از  رشد ۴۰ درصدی آثار خارجی تا ثبت رکورد تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب

سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» از بیستم اردیبهشت‌ماه فعالیت خود را آغاز کرد و تا ساعاتی دیگر پس از ۱۱ روز به فعالیت خود پایان می‌دهد. آمارها و فعالیت‌های این دوره حاکی از ارتقای کیفیت برگزاری این نمایشگاه نسبت به دوره‌های قبل است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از ۱۱ روز فعالیت مداوم امشب_شنبه سی‌ام اردیبهشت‌ماه_ سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به کار خود پایان می‌دهد؛ نمایشگاهی که بنا به گفته بازدیدکنندگان و بسیاری از ناشران نسبت به دوره‌های گذشته از استقبال گسترده‌تری برخوردار بوده است.

مروری بر آمار و فعالیت‌های سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

بنا بر اعلام علی رمضانی، سخنگوی نمایشگاه کتاب در نشست خبری در این دوره از این نمایشگاه کتاب بیش از سه هزار ناشر در دو بخش داخلی و خارجی شرکت کردند که تا ساعت ۲۱ روز گذشته_جمعه بیست و نهم اردیبهشت‌ماه_ در بخش حضوری ۲۲۵ میلیارد تومان خرید ثبت شد که ۱۶۰ میلیارد در کارت‌خوان رسمی و ۶۵ میلیارد تومان برآورد از کارت به کارت شده است.

وی افزود: در بخش مجازی نیز تا ساعت ۲۱ روز جمعه ۱۱۴ میلیارد تومان فروش ثبت شد که ۹۵ میلیارد تومان سهم ناشران و ۱۹ میلیارد تومان سهم کتاب‌فروشان بود و به‌طورکلی ۳۳۹ میلیارد تومان فروش بخش حضوری و مجازی بود. همچنین در بخش مجازی، حدود یک‌میلیون نسخه کتاب، خریداری‌شده است.

مروری بر آمار و فعالیت‌های سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

آمار و گزارش‌های ارائه‌شده از نمایشگاه کتاب تهران حاکی از آن است که در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سه هزار عرضه‌کننده حضور پیدا کردند که از این تعداد ۲۰۰ کتاب‌فروش، ۱۰۰ ناشر خارجی و ۲۷۰۰ ناشر داخلی در بخش حضوری و مجازی حضور داشتند همچنین در بخش ناشران خارجی این ۱۰۰ ناشر در دو بخش عربی و لاتین، ۴۵ هزار عنوان کتاب را عرضه کردند.

از طرفی مقایسه آمار حاضران در این دوره نمایشگاه کتاب تهران با نمایشگاه دوره پیش، نشان می‌دهد که در نمایشگاه سی و سوم که اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار شد، ۱۷۰ ناشر از کشورهای خارجی حضور داشتند و درمجموع دو هزار و ۸۰۰ ناشر کتاب‌های خود را در دو بخش داخلی و خارجی عرضه کرده بودند. در بخش خارجی نیز ۴۰ هزار عنوان کتاب عرضه‌شده بود.

همچنین در این دوره از نمایشگاه درمجموع ۳۰ مهمان و ناشرانی از ۴۰ کشور خارجی در نمایشگاه حضور دارند. درصورتی‌که در نمایشگاه سال گذشته، ۲۵ مهمان و ناشرانی از ۳۲ کشور سوئیس، هند، ترکیه، هنگ‌کنگ، ایتالیا، فرانسه، چین، کره جنوبی، بوسنی، انگلستان، استرالیا، هلند، آمریکا، آلمان، اسپانیا، افغانستان، سوریه، لبنان، پاکستان، تونس، قطر، عراق، کویت، بحرین، عمان، مصر، آذربایجان، صربستان و مکزیک حضور داشتند.

آمارهای نشر نشان می‌دهد که در فاصله بین دو نمایشگاه کتاب برگزارشده (سی و سوم و سی و چهارم) ۹۰ هزار و ۵۲۰ عنوان کتاب منتشرشده است که از این تعداد ۶۶ هزار و ۲۴۸ عنوان تألیفی و ۲۴ هزار و ۲۷۲ عنوان ترجمه بوده‌اند.

۵۶ هزار و ۶۶۶ عنوان چاپ اول و ۳۳ هزار و ۸۵۴ عنوان تجدید چاپ بوده‌اند، میانگین شمارگان ۹۹۵ نسخه و میانگین قیمت ۹۰ هزار تومان بوده است. میانگین قیمت کتاب نسبت به سال پیش از آن، ۶۶ درصد افزایش داشته است. هم‌چنین بررسی میانگین قیمت کتاب در دو بازه زمانی اردیبهشت جاری با بازه زمانی مشابه سال گذشته حکایت از ۶۳ درصد افزایش قیمت کتاب دارد.

