده‌های پرستاری، به‌تدریج دوره‌های بهیاری کمرنگ شد.

در این دوره محدود، به دلیل کمبود شدید نیروی پرستاری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، مسئولان تصمیم گرفتند پرستاری از کارشناسی به کاردانی تبدیل شود که البته فقط برای چهار سال اجرا شد، اما خیلی زود همان مسئولان متوجه شدند چه اشتباه بزرگی کرده‌اند و بلافاصله این رویه را اصلاح کردند و پرستاری دوباره به مقطع کارشناسی برگشت.

در سال‌های اخیر چند مرکز بیشتر نبودند که زیر نظر آموزش و پرورش برای مناطق محروم بهیار تربیت می‌کردند، اما با توجه به شرح وظایف بهیاری و تفکیک آن از شرح وظایف پرستاری، ضرورت وجود چنین دوره‌ای نیز منتفی شده است.

عصبانیت مدعیان اصلاحات از موفقیت‌های دولت بدون برجام و FATF

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رسوایی شکاف عمیق آموزشی با آزمون «پرلز» نوشت: هر چه که زمان می‌گذرد، کیفیت آموزشی کشورمان کمتر می‌شود. متأسفانه سیاست‌های نادرستی در این بخش اتخاذ شده که افت کیفی آموزش را به دنبال داشته‌است؛ مسئله‌ای که بارها و بارها کارشناسان نسبت به آن هشدار داده‌اند و حالا نتایج آزمون پرلز ۲۰۲۱ نشان داده که ایران جزو ضعیف‌ترین کشورها در حوزه آموزش در میان ۶۰ کشور جهان است.

در واقع آزمون پرلز، پیشرفت سواد خواندن را بررسی می‌کند؛ این آزمون از مهم‌ترین مطالعات تطبیقی در قلمروی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی IEA است که عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان حدود ۶۰ کشور جهان را در دروس ریاضیات، علوم و سواد خواندن می‌سنجد. مطالعه پرلز در فاصله هر پنج سال یک‌بار تکرار می‌شود تا روند تغییرات آموزشی و میزان کاهش و افزایش عملکرد دانش‌آموزان کشورهای شرکت‌کننده را مشخص کند. مسئله کیفیت آموزشی به موارد مختلفی مثل «صلاحیت حرفه‌ای و توانمندی معلمان»، «محتوای برنامه درسی» و «شیوه‌های ارزشیابی» بستگی دارد. با وجود اینکه سال‌هاست دلسوزان نظام آموزش و پرورش مسئله افت کیفیت آموزش را مطرح می‌کنند، اما اقدامی جهت اصلاح آن صورت نمی‌گیرد.

وقتی درباره آموزش صحبت می‌شود، تصوری از ضعیف بودن آن در اذهان شکل می‌گیرد. اینکه توزیع امکانات آموزشی در کشورمان ضعیف است، تراکم در کلاس‌ها بالاست و کتب درسی پرمحتوا و حجیم است. به نظر شما بخش قابل تعریفی هم در آموزش کشورمان وجود دارد؟

معمولاً نقاط ضعف آموزش و پرورش از سمت قانون‌گذار رخ می‌دهد. قریب به ۵۰۰ هزار معلم داریم که در کشور، نقش‌آفرینی می‌کنند و مؤثرند؛ اثر آن را در کسب مدال‌ها، رتبه‌های برتر یا در رشد عمومی علمی کشور می‌توان مشاهده کرد، اما در بخش سیاستگذاری، چالش‌هایی را برای معلمان ایجاد کرده‌ایم و با عدم ظرفیت‌دهی به جذب معلم یا تبدیل وضعیت معلم به جای تربیت معلم، اثرات منفی در عملکرد این شغل مهم بر جای گذاشته‌ایم. در حالی که معلمان در سراسر کشور تنها ظرفیت باقی مانده برای عدالت آموزشی هستند، اما از آن غافل شده‌ایم. به طور حتم با به‌کارگیری معلمان بی‌انگیزه نمی‌توانیم شاهد کیفیت نظام آموزشی‌کشور باشیم. البته باید گفت که در برخی از مدارس دستاورد خوبی در حوزه‌های آموزشی و تربیتی وجود داشته و اتفاقات بی‌نظیری را در این حوزه رقم زده‌اند که به آن‌ها توجهی نشده است.

عصبانیت مدعیان اصلاحات از موفقیت‌های دولت بدون برجام و FATF

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اقتصاد ایران امسال بیشتر از متوسط دنیا رشد می‌کند» نوشت: بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود رشد ۲.۲ درصدی را برای اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی کرد که با وجود تداوم تحریم‌ها بیشتر از متوسط رشد پیش‌بینی شده برای اقتصاد جهانی در این سال خواهد بود.

این نهاد بین‌المللی در جدیدترین گزارش خود موسوم به دورنماهای اقتصادی جهان هشدار داده است سیاست‌های ضد تورمی بانک‌های مرکزی دنیا در سال ۲۰۲۳ باعث افت قابل توجه رشد اقتصادی کشورها در این سال خواهد شد. این نهاد پیش‌بینی کرده است در اثر سیاست‌های انقباضی پولی کشورها در سال‌جاری میلادی متوسط رشد اقتصادی دنیا از ۳.۱ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۲.۱ درصد در این سال کاهش خواهد یافت. بانک جهانی در این گزارش جدید ارقام پیش‌بینی شده خود از رشد اقتصادی کشورهای بسیاری در سال ۲۰۲۳ را کاهش داده است.

