از ماراتن انتخابات ترکیه تا کاهش نرخ تورم ماهانه

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه ششم خردادماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «غافلگیری دیمونا» نوشت: قدرت موشکی و بازدارندگی جمهوری اسلامی روزبه‌روز در حال افزایش است و ایران از لحاظ قدرت موشکی قدرت بی‌بدیل منطقه است. در همین راستار روز پنجشنبه ۴ خرداد همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر و دهه کرامت، وزارت دفاع از موشک راهبردی و بالستیک جدید خود با نام خرمشهر ۴ (خیبر) رونمایی کرد.

موشک خیبر یا همان خرمشهر ۴ یکی از پیشرفته‌ترین موشک‌های طراحی‌شده توسط متخصصان سازمان هوافضای وزارت دفاع است که برد آن دوهزار کیلومتر و مجهز به سر جنگی از نوع شدیدالانفجار با وزن ۱۵۰۰ کیلوگرم است. این موشک آخرین نسخه پیشرفته خرمشهر است و از انواع موشک‌های نقطه‌زن بدون نیاز به هدایت در فاز نهایی است.

موتور آن، موتور پیشرفته اروند است که از سوخت هایپرگولیک بهره می‌برد. متخصصان صنایع موشکی برای ایجاد قابلیت‌های تاکتیکی، موتور موشک خرمشهر ۴ را داخل مخزن سوخت قرار دادند که این موضوع سبب کاهش طول موشک به ۱۳ متر شده است.

از ماراتن انتخابات ترکیه تا کاهش نرخ تورم ماهانه

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فشار تورم افتاد» نوشت: همان طور که چند روز پیش وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه از کاهش حدود یک واحد درصدی نرخ تورم ماهانه در اردیبهشت ماه امسال خبر داده بودند، تازه‌ترین گزارش مرکز آمار و جزئیات آن از تحولات شاخص بهای مصرف کننده در دومین ماه سال جاری حاکی از تغییر مسیر این شاخص اثرگذار در اقتصاد کشور است.

بر همین اساس با وجودی که شاخص تورم سالانه در این ماه همچنان به رشد خود ادامه داده است، اما دو شاخص دیگر یعنی تورم ماهانه و نقطه‌ای با افت نزدیک به یک درصدی همراه شده‌اند. موضوعی که امید برای تداوم این روند طی ماه‌های آینده را افزایش داده است. در همین راستا و طبق گفته مسئولان دولت سیزدهم، وضعیت شاخص تورم در شرایط فعلی مورد قبول دولت نیست و برهمین اساس برنامه‌های متعددی برای مهار این شاخص از ابتدای دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفته که در سال جاری و با توجه به تعیین شعار سال مبنی بر مهار تورم، با جدیت بیشتری درحال اجرا است.

در همین خصوص مرکز آمار ایران از کاهش ۰٫۹ واحد درصدی نرخ تورم نقطه به نقطه در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در مقایسه با ماه قبل خبر داد و اعلام کرد: نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور نیز در اردیبهشت‌ماه با کاهش ۹ دهم درصدی به ۲.۸ درصد رسید.

نرخ تورم سالانه در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ برای خانوارهای کشور به ۴۹.۱ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، ۱٫۵ واحد درصد افزایش پیدا کرده است. منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. تورم سالانه خوراکی‌ها نیز در این ماه به ۷۴.۹ درصد رسیده که نسبت به عدد ۷۳.۱ درصدی فروردین ماه ۱.۸ درصد بیشتر شده است. درخصوص تورم سالانه کالاهای غیرخوراکی نیز نرخ ۳۶.۸ درصدی فروردین ماه به ۳۸ درصد در اردیبهشت ماه رسیده است.

از ماراتن انتخابات ترکیه تا کاهش نرخ تورم ماهانه

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «یک‌ششم مردان و یک‌سوم زنان آمریکا به شدت افسرده‌اند» نوشت: نتایج یک مطالعه آماری در آمریکا از سوی یک مؤسسه مطالعاتی معتبر این کشور نشان می‌دهد که نیمی از جوانان در آمریکا به نحوی با معضل افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنند و از التهابات روانی رنج می‌برند.

گاهی بروز یک رخداد و حتی یک فاجعه را می‌توان حتی قبل از شناسایی دقیق آن از نتایجش فهمید و بررسی و تحلیل کرد. اگرچه تازه‌ترین مطالعات میدانی در آمریکا از آمار شوکه‌کننده و عجیب و غریب درخصوص نرخ افسردگی میان اهالی این کشور می‌گوید؛ با نگاهی گذرا و مرور نرخ بالای خودکشی در آمریکا حتی بسیار قبل‌تر از این هم می‌شد وضعیت بغرنج روحی و روانی میان شهروندان آمریکایی را حدس زد.