مروری بر آمار و فعالیت‌های سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

تغییرات سی و چهارمین نمایشگاه کتاب

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در طول سالیان متمادی دستخوش تحولات چشمگیری شده است. در سال‌های اولیه، نمایشگاه کوچک بود و بیشتر بر روی نمایش ناشران ایرانی و آثار آن‌ها متمرکز بود. بااین‌حال، باگذشت زمان نمایشگاه ازنظر اندازه و گستره بزرگ‌تر شد و ناشران و بازدیدکنندگان را از سراسر جهان به خود جذب کرد.

یکی از مهم‌ترین تغییرات سال‌های اخیر افزایش مشارکت ناشران بین‌المللی بوده است. امروزه در این نمایشگاه ناشران از ده‌ها کشور با طیف متنوعی از کتاب‌ها و موارد دیگر حضور داشتند. این امر به تبدیل نمایشگاه به یک رویداد بین‌المللی کمک کرد و به ترویج تبادل ایده‌ها و دانش در سراسر مرزها کمک کرد.

تغییر مهم دیگر، تأکید روزافزون بر نشر دیجیتال و الکترونیک است. با پیشرفت تکنولوژی، ناشران بیشتری از قالب‌های چاپی سنتی دور می‌شوند و به انتشار دیجیتال می‌روند. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با گنجاندن محتوای دیجیتال و الکترونیک بیشتر در نمایشگاه و ارائه منابع و پشتیبانی برای ناشران علاقه‌مند به بررسی این قالب‌های جدید، به این روند پاسخ داد.

مروری بر آمار و فعالیت‌های سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

مهم‌ترین رویدادهای برگزارشده در سی و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب

بعد از چهار سال از توقف، بخش ویژه نشریات، دومین‌بار در سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران البته بدون عنوان نمایشگاه مطبوعات، رقم خورد. بخش نشریات در راهرو ۲۶ شبستان مصلا، محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، ۲۰۰ متر برای معرفی ۱۴ نشریه به علاقه‌مندان برپا شد و نشریات مختلف ازجمله «الهدی»، «بهایی‌شناسی»، «آگاهی نو»، «فکرآورد»، «عصر اندیشه»، «نسیم بیداری»، «خیمه»، «طبل»، «شطرنج»، «دنیای سلامت»، «دنیای تغذیه»، «کودک و سلامت»، «بخارا» و «آشپزباشی» به نمایش گذاشته شد.

مروری بر آمار و فعالیت‌های سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

در روز ششم نمایشگاه کتاب، میزبان رهبر معظم انقلاب بودند؛ رهبری در بازدیدی سه ساعته، از ساعت هشت صبح به غرفه‌هایی چون نشر معارف، نشر فاتحان، به‌نشر، جمکران سر زدند.

همچنین در روز هفتم نمایشگاه نیز آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران به نمایشگاه آمد که فقط به بخش جنوبی سالن کودک و نوجوان سر زد و با مؤسساتی چون قدیانی، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، مدرسه صحبت کرد که عمده بحث‌های ناشران حول محور کاغذ بود.

مروری بر آمار و فعالیت‌های سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

سی‌وچهار مین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در روزهای پایانی خود مهمان دختران ایران‌زمین بود و جشن «دختر ماه» در آستانه روز دختر، حال و هوایی خاص به این نمایشگاه بخشید.

غرفه کتابخانه مجلس مانند سال گذشته با ارائه «میز خدمت مجازی»، امکان استفاده از کتابخانه مجازی مجلس را با عنوان سامانه «باغ میراث بهارستان» برای مخاطبان تخصصی فراهم کرد. میز خدمت مجازی؛ امکان ارائه خدمات کتابی، اسنادی و نشریات را به‌صورت مجازی فراهم کرد. خدمت دیگر غرفه کتابخانه مجلس در نمایشگاه کتاب سی‌وچهار، معرفی موزه مجازی کتابخانه مجلس با یک وب کیوسک اطلاع‌رسانی بود که خارج از غرفه به نمایش گذاشته شد.

یکی از نقاط مثبت سی و چهارمین نمایشگاه کتاب برگزاری رونمایی‌ها، جشن امضاها و نقد و بررسی کتاب‌ها با حضور نویسندگان، شاعران و صاحب‌نظران اجتماعی، ف فرهنگی و تاریخی بود و در کنار آن رکوردهایی در نمایشگاه امسال به ثبت رسید که یکی از آن‌ها بازدید مردم از نمایشگاه بود که این رکورد میزان بازدید در روز هفتم نمایشگاه به ثبت رسید.

به گزارش ایمنا، سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» از بیستم اردیبهشت‌ماه فعالیت خود را آغاز کرد و امشب ساعت ۲۰ به کار خود پایان می‌دهد و بنا به گفته سخنگوی نمایشگاه کتاب این نمایشگاه در هر دو بخش حضوری و مجازی دیگر تمدید نخواهد شد.

کد خبر 662407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.