براساس این گزارش، تورم همچنان به عنوان مشکلی در اقتصاد جهانی باقی خواهد ماند اما انتظار می‌رود با کاهش تقاضا و پایین آمدن قیمت کالاها رو به بهبود برود. کاهش رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۳ مربوط به افت فعالیت‌های اقتصادی در کشورهای توسعه یافته خواهد بود. این کشورها که در سال ۲۰۲۲ رشد اقتصادی ۲.۶ درصدی را تجربه کرده بودند در سال ۲۰۲۳ رشدی بیشتر از ۰.۷ درصد نخواهند داشت که حدود یک‌چهارم رشد اقتصادی سال قبل آنها است؛ اما کشورهای در حال توسعه که در سال گذشته رشد ۳.۷ درصدی داشته‌اند در سال ۲۰۲۳ رشد چهار درصدی را تجربه خواهند کرد که بیشتر از سال قبل است.

رشد اقتصادی آمریکا امسال حدوداً نصف می‌شود و از ۲.۱ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۱.۱ درصد در سال‌جاری خواهد رسید. منطقه یورو به رکود نزدیک‌تر می‌شود و به رشد ۰.۴ درصدی در سال ۲۰۲۳ بسنده خواهد کرد. این منطقه در سال ۲۰۲۲ رشد ۳.۵ درصدی داشته است.

چین که در سال قبل رشد سه درصدی داشته است در سال جاری میلادی با رشد قابل توجه ۵.۶ درصدی مواجه خواهد شد. روسیه که درگیر جنگ اوکراین است وضعیت بهتری نسبت به سال قبل خواهد داشت و با رشد منفی ۰.۲ درصدی مواجه می‌شود. این کشور در سال قبل رشد اقتصادی منفی ۲.۱ درصدی را تجربه کرده بود.

عصبانیت مدعیان اصلاحات از موفقیت‌های دولت بدون برجام و FATF

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «روایت هتل اوین» نوشت: شهروند دانمارکی که در اغتشاشات سال گذشته بازداشت شده بود، پس از آزادی وجود شکنجه در زندان ایران را تکذیب کرد. «توماس کیمس» شهروند دانمارکی که اخیراً به کشور خود بازگشت، در نخستین مصاحبه‌ای که انجام داد، درباره حضورش در ایران صحبت کرد. بنا بر گزارش میزان، کیمس در این مصاحبه گفت: ایرانی‌ها کاری جز خوش‌رفتاری در قبال من نکردند. همان‌طور که در فضای آنلاین خوانده و شنیده‌اید، آنها این کار را با میهمان‌نوازی عالی خود انجام دادند. شهروند دانمارکی تاکید کرد در ایران با وی مانند یک میهمان رفتار شد و هیچ «شکنجه جسمی یا چیزی شبیه آن» وجود نداشت.

شهروند ۲۸ ساله دانمارکی آبان ۱۴۰۱ در جریان اغتشاشات بازداشت شد و در نهایت ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ همراه با ۲ شهروند اروپایی زندانی دیگر آزاد شد. رسانه‌های غربی و برخی به اصطلاح گروه‌های مدافع حقوق بشر، به عنوان بازوهای ضد تبلیغاتی کشورهای غربی علیه ایران، در سال‌های اخیر به شکل مستمر تلاش کرده‌اند با ارائه گزارش‌ها و تصاویر دروغین از وضعیت زندان‌ها در ایران، از این امر برای موج‌سواری علیه کشورمان استفاده کنند.

اغتشاش‌های سال ۱۴۰۱ فرصتی را در اختیار آنها قرار داد تا به زعم خود به افشاگری درباره آنچه در زندان‌های ایران می‌گذرد، دست بزنند؛ طرح ادعاهای دروغ، کارزار هدفمند و البته غیرمستندی بود که از سوی رسانه‌های غربی به دستور کارفرمایان پشت پرده اجرایی شد؛ اگرچه واهی، مغرضانه، سوگیرانه، غیرواقعی و غیرمستند بودن این ادعاها و گزارش‌ها -که عمدتاً با استناد به گفته‌های افراد ناشناس مطرح می‌شد- بسیار واضح بود و دستگاه قضا در مواردی با ارائه مستندات و مدارک، تیر اتهام‌های ادعایی را به سنگ زد.

اظهارات اخیر شهروند دانمارکی درباره وضعیت زندان‌های ایران و نحوه برخورد با او در دوره حبس در حالی مطرح شد که چند روز پیش سفرا و دیپلمات‌های ۲۸ کشور و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی در قالب هیئتی ۳۶ نفره در ندامتگاه زنان حضور پیدا کردند و از بخش‌های مختلف آن بازدید کردند. جمهوری اسلامی ایران از معدود کشورهایی است که در سال‌های اخیر بازدیدهای سفرا و نمایندگان خارجی از زندان‌های خود را ترتیب داده است.

عصبانیت مدعیان اصلاحات از موفقیت‌های دولت بدون برجام و FATF

کد خبر 665848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.