تازه‌ترین مطالعات مؤسسه تحقیقاتی گالوپ می‌گوید: «از هر شش آمریکایی یک نفر افسردگی شدید دارد. تعداد کسانی که به افسردگی شدید مبتلا شده‌اند به رکورد بی‌سابقه ۲۹ درصد در آمریکا رسیده است. طبق مطالعات انجام گرفته افسردگی بالینی در آمریکا روند رشد ثابتی داشته ولی در سال‌های اخیر به‌طور چشمگیری افزایش بی‌سابقه‌ای داشته است.»

از ماراتن انتخابات ترکیه تا کاهش نرخ تورم ماهانه

روزنامه قدس در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ماراتن انتخابات قرن ترکیه، فردا در خط پایانی» نوشت: انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر ترکیه برابر با یکصدمین سال تأسیس نظام جمهوریت در این کشور است، لذا از آن به عنوان انتخابات قرن نام برده‌اند و نقطه مهمی در روند تحولاتی سیاسی این کشور محسوب می‌شود.

انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه اخیر برابر است با یکصدمین سال تأسیس نظام جمهوریت در ترکیه و لذا از آن به عنوان انتخابات قرن نام برده‌اند و نقطه مهمی در روند تحولاتی سیاسی این کشور محسوب می‌شود. با توجه به اینکه در دور نخست انتخابات هیچکدام از نامزدها نتوانستند به حد نصاب ۵۰ درصد برسند، رقابت به دور دوم کشانده شد.

اما نسبت رأی رجب طیب اردوغان به کمال قلیچدار اوغلو در دور نخست حدود پنج درصد بالاتر بود و در این بین نسبت آرای سنان اوغان دیگر نامزد هم در به هم زدن ترکیب بازی سیاسی برای دو نامزد اصلی بسیار مؤثر بود. با این حال به‌طور کلی می‌توان گفت که انتخابات ترکیه دوقطبی بود و همین مسئله باعث شد که آرای مردم در دو سبد قرار گیرد.

با این توصیف دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با ملاحظات جدی همراه خواهد بود. مگر اینکه یک روند تحولی توسط اوغلو در زمان باقی مانده به انتخابات روی دهد. در این مسیر او در روزهای گذشته موضوعات ملی‌گرایانه مانند اخراج مهاجران را با هدف جذب آرای این طیف را مطرح کرد. البته این نکته را هم باید یادآور شد که معمولاً در دور دوم هر انتخاباتی رای‌های مردم با ریزش همراه است و این مسئله هم می‌تواند سبد رأی طرفین را تحت تأثیر قرار دهد.

از ماراتن انتخابات ترکیه تا کاهش نرخ تورم ماهانه

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «هنوز ابعاد فاجعه نظام آموزشی طبقاتی را لمس نکرده‌ایم» نوشت: به طور کلی آموزش‌وپرورش در هر جامعه‌ای از جمله جامعه ما کارکردهای مهمی دارد که یکی از آن‌ها فراهم کردن فرصت رشد شخصی و شکوفایی استعدادهای افراد جامعه است. یکی از دلایلی که خانواده‌ها فرزندان خود را به مدرسه می‌فرستند و اشخاص در مدرسه حضور پیدا می‌کنند، همین رشد و توسعه فردی و شکوفایی استعدادهاست.

کارکرد دیگر آموزش‌وپرورش این است که افراد به شکلی تربیت شوند که عضو فعال، مفید و مؤثر جامعه انسانی باشند و ایفای نقش کنند و انتظاراتی که از آن‌ها به عنوان یک انسان تربیت‌شده می‌رود، برآورده کنند. یکی دیگر از کارکردهای نظام آموزشی پاسخگویی به نیازهای جامعه در آینده از نظر نیازهای شغلی است.

مدرسه، بستر و رهگذری است که می‌تواند به تدریج دانش‌آموزان را برای ورود به دنیای شغلی آماده کند. این طور بگوییم اگر هدایت تحصیلی به شکل درستی انجام شود، زمینه را برای پرورش نیروی انسانی مورد نیاز فراهم می‌کند.

یکی دیگر از کارکردهای مهم نظام آموزشی فرهنگ‌سازی، هویت‌بخشی و جامعه‌پذیری است که در کنار انتقال دانش و معرفت بشری و ارزش‌ها، مدرسه را تبدیل به مهم‌ترین نهاد تمدن‌ساز می‌کند، به همین خاطر دولت‌ها موظفند این بستر را مهیا کنند و یکی از وظایف خانواده‌ها هم این است که فرزندان خود را از شش تا ۱۸ سالگی به جایی به نام مدرسه بفرستند تا ساعتی از شبانه‌روز را در آنجا سپری کنند.

از ماراتن انتخابات ترکیه تا کاهش نرخ تورم ماهانه

کد خبر 663636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.