از رضایت مجلس به ساختار جدید تنظیم بازار تا ابرمشکلات مالی آموزش و پرورش

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه، ششم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مجلس به ساختار جدید تنظیم بازار رضایت داد» نوشت: لایحه ایجاد سازمان بازرگانی و تنظیم بازار، بهمن ۱۴۰۱ با قید دو فوریت به مجلس ارسال شد اما نمایندگان آن را رد کردند.

پس از رفت و آمدی چند میان دولت و مجلس، قصه ایجاد وزارت بازرگانی به پایان بندی مثبت خود نزدیک شد؛ پایانی که از ابتدا مدنظر دولت هم بود، اما به دلیل تغییر آرای مجلس، دچار فراز و فرود غیرضروری شد.

دیروز سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از نامه رئیس مجلس به رئیس‌جمهور برای تدوین لایحه دو فوریتی تشکیل «وزارت بازرگانی داخلی و تنظیم بازار» خبر داد.

سیدنظام‌الدین موسوی با اشاره به دیدگاه مثبت رئیس‌جمهور برای تشکیل وزارت بازرگانی داخلی که در دیدار مشترک دولت و مجلس مطرح شد، گفت: «اخیراً رئیس مجلس شورای اسلامی نامه‌ای به آیت‌الله رئیسی ارسال کرده که در آن با اشاره به تشخیص دولت برای تشکیل ساختاری مستقل برای بازرگانی داخلی و تنظیم بازار و دیدگاه رئیس‌جمهور مبنی بر نبود تفاوت بین تشکیل سازمان یا وزارت در این زمینه، از دولت خواسته شده است تا لایحه تشکیل وزارت بازرگانی داخلی و تنظیم بازار به صورت دوفوریتی به مجلس ارائه شود.»

وی اضافه کرد: با توجه به موافقت رئیس‌جمهور با تشکیل وزارتخانه، نمایندگان به دو فوریت لایحه تشکیل سازمان بازرگانی رأی ندادند و به نظر می‌رسد اکثریت نمایندگان با تشکیل وزارت بازرگانی داخلی موافق هستند. به همین دلیل در صورت ارائه لایحه دو فوریتی از سوی دولت در این زمینه، در سریع‌ترین زمان ممکن شاهد شکل‌گیری این ساختار جدید خواهیم بود.

از رضایت مجلس به ساختار جدید تنظیم بازار تا ابر مشکلات مالی آموزش و پرورش

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خانه‌های خالی با مالیات هم پر نشد» نوشت: قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی با گذشت حدود سه سال همچنان به بهانه نبود زیرساخت‌های شناسایی و بازدارنده نبودن مبالغ مالیاتی به طور کامل اجرا نشده است، البته هر سال در نیمه نخست که فصل جابه‌جایی اجاره‌نشینان یا رونق بازار خرید و فروش مسکن است، دولت تبلیغات می‌کند و از قوانین سختگیرانه شناسایی خانه‌های خالی یا صاحبان خانه متخلف سخن می‌گوید، اما بعد از گذشت چند ماه طرح‌ها به بایگانی سپرده می‌شود. انتظار می‌رود این قانون در سومین سال ابلاغ خروجی مناسبی داشته باشد و سازمان امور مالیاتی یا وزارت مسکن آمار قابل قبولی از شناسایی این خانه‌ها یا اخذ مالیات ارائه دهند، اما نه تنها قانون اجرا نشده بلکه اخیراً استاندار پایتخت از اجرای این قانون از نیمه شهریور امسال خبر داده است، به عبارتی در پایان فصل جابه‌جایی‌ها این قانون در تهران به مرحله اجرا درمی‌آید! شهری که بیشترین خانه‌های خالی را در خود جای داده و اخیراً شهرهای جدید اطراف آن نیز به محلی برای دپوی خانه‌های خالی تبدیل شده است.

از رضایت مجلس به ساختار جدید تنظیم بازار تا ابر مشکلات مالی آموزش و پرورش

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جنجال جو!» نوشت: با وجود اعلام مخالفت دموکرات‌ها و رأی منفی ۷۰ درصد آمریکایی‌ها در نظرسنجی‌ها، جو بایدن کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ را اعلام کرد.

بایدن در روزهای ابتدایی رقابت برای انتخابات سال ۲۰۲۰ اعلام کرده بود «پلی برای نسل جدیدی از رهبران دموکرات در آمریکا خواهد بود تا بزودی بر سر کار آمده و سکان هدایت کشور را در دست بگیرند.» رئیس‌جمهور ۸۰ ساله ایالات متحده اما روز گذشته اعلام کرد قصد ندارد جای خود را به نامزدهای انتخاباتی دیگر از حزب دموکرات بدهد و قصد دارد برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ نیز نامزد شود.

اعلام نامزدی بایدن در شرایطی است که بر اساس نظرسنجی‌های انتخاباتی حدود ۷۰ درصد مردم آمریکا معتقدند کشور در مسیر غلطی قرار دارد و بایدن ۸۰ ساله نباید کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شود.

در سوی دیگر، ۶۰ درصد مردم نیز معتقدند ترامپ نباید نامزد انتخابات شود.

محور تبلیغات انتخاباتی بایدن حمله به کمپین ترامپ خواهد بود به نظر می‌رسد او و یارانش قرار است با توجه به اعلام نامزدی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کنند دموکرات‌ها و همه مردم آمریکا باید برای حفاظت از دموکراسی در این کشور به نامزد دموکرات رأی دهند.

بر همین اساس، اعلام نامزدی بایدن برای انتخابات ۲۰۲۴ با یک ویدئوی تبلیغاتی آغاز شد؛ ویدئویی که در آن جمعیت طرفداران ترامپ را نشان می‌دهد که به ساختمان کنگره در روز ششم ژانویه سال ۲۰۲۰ حمله کردند.

از رضایت مجلس به ساختار جدید تنظیم بازار تا ابر مشکلات مالی آموزش و پرورش

روزنامه قدس در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ابَرمشکلات مالی بلای جان آموزش و پرورش» نوشت: پذیرفتن استعفای وزیر آموزش و پرورش و انتخاب سرپرست در نخستین روزهای سال جدید به این معنا بود که دوباره این وزارتخانه باید مسیر گزینه‌های پیشنهادی برای انتخاب وزیر جدید را طی کند.

تا امروز نام‌های مختلفی برای تصدی این پست مطرح شده؛ یکی از جدی‌ترین آن‌ها، مرادرضا صحرایی، سرپرست فعلی وزارت آموزش و پرورش است که گفته می‌شود برنامه خود را نیز برای سکان‌داری وزارت آموزش و پرورش به مجلس ارائه داده است.

دغدغه‌های مالی وزارت آموزش و پرورش، توانایی وزیر در گرفتن بودجه، گذر از بحران معوقات فرهنگیان، حل مسئله رتبه‌بندی معلمان و بحران کمبود نیروی انسانی تنها بخشی از مشکلات و مسائلی است که وزیر جدید آموزش و پرورش باید بتواند برای حل آن‌ها برنامه داشته باشد تا مورد پذیرش جامعه فرهنگیان واقع شود، در غیر این صورت دوباره مشکلات باقی خواهد ماند و باز داستان تکراری استیضاح و استعفا و معرفی وزیر جدید پیش خواهد آمد.

از رضایت مجلس به ساختار جدید تنظیم بازار تا ابر مشکلات مالی آموزش و پرورش

کد خبر 657090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.